Skidor till Park & Offpist

harreee

Ny medlem
Jag och en kompis ska dra en säsong i kanadensiska Silver Star ( skidlärarjobb ) och jag behöver ett par nya skidor och pjäxor till det. Vill typ ha twin tips med lite offpist "tweek" då jag åker mest park och offpist. Skulle också behöva ett par riktigt stora och breda pjäxor då jag har stora och breda fötter 46/½.

Jag är 195 lång, 95 kg och är inte jätte insatt i "skidvärlden". Jag har kollat runt lite och om jag har rätt ska jag ha skidor ca 185 + långa? Am i right?

Tack!

Pjäxor har jag dålig koll på så ingen hjälp från min sida, skidor däremot kan jag säkert bidra med något.

En bra skida för puder ska gärna vara bred så att den lyfter dig i djupsnö och eftersom du är en stor kille behöver du breda och långa skidor. I parken vill du inte ha så breda skidor eftersom dom blir klumpiga och osmidiga. Summa summarum, det finns ingen bra park/offpist skida.

MEN om du nu vill ha något som funkar någorlunda så kan Rocker2 92mm kanske vara något. 92mm midja vilket är lite för en puderskida men mycket för en parkskida, rocker fram och bak vilket gör att den får lite bättre lyft i pudret men den längsta längden är 186cm vilket antagligen är för kort för dig som är 195cm.

Mitt inlägg var alltså helt värdelöst för jag hjälpte dig inte ett dugg.

(Skaffa en puder och en park skida, problem solved!)

Som Duffis säger, skaffa två par skidor! Du ska säsonga i Canada, känns det inte lite sådär att inte ha ett par dedikerade offpistskidor (>115mm) för superdagarna?

Annars har jag ett par Salomon Twentytwelve 186 till salu. Den byter namn till Rocker2 92 nästa år (dvs. den som Duffis rekar) men är helt oförändrad. Sjukt bra skida och ett av väldigt få alternativ på parkskidor om man är så stor och stark som du är. Förbannat kul i pisten också...

Ang. pjäxor... Ta inga tips från Internet. Köp dina pjäxor i en riktigt bra och välrenommerad skidbutik som kan analysera din fot och ge dig rätt grejer. Låt det kosta, pjäxorna är viktigast!

Okej! Tack för hjälpen! Skulle vara grymt tacksam om ni kunde hjälpa mig ytterligare och visa några bra offpistskidor till ett bra pris då jag är nybliven student.

Carled : Vad tar du för Twentytwelve'erna? :)

Tillbaka
Topp