Skidtips - all mountain dam

liedi

Ny medlem
Dags för nya skidor men djungeln av skidor gör inte valet lätt. Därför mottages gärna tips!

Skulle säga att jag är en medel åkare, 80% pist och resten utanför. Är 160 cm lång och väger runt 50-55kg.

AndersWingqvist

Moderator
Forumvärd
Hej! Vad kul att du ska köpa nya skidor!
Ett klassiskt tips är ju att gå till en bra skidbutik i närheten av där du bor. Då kan du i lugn och ro prata och få bra råd. Du kan också få hjälp att ställa in bindningar och du har någonstans att gå tillbaka om något skulle fallera.
I princip alla stora märken har troligen någon modell som skulle kunna passa dig. Det låter, precis som du nailar i rubriken, som att du söker en allmountain-skida orienterad mot pist, alltså i det lite smalare spektrat vad gäller midja, kanske 75-85mm typ. Just denna kategori har vi på Freeride inte direkt grottat ner oss i, utan vi kör ju mest lite bredare skidor i våra tester. Kanske någon annan här på forumet som har din profil åkmässigt som kan tipsa om några konkreta sköna lagg? Eller har du själv några konkreta modeller som du kikar på och väljer mellan?
Sen skulle jag sparat undan lite pengar och tagit en skidlektion också. Det borde alla göra, oavsett nivå, det gör att du får mer ut av dina skidprylar (oavsett vad du åker på) och gör skidåkningen roligare och tryggare!

Janne-G

Medlem
Hej Liedi
Dagens specialskidor gör det inte enkelt men väldigt roligt när man träffar rätt.
All Mountain skidor är underbara på sitt eget sätt, själv kör jag på Völkl RTM 84 och har precis beställt ett par RTM 86 (De gamla är slut).
Men jag började leta beg skidor för ca 5år sen. Köpte ett par hårda Nordica Dobermann PRO med 15.5 meter i radie. Grymma på hårt underlag när man vil att det ska gå undan.
Året efter hittade jag ett par nya Völkl SL med 13 m radie. Jisses vad kul de är men det går inte att åka speciellt fort, men svänger som tusan. Helt magiskt. Passar perfekt när det är lägre fallhöjd.
Sen hittade jag RTM84:an, också beg, som kompletterar min samling helt perfekt. Långa svepande carvingsvängar i högt tempo.
Alla dessa tillsammans kostade knappt 8.000:- vilket ett par bra skidor kostar nya i Sverige. Jag handlade i tyska butiker via ebay.de.
Min rekommendation är faktiskt att hyra skidor och testa. Be att få prova ett par SL i 145-150 cm till att börja med och åk på dem en dag.
Byt sen till ett par som är lite mer mellansväng, runt 14-15 m och kör en dag till. Testa sedan en allmountainskida i en dag.
Sen vet du nog precis vad du föredrar ;-)

Senast ändrad:

pd

Aktiv medlem
80/20 är väl ungefär som de flesta som påstår sig åka 50/50 egentligen åker. Men det kan ju vara så att de 20 % utanför pisten ger 70 % av behållningen och är därmed det som en vill köpa skidor för så länge de funkar ok under de 80 % av tiden som ger 30 % av behållningen. Eller kortare, köp för det som ger dig kickar.

Det är en djungel och det är slående ont om tillförlitliga kartor. En av de bättre tycker jag att man hittar hos Skiessentials som de tre senaste åren har gjort ett ganska omfattande test och inte försöker sammanfatta en skida i ett genomsnittsbetyg utan istället beskriver skidans egenskaper och för vem den kan tänkas passa.

Har du möjlighet att åka på någon av skidtestarhelgerna så kan du testa de skidor du funderar på att köpa. Kolla bara så att respektive märke finns representerat.

Har du inte möjlighet att pricka in skidtestarhelgerna så erbjuder en del av de bättre butikerna på skidorterna möjlighet att hyra skidorna och drar sedan av hyran när du köper.

AndersWingqvist

Moderator
Forumvärd
Måste bara instämma med tipsen ovan: begagnade skidor är bra, testa och hyra (traditionell hyra, eller bra butik som hyr ut och drar av på priset när du köper, alternativt har någon form av "öppet köp"-garanti där du får testa och sedan kan lämna tillbaka skidorna med minimal förlust) är också riktigt bra om du har ork/tid och möjlighet till det!

Pillard

Aktiv medlem
I din kategori har jag hört enormt mycket gott om Nordica Santa Ana 93 från väldigt varierade åkare. Frun väger som du men är lite kortare och kör på ett par i 163cm. Jag själv har ett par av herrvarianten i 185cm och är supernöjd. Det är en väldigt lättåkt och samtidigt stadig pjäs. Vill du ha lite mer driv i pisten skulle jag titta mer åt en breddad pistskida. Nordican ser jag däremot mer som en smal allmountain. Så allt beror på hur du vill åka. Vi har ju valt skidor utifrån att de ska vara lätthanterliga och klara uppkörd svensk offpist i björkskog osv men ändå funka vettigt när man kommer ut i pisten.

fredw

Medlem
Jag brukar nämna Völkl Kenja som gjorde min fru till en betydligt bättre åkare från en dag till nästa. Tydligen en klassisk skida som brukar få massor av beröm av andra också.

gLasspinneL

Medlem
Har en kompis som åker på Nordica Enforcer 100 och hon är väldigt nöjd med dom.
Det är en go skida som klarar allt, tycker jag ser många tjejer köra med dom som offpist/puderlagg, den finns med 93 midja också om 100 känns häftigt.
Dom går otäckt bra i pist och att carva med ;)

Snödjup

Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp