Skidor kring Chambery?

David_Kvart

Medlem
Skidor kring Chambery?
Är det någon som vet hur det ser ut kring Chambery söder om Annecy i Frankrike? Hur långt det är till bra skidåkning etc?

Mvh David

Skidor kring Chambery?
Super! Så det är alltså inte lika med döden om man blir fast där ett tag...? Bara man har en bil att frakta sig i så kan man få lite åkning som det verkar. Eller varför inte bara åka där på den lokala anläggningen, allt som behövs är ju lite vilja och en spade för att få det roligt... Sälen med lite mer snö är ju inte helt dumt det heller om man inte har ngt val.

Skidor kring Chambery?
Man kan överleva ett tag i stan, jag lovar :) . Själva stan i sig är dock tristare än exempelvis Annecy om du ser till uteliv och annat, men så länge det finns snö så överlever man definitivt. Ska du plugga där eller bara bo?

Skidor kring Chambery?
Vi kan säga såhär... jag har en kär vän som ska plugga där under
vårterminen, så det finns en del dragningskraft dit... så jag försöker
höra mig lite för vad det finns att hitta på där i trakten i form av
snöiga aktiviteter...

Skidor kring Chambery?
Chambery som stad har jag ingen susning om, men läget gör stan till en bra utgångspunkt.
På bra bilavstånd,ca 1 timme på motorväg, är du i Mauriennedalen med en hel rad bra skidorter. Du kan även åka tåg då stora stambanan till Italien går den vägen. Det finns ingen som helst anledning att åka längre till dyra mer välkända orter.
Närmast är St Francois Longchamp som delar liftsystem med Val Morel, sen kommer Le Corbier, Valloire / Val Menier. Litet längre in i dalen ligger Orelle med en ägglift upp till Val Thorens. Vill du fortsätta längre in i dalen finns ytterligare orter väl värda en resa.
Som exempel kör Langley sin ski around the Alps i detta område.
Kolla in www.skifrance.fr där finns allt du behöver veta.
Förmodligen pluggar ”din vän” och skolorna brukar ordna billiga skidresor över helgerna
Bon ski

Skidor kring Chambery?
Tjenna!
Ta en dag i Les Arcs, tror det ligger rätt nära. Vi är fyra svenskar som ska bumma där mellan 27dec-30april.

Skidor kring Chambery?
Befinner mig just nu i Annecy och pluggar...har inte fatt mojlighet att aka natt an dock, lite tunt med sno an.
Har hort mig runt lite och de verker rorande overens om att det borjas i slutet av oct.
Det e enkelt att ta sig med bil runt, finns tydligen en sagolik funpark 20min fran annecy!
Nar ska du ner? Lurar pa ifall det finns plats i bilen din, vi kan kanske ta oss runt?
hadet!

Skidor kring Chambery?
Det låter ju grymt trevligt! Det finns lite allt møjligt att vælja på alltså... Det enda ær væl att man blir ruinerad av att inte ha sæsongspass på stællena man åker på men det løser sig væl! Finns det ngt stælle att åka på precis i anslutning till Chambery? Ngn hemmabacke?

Kul att det var så många som hade något att sæga, jag trodde det skulle bli en helt død tråd!

David (som snart ska bestiga danmarks høgsta punkt, 147 meter...)

Skidor kring Chambery?
Ruinerad eller inte.
Mauriennedalen som jag har beskrivit tidigare i forumet har tidigare haft ett liftkort som du köper för 5 dagar och åker på valfri ort ca 8 stycken. Du stämplar in på den orten du väljer för dagen. Sen får du ansenlig rabatt när du köper till fler dagar under säsongen.
Jag vet inte om det finns även i år men väl värt att kolla upp. Det spar en massa euro nu när dagkorten ligger på ca 30 Euro på dom hotta orterna.

Skidor kring Chambery?
Det kan också vara värt att tillägga att om din tjej ska plugga på en skola vid namn IFALPES ordnar skolan resor i stort sett varje helg under säsongen och dessa brukar kosta 30 EUR/dag för resa och liftkort.

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp