Skidor till 11-12åring

• Trådstartare Trådstartare RWD
  • Start datum Start datum

RWD

Aktiv medlem
Skidor till 11-12åring
Hej,
Tänkte ev köpa nya skidor till min dotter.
Hittade ett par Mantra junior till bra pris men
De fanns inte kortare än 138cm.
Tror ni det skulle funka till en tjej på 136cm
och 30kg? Om inte annat till nästa år. Men då
Känns det kanske dumt att köpa redan nu?
Priset ligger på c:a 1600kr inkl look axium 7
Är Mantra Junior uppdaterad nånting de senste åren
eller är det troligt att det blir nån stor skillnad
till nästa år.
Hon åker c:a10-12dagar per år (sen 4års ålder) och tar sig ner för de flesta backarna. Även svarta som t.ex
World cup backen i Tandådalen om än i lite
lugnare tempo. Gillar att åka i skogen som de
flest barn.
Hon tränar konståkning minst 4dgr i veckan så hon
har relativt bra benstyrka och balans.

Senast ändrad:
Skidor till 11-12åring
Jag är övertygad om att det kommer att gå bra.
Mantra jr har väl tagit över Gotama jrs roll, om jag har förstått det hela rätt. Gotama jr har min dotter åkt på de senaste åren och jag har köpt lite längre än hennes kroppslängd.
Första gången gick hon från fullspannade nånting (kroppslängd -10 cm) till Gotama (kroppslängd +10 cm) och tyckte det blev mycket bättre, lättare att svänga bl.a.
Fullrockern gör mycket.

Skidor till 11-12åring
Kan instämma med att föreslagen längd fungerar.
Dottern åkte för ett par år sedan med ett par Gotama Jr i samma längd som hon var då (158 cm). Det fungerade bra både i pisten och skogen.
Med twin-tip och rocker går en del längd bort och gör dem lättsvängda.
Völkls Jr-skidor i denna kategorin är välbyggda och du får mycket för pengarna speciellt om du köper föregående årsmodellen. Andrahandsvärdet är inte heller så dåligt.
Tror knappast att Mantra Jr ändrats nämnvärt sista året.

Skidor till 11-12åring
Mantra Jr och Gotama Jr är samma skida - det är bara grafiken och namnet som har ändrats. Min dotter har kört längderna 118, 128, 138 och nu senast 158. Vi hoppade över 148 steget och gick direkt till 158 när hon var 142cm, jag var lite tveksam till det innan men det visade sig vara helt rätt - skidan svänger ju av sig själv. Helt enkelt en fantastiskt rolig skida för barn.

Skidor till 11-12åring
Tack för alla svar! Låter som en perfekt skida då.
Ska bara övertyga dottern om grafiken då : )
Verkar vara det viktigaste i den åldern, och en liten oro att det blir nya skidor på bekostnad av en iPhone
: )

Senast ändrad:
Skidor till 11-12åring
Min dotter hade M7.0 Free till sina 158 cm Gotama Jr.
Tror att det räcker till för din dotters skidor också.
Antagande att hon har ca 250 mm sula på pjäxorna och väger 30 kg så skulle bindningen ställas in på 2.5. Det är under mingränsen på Marker Free Ten.
Var noga med att ställa in förspänningen på bindningen, dvs rätt pjäxlängd.

Senast ändrad:
Skidor till 11-12åring
Ja det får nog bli M7.0 , Free ten börjar ju på 3 såg jag.

Hon väger väl lite drygt 30 nu och kanske 35 till nästa säsong men det blir inte mer än 3.0 (2.75) på DIN-inställningen ändå.

Men nu börjar jag fundera på om 138 kanske blir för kort till nästa år i och med fullrockern. Men å andra sidan har hon en lillebror som väl kommer växa i dessa ganska snart i så fall : )

Senast ändrad:
Skidor till 11-12åring
Hej igen, inget skidköp än då dottern börjat prata om att hon vill ha skidor som man kan köra i parken med.
Verkar inte som Mantran är avsedd för det alls.
Det kommer väl inte bara bli park men eftersom hon för tillfället tycker det är roligast förutom lite skogs-/lössnöåkning så måste den ju funka till båda.

Funkar Mantran i parken är alltså frågan eller ska man titta på något annat? Är det en nackdel med fullrocker i parken? Tycker spontant att det borde vara en fördel så att skidorna inte hugger fast om man landar lite snett?

Idag åker hon på ett par dynastar 6th sense 125cm.
https://www.freeride.se/prylar/skidor/2011/dynastar/6th-sense-team.html

Senast ändrad:
Skidor till 11-12åring
Nu har jag ju inte åkt park öht, men om man teoretiserar lite...
Det kan nog vara en nackdel med fullrocker vid landningar, borde vara känsligare för bak-/framvikt vid nerslag.
Tip- och tailrocker med lite spann borde vara modellen då.

Skidor till 11-12åring
PhatFred sa:
Nu har jag ju inte åkt park öht, men om man teoretiserar lite...
Det kan nog vara en nackdel med fullrocker vid landningar, borde vara känsligare för bak-/framvikt vid nerslag.
Tip- och tailrocker med lite spann borde vara modellen då.
Håller med men såg att Völkls frestyleskida (Ledge?) också hade fullrocker men låg sådan.
Mittmontering kanske hjälper.

Skidor till 11-12åring
För en tjej på 11 år som inte åkt så mycket park tidigare så kommer hon inte känna någon större skillnad mellan en full rocker och en camber. (Om hon inte heter Kelly Sildaru såklart). Lätt att stirra sig blind på vad som står på pappret och inte hur det är i verkligheten. :)

Tillbaka
Topp