Skidor för telemark

Njord

Ny medlem
Skidor för telemark
Har åkt telemark i snart två säsonger och funderar på att investera i ett par nya skidor. Åker för tillfället på ett par Bandit X från 01/02 och åker uteslutande enbart i pisten för tillfället. Själv är jag 178cm och väger för tillfället 81kg målet är dock att gå upp till 85 kg inför kommande rugbysäsong.

Har över lag ingen bra koll på vad för skidor som är lämpliga att åka på så därför tänkte jag kolla med er om vad ni rekomenderar.

Skidor för telemark
Så länge du tänker hålla dig i pisten, och om dina banditer inte är överdrivet slitna, ser jag ingen orsak att köpa nytt. Lägg pengarna på mer tid på berget istället (eller varför inte till att lägga grunden för kilona du saknar i baren).
Om du ändå vill köpa nya skidor så är mitt råd att du skall köpa ett par som kompletterar dem du redan har.

Skidor för telemark
Åker själv på ett par banditer (191 cm) och tycker att det är en trevlig pistskida. Vet inte om man blir så mycket gladare på ett scream limited om man nu håller sig i pisten, möjligen är den lite snällare utanför pisten. Frågan är hur man åker eller vill åka.

Skidor för telemark
Håller med föregående talare...

Men skall du ge dig av utanför pisten kan du behöva uppgradera. Visst, alla skidor funkar vid optimala förhållanden, men är det lite varierande behövs något mer åt "freeride" hållet (lite bredare midja). Då helt plötsligt kan du också börja surfa lie, och det e inte dåligt gött på telisar... Vad betyder 2 säsonger förresten? 2 veckor eller 20 veckor?

Den generella regeln vid köp av teliskidor är dock densamma för alla: det funkar lika bra med alpina skidor, kanske inte de styvaste dock

Jag kör själv på scott santiago, funkar överallt

/K

PS: enl. mig är det bästa "fusket" till bra åkning att köpa de styvaste pjäxorna...

Tillbaka
Topp