Skidor med Lufthansa, vad gäller?

• Trådstartare Trådstartare hqs
  • Start datum Start datum
Nej, det fick jag inte, vilket jag fått vid tidigare tillfällen. Så jag skall ringa och kontrollera med dem....
Jag blev också nekad en skriftlig bekräftelse (CPH-MUC med LH t o r februari 2020). Kändes sådär. Men det funkade, fast första tjejen i första incheckningsdisken på Kastrup såg läskigt frågande ut.

Jag blev också nekad en skriftlig bekräftelse (CPH-MUC med LH t o r februari 2020). Kändes sådär. Men det funkade, fast första tjejen i första incheckningsdisken på Kastrup såg läskigt frågande ut.
Ja det är ju det sista man vill bli, nekad där. Märkligt att de inte kan mail det.. Måste ju bli mindre jobb för dom i slutändan. Aja, får hoppas på det bästa väl där :)

Stämmer som skrivits tidigare, har man Economy Classic ingår skidorna, dock måste man ringa och boka detta (och få det bekräftat!).
Vi gjorde detta men råkade ut för att flyget ställdes in, och vi bokades om till annan flight. Problemet var då att LH missade att flytta med våra skidor (10st för 21 personer!!). När vi fick veta att detta hade hänt, av en slump, eftersom LH och missat att meddela oss om bytet av flight, fick vi informationen att det nu inte fanns plats kvar på flyget för våra skidor…suck.
Efter flera långa telefonsamtal, och ytterligare ett byte av flight, fick vi plats också för skidorna.

Sammanfattningsvis är jag inte imponerad av LH’s system att man måste ringa hela tiden för att hålla koll på att det verkligen finns plats för sina skidor. Nästan bättre att betala, och få detta bekräftat på sin Itinerary.

Sammanfattningsvis är jag inte imponerad av LH’s system att man måste ringa hela tiden för att hålla koll på att det verkligen finns plats för sina skidor.
Man får göra detsamma även med SAS nuförtiden.

"Transport av skid- och snowboardutrustning måste beställas och godkännas i förväg." Källa: https://www.sas.se/reseinfo/bagage/sportutrustning/

Jag flög till Luleå med skidutrustning i våras och killen på check-in lärde mig om detta. Jag har Eurobonus Diamond nivå men ändå var jag helt wtf 😀

Stämmer som skrivits tidigare, har man Economy Classic ingår skidorna, dock måste man ringa och boka detta (och få det bekräftat!).
Vi gjorde detta men råkade ut för att flyget ställdes in, och vi bokades om till annan flight. Problemet var då att LH missade att flytta med våra skidor (10st för 21 personer!!). När vi fick veta att detta hade hänt, av en slump, eftersom LH och missat att meddela oss om bytet av flight, fick vi informationen att det nu inte fanns plats kvar på flyget för våra skidor…suck.
Efter flera långa telefonsamtal, och ytterligare ett byte av flight, fick vi plats också för skidorna.

Sammanfattningsvis är jag inte imponerad av LH’s system att man måste ringa hela tiden för att hålla koll på att det verkligen finns plats för sina skidor. Nästan bättre att betala, och få detta bekräftat på sin Itinerary.
Jag bokade flygbiljetten via en resebyrå och ringde sedan LH och bokade ett par skidor. Därefter fick jag en bekräftelse från resebyrån om bokningen av skidor. Tycker dock att skidbokningen kunde göras på ett enklare sätt, via nätet till exempel. Jag bokade bara ett par skidor, men funderar nu på att ta med två par i samma skidväska. Vet du om de brukar kolla hur många skidor som väskan innehåller?

Man får göra detsamma även med SAS nuförtiden.

"Transport av skid- och snowboardutrustning måste beställas och godkännas i förväg." Källa: https://www.sas.se/reseinfo/bagage/sportutrustning/

Jag flög till Luleå med skidutrustning i våras och killen på check-in lärde mig om detta. Jag har Eurobonus Diamond nivå men ändå var jag helt wtf 😀
Heuzutags, nuförtiden, är Lufthansa the lowest low. Vi kom hem från Slovenien för 10 dagar sedan.Aldrig, aldrig igen. Helt och hållet schaisse. Vi fick också skidbagaget tillbaks, men 4 dagar senare vi hade landat. Men, det var så hemskt mycket andra problem, att jag inte ens orkar skriva.

Senast ändrad:
Heuzutags, nuförtiden, är Lufthansa the lowest low. Vi kom hem från Slovenien för 10 dagar sedan.Aldrig, aldrig igen. Helt och hållet schaisse. Vi fick också skidbagaget tillbaks, men 4 dagar senare vi hade landat. Men, det var så hemskt mycket andra problem, att jag inte ens orkar skriva.
Min pappa kallar dem Luftwaffe efter liknande erfarenheter… 😂 Kanske inte helt PK men så är det.

Hej igen. Jag ringde och bokade ett par skidor till resan till Saltzburg (för att sen fortsätta till Zell am See). Men nu funderar jag på att ta med två par skidor. Bägge får plats i samma skidväska. Brukar de kolla hur många skidor som finns i väskan?
Hej Roger, hur gick det tillslut?
Hoppas det blev en bra resa.

Står precis inför samma situation. Jag och sonen har skidutrustning (pjäxbag + skidbag) bokade med LH, men vi vill ta med två par skidor var.
Jag har lusläst, men hittar bara att det är maxvikt och maxlängd som begränsning.

Vad kan hända?

Har tagit med två par i skidfodral, inga problem. Klarar du vikten ska det vara lugnt. Har du möjlighet att montera bort bindningar på något par ska det vara ännu lugnare. De som står i incheckningen har ingen anledning att öppna fodralet om du klarar vikten. Jag ska åka med EW (LH-dotterbolag?) snart och tänker ta med mig två par i fodralet.

Jag och sonen har skidutrustning (pjäxbag + skidbag) bokade med LH, men vi vill ta med två par skidor var.
Jag har lusläst, men hittar bara att det är maxvikt och maxlängd som begränsning.

Vad kan hända?
Ett skidpaket per biljett är gratis med LH och får väga upp till 23 kg (samma som ett incheckat bagage).
Vi reste med LH efter Nyår och hade ett paket med två par skidor, det är inga problem. Det är inte som med charter att man betalar och endast får ta med ett par skidor per bokad skidfrakt.
Jag har dock inte provat att stoppa fyra par skidor i ett fodral.

Senast ändrad:
Najs, tack för snabbt svarat !

Lufthansa, det är bolaget som gäller helt enkelt.
Ett skidpaket per biljett är gratis med LH och får väga upp till 23 kg (samma som ett incheckat bagage).
Vi reste med LH efter Nyår och hade ett paket med två par skidor, det är inga problem. Det är inte som med charter att man betalar och endast får ta med ett par skidor per bokad skidfrakt.

Har tagit med två par i skidfodral, inga problem. Klarar du vikten ska det vara lugnt. Har du möjlighet att montera bort bindningar på något par ska det vara ännu lugnare. De som står i incheckningen har ingen anledning att öppna fodralet om du klarar vikten. Jag ska åka med EW (LH-dotterbolag?) snart och tänker ta med mig två par i fodralet.
Gött, har faktiskt fixat förut med telemarkskidor och vanliga i samma fodral, installerat quiver killers för att kunna få ner två par i ett fodral utan att det märks. Men det var ett tag sen. Men bra trix när man flyger med skidor :)

Jag har nog haft fem par tom. Men då var ett par dotterns 80cm :)

Nu blir det ju anekdotisk bevisföring, men jag har flugit med både Lufthansa och Eurowings (härom veckan), samt charterpaket med olika bolag som flyger med SAS och Norvegian. Oavsett så har aldrig någon frågat eller öppnat skidbagen för att kolla hur många par man har med sig. Och varje gång har jag tänkt, -fan, jag skulle ha tagit med ett par till... (eftersom jag aldrig har vågat chansa).

Ja, men Economy Light reser man knappast med på skidresa, där ingår endast handbagage.

Om man får höra att skidfrakt är gratis med LH kan man göra misstaget att försöka spara pengar genom att boka Economy Light och lägga till incheckat bagage.
Men då får man inte med sig skidorna. Bl a Hawk har varnat för detta flera ggr här på Freeride.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp