Skidor till min flickvän och utlärningstips?

Gurkan66

Ny medlem
Har lovat ta reda på vilken typ av skidor som passar min flickvän.

Hon är 167 och väger kanske 55, skulle jag tro.

Hon har åkt skidor i fyra år, 1v / år.

Hon älskar verkligen att åka skidor, men utav någon anledning är hon väldigt rädd och det är fortfarande lite plogstil.

Stark i kroppen är hon, så det är absolut inget fel på fysiken, snarare tvärtom.

Vill välja en skida som kan ta henne framåt i skidåkningen om ni förstår vad jag menar?

Har ni några tips på hur jag kan utveckla henne som skidåkare. Jag åker själv riktigt bra, men kommer inte på de där förlösande orden som kan få henne på rätt spår...

Tacksam för såväl skidtips som utlärningstips.

De där förlösande orden du funderar över är helt klart "Skidorna parallella" och "Kör en 11:a".

Låt henne köra på en riktigt skarpt slipad pistskida/racingskida. Då kommer hon efter ett tag inse att det inte längre är lönt att ploga eftersom skidorna då kommer skära inåt mest hela tiden.

Lycka till!

Tack för ett bra tips. Nu har vi ingen racingskida i familjen, men en bra slipad carvingskida kanske räcker...

Men vad ska man köpa för skida till henne och vilken längd. En racingskida blir lite väl för henne. :)

Något bra billigt, som tar henne framåt. :)

hur mkt skidor åker ni totalt sett på ett år?
är det värt o köpa en skida enligt din mening och hennes?

bara dumt o köpa skidor som bara kommer stå o dra,när det finns möjlighet på de flesta ställen att hyra säsongens skidor till en helt okey peng. dock beroende på skida/anläggning etc.

På många skidorter så kan man testa skidor innan man köper dom. Allt är ju efter smak och behag:)

Sen ett bra tips till att komma bort från plog är att ta en privat time eller 2 men en instruktör!
En normal skidskola har ofta en ISIA skidlärare som då har mer en 1 år på nacken i skidskole sammanheng. och har då så pass erfaring att dom klarar av å få bort en plog på 1 time. Bra är att man tar 90-120 min då hinner man med mycket for pengarna. Där också så kan man få hjälp med att finna en skida som passar!

Annars så få henne till att svänga med aktivt tryck på ytterskidan. (trykket på dalskidan älskling)

Lycka till! Men som med allt annat så sparar man förhållandet med att senda sin kära till nån annan för att lära ut!

:) Tack för tipset, vet vad du menar med att lära sin kära, inte bra alltid...

Vi åker just nu bara en vecka per år, men vi tänkte utöka det till två veckor + lite Stockholmsskidåkning.

Det är inte så att hon superplogar, men med tanke på att hon har åkt redan i fyra år, så borde det ha kommit längre...

Jodå, jag kan verkligen själv och förstår tekniken, det är en annan sak att lära ut det. Vi är på aningen olika nivåer, så att säga för att uttrycka det milt... :)

Började själv åka skidor ganska sent och tillsammans med en kille som hade säsongat i flera år. Ett misstag man ofta gör när man ska lära ut är att börja i för svåra backar, då blir man rädd för att det ser brant ut och vågar inte slappna av. Låt tjejen "mysåka" i gröna backar där hon vågar släppa på, då kommer plogen att jobba bort sig själv. För mig blev det en total aha-upplevelse när jag väl vågade släppa på och insåg att skidorna faktiskt svänger av sig själv. Vad gäller skidor så skulle jag satsa på ett par pistskidor typ Dynastar Contact-serien i längd 158 cm. De kommer att funka för henne i flera år framöver och svänger bra och hon kan få fin carvingkänsla. Kan också säga att det finns inget mer stressande än att åka med någon som är mycket bättre än man själv medan man fortfarande är nybörjare och lite rädd. Ta tipset från ovanstående och boka in henne på en skidlektion så hon kommer förbi första spärrarna. Med de tipsen kommer hon att kunna fortsätta utvecklingen på egen hand.

cantact 8 är en kanonskida att lära sig på men som kan hänga med ett tag utan att bli tråkig.. köpte ett par till mkin tjej förra året å hon har väl åkt typ lika mkt som din å hon har lärt sig åka skidor "på riktigt" med dom.. har även en till kompis som köpte ett par till sin tjej och även hon är supernöjd med dem.. goodshit att utvecklas på för en helt ok peng..

Min fru har åkt på K2 True Luv sedan hon började åka för tre år sedan, hon har aldrig plogat eftersom skidorna svänger bra ändå. Hon har ungefär samma mått/vikt som din bättre hälft, och skidorna är 153cm och har 12m i radie. Dock är det först nu som det börjar gå fort dessutom. Har henne i hasorna hela tiden då underlaget är bra!
Kolla med
https://www.freeride.se/content/92/ för rätt längd.
Hon faller aldrig, men kan ändå vara skraj för vissa backar! Jag tror att det mer är en tjej-grej, killar tar mer chanser och slår sig hellre än att fega ur.
Vi åker ungeför två veckor om året, och lite i Isaberg (likvärdigt med Stockholmsåkning) och tycker absolut att det är värt att lägga lite pengar på egen utrustning som man kan lita på! Smart är det dock att börja med att införskaffa egna pjäxor, men man blir ganska trött på att köa för att hämta ut hyrskidor oxå!
Lycka till!

Efter att ha kuskat runt bland butiker idag och sett att det mesta varit slutsålt hittade jag ett par 153 långa K2 Mystery Luv. Hoppas hon kommer att gilla dem, snygga är de i alla fall. :) Och sen så har de inte lika mycket semi twintip som true luv. Bra eller dåligt inte vet jag. Ska försöka göra ett utlåtande om skidorna snart, vi sticker nog iväg med familjen en vecka till någonstans i de svenska fjällen. Kanske redan innan påsk.

Tänkte puffa upp denna tråd då jag själv letar efter skidor. Är 155 cm och väger ca 55 kg. Jag är väl en halvbra åkare som började åka för ca 3 år sedan. Har sedan dess åkt ca 7-8 veckor. Tyvärr är jag lite feg fortfarande när det kommer till för höga farter, branta eller isiga backar. Jag åker mest i pist. Men tycker det är väldigt kul med offpist, vilket tyvärr inte blir av så ofta. (när min pojkvän orkar dras med mig :P)
Jag har upptäckt att många (tjejer?) här i forumet är emot tjejskidor och tycker att det bara är fånigt. Men nu är det ju så att jag söker en skida som är ca 150cm och när man är student som jag så är ekonomin lite begränsad, varför jag främst har kollat på sportconrad och där är det nästan bara dammodellerna som är så pass korta.
De jag främst har kollat på är:

Fischer koa 73

Atomic metron 10 puls

K2 T:9 sweet luv

Är det någon som har en uppfattning om någon av dessa modeller eller som har något annat bra tips? Vad jag söker är väl egentligen en allroundskida som jag kan utvecklas med.

Är väldigt tacksam för tips. Och hoppas att inte freerides flitiga forumskrivare har tröttnat på folks frågor om vilka skidor de bör ha :D

Mvh Ida

Som en av de många som är emot tjejskidor (ja, jag är själv tjej och en ganska liten sådan 157cm/57kg) - jag är inte emot tjejskidor som concept. Tjejer och killar är olika, inte speciellt konstigt att man ska köra på olika grejer.

Tyvärr är det väl så att jag inte hittat någon tjejskida som varit lika rolig som en likvärdig killskida. Jag säger inte att tjejskidor är tråkiga, det finns många bra tjejskidor som kan mäta sig med killskidor, men oftast är de dyrare en ett prestandamässigt likvärdigt killpar.

Det possitiva med specifika tjejskidor är att de finns i kortare längder vilket ofta leder till mer lättåkta skidor, ofta är det också mjukare vilket ytterligare bidrar. Visst är det soft med lättåkta korta skidor, men ju bättre åkare man är desto mer saknar man fartstabila agressiva skidor. Jag har accepterat att de flesta skidor jag tycker är kul inte görs i "min" längd. Men man dör inte av att köra på skidor som är längre an vad man själv är, man får träningsvärk, men dör gör man inte. Och när man vant sig - fy fan vad kul det är.

En till av anledningarna till att jag är skeptiskt mot tjejskidor - Seriöst vem kan kalla en skida med 95mm midja och en längsta läng på 165 den ultimata puderskidan?
Det finns ytterst få puderskidor gjorda för tjejer med bredare midja än 100mm. Och det är ju trevligt att skidfabrikanterna anpassar längden på skidorna - men seriöst! Det är inte onormallt att vilja ha puderskidor som är längre än vad man själv är, det är många tjejer som är över 170... Det är skillnad på killar och tjejer, men inte så mycket skillnad som man kan tro när man kollar på offpist skidor för tjejer. Och nej vi har inget emot att ta i lite ibland, vi skulle inte dö om vi råkade åka på en skida man faktiskt fick jobba lite med.

Sen desginen på många tjejskidor... man blir mörkrädd.

Shit det där blev långt, men hoppas att jag fått uppklarat varför vissa tjejer är emot tjejskidor...

utlärningstips == skidskola

Det går mycke snabbare än att du lär henne och ni spar massa irritation också.

nopride: hur pass inriktad på offpist är du? vill du ha rena pistskidor eller något lite bredare?

Vicksson:
Jag förstår vad du menar. Men personligen så söker jag ju inte efter en ren offpistskida och är inte heller någon superbra skidåkare. Jag har testat att åka på lite längre skidor men tyckte det var lite för svårt för den åkning jag har just nu. Kanske inte då dumt med en tjejskida för mig då iaf? Håller helt med dig om designen... tragiskt! Man måste tydligen gilla rosa och blommor när man är tjej!
Heddious:
Jag är väl mest inriktad på pist. Men vill inte ha någon ren pistskida som är omöjlig att åka offpist med. (om det nu finns sådana) Jag skulle väl säga att jag är 70% pist och 30% offpist kanske. Svårt det där. Behöver ju inga jättelånga fetingskidor direkt. Men de jag har tittat på ligger väl mellan 70 och 80 mm i midjan. Tror att över 80 blir för svårt för mig att åka med i pisten. Behöver inte mer problem med att få upp skidan på kant direkt :) Men vad vet jag? Hade du något i åtanke?

Mvh Ida

Senast ändrad:
Ut med henne i flack skog eller flack enkel offpist, svårt att ploga när det börjar bli tajt mellan träden eller snön tar hand om skidorna. Och jag skämtar inte, har själv använt tekniken på några som vägrade sluta ploga.

Du kan ju dock vara beredd på lite sura miner om det går åt skogen alt. mycket nöjd tjej om det går bra.

Haha... kanske valde jag fel tråd att puffa?! Men det är ju bra för killen som startade tråden att få lite nya tips om problemet från förra säsongen kvarstår. Jag kan ju förresten själv ge lite tips när jag ändå skriver. Jag har varit i precis samma situation, men ur tjejens perspektiv.
Jag håller absolut inte med berggrund. Det resulterar oftast i en skitsur flickvän som "aldrig" mer vill åka skidor ;) Där emot tycker jag att det är bra att börja i mindre branta backar och framför allt, glöm inte att säga till när hon gör nåt bra!!! Och säg absolut inte "det är bara att åka på". För det är det inte om man är skraj. Åk gärna själv i ett lugnt tempo och stora svängar och låt henne åka efter i samma spår. Det tyckte jag själv var bra.
Men åter till mitt lilla skidproblem kanske? Borde kanske startat en egen tråd ist.. Men tyckte det verkade onödigt då det redan fanns så många!

nopride: Sorry jag hamnade lite off topic där. Jag ville egentligen bara förklara varför många tjejer på freeride är emot just tjejskidor. Att freeride sen inte representerar genomsnitts svenskan är en annan femma.

Men om jag kanske ska försöka mig på något skiddtips istället för att spy galla:

Rossignol Radical R8S Oversized - det är en ren slalom pistskida, men den är mjukare och mer följsam och har en hyffsat mjuk nos. Och den är 80 mm under foten - men allt annat än svårsvängd. En av mina favoriter för att bränna pist förra säsongen var en racecarver varianten model styvar som heter X9. Den var ett monster, men S8 är kul. Jag insr att det är lite oortodoxt tips, men jag tror att det kan vara vart att testa. S8 gors nog också så kort som 155.

Men reådet är att testa, testa, testa!!!

Och var inte rädd för att skidorna känns lite långa eller breda första gången. Det är alltid ovant att testa nya skidor.

Peace

de förlösande orden.....

"TYNGDEN PÅ DALSKIDAN ÄLSKLING!!"

Eller para ihop henne med snygg scweizare som är grymm på skidor? eller kanske sexstrejka?

Skidorna är jag inte så grym på, men kanske pjäxor som sitter bra och så skönt som det går, plus lätta nybörjar skidor så hon känner att det är hon som har kontrollen över skidorna.. :)

ta med en av hennes bästa tjejkompisar, som inte häller är sjukt grym på skidor, å låt dem köra tillsammans, för vissa kan det vara lättare att utvecklas när man slipper pressen på sig, och kan köra och lära sig med någon i jämn nivå med sig själv, många roliga slamms, och man slipper "skämmas och känna sig till besvär?"

lycka till, å berätta hur de går för er! :)

Senast ändrad:
Tack för tipsen vicksson! Nu lutar det åt att det blir en fischer koa 78.Det jag har hört om den verkar bra. Den är ju också lite bredare än en genomsnittlig pistskida. Jag hoppas på att det blir bra. Annars får jag väl helt enkelt lära mig att åka på den!!

Mvh Ida

Sent ute, gammal tråd, men det känns som om ni som verkligen KAN åka skidor kan behöva tips på hur man som mindre proffsig kan bli hjälpt (svårt att berätta hur man gör när man går, liksom)!

Känner igen mig i flickvännen... har precis börjat åka skidor igen efter ett alldeles för långt uppehåll och en lång mellanperiod på snowboard. Teknik därefter. Åkte med skidlärare, det som verkligen hjälpte mig (som inte fegar men hamnade i litegrann i plogsvängar när det blev för brant och krångligt) var:

1. Hoppövning, i brant backe. Att öva på att hoppa upp lite med den bakre delen av skidorna precis innan svängen, för att lättare komma runt. Suveränt. Visa hur man gör så fattar nog flickvännen. Tror att det är viktigt att backen är brant, då känner man skillnaden väldigt tydligt.

2. Att lyfta på den övre skidan. Så fort jag känner att jag börjar ploga fick jag tips av skidläraren om att jag ska lyfta lite på den övre skidan så blir det ingen plog. Självklart kanske... men inte när man inte har tekniken i kroppen. Bästa tipset mot onödiga plogsvängar enligt mig.

3. Övning. Stavarna framför sig. Utsträckta armar, stavarna antingen löst liggande på båda handlederna (mellan armarna) eller i händerna (så att man håller båda stavarna i händerna framför sig, på tvärsen). Korta svängar i lagom brant backe (brant om det går, det går brantare än man tror). Väldigt bra för att hamna längre bak på skidorna = bättre balans = mindre benägenhet att ploga (känns det som i alla fall). Ser fånigt ut men är värt det!

4. Att åka i små pucklar/lite knölig backe, mycket. Då plogar man garanterat mindre i de släta backarna sen i alla fall. Och känner sig väldigt duktig där, förhållandevis!

5. Att öva på att sätta staven i början av svängen. Det glömmer nog många nybörjare (och gamla brädåkare, hehe), och det ÄR lättare att komma runt när man gör det (=mindre risk för plog).

Skidskola är nog dock det bästa tipset.

Det är rätt svårt att hitta skidor som medelbra (nja), liten lättviktig tjej med ambitioner på att bli bra (med utvecklingsmån på skidorna).

Är ungefär lika lång och tung som flickvännen ovan (1.65cm, 53kg), är lite mer skidvan (åkt sen jag var nio) men troligtvis mycket mer ringrostig, och har precis gjort en omfattande marknadsundersökning om skidor till mig (vänner, skidaffärer, nätet) och kom fram till följande:

Dynastar Legend Sultan 80, 158 cm.
https://www.freeride.se/prylar/skidor/2010/dynastar/legend-sultan-80.html
http://www.akaskidor.se/skidtest/2010/pistskidor_5500kr/article523985.ece

Tog dem lite kortare eftersom jag är relativt lätt, och efter att en betydligt mer skidvan och något tyngre kompis som huvudsakligen åker ganska avancerad offpiståkning intygat att motsvarande skida (Dynastar Legend 8000 https://www.freeride.se/prylar/skidor/2009/dynastar/legend-8000.html) och hennes nya skidor med ungefär samma stats som Sultan 80:an funkar utmärkt offpist, även i lössnö för henne. Var inne på 165 först, men det här blir nog bra :-).

Och i pisten ska de funka utmärkt enligt alla utsagor och goda råd. Hoppas allt stämmer!

Håller med tjejerna ovan om att designen på tjejprylar är hemsk. Jag grät nästan när jag köpte pjäxor, ALLA herrpjäxor är snyggare än mina pärlemorfärgade monster med tribaldekorationer och blomslingor i guld, silver och metallicbrunt. https://www.freeride.se/prylar/pjaxor/2010/nordica/hot-rod-90w.html
Suck. Vad gör man, det går inte att köpa pjäxor utifrån design, tyvärr.

Skidorna är i alla fall INTE specifikt i \"tjejdesign\" :-).

Tillbaka
Topp