Skidspråket?

jeppenator

Aktiv medlem
Skidspråket?
Hej och hallå mina kära vänner!

Har fått en läxa i svenskan att göra en språkuppgift, någonting som har med språk att göra alltså!

självklart så tar jag ju chansen att göra om något intressant istället för "språkets utveckling mellan 1400-1500 talet", och därför tänkte jag skriva om SKIDSPRÅK!

eller ja Jibb språk kanske rättare sagt.

antar att alla som är jibbers här någon gång i livet måste kännt, "Vad fasen betyder jibbing", "Vad är cork?" och sånna saker..

detta visar ju att vi skidåkare har massor av egna ord som en begränsad grupp med människor förstår, och det tycker jag är jäkligt intressant!

tänkte nu bara ta å reka lite här på sidan om någon har nån aning varför ni tror att skidåkare utvecklat ett speciellt språk?
många på events när man träffas å så hälsar inte på varandra med frasen "goddag hur står de till?" utan man hör "YOOO, WHAZZUP?" typ.. och säger oftast inte "hejdå", utan "PEEACE"

varför tror ni det är såhär?
själv tror jag dom flesta snackar annorlunda eftersom att hiphopen influerat skidåkningen mycket med ord som typ , chillar, sweet, nice, dope och liknande, och detta har lätt till att man skapar sig en sors gemenskap igenom att kunna snacka med folk med samma intressen på ett speciellt sätt.. en sorts samhörighet mellan alla jibbers.
sen säger jag inte att ALLA pratar såhär, verkligen inte! men de finns många som gör det, och de är roligt att man tillsammans som grupp influerats av massor av människor med nya ord som kommit till användning i språket!
afterbang, overshoot, rideaway, sausage blunt och liknande är ju inte alls om vet vad de betyder.. men dom är saker som hör sporten till.. och saker som används dagligen i backen av skidåkare!

vad tror ni? finns de nån som har något praktexempel på ord som används av jibbers?
hit me!

alltid lika kul att diskutera svenskauppsatser alltså! haha
over and out!
/jeppenator

Senast ändrad:
Skidspråket?
hahah:D bra jeppe:D ord som jag använder ofta i skolan å andra ställen där man inte åker skiiii är iallafall chill, stoked, najs, dude, yo, gitta(dra asså), fett, lame, crazy, dope, sweet peace, soft, naila, stompa å massa annat skit.
mina kompisar säger att ja är en hiphoppare:( ja säger att de är från skidåkningen.
finns mycke mer man säger men de e väl mest när man åker antar jag.

Skidspråket?
som titti skriver, jag har också fått känslan av att många tror att jag är hiphoppare, när jag faktiskt inte alls lyssnar så mycke på hiphop..

de är synd att man blir så kategoriserad av andra bara för att man har vissa kläder å snackar på ett visst sätt.. men de visar ju också hur mycket hiphop har influerat skidåknigen?

Skidspråket?
jeppenator sa:
som titti skriver, jag har också fått känslan av att många tror att jag är hiphoppare, när jag faktiskt inte alls lyssnar så mycke på hiphop..

de är synd att man blir så kategoriserad av andra bara för att man har vissa kläder å snackar på ett visst sätt.. men de visar ju också hur mycket hiphop har influerat skidåknigen?
de kan du skriva i läxan :)

Skidspråket?
Det kallas för jargong, är absolut inte specifikt för skidåkare egentligen.. Alla grupper i samhället har det, ditt kompisgäng, gruppen du är med i på arbetsplatsen.. Det blir så för att man försöker förknippa sig med gruppen och identifiera sig i den..

Sen finns det en till i det, och det är de "fackliga termerna", alltså ord som måste användas för att kunna beskriva det som sker,. Till exempel, Shit, han tweakar den xxxgraben fett mycket..

Kolla upp jargong på typ wikipedia, där kan du få mycket hjälp!

Lycka till, är det några frågor så hojta till!!

Peace out!!

Eller, Hej då!

Skidspråket?
skön tråd :) här e några uttryck vi har "börjat" säga under vintern:

Bagge (lucas julin)
rå, rått
f*nhelv*tesjä*lac*b*llek*k osv osv. (jag)

Skidspråket?
Steeze är ju lätt det skönaste uttrycket och ett praktexempel på hur vi blandrar redan existerande ord och skapar våra egna. Det kan du nog skriva en del om.

Bail är ju ett ord som används flitigt innom jibbing.

Senast ändrad:
Skidspråket?
Dels tror jag det språket du nämner inte har någon direkt anknytning till skidåkning bara för att en liten skara skidåkare pratar så, och oftast i åldern 12-18 år. Det skulle, för att dra en parallell, vara som att påstå att gröna byxor har betytt mycket för skidåkningen, grundat på att faktiskt en hel del skidåkare åker med gröna skidbyxor.

Du kommer inte heller hitta några milstolpar att ta upp i ämnet, då just jibbing är en så pass ny sport att den knappt är erkänd. De insatta i ämnet vet vad jibbing är, men då jag själv jobbar extra i skidbutik vet jag att vanligt folk har ingen aning om vad jibbing betyder...
Inte heller lär du hitta några kända personer som drivit skidlingvistiken framåt.
Kanske framförallt så kan inte din lärare hitta några referenser till det du skriver, vilket knappast säkrar ett MVG...

Det du skulle kunna skriva i ämnet, som hade imponerat på din svenskalärare, är en jämförelse mellan subkulturers egna språk. Där kan du ta upp att t.ex. jibbkids har sitt egna språk, men även att sjömän, luffare och diverse yrkesmän har sina egna "fikonspråk". Ta reda på mer inom varje ämne, och försök se om där finns några likheter.

...och ärligt talat jeppe, du skulle inte lära dig så mycket av en uppsats inom jibbing då du förmodligen redan vet det mesta. Sen vet väl alla hur fruktansvärt lamt det är att lyssna på hästtjejjens uppsats om hästar, fotbollskillens uppsats om Zlatan... (eller jibbkillens uppsats om balla ord han hört på MTV...)

Senast ändrad:
Skidspråket?
En uppsats om hur otillräcklig svenskan är för att uttrycka känslor inom skidåkning är nog ingen bra uppsats. Allt handlar ju bara om att dom tar engelska ord, som dom hör i filmer och på tv. Däremot så tycker jag Nojlas idé om att jämföra olika yrkens egna språk låter som en vettig och mer intressant uppsats, både att skriva och läsa.

Senast ändrad:
Skidspråket?
tack Nojlas för ett vettigt inlägg och för att jag slapp ta på mig att skriva nåt liknade själv!

Man kanske skulle börja med att definiera "skidåkningen", vilka utför den och var ?
Är det 14 åringar framför ett tangentbord? Fransmän i solglasögon och utan mössa? Barnfamiljer i Lindvallen? Vilka av dessa är influerade av Hiphop och vilka av dessa säger steeze regelbundet?

Ett problem är väl att du skulle skriva om SVENSKA och inga av de orden du nämnde är ju svenska. "Stenman hann före"

Senast ändrad:
Skidspråket?
balanselius sa:
tack Nojlas för ett vettigt inlägg och för att jag slapp ta på mig att skriva nåt liknade själv!

Man kanske skulle börja med att definiera "skidåkningen", vilka utför den och var ?
Är det 14 åringar framför ett tangentbord? Fransmän i solglasögon och utan mössa? Barnfamiljer i Lindvallen? Vilka av dessa är influerade av Hiphop och vilka av dessa säger steeze regelbundet?

Ett problem är väl att du skulle skriva om SVENSKA och inga av de orden du nämnde är ju svenska. "Stenman hann före"
Jag kan definera skidåkning OCH ta skidsnacket i en och samma fras:

"Dä ä bara å åk"

Tacka, allas vår Gud, Ingmar Stenmark för denna korta coh koncisa definition,,,

Senast ändrad:
Skidspråket?
Nojlas sa:
Dels tror jag det språket du nämner inte har någon direkt anknytning till skidåkning bara för att en liten skara skidåkare pratar så, och oftast i åldern 12-18 år. Det skulle, för att dra en parallell, vara som att påstå att gröna byxor har betytt mycket för skidåkningen, grundat på att faktiskt en hel del skidåkare åker med gröna skidbyxor.

Du kommer inte heller hitta några milstolpar att ta upp i ämnet, då just jibbing är en så pass ny sport att den knappt är erkänd. De insatta i ämnet vet vad jibbing är, men då jag själv jobbar extra i skidbutik vet jag att vanligt folk har ingen aning om vad jibbing betyder...
Inte heller lär du hitta några kända personer som drivit skidlingvistiken framåt.
Kanske framförallt så kan inte din lärare hitta några referenser till det du skriver, vilket knappast säkrar ett MVG...

Det du skulle kunna skriva i ämnet, som hade imponerat på din svenskalärare, är en jämförelse mellan subkulturers egna språk. Där kan du ta upp att t.ex. jibbkids har sitt egna språk, men även att sjömän, luffare och diverse yrkesmän har sina egna "fikonspråk". Ta reda på mer inom varje ämne, och försök se om där finns några likheter.

...och ärligt talat jeppe, du skulle inte lära dig så mycket av en uppsats inom jibbing då du förmodligen redan vet det mesta. Sen vet väl alla hur fruktansvärt lamt det är att lyssna på hästtjejjens uppsats om hästar, fotbollskillens uppsats om Zlatan... (eller jibbkillens uppsats om balla ord han hört på MTV...)
Som jag förstod utav Jeppenators inlägg så är det inte betyget och att imponera på läraren som är det viktigaste. Han vill skriva ett intressant arbete/uppsats om ett speciellt fackspråk. Då funkar ju "Jibbkulturens" språk ypperligt, precis som andra sorters fackspråk.

Ett fackspråk är ju en ett sätt att prata inom en speciell grupp, gruppen i fråga har sina egna uttryck och ord för att beskriva sånt de gör. Inom vårdyrket kan det vara ord som anamnes, symptom och hypertomi, medan "Jippfolket" använder ord som dope, steeze och pretzel. Så enligt mig går det ypperligt att skriva om Jibberns eget språk.

Själv tror jag att språket har blivit influerat utav hip-hop kulturen samt engelskan. Den engelska delen kommer ju dock i stor del ifrån hip-hopen. Hip-hop delen kommer ju automatiskt då många av jibbarna lyssnar just på hip-hop, det man är runt mycket tar man ju efter, oftast. Engelskan kommer nog ganska mycket ifrån alla internationell skidfilmer där det mest använda språket är just engelska.

Hoppas att det mitt inlägg blev förståeligt, lycka till med arbetet.

Skidspråket?
Playmate sa:
Som jag förstod utav Jeppenators inlägg så är det inte betyget och att imponera på läraren som är det viktigaste. Han vill skriva ett intressant arbete/uppsats om ett speciellt fackspråk. Då funkar ju "Jibbkulturens" språk ypperligt, precis som andra sorters fackspråk.

Ett fackspråk är ju en ett sätt att prata inom en speciell grupp, gruppen i fråga har sina egna uttryck och ord för att beskriva sånt de gör. Inom vårdyrket kan det vara ord som anamnes, symptom och hypertomi, medan "Jippfolket" använder ord som dope, steeze och pretzel. Så enligt mig går det ypperligt att skriva om Jibberns eget språk.

Själv tror jag att språket har blivit influerat utav hip-hop kulturen samt engelskan. Den engelska delen kommer ju dock i stor del ifrån hip-hopen. Hip-hop delen kommer ju automatiskt då många av jibbarna lyssnar just på hip-hop, det man är runt mycket tar man ju efter, oftast. Engelskan kommer nog ganska mycket ifrån alla internationell skidfilmer där det mest använda språket är just engelska.

Precis som jag skriver i mitt inlägg första gången så tror jag inte "språket" är unikt för jibbing, utan snarare skulle kunna anknytas till "youth culture" eller hiphop/dylik musikgenre, alternativt är det modern slang. Ingen direkt koppling till skidåkning alltså. Med undantag av de få helt nya ord som är skapade av, och för skidåkning.

Vad jag även försökte få fram med mina sista exempel var att om man inte är värsta råjibbern, så kommer ett sådant arbete bli dels enormt ointressant, men framförallt väldigt svårt att ta på eftersom det saknas källor och arbetet enbart kan baseras på personlig specialkunskap.

Arbetet skulle bli intressant för den som redan är insatt i ämnet, men i det här fallet är arbetet till för utomstående också. Då är det för sjutton mer intressant att lyssna på hästtjejjens skoluppsats om hästar där hon förklarar skillanden mellan 14 olika travgångar... Skitspännande va? Nej.

Skidspråket?
Fattar ingenting...

Om det nu finns nått skidspråk så består det väl mest av lånade ord på "svengelska" och en massa ghettoslang som ingen över 13 förstår?

Eller är jag verkligen så gammal?

Skidspråket?
Nojlas sa:
Playmate sa:

Precis som jag skriver i mitt inlägg första gången så tror jag inte "språket" är unikt för jibbing, utan snarare skulle kunna anknytas till "youth culture" eller hiphop/dylik musikgenre, alternativt är det modern slang. Ingen direkt koppling till skidåkning alltså. Med undantag av de få helt nya ord som är skapade av, och för skidåkning.

Vad jag även försökte få fram med mina sista exempel var att om man inte är värsta råjibbern, så kommer ett sådant arbete bli dels enormt ointressant, men framförallt väldigt svårt att ta på eftersom det saknas källor och arbetet enbart kan baseras på personlig specialkunskap.

Arbetet skulle bli intressant för den som redan är insatt i ämnet, men i det här fallet är arbetet till för utomstående också. Då är det för sjutton mer intressant att lyssna på hästtjejjens skoluppsats om hästar där hon förklarar skillanden mellan 14 olika travgångar... Skitspännande va? Nej.
Av alla folk jag träffat är det bara skidåkare eller "jibbers" snarare, som använt ord som stompa, steeze, dope, pretzel samt mycket av de namn på grabar och flipar som finns. Så nog har jibbers ett eget språk allt.

Sen så var det ju inte skidåkning Jeppenator ska skriva ett arbete om utan det speciella språket som en viss del av skidåkare använder sig av. det tror jag kan bli minst lika spännande och intressant som att skriva om det språk som används inom vården, millitären, polisen, hästsport, fotboll, you name it.

Håller dock med om att det inte finns någonting nedskrivet eller några referenser att använda sig av inom området. vilket självklart är ett minus.

Skidspråket?
Playmate sa:
Nojlas sa:
Playmate sa:

Av alla folk jag träffat är det bara skidåkare eller "jibbers" snarare, som använt ord som stompa, steeze, dope, pretzel samt mycket av de namn på grabar och flipar som finns. Så nog har jibbers ett eget språk allt.

Sen så var det ju inte skidåkning Jeppenator ska skriva ett arbete om utan det speciella språket som en viss del av skidåkare använder sig av. det tror jag kan bli minst lika spännande och intressant som att skriva om det språk som används inom vården, millitären, polisen, hästsport, fotboll, you name it.

Håller dock med om att det inte finns någonting nedskrivet eller några referenser att använda sig av inom området. vilket självklart är ett minus.
Har du aldrig träffat en snowboardåkare?

Skidspråket?
Playmate sa:
Dope är lika mycket ett ungdomsuttryck som ett 'jibbord', pretzels är ett populärt 'snack' i USA och steeze är väl mer extremsportspecifikt.
Att endast skidåkare kan namn på grabs och olika flippar som bara används i skidåkning är väl ändå inte så konstigt? Hade varit betydligt konstigare om folk gick runt och slängde ur sig ord som 'kangarooflip' i vardagssamtal som inte handlar om skidor.

Skidspråket?
Playmate sa:
Nojlas sa:
Playmate sa:

Alla orden du använder används redan på annat håll. Tänker inte gå in på specifika exempel... Så, ja jibbers har ett eget språk, men det är inte unikt för dem, utan lånat från andra kulturer och subkulturer.

Att arbetet handlar om språk och inte skidåkning har jag fullständig koll på, det behöver du inte påminna mig om. Men tack ändå. ;)

Skidspråket?
de mesta är klart nu, blev mera en uppgift om hur lätt de är att påverka mycket folk igenom att ha en filmkamera och åka skidor.

många av dagens uttryck är hämtade direkt från usa, snackar om ord som sausage, bluunt, rideaway, afterbang, overshoot, to the bottom, steezy, ghetto

sånna ord har mååånga skidåkare börjat använda endast för dom sett 4bi9 edits och tyckt de låter coolt och så börjar dom själv asnacka så, ha sånna kläder (se Jiberish och EC som man numera får tag på freeride)

sen nojlas är jag ute efter att skriva om något som ligger mig nära till hands då jag inte finner något större intresse i att skriva om nått jag inte ser som roligt att arbeta med.
när jag får en "VÄLJ VAD DU VILL ATT SKRIVA OM" uppgift så är de klart man tar vara på chansen å gör nått om de man faktiskt kan något om och är intresserad av.

Skidspråket?
jeppenator sa:
sen nojlas är jag ute efter att skriva om något som ligger mig nära till hands då jag inte finner något större intresse i att skriva om nått jag inte ser som roligt att arbeta med.
när jag får en "VÄLJ VAD DU VILL ATT SKRIVA OM" uppgift så är de klart man tar vara på chansen å gör nått om de man faktiskt kan något om och är intresserad av.
Håller med Nojlas här faktiskt.

Känns som att du går in med inställningen att du endast ska visa för läraren vad du kan, det är ju inte riktigt syftet med ett arbete om ett valfritt ämne.

Meningen är ju egentligen att du ska lära dig något nytt och diskutera kring det och sedan presentera detta för läraren. Inte skriva ner fakta som du redan vet om och filosoferat kring tusentals gånger redan. Enligt egna erfarenheter så blir även uppgifter där man skriver om ämnen man inte vet så mycket om mycket bättre, men det kan självklart skilja sig från person till person och sedan handlar ju det även om hur ambitiös man är och hur mycket arbete man vill lägga ner. :)

Senast ändrad:
Skidspråket?
Vill man imponera på sin lärare skriver man poetiskt och felfritt om det tråkigaste ämne man kan hitta.

Tillbaka
Topp