skidlärare i kanada

skidlärare i kanada
tjenare alla skidglada!

jag funderar på att göra en säsong från januari till maj nästa år som skidlärare i kanada. utbildade mig som skidlärare i österrike nu i vintras (fick en anwärter) och jobbade några veckor. trivdes bra med jobbet och allt, men hade gärna åkt över atlanten för att få något lite mer annorlunda. har någon några grymma tips om hur man kommer i kontakt med en skidskola i kanada, och hur man då på något sätt hade kunnat utmärka sig för att få jobb där. vilka skidskolor ryktas vara bäst att jobba på?

riktigt tacksam för svar! elin

skidlärare i kanada
Har själv spenderat 2 säsonger i Panorama. Mysig liten skidort som är mest familjeinriktad (mer puder till oss andra.) Det gäller att försöka ansöka som skidlärare när man ansöker om jobb. Skulle tro, efter att ha kajkat runt på lite olika ställen, att de flesta skidskolejobb är någorlunda snarlika. Troligtvis finns det mest jobbmöjlighet på orter dit nybörjare faktist beger sig. Men jag skulle söka till de orter jag har på top 5 listan och sen ha några i backup. Oftast finns det boende för anställda relativt nära till skidorten. Vet inte hur den kanadensiska skidskoleutbildningen står sig gentemot den europeiska, men att ta steg 1 i canada kostar crka 200 cad. Visa framfötterna och lägg ned några hundra dollar (offra några billiga staff öl) på att gå dem mer avancerade och försök ge intrycket att du verkligen vill jobba. Inte bara ha en ursäkt att spendera alla dagar på berget. Sedan är kanadensarna ganska utåt, så ju positivare du är vid eventuellt jobbsök, desto bättre. Personligheten går oftast före meriterna har jag märkt.

skidlärare i kanada
Att tilläga slutar de flesta kanadensiska säsonger runt 20 april. och skidskolorna oftast några veckor innan dess och dem jobbar 'on demand' när någon ringer och bokar. Så var beredd på städjobb i slutet av säsongen :)

Tillbaka
Topp