Skidtillägg för flyg? swissair / sas

StigHelmer

Ny medlem
Hoppas det är lämpligt att posta i denna delen av forumet.
Jag har bokade biljetter med sas och swissair via travelstart, om man läser på flygbolagens hemsida står det att frakt för skidor och golfbag inte behöver anmälas i förväg, men enligt travelstart krävs en ansökan via deras hemsida.
Så, vad gäller egentligen och hur känsliga är dem med vikten?

//Stig-H

Är det Swiss och det verkligen är ett Swiss plan du flyger med så är skidfrakten normalt sett gratis. Är det ett SAS plan får du betala för skidorna oavset om du gjort bokningen genom Swiss hemsida. Har aldrig hört talas om att man skulle behöva förboka skidfrakten, åtminstone inte med SAS/Swiss.

/JN

sas har eller har iaf haft ett billigare pris på skidfrakten om du bokar och betalar det via deras hemsida. inte jättemycket pengar det handlar om men billigare är ju alltid trevligare...

Jag som trodde att swissair hade lagt ner.
Angående frakten så måste du nog räkna med att det tillkommer en avgift, det brukar vara så i alla fall.

Swissair har en gratis skidbag, allt står på deras hemsida.

F.ö flög jag med dem förra veckan, schysst flygbolag!

Okej, då kommer vi till nästa fråga.
Enligt swissairs hemsida får man ha med sig ett par skidor, stavar och pjäxor utan extra kostnad OM den totala vikten inte överstiger 20 kg.
Så hur seriösa är dem på kastrup med att väga in utrustningen?
Är det läge att försöka få med sig pjäxorna i handbagaget (som inte vägs in?) och på så sätt komma undan med lite övervikt?

// Stig-H

Citerar:

"Terms

* There is always a charge for transporting sports equipment regardless of the baggage allowance on SWISS flights; the only exceptions are sports equipment in the category SMALL which, in the piece concept, can be included in the baggage allowance.
* Please book your sports equipment when you make your reservation (except skiing and golf baggage)."

Menas det att skidornas vikt måste ingå i dem tillåtna totala 20 Kg?

Tillbaka
Topp