skidskolelärar-utbildning i österrike?

stinarichard

Ny medlem
Hej! Jag fick höra av en kille att det finns nån utbildning i Österrike som man kan gå för 3000kr (?) så man blir utbildad instruktör. Jag är dock mer inne på snowboard. Har för mig att han sa St Anton, men vet inte om det stämmer. Om det är nån som har en aning om vad det är han/jag menar och vet mer om saken, så hör mer än gärna av er! Eller om ni vet nått liknande. är sjukt intresserad!

Tack :D

Vet inte något om utbildningar just i Österrike men när jag jobbade i Schweiz blev min kompis erbjuden att gå en en-veckaskurs. Hon blev då "Kinderskilehrerin" vilket innebar att hon stod vid rullbandet i stort sett hela säsongen. Det finns naturligtvis olika alternativ, jag vill bara rekommendera att du tar reda på så mycket som möjligt.

Generellt gäller att skidinstruktörer har mycket mer jobb än snowboardinstruktörer. I min skidskola i St Moritz fanns flera snowboarders med examen men de tragglade ändå på med skidor också för att kunna jobba fulltid hela säsongerna. Så rekommendationen är: tar du dig ner på skidor, gå en instruktörskurs för skidor och åk snowboard på fritiden!

Lycka till!

Tja, jag skulle tipsa om att kolla upp STS-alpresor. De arrangerar utbildningar, precis signat upp för en :)
Lycka till !

Senast ändrad:
Hej, jag jobbade förra året som skidlärare i Zell am See (mellan kaprun och saalbach) och dom har skidlärarutbildning via skidskolorna där så är du sen garanerad jobb. Anwerther (stvning?:P)heter det första steget som ger dig nybörjarbehörighet, både för vuxna och barn. Du kan göra både skid och snowboarddelen där. //Madde

Ska du va skidlärare i St Anton så krävs ju inte så jätte mkt verkar det som iafl. Idioter som tror att dom äger berget och inte har nån jävla koll. Idioter

Hej!

Ville bara höra med JohnnyL har du genomfört någon av dessa utbildningar och hur fungerar det är man garanterad jobb efter?
Tittade runt lite men tyskan är inte den bästa ännu och var inte helt lätt att hänga med på allt:)

Satsa på Anwärter, bra mycket högre rankad än t ex svenska utbildningar, även om dom också är nice. Men Anwärter (steg 1) som JonhnyL pratar om motsvarar t ex steg 2 på både svenska och kanadensiska utbildningar..

Jobbade som guide förra året och vi hade väl 30-40 pers som gjorde Anwärter, du måste genomgå den om du är guide för lion alpin / hojmark. Var även där och besökte mina kollegor som gick den då, man sätter sig och pluggar tillsammans efter lektioner osv. Du kan också lbi underkänd i tyskan men godkänd i själva skidlärardelen. Vilket i princip inte påverkar dina chanser till att få jobb alls.

Har samma problem, Jag har redan jobb da jag jobbade i Zell am see Forra aret utan utbuldning men vill skaffa mig license sa jag kan fa battre lon och grupper. Vill verkligen ta min anwarter men kan inte hitta den pa engelska , kanns lite svart att ta den pa tyska da jag bara kan pluttlite. Vill ta min utbildning i Kaprun omradet, nagon som har na tips for mig?

Tillbaka
Topp