Skidtestarhelger i Alperna (Frankrike/Schweiz)

pickpack

Ny medlem
Hej alla,
jag kommer befinna mig i Genève för jobb ett tag framåt och försöker ta reda på hur det funkar med skidtestarhelger här nere.

Jag har googlat lite och detta är vad jag fått reda på:
- Finns i de större, högre belägna orterna - typ Zermatt, Saas Fee (har ej hittat i Frankrike)
- Det verkar kosta att ta del av skidtestet, dvs inte som i Sverige, där man bara kommer och testar
- Verkar som att man måste köpa in sig på en helg-tripp
- Pågår i en period, fram till slutet av november (dvs inte en specifik helg per skidort)

Mina frågor och undringar:
- Är det någon som varit på en sådan här nere? Hur var det? Hur funkar det?
- Kan man åka över dagen? Dvs bara åka dit, betala för ett skidtest och sen åka hem.
- Måste man ha med egna skidor också? Dvs finns det risk att man inte får några skidor att testa?
- Kan man byta hur mycket som helst under dagen?
- Är det så att det finns testcenter på skidorterna året runt, dvs att man inte behöver pricka in en hel helg just precis nu?

Jag har massa andra frågor om hur man bäst ser till att åka mycket skidor här nere när man inte har bil, men jag tar dem senare =)

.pickpack

J-L2A sa:
Är det bara skidor som gäller?
Annars finns 'Rock On Snowboard Tour' Your text to link here...
Ja, bara skidor. Bestämde mig för att jag vill bli bra på det, plus att jag ville satsa mer på topptur. Detta var såklart innan splitboards.

J-L2A sa:
Synd att du missade Enjoy the Glacier i 2 Alpes (24-25 okt). Du fâr komma nästa âr i stället :)
Noooooooooooooooo =(
Är det bara snowboard där med? Det verkar iaf grymt kul, precis såna aktiviteter jag letar efter!
Nu finns det iaf en påminnelse i kalendern!

Jag har för mig att det finns fler såna skidfestival-helger häromkring, men de kanske också är i slutet av säsongen?

'Enjoy' är för både skidor och snowboard. Första helgen på höstlovet :-)

Men jag såg den här i en tidning:
Ski Force Winter Tour
21-22 nov Val Thorens
28-29 nov Val d'Isere
5-6 dec Le Grand Bornand

Mer info på www.fifas.com, dock bara på franska.

Senast ändrad:
J-L2A sa:
'Enjoy' är för både skidor och snowboard. Första helgen på höstlovet :-)

Men jag såg den här i en tidning:
Ski Force Winter Tour
21-22 nov Val Thorens
28-29 nov Val d'Isere
5-6 dec Le Grand Bornand

Mer info på www.fifas.com, dock bara på franska.
<3 tack för alla braiga tips!

Val Thorens har fått skjuta fram sitt öppningsdatum till den 28:e, alltså inget skidtest i helgen :(
Oklart om det blir test nästa helg istället, eller bara öppning, men en kan ju alltid hoppas.

Avarell_Dalton sa:
Heddious sa:
Avarell_Dalton sa:
Testhelgen framflyttad en vecka i Val T enligt Facebook
Gäller det skidor också? Jag tolkade det som att det bara var snowboards.. men jag hoppas att jag tolkade fel :)
Du verkar ha rätt. De skriver faktiskt inte att "SKI FORCE WINTER TOUR" också flyttas men jag kan fråga.
Gärna! Vore gött att veta om jag ska aktivera den skidanalytiska delen av hjärnan tills dess eller inte :D

Avarell_Dalton sa:
Heddious sa:
Avarell_Dalton sa:
Testhelgen framflyttad en vecka i Val T enligt Facebook
Gäller det skidor också? Jag tolkade det som att det bara var snowboards.. men jag hoppas att jag tolkade fel :)
Du verkar ha rätt. De skriver faktiskt inte att "SKI FORCE WINTER TOUR" också flyttas men jag kan fråga.
Om det ser ut såhär så känns det som att allt borde ju flyttas...?

Val Tho har svarat pâ en liknande frâga ang skidtestet pâ FB sidan, att det inte är framflyttat till nästa helg (dvs inställt?). Kanske pga Rock On 'tar' all plats.

Ja du ser, det har jag missat. Lite konstigt att jag inte fick svar då de svarat rätt frekvent i den tråden. Det vore väl ödets ironi om de inte fick plats med både bräda och skidor i världens största skidområde men visst. Kanske är fabrikanterna uppbokade på andra ställen den helgen, jag vet fan inte hur det där funkar, om de turnerar eller har ett begränsat lager av utrustning.

För egen del gör det inget, jag ska inte upp förrän om tre månader men synd för alla som planerat in denna helg.

Såg på webkamerabilderna att de ställt fram några pistmaskiner så de verka ju vara på tårna inför dumpen :)

@Avarell_Dalton I just detta fallet tror jag att de turnerar runt. Så gissningsvis är enda hoppet om skidtest i Val Thorens att det i Val d'Isère som redan är bestämt till den 28-29 blir inställt, men det lär knappas hända för Valdi och VT brukar alltid få snarlika dump.. så Valdi lär knappast behöva ställa in sitt.

På tårna är nästan en underdrift, hörde på byn att liftbolaget tagit in en massa extrapersonal till pistmaskiner och snöläggning för att kunna köra järnet när kylan väl kommer.

Ja, det var väl redan klarlagt att det inte blir någon skidtest nästa vecka. Jag hade, och missat, fått svaret: "No, the Ski Force Winter Tour is canceled"

Tillbaka
Topp