Skidresa till alperna 2015

Deppodi

Ny medlem
Hallå!

Jag skulle vilja ta med min Sambo till Alperna under februari/mars 2015.
Jag har inga speciella önskemål var i alperna. Jag tror att all skidåkning kommer att bli mycket bättre än här i Sverige.

Har ni några tips på hur man ska göra för att komma undan billigt på resan?
Jag vill gärna ha allt fixat på resan. Flyg, transfer, boeende, liftkort, skidor, mat.

Vad tror ni det landar på för två personer? Kan man komma under 20000:-?

Håller med Fred, UCPA brukar krypa ner i pris, speciellt smidigt om du vill ha allting ordnat. UCPA har ju guider också.

Dock är det ju delade rum, möjligen kan romantiken bli lite praktiskt lidande.

Jibberisch sa:
Håller med Fred, UCPA brukar krypa ner i pris, speciellt smidigt om du vill ha allting ordnat. UCPA har ju guider också.

Om jag inte missminner mig så har Sain Sorlin och nåt mer ställe dubbelrum. Dessutom finns ju fördelen att ni kan åka med folk på er egen nivå ifall ni inte är jämnbra.

Flyger man ner skulle jag säga att ni inte klarar det på 20k men bara lite över och då måste man också ta med i beräkningen att all mat ingår och man inte behöver handla luncher i backen eller så, vilket är det normala med andra researrangörer.

Åkte med UCPA förra säsongen.
Flög istället för buss (är för gammal för att sitta 30+ timmar på bussen).
Med transfer och extra för dubbelrum så klarade jag mig på ca 13 000:-

Så om vi pratar ca 1 v bör det inte vara några större problem att klara sig under 20 000 per person men är det 20 000 för båda så börjar det bli svårt.

//Åke

Pillard sa:
Jibberisch sa:
Om jag inte missminner mig så har Sain Sorlin och nåt mer ställe dubbelrum. Dessutom finns ju fördelen att ni kan åka med folk på er egen nivå ifall ni inte är jämnbra.

Flyger man ner skulle jag säga att ni inte klarar det på 20k men bara lite över och då måste man också ta med i beräkningen att all mat ingår och man inte behöver handla luncher i backen eller så, vilket är det normala med andra researrangörer.
Vad jag vet så är UCPA-anläggningen i Saint Sorlin tyvärr stängd. Va där sista svenskveckan 2013 som var sista säsongen de skulle ha öppet (mycket snö!). Dubbelrum finns dock hos UCPA i Flaine som ligger relativt nära Geneve. Så om ni bara hittar billigt flyg dit är transfer är inga problem. UCPA-resorna dit brukar vara ganska bra i pris och med offpistguide landade vårt på strax över 10000 kr/pers, men då bokade vi allt själva och använde oss utav franska UCPA-sidan.

macmac sa:
Dubbelrum finns dock hos UCPA i Flaine som ligger relativt nära Geneve.
Dubbelrum hos UCPA finns i Chamonix oxå, men förvänta er inte hotellstandard på rummet, och sängarna kan knarra vid fysisk aktivitet till rumsgrannarnas förtjusning eller fasa...

Har med tittat på UCPA men det blir alltid billigare för oss två att köra ner och hyra lägenhet (detta än mer om man har brobizz). Det tar dessutom "bara" 15h för oss att ta oss ner från södra Halland till Zillertal. Nu bor man i Skåne så nu kommer det bli ännu billigare och gå ännu snabbare :)

Om inte bil är ett alternativ så kolla på flightscanner, de brukar ha helt ok flygpriser där.

Skulle du hamna i z-tal så rekommenderar jag att boka skidhyran via intersport.de som har online rabatt, kanske inte den mest kunniga personalen (bortsett från Intersport Zell am ziller där de kan fixa allt) men de finns överallt i dalen och antagligen i hela österrikiska alperna.

Smaken är ju förstås som baken men jag har svårt att tro att det blir billigare att hyra en lägenhet och laga egen mat/gå ut och käka i en vecka och betala liftkort än en vecka med UCPA. Åker du dessutom till ett ställe där du aldrig varit och inte hittar och vill räkna in guidning så kommer du inte ens nära UCPA. Sen är inte alltid UCPA det roligaste och man kanske vill bo bekvämare och åka utanför Frankrike, men priset är sällan anledningen om man räknar in allt.

Hej! Hoppar in och snor tråden lite men kanske intressant ändå för TS. Satt och meckade lite med resa idag och kom fram till följande för två:
UCPA ski halvtid Val d'isere Vecka 3: 7720-1200(egen transport)= 6520:-
Flyg till Grenoble: 817:-
Hyra bil 1 vecka: 1000:-
Bensin: 750:-
Totalt: 9087 x 2 = 18 174:-
Låter det som en bra resa?
Är det någon kostnad jag missar i den uträkningen?
Finns det något smidigare alternativ än att hyra bil?

Bokar du via svenska UCPA så stämmer ju antalet kostnader (förutom motorvägsavgifter i Frankrike så men de är ju inte så enorma). Däremot låter det väldigt billigt med 817kr tur och retur till Grenoble. Ska du ha med skidor också så är det nog cirka 1500 per skalle till...

Snödjup

Tillbaka
Topp