Skidresa över jullovet med skidgrabbar!

Limpi

Medlem
Tjena! Jag och några kompisar tänkte pallra oss iväg på en riktigt grabbig skidvecka över nyår. Troligtvis med avfärd den 25:e eller 26:e december. Åre är ett stabilt förslag och mina frågor lyder således;
Är Åre det bästa alternativet vid den tiden av året? Kanske lika bra att dra till alperna?
Var hittar man bäst boende?
Uppskattar svar.
Linus

Hmmm, så tidigt på säsongen (egentligen inte jättetidigt), men de senaste åren har det varit rätt så kasst med snö i alperna just i december. Om det är åkning ni är ute efter så är väl alperna ändå ett säkert kort om ni letar er högt upp(läs: ställen med åkning över 2500-3000m). Det är däremot dyrt, speciellt över jul/nyår som är de första riktiga högsäsongsveckorna på vintern. Har ni någon smärtgräns då det kommer till budget?

Sverige är annars billigare(skulle jag tro, tyvärr inte varit alltför mycket i fjällen senaste åren), gå ihop ett gäng och hyr en stuga är nog fortfarande det smidigaste kan jag tänka mig.
Om du med "grabbig resa" menar att det ska gå att svina till det/supa så är det troligtvis bättre fest i alperna. Svenska fjällen saknar en riktig suparkultur skulle jag säga, möjligtvis att Åre har bra fest då och då.
I alperna så räknas väl St Anton, Bad Gastein, Val Thorens och Val d'Isére som "festställen", Verbier och Chamonix med förmodligen. Dyrt är det iaf, men bra åkning(förutom i BG) och bra uteliv.

Fokus ska ligga på åkning och inte supa så festlivet får vi lägga åt sidan. Smärtgräns kanske 12 inklusive mat, är snödjupet i åre skapligt vid den tiden?

Även svenska fjällen är snordyrt över jul/nyår. Priserna sjunker till under hälften om man väntar till trettonhelgen istället... Hur snön ser ut runt jul är helt omöjligt att sia om men vad man däremot kan vara ganska säker på är att det i de svenska fjällen kommer att vara svinkallt. Alperna är ju förstås bättre ur det hänseendet, eftersom solen står högre. Men huruvida det är så mycket snö eller inte är smått hopplöst att veta. Åre dessutom är ju inget vidare vad gäller snötillgång och det blåser gärna så ni inte kommer upp i högzon.

Vi har kört Ramundberget mest den tiden på året och de har oftast bra med snö. Längdåkningens säsongspremiär brukar ju ändå vara i Bruksvallarna av en anledning...

Limpi sa:
Fokus ska ligga på åkning och inte supa så festlivet får vi lägga åt sidan. Smärtgräns kanske 12 inklusive mat, är snödjupet i åre skapligt vid den tiden?
Om åkning är fokus så skulle jag säga alperna alla dagar i veckan, fjällen häruppe är garanterat svinkalla samt begränsat med dagsljus. Är faktiskt en upplevelse att åka i -30 eller kallare, men tjusningen försvinner rätt så snabbt.
Med största sannolikhet så är snötillgången bättre i alperna, speciellt ifall ni söker er högt upp(t.ex till de ställen jag nämnde i mitt förra inlägg).

Är 12k inkl sprit? Isåfall kan det bli knivigt(ej dock att glömma 2-euro-rosé om i Frankrike), men möjligt att det går att hyra en mindre lägenhet att dela på - men då ska ni nog vara ute i brutalt god tid.
Om det är reseföretag som gäller så har jag ingen aning vad som är billigast - har för mig att Langley tog en 11-13k/skalle över jul/nyår då jag arbetade för dem (vintern 12/13, Valdi), men ej 100% säker på siffran. Är nog någonstans där man får tänka om det är organiserat genom reseföretag.

Senast ändrad:
Var i Val T februari -16 och priset låg på 15k i ett dubbelrum (Langley)(frukost, middag och liftkort ingår vid ordinarie pris) men gå in och kolla på deras hemsida för priser, de ligger redan ute och de har rum med fler bäddar. Senaste säsongen fick de flytta på säsongsstart med en vecka trots att byn ligger på 2400 meter så ja, snöläget har inte varit det bästa i alperna. I övrigt var Langley Hotel Tango en hit och själva byn är mer en resort än by och de pistar mellan hotellen så ski in ski out i hela byn skulle jag tro. Skiddagen avslutas på La Folie Duce så är man på rätt berg för avslutande tur ner till hotellet. Och sen ligger bargatan vid ens fötter utanför hotellet efter middagen. Vid jul tror jag man kan garantera snö i pisterna men inte helt hundra utanför så att det är åkbart. För övrigt undrar jag om det blir direkt billigare med svenska fjällen. Satt och jämförde kortvecka i vintras och det var väl ingen större skillnad utom att alperna är så mycket bättre. Det finns reseskildringar och säsongsrecensioner här på freeride, kolla dem

Tillbaka
Topp