Jag skrev nyligen ett mail till en kille här på Fr om Watean. Jag har varken testat den eller Scotten dock, men var inne på ämnet jämförelse mellan de båda ändå bitvis. Jag orkar inte skriva nästan samma sak igen så jag klistrar in mailet. Läs det som intresserar och skit i resten:
Jag har tyvärr inte testat den, men naturligtvis har jag klämt på den och funderat över dess egenskaper. Vikten av sådana observationer är diskuterbar, men jag kan ju snabbt redogöra för vad jag TROR om den skidan efter att ha böjt, klämt och känt på den ingående.
För det första tycker jag att Fischer har prickat helt rätt i valet av mått på Watean. Den känns perfekt på pappret för mig rent måttmässigt om jag skulle välja en skida för varjedag-åkning i alperna under en säsong. 192 är trivsamt långt. Inte för långt, inte för kort. Jag (180cm/74kg) trivs i offpistbetonad åkning i stora anläggningar bäst med 190-195 har jag kommit fram till efter en hel del testade. Bredden 101 är också helt rätt. Just nu har jag ett par AK Rocket LAB som är 95mm som huvudskida och det finns dagar då man vill ha bredare, men jag har aldrig någonsin känt att den är för bred, dvs det hade inte skadat om den hade varit 4-6 mm bredare. Samtidigt har jag åkt en hel del på K2 AK Made´n som är 108 bred och där tycker jag gränsen är passerad för allroundskidor. Det blir för segt i pisten och på hård snö.
Vid en böjbesiktning av skidan märker man snart att Watean ligger i det mjukare segmentet. Den är riktigt mjuk faktiskt, men det är ändå inte förvånande. Fischer trotjänare och Wateans föregångare, BigStix 106/10.6/Prophet, är också rätt mjuk och snäll och man väntar sig därför inte nåt riktigt bitigt från Fischer. Trenden i allmänhet går ju mot mjukare skidor bland offpistinriktade skidor. Völkl Mantra är mjukare än Explosive, nya Stöckli DP är mycket mjukare i spetsen än den gamla osv.
Jag gillar mjukare skidor och välkomnar den här trenden. En hård 195:a 100 bred är stora, brytiga grejor, det kommer man inte ifrån oavsett hur coolt det kan vara med hårda skidor. Jag har testat biffiga skidor som Head Monster 103 193cm och gamla Stöckli Asteroid 201cm. Sådana skidor blir för jobbiga tycker jag i 190+ längd. Det är för tungt för att det ska vara kul under långa skiddagar, speciellt när benen börjar bli möra framåt eftermiddagen. Man måste gå ner i längd för att det ska kännas hanterbart som huvudskida. I kortare längd tappar man alldeles för mkt flyt och därför är det inte aktuellt ändå till slut med den typen av skida. Jag åker mycket hellre på en mjukare och mer lättåkt skida i 190-195cm i stil med nämnda AK Lab.
Åter till Watean. Böjkurvan är klassiskt helböjande eller vad man ska kalla det. Skidan böjer ganska jämnt hela vägen under foten. Tippen är utpräglat mjuk och tailen har en på något sätt respektingivande stuns utan att kunna kallas styv. Mjuk fram och lite styvare bak alltså, fast ändå en jämn kurva. Det är ingen Salomonliknande Spaceframegrej där skidan styvar upp under foten (tex nya Gun Lab 188cm från Salomon är ett typexempel på en sådan böjkurva). En lång och jämn böjkurva innebär vanligtvis att skidan är poppig i lössnö och att det är lätt att hitta känslan i skärande korta svängar i pisten. Jag gillar inte skidor som är uppstyvade under foten just av anledningen att man då tappar lekfullheten och känslan av att man kan böja igenom skidan i pist och svår snö.
Skärningen är ju också intressant, iom att det är få skidor i den bredden och längden som har så mkt skärning. 25 m är ju rejält med sväng och med tanke på att skidan är så pass mjuk kommer det svänga en hel del. Jag är av den uppfattningen att jag gärna har lite skärning även på den här typen av skidor. Jag tycker helt enkelt att det är roligare i pisten med skärning en bit under 30 meter. Sen kan man ju alltid säga att skärningen mest är till ondo när man kör off, men vafan, det blir ju ändå en massa transport i pist om inte annat och man kan ju lika gärna ha kul samtidigt. AK Lab har 25m:s radie och det tycker jag är lagom. Det känns inte som att det är nån nackdel utanför pisten heller. Mina backupskidor Explosive har 32m och det upplever jag som för lite sväng ibland. Med den motiveringen anser jag alltså att den relativt kraftiga skärningen är en fördel snarare än en nackdel.
Jag mailade lite fram och tillbaka med en kille på Fischerfabriken för ett tag sedan angående huruvida Scott Santiago Pure i den längsta längden är samma skida. Det hade varit intressant att veta i så fall, eftersom många har testat Scotten. Skärningen är i stort sett identisk och konstruktionen ser lik ut, och jag ville har reda på om det var slump eller ej. Svaret blev att skidorna byggs på samma fabrik och att konstruktionen i grunden är ganska lika, men uppbyggnaden av sandwichen var olika. Enligt killen där på fabriken var Watean spänstigare och mer livlig och hade ett tydligare bett. Den var mer påkostad materialmässigt, men dom hade lånat mycket av formen från Scotts modell. Det är samma folk som har utvecklat både modellerna och Watean ansågs vara ett snäpp bättre helt enkelt.
Jag kan ju inte förneka att jag fick ett visst köpsug efter att ha klämt på Watean. Att priset hos Conrad, som du säkert vet, är smått otroliga 419 Euro gör det inte lättare att avstå. Det är fasen helt otroligt billigt för en aktuell skida av den digniteten. Men jag har inte råd för tillfället får jag ändå konstatera med en liten, liten tår i ögat. Jag försöker motivera det hela med att jag antagligen ändå inte hade stått ut med att ha den där arga gubben stirrandes på mig hela säsongen
Jag har vissa förhoppningar att just den skidan ska ta över som huvudskida efter AK Labben och i den rollen klara nysnödagar lite bättre iom den något ökade bredden. Just nu finns som sagt inte ekonomin för att handla ett par skidor, så jag hoppas att den kommer att finnas på plats under skidtestarhelgerna senare i höst. Ett enda åk där brukar räcka för att känna om det är en skida som man vill satsa på.
Jag vet inte om det här var till någon hjälp överhuvudtaget, men att diskutera skidor är ju alltid roligt i alla fall. Hör gärna av dig och meddela hur skidan var om du provåker eller tom handlar den.
/MnO
Enligt ovanstående resonemang, speciellt med tanke på att jag har snackat med en kille på Fischerfabriken (som bygger Scott Pure), skulle jag välja Watean. Hoppas det inte stör alltför mkt att jag trycker in en del text som inte hör hemma här, men alldeles långt från ämnet var det ju inte.