assr
Aktiv medlem
Skidor för svenska förhållanden, med mina krav
Hej!
Jag har behov av en skida som funkar bra ute i det eventuella pudret, men som kanske inte alltid hittar till detta (det är ju ändå svenska fjäll vi talar om..)
Skidan ska därför funka bra i pisten, som på morgonen kan bestå av underbar manchester och på eftermiddagen är uppåkt.
Is ska inte vara ett problem.
Jag bör väl tillägga att jag även gillar att hoppa en del och även landa baklänges.. så att skidan är aningen uppböjd bak, eller helt TT, är ju ett plus, om det för den delen inte drar ner åkkvalitén markant
Jag har tittat på följande skidor:
Head Monster serien, t.ex. 88
Dynastar Legend serien, t.ex 8800, 8000 eller PRO Rider
Völkl Mantra
Völkl Karma (om jag kan få tag på ett par:p)
Mojo90
Bindningar är också ett plus om jag kan få några tips. (under ca 1500spänn)
Om mig:
jag är 182cm lång, väger 75kg med utrustning på.
20 år gammal. ganska stark i ben och vader, tar en bit över 150kg i benpress.
Jag gillar att åka på ett mellanting mellan skär och sladd, så jag får en större sväng.
Detta skulle kunna bero på att jag de senaste åren åkt med ett par Salomon Streetracer 8 med runt 13m radie. Jag känner nu att jag inte utvecklas längre med dessa skidor, och att de svänger på tok för snabbt. Pjäxor; Head Edge 9 heatfit (om det nu spelar ngn roll)
Svenska backar jag gillar, som referenser;
Specialen i Tandådalen/Hundfjället - carving
Ravinerna i Åre (östra och västra) - offpist
Hummelbranten i Åre - slaggig/pucklig med mycket snö
Tack på förhand/ Hans
Jag har behov av en skida som funkar bra ute i det eventuella pudret, men som kanske inte alltid hittar till detta (det är ju ändå svenska fjäll vi talar om..)
Skidan ska därför funka bra i pisten, som på morgonen kan bestå av underbar manchester och på eftermiddagen är uppåkt.
Is ska inte vara ett problem.
Jag bör väl tillägga att jag även gillar att hoppa en del och även landa baklänges.. så att skidan är aningen uppböjd bak, eller helt TT, är ju ett plus, om det för den delen inte drar ner åkkvalitén markant
Jag har tittat på följande skidor:
Head Monster serien, t.ex. 88
Dynastar Legend serien, t.ex 8800, 8000 eller PRO Rider
Völkl Mantra
Völkl Karma (om jag kan få tag på ett par:p)
Mojo90
Bindningar är också ett plus om jag kan få några tips. (under ca 1500spänn)
Om mig:
jag är 182cm lång, väger 75kg med utrustning på.
20 år gammal. ganska stark i ben och vader, tar en bit över 150kg i benpress.
Jag gillar att åka på ett mellanting mellan skär och sladd, så jag får en större sväng.
Detta skulle kunna bero på att jag de senaste åren åkt med ett par Salomon Streetracer 8 med runt 13m radie. Jag känner nu att jag inte utvecklas längre med dessa skidor, och att de svänger på tok för snabbt. Pjäxor; Head Edge 9 heatfit (om det nu spelar ngn roll)
Svenska backar jag gillar, som referenser;
Specialen i Tandådalen/Hundfjället - carving
Ravinerna i Åre (östra och västra) - offpist
Hummelbranten i Åre - slaggig/pucklig med mycket snö
Tack på förhand/ Hans
Senast ändrad: