Skidor till våra tonårsgrabbar

uttryck

Ny medlem
Finns väl tusen frågor av den här typen men ingen som har exakt önskemål så då frågar jag!
Grabbarna 13 o 15 år ska få nya skidor. Har åkt på Vökl Gotama Jr båda två nu i två år. De åker rätt mkt park men även pist o offpist, allt möjligt. Det ena paret pajjade tippen på i parken nu i påskas så kanske lite mer parkskida men som även kan funka i lite puder vi ska till Schweiz i mars. De är ca 170 cm långa båda två o medel till avancerade åkare. Några förslag som gör det lättare att hitta rätt i djungeln för en trött mamma som måste lösa julklapps inköp SNARAST?

Beror väl lite på om du tror de kommer klara att gå upp herrskidor?

Annars så kan man köra damskidor under en övergångsperiod. Finns idag en hel del med snygga neutrala grafiker om de nu inte skulle gilla skidor som är rosa och blommiga.

Tittade runt lite snabbt och hittade några som kanske kan passa

Salomon Rocker2 100 (Dammodell)
Black Crows Atris Birdie (Dammodell)
Blizzard Samba (Dammodell)

Jag letar skidor till min tonåring. Men har inte bestämt mig än.

Förutom damskidor som skrivits om ovan så har jag tittat på vilka herrskidor som finns i korta storlekar. Här är några jag ska titta närmare på åt sonen.

Rossignol soul 7+ super 7
K2 Shreditor 112
Candide 3.0 167cm

Majesty - dirty bears, de finns i 175 CM som minst, bra i parken o offpisten, de är ena allmountain skidor så de funkar nog i pist med : )

Majesty - dirty bears, de finns i 175 CM som minst, bra i parken o offpisten, de är ena allmountain skidor så de funkar nog i pist med : )

Alltså en parkskida som funkar i offpist? Eller en allaround skida som även går som parkskida och offpistskida?

Har ni kikat på Völkl Bridge? Det är väl ett jäkligt bra alternativ om de tidigare kört völkl och gillar det? En lättåkt skida med fullrocker och twintip som gör den både kul i pist, park och även offpist om nu en pist/parkskida nångång ska funka i lös-snö.

Vill de ha något lite mera utmanande och bredare kanske Armada Aldente är något? Mest hypade parskidan på marknaden med en rejäl bredd och rocker för lekfullhet och flex i parken, men som även går bra i pist och såklart då också pga sin bredd även i offpisten.

Det är två olika typer av skidor som då efter grabbarnas smak och tycke kan väljas mellan. Tror bägge skidorna funkar bra, men är lite olika typ av skida där Bridge är lite mera pist/lättåkt och Aldente är lite bredare och mjukare för lekfullheten i parken och så kanske lite bättre flyt i offpisten. Dock inte en skida att förvänta sig kommer funka 100=% perfekt i början, för att kliva upp till som nybörjade/ovan åkare på långa skidor då den pga sin bredd också kan bli lite svåranvänd i början innan man vänjer sig.

/jesper

Min brorson som är 15 år har ett par Völkl Bridge, hur de går i parken har jag ingen aning om men de funkar grymt bra i pisten. Ett säkert val som allroundskida! :-)

/MM

Våran stora grabbarna åkte på Bridge 2 säsonger, han va supernöjd. Nu är han 18 år och åker på Sfb. Lillebror 15 år tog över Bridge skidorna i våras, han åkte på Ledge innan. Åkningen lyftes flera hack. Har testat Bridgen själv, den har förvånansvärt bra grepp i pisten. En bra skida som båda våra grabbar gillat.

Tillbaka
Topp