skidor för en säsong i whistler

mumak

Ny medlem
Har tänkt tillbringa säsongen i whistler. Frågan är bara vad ja ska ha under fötterna. Mina funderingar gör klart att gotama och maiden ak är två starka val. Sedan har ja funderat lite till, går d att köra park med någon av dessa. Känns ju som d kanske inte vore någon hitt. Får väl köpa ett par begagnade twin tip att köra sönder helt enkelt (är ju inte miljonär).

Sedan läste jag att k2 mäter sina skidor efter kontaktytan. Hmm?? Den finns ju bara i 179 och 189. väger 70 kg så 179 e nog tillräckligt, hade den vari mätt på vanligt vis hade den ju varit längre, lr är jag ute å snurrar??

maiden är ju mjukare har jag förstått, men då ja e ganska lätt gör d väl inte så mycket lr? gotaman kanske e bättre om d blir lite hårdare lr? Vilken skida passar bäst tror ni ??

Som jag ser de kan det ju endast finnas ett rätt val för en säsong i whistler. ska du ha ett par skidor som flyter
som en gud och du kan åka hur fort som helst på sä är de ju igenteligen bara Hendryx laggen kvar. riktigt feta
skidor med lågt span vilket gör att skidan inte dyker i puder. Helt handbyggda med trä kärna och gummi nos för
minskade vibrationer. Nack delen med K2 är att dom har ganska högt span på sina twintip modeller vilket gör att
när du försöker plana skidan ordentilgt så har den en tentdens till att dyka. Kolla in funkalistiken hos hendryx
den funkar till och med i parken..
Kalle

hendryx vet jag inte supermkt om men dom verkar bra, däremot tror jag inte på en skida med så mkt smalare tail en nos... man måste kunna åka fakie oxå, en del av skidåkningen...
vill du bestämma grejor på din skida så kolla in capitalskis.com eller va d nu e, han bor i whistler typ... fråga mig om du undrar mer om dom.

annars skulle jag säga en bred twin
nya bc, vilket verkar bli min nästa skida
seth vicious, kompisar kör på den o älskar den
gotama, är mer puder än park men har kompisar som kör den mittmonterad och 190 i parken

maiden e nog för stor o klumpig men otroligt mjuk oxå, den e mer gjord för 189 än 179 känns det som men vill du åka fakie i puder och åka gungande när det är orört så välj den, har inte provat den men tror inte på pist o parkegenskaper när den e så bred o otroligt mjuk

/Gustav

Ja du Gustav Hedryx har ju en riktigt fet promoddel som inte har samma diff mellan nos och tail. Funkallistic
184 cm, r=19 m, 141-103-136 mm Men Efter som du inte verkar ha förstått fördelan med smalare tail så kan
jag förklara. en smalare tail gör att du sjuker ner med bakändan av skidan vilket i sin tur gör så att du slipper
hänga som en säck potatis i pjäxorna när de är puder. Sen undrar jag hur många de verkligen är som åker
bakländes i riktigt mycket puder? Har kört Gotama 190 hela vintern och där är de riktigt fet tail men de funkar
liksom inte att åka puder baklänges ändå! Landa och göra en sväng eller två går ju men att åka vet jag inte om
jag kallar de. Och ska man åka fakie i backen så funkar i stort sätt alla skidor lika.
Ross bc är enligt mig en aldeles för hård sikida med för mycket span för att den ska funka bra i puder. När man
tittar på folk som åker den så får dom ligga och balansera skidan långt bak för att inte riskera att den dyker i
pudret.
Ja gott folk.
Surfa lungt!

fascinerande den här myten om k2s mätmetoder. Titta själv på en k2 skida nästa gång i butik så ser du att den är ungefär ( 1-4cm) lika lång som de andra skidorna med samma mått.

Kan garantera att Maden AK mäts på samma sätt som alla andra skidor. Därför är 189 det enda rätta valet. Äger själv ett par men skulle nog inte rekommendera den som enda skida. Själv har jag den som lössnöskida och inget annat. Kanske kan funka i parken. Vet ej, är ingen jibber.

"En del av detta kan föras över på skidkonstruktionen. Om man tänker sig dagens skidor har många ganska stort spann, dom är nästan lika breda bak som fram och har en liten framspets. Egenskaperna på en sådan skida blir att spannet trycker upp bakspetsarna istället för att låta dem sjunka ner i snön. "

citatet är från hendryx artikeln, rätta mig om jag har fel men vad är spann om inte detta ?

ok visst, jag visste inte att hendryx hade en sån skida, isf en otroligt värdig motståndare jag inte åkt på.

Jag vet inte om du menar den gamla eller nya ross bc men den gamla var ju skidmjuk o inte faan var d problem att åka puder utan att ha rumpan på tailsen men den.

Den nya är ju hårdare men även 8mm bredare så jag fattar faktiskt inte exakt vad du menar. :(

Sen så e det ju att om man bara ska ha en skida i whistler där jag för övrigt har gjort 2 säsonger och vet vad man åker mest. Man åker park och puder, pist tröttnar väl dom flesta på efter nån månad...

Fråga var ju faktiskt vilken som passade bäst och han frågade när det gällde park, inte som ditt svar lyder den skida som flyter bäst i puder ! Den skida som flyter bäst i puder har lågt spann o swallowtail med mjuk nos, det borde väl de flesta skidåkare veta att som du säger tailen på det sättet går lägre än nosen.

/Gustav

Tillbaka
Topp