Skidskola(Snowboard)

soja93

Medlem
Skidskola(Snowboard)
Tjena!

Jag har åkt snowboard andra säsongen i år och börjar känna mig rätt säker på grunderna(sammanlagt cirka 20 åkdagar). Jag funderar dock att till vintern satsa på att ta lite lektioner för att finslipa tekniken och få lite tips och tricks för att bli ännu bättre. Det jag funderar på är vad för sorts skola som är bäst.

Jag har egentligen två frågor, dels om man ska ta privatlektioner eller grupp? Säg att man tar 2 timmar privat, eller 4*1,5=6 timmar gruppskola. Med tanke på att de kostar lika mycket, vad lönar sig mest?

Dessutom undrar jag om man ska utnyttja alperna, eller ta det tex. i Norge. Min tanke är att Alperna är ju dyra och känns onödigt att slösa alla möjligheter på att åka efter en lärare. Å andra sidan kanske lärarna är bättre i alperna, de kanske har mer erfarenhet och krav på sig? Jag har ingen aning. Jag kommer iaf troligen åka sammanlagt 6 dagar i Norge och 6 dagar i Alperna.

Så vad tycker ni? Vad är det mest prisvärda och effektiva sättet att lära sig. Jag kommer troligen mest åka offpist, men park hade varit kul att kunna lite i. :)

Skidskola(Snowboard)
I och med att du fortfarande är relativt nybörjare tror jag att de flesta snowboardlärare har den kompetens det krävs för att kunna ge dig lite tips och tricks på saker du behöver hjälp med. Mitt tips är att du först åker i Norge och tar en lektion (vet inte vilken) för att sedan köra skiten ur alperna :D

Skidskola(Snowboard)
soja93 sa:
Tjena!

Jag har åkt snowboard andra säsongen i år och börjar känna mig rätt säker på grunderna(sammanlagt cirka 20 åkdagar). Jag funderar dock att till vintern satsa på att ta lite lektioner för att finslipa tekniken och få lite tips och tricks för att bli ännu bättre. Det jag funderar på är vad för sorts skola som är bäst.

Jag har egentligen två frågor, dels om man ska ta privatlektioner eller grupp? Säg att man tar 2 timmar privat, eller 4*1,5=6 timmar gruppskola. Med tanke på att de kostar lika mycket, vad lönar sig mest?
Angaende lektionerna sa ar det valdigt svart att avgora vad som ar bast, Allt beror pa om du har en rutinerad instruktor och vad for sorts akning ni ska gora, hur stor gruppen ar osv.

Var det upp till mig sa skulle jag valja 2x1 timme privatlektion och be han filma dig det DU vill ova pa forsta lektionen och ni analyserar det andra lektion(om du kan fa tag i en bra kamera) Detta ar for mig absolut det basta om man tar lektioner.

Om du inte kan fa tag i en kamera sa skulle jag kolla hur stor gruppen ar innan du bestammer dig om du vill aka runt med (7?) andra personer(och risken ar att inte bli sedd lika mycket av instruktoren(om han inte ar rutinerad och cirkulerar hela gruppen och ger alla lika mycket tid) (Galler inte park dock, dar ar fler bara battre eftersom ni triggar varandra och instruktoren kan visa och sen stalla upp sig intill ett tex. rail och se hela gruppen aka over det.)

Kamera 2x1 timmes privatlektion

2 timmars privatlektion (analysera allt i liften upp o spara oerhort mycket tid(kan inte goras med grupp lektion)

grupplektion

Enligt min uppfattning skulle jag gora i ovanstaende ordning om du vill finslipa teknik i pisten/offpisten(inte park)
Och det viktigaste ak minst 2 dagar innan du tar forsta lektionen sa du far tillbaka kanslan igen, aven om du bara har 6 dagar se till att inte ta lektionen det forsta du gor.

Angaende vart du tar lektionerna kan jag tyvar inte hjalpa dig med eftersom jag aldrig varit i alperna.

Skidskola(Snowboard)
TomasGothberg sa:
soja93 sa:
Tjena!

Angaende lektionerna sa ar det valdigt svart att avgora vad som ar bast, Allt beror pa om du har en rutinerad instruktor och vad for sorts akning ni ska gora, hur stor gruppen ar osv.

Var det upp till mig sa skulle jag valja 2x1 timme privatlektion och be han filma dig det DU vill ova pa forsta lektionen och ni analyserar det andra lektion(om du kan fa tag i en bra kamera) Detta ar for mig absolut det basta om man tar lektioner.

Om du inte kan fa tag i en kamera sa skulle jag kolla hur stor gruppen ar innan du bestammer dig om du vill aka runt med (7?) andra personer(och risken ar att inte bli sedd lika mycket av instruktoren(om han inte ar rutinerad och cirkulerar hela gruppen och ger alla lika mycket tid) (Galler inte park dock, dar ar fler bara battre eftersom ni triggar varandra och instruktoren kan visa och sen stalla upp sig intill ett tex. rail och se hela gruppen aka over det.)

Kamera 2x1 timmes privatlektion

2 timmars privatlektion (analysera allt i liften upp o spara oerhort mycket tid(kan inte goras med grupp lektion)

grupplektion

Enligt min uppfattning skulle jag gora i ovanstaende ordning om du vill finslipa teknik i pisten/offpisten(inte park)
Och det viktigaste ak minst 2 dagar innan du tar forsta lektionen sa du far tillbaka kanslan igen, aven om du bara har 6 dagar se till att inte ta lektionen det forsta du gor.

Angaende vart du tar lektionerna kan jag tyvar inte hjalpa dig med eftersom jag aldrig varit i alperna.
Asbra svar och tips, tack för det!
Har sett att vissa skolor kör med gopro och kan tänka mig att om man ser sina misstag så blir det mycket lättare att lära av dem.

Helt rätt även att åka ett par dagar då man alltid är lite rostig, ovan, feg de första dagarna!

Jag har även planerat att säsonga nästa år, så man kanske ska avvakta med lektionerna tills dess? Å andra sidan kan lite extra hjälp inte skada. Jag har ju redan lärt mig grunderna och om ingen hjälper mig nu så kommer jag nog inte lära mig särskilt mkt, hur mkt jag än åker, känns det som.

Men som sagt, tak för svar och keep em coming!

Skidskola(Snowboard)
Om du är nybörjare spelar det inte någon roll vart du tar lektionerna. Visst är privatlektioner dyra, men jag tyckte att 2*1 h privqtlektion gav mig väldigt mycket och det var definitivt värt pengarna. Att be skidläraren filma och titta på materialet ihop och utvärdera är jättebra.

Tillbaka
Topp