Skidor för en gammal nybörjare?

KaitsuH

Aktiv medlem
Hei!

Hurudana skidor kan ni rekommendera för en gammal och tung (90 kilo) nybörjare för Alpresor?

Jag har åkt bara bräda 18 år nu, pist, men mest offpist, överallt på Alperna, och tänker mig vara ganska skicklig med brädor. Jag har nu börjat också öva mig med skidor, men är ännu en total nybörjare. Så, jag ville hitta några skidor för allt på Alperna, kanske 50-50 pist och offpist, eller lite mera offpist.

Jag är 190 cm, ca. 90 kilo, åker ännu långsamt och absolut inte aggressivt.

Hyr på plats så kan du byta om det inte blev bra.
Blir även mindre i packning.

Har du inte köpt pjäxor ännu så kan du börja med det.

//Åke

Hej!

Har redan pjäxor, och har åkt skidor också två år nu, i vintras nästan två veckor också på Alperna. Kan åka ner svarta pister utan problem, och också puder litet, men är ännu mycket dålig, speciellt jämfört med mina snowboardkunskaper.

Hej

Lite hjälp från en som varit i likartat läge men ingen expert på vilka skidor du egentligen borde köpa.
(Detta inlägg kan ha en lätt ironisk ton men det beror inte på ämnet, säsong, etc utan att jag sitter och borde jobba men har svårt med motivationen)

Du har redan fått det obligatoriska pjäxsvaret så det kan vi redan bocka av. Här saknas uppföljningen om du verkligen har pjäxor som passar bra är tillräckligt styva och om du har formgjutna innersulor. Men det var ju skidor du frågade efter.

Snart kommer någon att säga köp Extrem projekt 100. Bra skida uppenbarligen men kanske lite dyr.

Sedan kan du ju inte bara ha en skida. Vi som hänger här på Freeride kan inte kompromissa med den perfekta prestandan. Du måste ha en:
Pistsmiskare
Allmountain
Puderskida eller två kanske för olika förhållande
Kanske något mitt i mellan allmountain och Puder som varjedagskida om man inte riktigt vet vad man vill.
Något att åka på när det är stenigt och man inte vill sabba sina nya
Parkskidor men det kanske inte är din grej.
Lätta turskidor med tech bindingar och hudar

Skit förresten i ovanstående om fler än 2 skidor för man åker ändå bara på sina nyaste grejjor och resten är bara jobbigt att släpa på.

Spendera mer tid än du någonsin kommer att åka med att läsa allt som finns på nätet om skidtester och liknande.

Prova så många skidor du kan. Det är väl en bra ide om man har tid att lägga på detta. Hyra skidor ligger i denna kategori. Om möjligt prova i alla fall de du köper.

Summering. Gör så här:
1) Läs Köpguide https://www.freeride.se/kopguide-att-valja-ratt-skidor/
2) Läs en packe skidtester på nätet. Best xx ski 2014. MnOs skidtest här på freeride är inte så tokigt. Men gå inte till överdrift.
3) Köp något lättsvängt och bra i test som du hittar billigt på Sport-Conrad. Det komer att bli hyggligt ändå då de flesta skidor är bra.
3.1) Gör en ny tråd och fråga vilka bindningar och längd du ska ha.
4) Var beredd att köpa nytt nästa år igen när du har blivit bättre och vet lite mer vad du egentligen vill ha.

Dvs du kommer att landa på en Rossignol Soul 7 eller något liknande.

Tillbaka till Hamsterhjulet.

Senast ändrad:
Halvsmurfen sa:
Hej

Lite hjälp från en som varit i likartat läge men ingen expert på vilka skidor du egentligen borde köpa.
(Detta inlägg kan ha en lätt ironisk ton men det beror inte på ämnet, säsong, etc utan att jag sitter och borde jobba men har svårt med motivationen)

Du har redan fått det obligatoriska pjäxsvaret så det kan vi redan bocka av. Här saknas uppföljningen om du verkligen har pjäxor som passar bra är tillräckligt styva och om du har formgjutna innersulor. Men det var ju skidor du frågade efter.

Snart kommer någon att säga köp Extrem projekt 100. Bra skida uppenbarligen men kanske lite dyr.

Sedan kan du ju inte bara ha en skida. Vi som hänger här på Freeride kan inte kompromissa med den perfekta prestandan. Du måste ha en:
Pistsmiskare
Allmountain
Puderskida eller två kanske för olika förhållande
Kanske något mitt i mellan allmountain och Puder som varjedagskida om man inte riktigt vet vad man vill.
Något att åka på när det är stenigt och man inte vill sabba sina nya
Parkskidor men det kanske inte är din grej.
Lätta turskidor med tech bindingar och hudar

Tillbaka till Hamsterhjulet.
Detta inlägg fick mig att dra på smilbanden! ;)

Ok!

Om jag reser till St.Anton. Vill åka puder i Stuben, litet brantare omkring Schindlergratbahn, men också pist i Rendl, men visst också Rendl baksidan. Och jag letar efter en one-quiver-skis eller hur som hellst säger dom klokare.

Nu Rossi Soul 7 och Völkl Katana?

Absolut inte Katana - svaret på alla frågor enligt J.
Rossignol sin 7 kan kanske vara något. UCPA hade dessa (i Val Thorens åtminstone). Lättåkta och lättsvängda - skaplig bärighet. Borde funka som instegsskida. Billigare än S7 och antagligen mer lättåkta också. Inget att åka snabbt med men det var du ju inte ute efter heller.

Jibberisch sa:
Must not, cannot, det är dags - Völkl Katana!!!1
@KaitsuH, lyssna inte på Jibberisch – ett av hans största nöjen i livet är att rekommendera Katana till allt (han skulle förmodligen rekommendera den i en tråd om barnskidor också om han fick chansen).

Halvsmurfens råd är bättre - Rossi Soul 7 är en offpistinriktad göra allt-skida, utan tvekan den skida i det segmentet som jag sett under flest fötter nere i Alperna den här vintern. Om inte just den faller dig i smaken är den ändå en bra utgångspunkt för var du kan börja leta – nåt med 100+ under fot, nån form av tiprocker, och lite lagom spann under foten (för när det inte är fluff). Fega inte med längden, tiprockerskidor är generellt sett lättsvängda även om de är rätt långa, och 90 pannor blir troligen gladare i djup snö med lite mer bäryta under fötterna. De flesta lagg finns i nån längd kring 190-strecket..
Fega inte med bredden heller förresten, det är väldigt mycket lättare att carva i pisten på en bred skida än att hitta flytet i fluffet med en smal.

Vill du ha en kärleksförklaring till just Soulsjuan så snacka med
@charliethon

Hej, ännu en fråga: vad kunde ni säga om K2 Coombacks? (Jag kunde få sådana nästan grattis.)

Rerdhage sa:
Kan du få dem i en längd som passar dig och inte har för avsikt att åka baklänges i någon större utsträckning så skulle jag tuta och köra. Om jag förstått ditt första inlägg rätt så har du inte så stora referensramar än, och kan du då få tag på ett par bra lagg billigt så är väl det en synnerligen lämplig utgångspunkt att börja med. :)

Tillbaka
Topp