Skidor till nästa år...why?

Jag har nog lagt mina styva 100mm's-laggplaner på is ett tag, känns som att parklagg kan vara vettiga om det blir studier här i Stockholm. Jag är sjukt sugen på Line Invaders just för att de är lätta, symmetriska och billiga. Vilka grymma symmetriska skidor kommer till nästa år? Invadern verkar för mjuk, och jag vill kunna köra stora hopp, men kvalité går nog före perfekt flex... Några idéer eller någon som har vetskap om nya grymma modeller?

Carled sa:
Jag har nog lagt mina styva 100mm's-laggplaner på is ett tag, känns som att parklagg kan vara vettiga om det blir studier här i Stockholm. Jag är sjukt sugen på Line Invaders just för att de är lätta, symmetriska och billiga. Vilka grymma symmetriska skidor kommer till nästa år? Invadern verkar för mjuk, och jag vill kunna köra stora hopp, men kvalité går nog före perfekt flex... Några idéer eller någon som har vetskap om nya grymma modeller?
Line Anthem? Fischer Addict Pro?? hårdare än invaders och symmetriska.

Anthem, är de verkligen hårdare? Att de är bredare bidrar ju till stabilitet, men om de bara är bredare blir de ju osmidigare...

Fischern är jag helt enkelt inte sugen på, gillar inte inte av ngn anledning, sjukt skumt! Och Völkl Wall känns taskig i kvalitén, men den kanske har ändrats, någon som vet?

Carled sa:
Anthem, är de verkligen hårdare? Att de är bredare bidrar ju till stabilitet, men om de bara är bredare blir de ju osmidigare...

Fischern är jag helt enkelt inte sugen på, gillar inte inte av ngn anledning, sjukt skumt! Och Völkl Wall känns taskig i kvalitén, men den kanske har ändrats, någon som vet?
ok then..ska du ha en styv parksticka så Line Chronic....

PNyberg sa:
Carled sa:

ok then..ska du ha en styv parksticka så Line Chronic....
chronic är icke symetrisk, och är hyfsat säker på att anthem är stiffer. invader är riktigt mjuka men sjukt sköna och roligare. specillet på lite större hopp men det är inga probs att köra på 25m hopp

PNyberg sa:
moment verkar riktigt fina. Känns bara som att man inte kan lite på dom helt och fullt förns dom får en dealer i sverige. Men jäääkligt bra och smarta lagg...kanske lite skeptiskt till deras tip/tail form...
Moment försöker skaffa sig en återförsäljare till Skandinavien tills i vinter.

Senast ändrad:
Moment Bibby rocker verkar ju vara en otroligt rolig skida.
Rocker, 143-115-134 och 22 meter i radie på 186cm. Klart lekvarning!

finns de inga sidor på nätet man kan handla moment på?

Senast ändrad:
Varför nya skidor? Jo för att man känner att man behöver ett par som kompletterar de redan befintliga stallet =)
Själv ska man inhandla ett par Hendryx Cash eftersom jag vill ha ett par mer massiva skidor fast fortfarande lekfulla. 155-125-150 i längden 181cm med rocker, svängradie=no fucking idea...

Eric_W sa:
Moment Bibby rocker verkar ju vara en otroligt rolig skida.
Rocker, 143-115-134 och 22 meter i radie på 186cm. Klart lekvarning!

finns de inga sidor på nätet man kan handla moment på?
Jovisst finns det! Men bara i Usa för tillfället. www.momentskis.com , 550 USD för bibby'n

//

Utter sa:
Skare sa:
Hare åkt många 09 lagg. Nya Legend Pro med 100 midja är något att rekomendera. Funkar överallt. Mycket funderingar om Ross S7, om jag inte minns fel är det fjolårets Ross Steeze med ny färg, alltså en ok lekskida men inget revulotionerande om man gillar att bränna på. Kuron har jag i annan tråd hyllat, lika bra att göra det även här. Man jag skulle definitivt inte haft Duke om jag var någon annan ställe än British Columbia.
Heh, det är S6(tror jag) du tänker på, Synd nummer 7 är Caballeros designmodell och har rocker/early rise etc.
Varfør inte Duke? Trodde den skall vara en passande bindning før bredare lagg då den ær bredare mellan skruvhålen..

EDIT: Vg. bortse från min fråga!Blandade ihop Duke och Jester bindningen...

Senast ändrad:
Jag kör i dagsläget på ett par public enemy från 06 som e ganska mycket bakmonterade och har ett bindningsbyte på nacken. Jag har med dom kört park, pist och offpist och är kanonnöjd. Har nu pratat med morsan och kommit överens om att det kan vara dags för ett par nya skidor. Då tänkte jag att jag kan behålla mina P E och köpa ett par mittmonterade för att endast åka i park med dom och behålla de gamla till pist/offpist.

Tycker ni det låter som en bra idé eller ska jag borra om mina public enemy (en gång till) , använda dom som parkskidor och köpa ett par nya till pisten och offpisten?

jag är 180 cm lång och väger 70 kg, men hade både tänkt att växa mer och lägga till ett par kilo under året.

Vilka skidor tycker ni jag ska köpa i år? Om jag ska borra om mina PE och använda dem till park vill jag köpa ett par bra allroundskidor. Prisklass spelar ingen större roll, länka till vad ni vill så får jag överväga hur mycket de får kosta sen.

ewerbring sa:
Jag kör i dagsläget på ett par public enemy från 06 som e ganska mycket bakmonterade och har ett bindningsbyte på nacken. Jag har med dom kört park, pist och offpist och är kanonnöjd. Har nu pratat med morsan och kommit överens om att det kan vara dags för ett par nya skidor. Då tänkte jag att jag kan behålla mina P E och köpa ett par mittmonterade för att endast åka i park med dom och behålla de gamla till pist/offpist.

Tycker ni det låter som en bra idé eller ska jag borra om mina public enemy (en gång till) , använda dom som parkskidor och köpa ett par nya till pisten och offpisten?

jag är 180 cm lång och väger 70 kg, men hade både tänkt att växa mer och lägga till ett par kilo under året.

Vilka skidor tycker ni jag ska köpa i år? Om jag ska borra om mina PE och använda dem till park vill jag köpa ett par bra allroundskidor. Prisklass spelar ingen större roll, länka till vad ni vill så får jag överväga hur mycket de får kosta sen.
Personligen skulle jag mittmontera de gammla och köpa ett par riktigt jävla fräsiga friåkningslagg... Men det är jag:)

Det tror jag faktiskt de flesta skulle göra, för 95% av marknadens friåkningsskidor är bättre än dina PE i pist och puder...

allright, så vilka rekommenderar ni? Jag är duktig på att åka, gillar att åka puder när det bjuds (åker nästan bara i Sverige) men annars mest pist och park. Skidorna ska vara twintip då jag vill kunna åka i parken de dagarna jag väljer dessa skidor med. Jag är med andra ord ute efter en riktigt bra allroundskida.

Tack för hjälpen!

Kolla på bland 100mm-skidorna, BC-twintips à la Prophet 100 och Nordica Enforcer kan nog vara riktigt bra. Dagens halvfeta twintips är väldigt bra för att klara våra svenska berg, i offpisten funkar de utmärkt då vi sällan får enorma mängder snö, och nuförtiden är de så pass välbyggda att den kan hålla skäret när man pressar i pisten.

vad betyder BC-twintips? Har kikat lite på line prophet 100 (för de va dom du mena va?) och line prophet 90. Tror nog att 90orna verkar bättre för mig då jag kommer köra på mer pist än puder. Fast bägge ska tydligen vara ganska kassa till park :/... skulle vilja ha en allround-skida, någon som är bra i pisten och pudret men ändå står sig i parken, finns de på sport-conrad är det en fördel.

thx

ewerbring sa:
vad betyder BC-twintips? Har kikat lite på line prophet 100 (för de va dom du mena va?) och line prophet 90. Tror nog att 90orna verkar bättre för mig då jag kommer köra på mer pist än puder. Fast bägge ska tydligen vara ganska kassa till park :/... skulle vilja ha en allround-skida, någon som är bra i pisten och pudret men ändå står sig i parken, finns de på sport-conrad är det en fördel.

thx
Antar att du redan har spanat in Armadas ARV? om inte så har du ju den på Conrad oxå.

MvH // S

a har smygtittat lite på dom innan, men nu har jag spanat in dom lite nogrannare... dom verkar faktisgt riktigt nice! Tack för tipset

Carled sa:
Griffon är ju vara 12-dinversionen av Jester. Hade det varit Jester så hade det varit rimligt, men med "vanlig butiksbindning", näe då är det lite för dyrt tycker jag. Få ihop 100 pers kan nog också bli knepigt. Då tycker jag det är vettigare att köpa ifrån Sport-Conrad och få möjligheten av välja bindning själv (som man givetvis monterar själv med tanke på senaste S-C-infon). Både smidigare, enklare och troligvis billigare!
Tänkte sticka in med en liten fråga..
Verkar som om du har lite mer koll än mig iaf, är rätt sugen på obsethed men har ingen aning vilken bindning som är bäst att satsa på.
Tänkte därför höra vilken bindning som skulle passa till dessa plankor?
Vad skiljer Griffon och Jester?

Sorry för mina nybörjarfrågor..

tacksam för svar :)

//H

Någon som kört på Black Crows och eller pds wailer 105 eller
Line Prophet 100? Jag är ute efter ett par lagg för svensk offpist och toppturer. Har ni några andra tips. Kommer att montera Baronen på skidan.

Jag kommer nog köpa Blowern eller 4FRNT VCT, varför? jo för att jag vill ha en offpistskida men med lite mer allround egenskaper, om jag har tolkat skidorna rätt så är de båda lite semistyva men ändå en hel del svängighet i dem. Jag hade tänkt att de ska klara lite allt möjligt offpistskräpunderlag men som ändå är bra i pudret. Lite köttar skidor fast ändå långt ifrån de riktiga "köttarskidorna"

tror ni de passar? i så fall vilken och varför/varför inte

/OlrW

OlrW sa:
Jag kommer nog köpa Blowern eller 4FRNT VCT, varför? jo för att jag vill ha en offpistskida men med lite mer allround egenskaper, om jag har tolkat skidorna rätt så är de båda lite semistyva men ändå en hel del svängighet i dem. Jag hade tänkt att de ska klara lite allt möjligt offpistskräpunderlag men som ändå är bra i pudret. Lite köttar skidor fast ändå långt ifrån de riktiga "köttarskidorna"

tror ni de passar? i så fall vilken och varför/varför inte

/OlrW
Det är typ med dom ögonen jag ser på mina VCT. Bra summerat.

Larsky sa:
Någon som kört på Black Crows och eller pds wailer 105 eller
Line Prophet 100? Jag är ute efter ett par lagg för svensk offpist och toppturer. Har ni några andra tips. Kommer att montera Baronen på skidan.
Kråkorna är grymma men rackarns tunga, inget för turer, wailern är ju hely klart lättast i gänget och P100 troligen det säkraste valet.

Jag har köpt mig ett par Armada Alpha 1.

182cm långa med måtten 93-113-83-102-87 15,5 radie.

Verkar grymt skön att göra ALLT med!

ewerbring sa:

thx
BC-twintips, en bredare parkskida lätt förklarat.
Vad grundar du dina tankar att Prophet 90 och 100 skulle vara kassa i parken på?

Senast ändrad:
Lumpaan sa:

Ska tydligen vara riktigt grymma ubåtar, värre än vanliga skidor sägs det...
Men det är konstigt att inga andra företag har rockade parklagg, många brädåkare som jibbar med det...

Senast ändrad:
Jarle sa:
Lumpaan sa:

Ska tydligen vara riktigt grymma ubåtar, värre än vanliga skidor sägs det...
Men det är konstigt att inga andra företag har rockade parklagg, många brädåkare som jibbar med det...
Moment har rocker på en del av deras parklagg.

För övrigt så blev det inte ett par VCT utan ett par Rossignol Steeze...då jag inte riktigt hade råd att köpa ett par nya VCT och beg marknaden på dem är obefintlig...i stort sett iaf.

Lumpaan sa:

Vad har du fått det ifrån? så mycket bärighet har dom inte precis. Och med 83 i midjan kan det inte va kul att köra bottenlöst.

Lima-ko sa:
BC-twintips, en bredare parkskida lätt förklarat.
Vad grundar du dina tankar att Prophet 90 och 100 skulle vara kassa i parken på?
vet inte var jag läste det, är det fel? Kan vara jag som missuppfattat det.

Vilka skulle ni valt av line prophet 90, 100 eller armada arv?

Vet någon en pålitilig internetbutik som säljer prophet? I europa vore ju en fördel då jag isåfall slipper tull.

ewerbring: Ska du köra väldigt mycket park är det klart att det finns bättre skidor för det men varken Prophet 90 eller 100 gör bort sig där. Blend var ifjol ett par P 90 fast utan metall.
Det spelar väl ingen roll vad vi skulle välja, det är väl du som ska åka på skidorna =)?

Jarle och oscarius: Vad grundar sig Era tankar om att Alpha 1 är som ubåtar i?

Lima-ko sa:
Jarle och oscarius: Vad grundar sig Era tankar om att Alpha 1 är som ubåtar i?
De jag hört kört dem.. kan ju vara osant också men det låter negativt från de 3 jag fått utlåtanden från.. Mittmonterat, 83 mm midja...

Har köpt ett par Armada ARV, för att jag ville ha en allround skida som funkar över HELA berget inklusive parken.
Förra säsongen körde jag ett par Salomon thruster, men dom hade inte så bred midja.

Vilka är det som har kört Alpha 1, och vart?
Mittmontera en skida som inte är symmetrisk?

Senast ändrad:
ARV verkar vara en fin skida, men med tanke på hur mjuk den är har jag svårt att tro att personer som inte är väldigt lätta eller som har en lätt åkstil inte trampar igenom skidan, eller börjar uppleva den som för mjuk i hård pist eller motigare offpist.

Lima-ko, har du kört Alphan själv? Hur funkar den eg. som parkskida om man inte bara vill snurra på boxar och göra butters. Klarar den av hårdare landningar och svenska, hårda skidfören?

Senast ändrad:
Carled sa:
ARV verkar vara en fin skida, men med tanke på hur mjuk den är har jag svårt att tro att personer som inte är väldigt lätta eller som har en lätt åkstil inte trampar igenom skidan, eller börjar uppleva den som för mjuk i hård pist eller motigare offpist.
Jag är en lätt åkare på drygt 60 pannor så.. :D

Senaste inläggen

Tillbaka
Topp