Skidor för en säsong i Anton, vilka tycker ni?

HultEM

Ny medlem
Jag är en kille, mäter 193cm över marken och väger ca 90kg. Jag anser mig själv som en helt ok skidåkare, jag tar mig ner i alla pister men är rätt medioker i offpisten. Jag har hela mitt liv hyrt skidor, aldrig ägt ett par egna.

Mitt syfte med skidorna är att kunna åka i pisten, men framförallt vill jag åka offpist. Jag har av mina kompisar blivit rekommenderad en skärningsradie på som är mindre än 22 (m). vad tror ni om detta?

jag förstår att detta kan vara svårt, men alla åsikter är välkommna.

Skidor jag väljer mellan i nuläget är (uppdaterad 28/11): K2 Apache Cheif och Scott (Santiago?) Pure.

Åsikter & Andra rekommendationer är hjärtligt välkommna och skulle uppskattas. Pris är inte det viktigaste även om skidorna gärna inte bör kosta mer än 7500. Jag glider iväg i början av December, vem vet kanske vi ses där!

Senast ändrad:
Åk ner. Gå in på Jennewein eller Alber. Testa några olika par. Bestämd dig för vilka som känns bäst.

Blir det inte mycket dyrare då? och även om jag kanske gör så är det alltid bra att veta vilka sorters skidor jag bör testa. och vad som är bra på pappret men kanske inte lika bra i backen.

Senast ändrad:
"Mitt syfte med skidorna är att kunna åka i pisten, men framförallt vill jag åka offpist. Jag har av mina kompisar blivit rekommenderad en svängradie på som är mindre än 22 (m). vad tror ni om detta?"

Du vill kunna åka i pisten men Framförallt offpist.
Då bör du helt klart ha en bredare skida. Är du en duktig och stark åkare kan du helt klart glida i pisten på en skida med 95mm i midjan.
Gjorde en säsong i Åre förra året och använde mig av K2 Public Enemy 179 cm, 85 mm i midjan och självklart en fetare skidan, Head Monster 103, 193 cm, 103 mm i midjan.

Om jag vore du skulle jag helt klart se efter en bredare skida, iallafall med minst 95 mm i midjan!

/J

Tack för ditt svar JS86!

Tycker du inte då att Rossignol Scratch BC WSR är bra? den är 98 i midjan.

sen så undrar jag angående ex. Zag skidan den är ju konstruerad för att ha bra skärningsradie men ändå flyta bra i puder. kompenserar inte den breda nosen och tailen för den lite smalare midjan? (samma borde väl gälla Extreme Sweet O 187?).

Eller är detta bara bullshit som låter bra men inte funkar i backen?

om du ska ha dem i St: Anton kanske du ska tänka på att de inte är så stor idé att ha en twintip om man inte ska glida baklänges på tranportsträckorna:P satsa på fetingar om du kommer dra ut mycket annars alpinskida eller allround.(Y)

me_mogul sa:
om du ska ha dem i St: Anton kanske du ska tänka på att de inte är så stor idé att ha en twintip om man inte ska glida baklänges på tranportsträckorna:P satsa på fetingar om du kommer dra ut mycket annars alpinskida eller friåkningsskida .(Y)

heh okej, tack för heads up har aldrig varit där faktiskt.

Försämrar Twintip åkningen något? hade eventuellt tänkt glida förbi chamonix nån/några veckor på sen säsongen, kanske får mer användning av twintip där(?)

edit. sen så är skidorna grymt coola också =D

Senast ändrad:
Zaglagg är snormjuka. Tycker jag iaf. Scratch BC är en helt OK skida med rätt bindning. Inte min tekopp men helt OK. Sen tycker ju jag att koolhetsfaktorn på ett par Stöckli Stormrider spöar vilken twintipp som helst...

menade inte coolhets faktorn på twintop, utan på Scratchen. tack ska kolla in dem skidorna.

visst dem såg bra ut, men dem var dyra och hade en skärningsradie som enligt tipps nog inte skall passa mig.

Senast ändrad:
För åkegenskaperna så påverkar inte en twintip nämnvärt, dock blir en skida med rejäl twin lite kortare i praktiken. Jag provade Sweet O för två år sedan och då var det den absolut sämsta skidan jag någonsin har åkt på, otroligt instabil och nervös. Det är möjligt att den har förändrats sen dess dock.
Sen är de andra inne på rätt spår, satsa på en skida med 95+ i midjan. Zag har jag inte provat men heller inte hört något positivt om. (gick inte dom i konkurs?)

Hult87 sa:
Tack för ditt svar JS86!

Tycker du inte då att Rossignol Scratch BC WSR är bra? den är 98 i midjan.

sen så undrar jag angående ex. Zag skidan den är ju konstruerad för att ha bra skärningsradie men ändå flyta bra i puder. kompenserar inte den breda nosen och tailen för den lite smalare midjan? (samma borde väl gälla Extreme Sweet O 187?).

Eller är detta bara bullshit som låter bra men inte funkar i backen?
Synd att konceptet inte funkar och skidan suger i allt utom pow. Dom har gått i konken as well.

Jag upplevde de Zag jag provade för två år sen som väldigt mjuka och jag väger 25 kg mindre än dig så jag tror inte de är nåt att kika på för dig. Om du vill ha några skidor att testa kan följande vara värt att kika på:

Ross Bandit B-Squad
Völkl Gotama (Mantra om du vill ha bättre pist-prestanda)
Årets modell av Atomic Big Daddy (lite mjukare än förra årets)
Kneissl Tanker

Lite svårt att bedöma dina åk-egenskaper. Om du testar nån av ovanstående och upplever de som väldigt besvärliga att få runt i sväng kan det vara idé att kika på nån av följande:

Fischer Atua
Salomon Teneighty Gun

De är mer lättåkta men upplevs å andra sidan som mindre stabila när du åker fort.

Angående Zag: Enligt http://pistehors.com/news/ski/comments/0605-zag-skis-in-financial-trouble/ skulle företagets alla tillgångar säljas på auktion 4:e oktober i år. På http://www.skipass.com/news/Zag-c-est-fini.html skrev ägaren ett meddelande den 28:e september att de hoppades på att hitta en lösning men sen har inget hörts.

Annat tips kan kanske vara:
Völkl Mantra
Völkl Karma
Dynastar Legend 8800

Väger du 90 pannor måste du ju ha en skapligt styv skida som inte sketchar ur när det blir hårt.

<snip>
Årets modell av Atomic Big Daddy (lite mjukare än förra årets)
<\snip>

Kanske inte den 1:a skidan man skulle rekomendera för någon som inte kör t så mycket offpist...

Underbar i puder. Totalt omöjlig så fort det blir hårt.

Senast ändrad:
tusen tack för hjälpen. ni har slagit ut de jag först trodde på. Völkl Karma och Ficher Atua ( https://www.freeride.se/review/view.php?id=3534 ) tycker jag verkar riktigt intressanta.

en följd fråga är bara, om jag har en kort skida vad ger det för effekt? och vad ger en lång skida för effekt?

Senast ändrad:
Eftersom man kan räkna med att åka rätt mycket puder under en säsong i arlberg, och du inte är helt 100% på din teknik, tycker jag du ska ha en stor och inte alltför hård skida. Tex made'n AK om du föredrar bättre egenskaper i puder, eller seth189 om du vill ha lite bättre egenskaper i blandade förhållanden. Eller kanske Gotama.

FF sa:
Eftersom man kan räkna med att åka rätt mycket puder under en säsong i arlberg, och du inte är helt 100% på din teknik, tycker jag du ska ha en stor och inte alltför hård skida. Tex made'n AK om du föredrar bättre egenskaper i puder, eller seth189 om du vill ha lite bättre egenskaper i blandade förhållanden. Eller kanske Gotama.
vilka märken är det, hittar dem inte i skiddatabasen.

edit. hittade, K2

Senast ändrad:
Hult87 sa:
FF sa:
vilka märken är det, hittar dem inte i skiddatabasen.
De e K2 (inte gotaman då)

Made´n AK heter i år AK Enemy

Senast ändrad:
Jag har för mig att Atuan är som spaghetti. Alltså kanske inte något för en åkare på 90 kg.. Rätta mig om jag har fel. Och kharma tycker jag är på tok för smal för att användas som enda lagg under säsong i anton - jag skulle snarare välja ett par pontoon som enda lagg än kharman. Nu kanske jag överdrev något (dock inte mycket), men jag tycker absolut inte du ska gå under 95-100 i midjan.

Hult87 sa:
okej intressant svar, salomon teneighty gun är enligt resencenten rätt mjuk? är den för mjuk kanske?
Tja, det där kan tyvärr du bara svara på genom att testa skidorna själv . Precis som easyD skrev som kommentar till mitt inlägg är nog inte Atomic Big Daddy det första man ska rekommendera någon som aldrig åkt puder men jag tycker det kan vara värdefullt att testa den för att få känna på hur väldigt olika skidor beter sig.

FF har rätt i att Atuan är väldigt mjuk och kanske inget för dig. Som skida för att lära sig åka offpist är den grym men du kommer nog att uppleva den som väldigt fladdrig efter ett tag när du åkt mer och fått ordning på tekniken. Samma lär gälla för Salomon Gun Lab.

Zag finns fortfarande. Dom är återupplivade enligt den norska agenturen. Sen så funkar dom ganska bra måste jag säga annars så skulle kanske inte tex Calle Eriksson lyckas åka så bra på dom. Eller Magnus Tvetio.

Sen så finns ju Hendryx som ett mycket bra alternativ.
Och som Peter K säger så är kanske inte Big Daddyn den första skidan man ska köpa.

Sen beror ju allt på om åkaren och skidan kommer överens. Man kan gilla en mjuk skida även om man väger 90 kg. Beror på. Det bästa är ju att testa tex.

Sen så har du ju faktiskt Scott P4 och Scott Pure. Framför allt den senare är en grym skida...

//H

easyD sa:
easyD sa:
Åk ner. Gå in på Jennewein eller Alber. Testa några olika par. Bestämd dig för vilka som känns bäst.
Med risk för att upprepa mig själv...
får väl bli så, dock alltid kul att spekulera och nu har jag en bättre aning om vad jag ska pröva och inte pröva.

och anledningen till att jag inte ska köpa Big Daddyn är det för att den är för mjuk? eller vad var anledningen, att den är för svår på hårt underlag?

*EDIT* kollade just up den, förstår nu varför. haha

Senast ändrad:
Köp ett par med ca 90 i midjan blir för bökigt annars! men funkar bra i offpist! ganska hårda också med tankt på din vikt! jag var nere i stanton förra säsongen och hade Head mojo 90 hårda för mig men säkert perfektra för dig! skidan är helt underbar i pist och offfpist och går i parken! köp där nere blir billigare! och det ligger knappt snö när du kommer ändå så du behöver inte direkt stressa!

Alla märken har en med ca 90 vilket är himla lagom! mindre räcker inte i offpist om det ska gå riktigt bra tycker inte jag!
men det jag vet är att head är väldigt hårda vilket gör att det är en helt annan känsla i pist! dom blir inte fladdriga i hög fart vilket mjuka blir!

köp rätt lång med

FEklund, ungefär så mina två "rådgivare" till kompisar resonerade. På vilket sätt blir det billigare där nere? känns rent logiskt sätt som att skidor på skidorter borde vara dyrare för när man väl är där har man inget annat alternativ. men om du säger att det är billigare så antar jag att jag får lita på det.

okej tack. kollade in Hendryx skidorna, hur kommer det sig att ingen har nämnt dem? verkar ju ha allt man kan behöva.

några negativa egenskaper ett par hendryx kan ha på en kille som mig? dem verkar ju lättåkta iochmed sin skärningsradie och bredden verkar ju på ex. Voodo Child ( https://www.freeride.se/review/view.php?id=3615 )

Jag har nämt dom så ;)

Negativa sidor är när det är hård(frusen) offpist. Sen så kan Hendryx bygga dem styvare till dig om du vill det. Så flexet diskuterar du fram med han. Har åkt på mina en säsong. Men maila mig om du vill ha mer info.

//Hasse

När ska du åka ner? Åker du ner tidigt brukar de ha en uppsjö av förra säsongens skidor till mycket konkurrenskraftiga priser. Då kan du pröva alla intressanta skidor utan extra kostnad, så länge du köper det paret du bestämt dig för hos dom. Sport-conrad är bra om man vet exakt vad man vill ha. Det vet inte du, därför håller jag med easyD om att du ska köpa på plats.
Jag rekommenderar dig att utnyttja förmånen att prova skidor till fullo. Prova gärna många olika skidor, även skidor du kanske inte tycker verkar så bra vid första åsyn. Då kommer du, som någon påpekade, märka hurpass olika skidor är varandra och du kommer känna vilken sorts skida du tycker är skönast att åka på.

Edit:
Men jag tycker absolut att du rikta in dig på skidor med en midja på minst 95-100mm.
Hendryxlaggen är säkert skitbra, men jag skulle rekommenderas samma sak där. Prova innan du köper (gärna flera modeller), så du vet exakt vad du köper.

Senast ändrad:
Hult87 sa:
okej tack. kollade in Hendryx skidorna, hur kommer det sig att ingen har nämnt dem? verkar ju ha allt man kan behöva.

några negativa egenskaper ett par hendryx kan ha på en kille som mig? dem verkar ju lättåkta iochmed sin skärningsradie och bredden verkar ju på ex. Voodo Child ( https://www.freeride.se/review/view.php?id=3615 )
Har inte provat men har hört att dom är sjukt mjuka, funkar säkert jättefint i mjuksnö men kan vara lite klena för oss tungviktare när det blir stökigt?

pratade med honom och han sa (att han var jävig) att jag nog skulle köra på Rhino Chase pga min vikt dock att det kunde bli lite jobbigt i pisten. Och att det var skit bra skidor. jag fortsätter mitt spekulerande och kom gärna med fler trips. 9500 kanske är lite för mycket för mig att lägga på skidor.

och sedan ska man ju ha pengar till skidkläder, lavinvarnare och grejer.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp