Skidtips offpistbruk

OlrW

Ny medlem
Skidtips offpistbruk
Hallå i stugan!, tänkte köpa nya lagg inför säsongen men jag har svårt att hitta rätt. Jag kan inte så mycket om skidor. Jag hörde att FR skulle vara det bästa för den här typen av frågor så jag hoppas att det stämmer

Kort beskrivning av mig:
Jag väger 90kg och är 193cm, är ganska duktig åkare framförallt i pisten. Det är min första säsong men har dock åkt en del sen innan. Jag åker ganska aggressivt och svängigt, men tycker inte om parken. Jag har inte åkt på någon riktig fatski förut utan bara pistskidor.

Jag behöver en skida som är styv men ändå samtidigt svängig/lekfull och som har en midja på ca 105-115mm. Användningsområden är all typ av offpist, puder, skog, hårt, pucklar,
(jag gilla pucklar =P) vindpackat, vårsnö you name it.

mvvh

/LR

Skidtips offpistbruk
Legend Pro XXL i 194cm

Völkl Katana, 190 eller 197cm

DPS Lotus 120, flex 2 eller 3, 200cm

Alla tre är alternativ som klarar din storlek och åkstil tror jag.

Skidtips offpistbruk
Nej XXL, är väl det alternativ som ligger närmast ett riktigt spett, beror dock helt på åkstil.
90 pannor @ 193cm gör ju 194cm XXL till en lite "lagom" skida.
I.o.m. att du efterfrågade en styv (stadig) skida, samt att du verkar vilja ha ganska allround egenskaper.

Hendryxen är en kick-ass skida, men i ditt fall tror jag inte det är vad du söker. Har provat en del av dem. Hanterar pisten som inget annat jag åkt på, men uppkört, pucklar, vindpackat... då föredrar jag ett annat vapen.

Kolla igenom skiddatabasen för fler förslag, finns massor där.

Skidtips offpistbruk
Styvt och svängigt går väldigt sällan ihop, de flesta styva skidor ligger runt 30m i radie.... Zag och extrem gör skidor med ltie sväng i, kika på dem, jag vet att Zag har ett par modeller som är styva på riktigt samtidigt som de har hyffsat med skärning.

Hendryxarna är bra skidor men allt annat än styvt, värt att prova för att se vad du tycker om dem.

Skidtips offpistbruk
Jarle sa:
Styvt och svängigt går väldigt sällan ihop, de flesta styva skidor ligger runt 30m i radie.... Zag och extrem gör skidor med ltie sväng i, kika på dem, jag vet att Zag har ett par modeller som är styva på riktigt samtidigt som de har hyffsat med skärning.

Hendryxarna är bra skidor men allt annat än styvt, värt att prova för att se vad du tycker om dem.
Vissa av nya skidorna är allt annat än mjuka (de med omvänt spann)... Varför man nu måste ha snorstyva skidor...

Skidtips offpistbruk
Marknaden idag är så pass bred att alternativen nästan blir för många, men jag faller nog in under föreslagna varianter ovan.

Legend Pro XXL är väl inte direkt svängig som en del andra också skriver, men om du ska ha en skida som kan funka i de olika fören som du beskriver tror jag att den kan vara ett bra val.
Den får bra kritik nästan i varenda test!

Stöckli har ju sin Stormrider variant som också kan vara ett alternativ. Jag själv har blåst omkring på ett par Stormrider DP i många år och de fungerar till det mesta.

Med tanke på vikt och längd så verkar du vara en kraftfull kille och då måste skidan orka med dig.
Köp inte för kort och vekt om du ska kunna sticka ut i pucklar, is och annat skoj...

Lycka till!

Skidtips offpistbruk
Monis sa:
Jarle sa:

Vissa av nya skidorna är allt annat än mjuka (de med omvänt spann)... Varför man nu måste ha snorstyva skidor...
Ace of spades är ju allt annat än mjuk (vet inte så mycket om Cashen då) men alla regler har ju undantag :)

Senast ändrad:
Skidtips offpistbruk
Jarle sa:

Styvt och svängigt kan gå ihop, men då blir det inte stabilt... Lotus 120 är ju ett undantag där en rak skida (r=46m) är väldigt svängig, den klassas väl inte in som styv direkt (3:an är nog styv), men det är långt ifrån pissmjuk. 120'n är rak, stabil och väldigt svängig, iaf. om det är mjukt!

Jag har alltid undrat över hur jäkla krånglig XXL'n är egentligen... Jämfört med mina Lotusar är de ju mycket tyngre och mer hårdflexande, men jag tror ändå att jag som lätt och liten åkare (75kg/174cm) ändå skulle kunna ha kul på dem, dock inte i skog, men det är skidan inte riktigt gjord för. Hur upplever en stor åkare (>90kg/190cm) XXL'n? Hur svårkörd är den egentligen om man har så pass stor tyngd och storlek. Blir den mer lättjobbad och mer allround då?

Skidtips offpistbruk
Jarle sa:
Monis sa:
Jarle sa:

Ace of spades är ju allt annat än mjuk (vet inte så mycket om Cashen då) men alla regler har ju undantag :)
Rhino och Cashen är också styva! Samt några Funcallistics som är lite special edition, racekonstruktion med omvänt spann! (ska köpa sånna:) )

Skidtips offpistbruk
Monis sa:
Jarle sa:
Monis sa:
Rhino och Cashen är också styva! Samt några Funcallistics som är lite special edition, racekonstruktion med omvänt spann! (ska köpa sånna:) )
Där ser man, något att testa när snön har dimpt ner!
KalleKax har ju ett par rockade funkallistic som är rockade, ganska mycket rockade, Luthman har inget med den rockerna att göra iaf ;)

Skidtips offpistbruk
Jarle sa:
Monis sa:
Jarle sa:
Där ser man, något att testa när snön har dimpt ner!
KalleKax har ju ett par rockade funkallistic som är rockade, ganska mycket rockade, Luthman har inget med den rockerna att göra iaf ;)
Japp, kan inte vänta tills jag får spänna på skidorn under fötterna :) Benhård BC skida med Ace Of Spades konstruktion :)
Har han böjt själv alltså?:P
Nej, nya Hendryx skiljer sig lite från andra skidor med rocker. Hans skidor har en väldigt smooth och långsam rocker, inte alls stor. För mycket skulle tydligen bara göra mer otyg än nytta.

Skidtips offpistbruk
Nog för att jag är polare med Henrik och gillar Hendryx skidor, men nu får det väl vara lite rim och reson i det ständiga hyllandet om skidorna. Jämfört med typ Katana, XXL, 4Frnt EHP m.fl. ÄR Hendryx flesta skidor rejält mycket mjukare i flexet. På slätt underlag funkar dom flesta av hans skidor jävligt bra, men kasta in dom i uppkörd skitsnö, bristande skare osv så är dom inte så jäkla roliga längre. Dels beror det på flexen, dels på längden (eller bristen på längd) och dels på att dom har jäkligt mycket sidoskärning. För en kraftfull åkare som är 190+ och väger 90 pannor skulle jag verkligen inte rekommendera ett par Hendryx så länge han inte kommer fram med en mer chargerliknande skida. Sorry Henrik... ;)

OlrW -> Det finns inte på kartan att du ska köra med en skida som är kortare än 190. Dom förslag som du fick av Nojlas är bra skidor allihop. Jag skulle kanske lägga till 4FRNT EHP 193 till den mixen också. Men precis som XXL har den ju ganska lång svängradie, 41-42 meter. Ett annat tips är Nordica Blower, 110 i midjan, 26 meters radie och en ganska behaglig flex. Kanske en vinnare för din del?

Carled -> Det lilla jag har kört på XXL tycker jag faktiskt den känns ganska lättåkt. Flexet känns jäkligt väloptimerat för svängradien och den upplevs inte alls så bänglig som man kan tro. Enda minuset är väl dom där jäkla uppböjda spetsarna, har aldrig fixat dom :)

Skidtips offpistbruk
Glisseur sa:
Nog för att jag är polare med Henrik och gillar Hendryx skidor, men nu får det väl vara lite rim och reson i det ständiga hyllandet om skidorna. Jämfört med typ Katana, XXL, 4Frnt EHP m.fl. ÄR Hendryx flesta skidor rejält mycket mjukare i flexet. På slätt underlag funkar dom flesta av hans skidor jävligt bra, men kasta in dom i uppkörd skitsnö, bristande skare osv så är dom inte så jäkla roliga längre. Dels beror det på flexen, dels på längden (eller bristen på längd) och dels på att dom har jäkligt mycket sidoskärning. För en kraftfull åkare som är 190+ och väger 90 pannor skulle jag verkligen inte rekommendera ett par Hendryx så länge han inte kommer fram med en mer chargerliknande skida. Sorry Henrik... ;)

OlrW -> Det finns inte på kartan att du ska köra med en skida som är kortare än 190. Dom förslag som du fick av Nojlas är bra skidor allihop. Jag skulle kanske lägga till 4FRNT EHP 193 till den mixen också. Men precis som XXL har den ju ganska lång svängradie, 41-42 meter. Ett annat tips är Nordica Blower, 110 i midjan, 26 meters radie och en ganska behaglig flex. Kanske en vinnare för din del?

Carled -> Det lilla jag har kört på XXL tycker jag faktiskt den känns ganska lättåkt. Flexet känns jäkligt väloptimerat för svängradien och den upplevs inte alls så bänglig som man kan tro. Enda minuset är väl dom där jäkla uppböjda spetsarna, har aldrig fixat dom :)
Jag håller med om att Nojlas förslag + EHP är väldigt bra, men när det kommer till smidighet och svängradie så är de i klass med spårvagnar. Blowern som du nämnde är säkert nice, vet inte riktigt hur den är men enligt en riktigt skidkåt kille som jag råkat känna så ska den vara som att åka på kokad spagetti. Men å andra sidan så ska den tydligen styvas till lite grann.

Jarled du sa att styvt och svängigt går väldigt sällan ihop och det håller till 100% men jag säger så här istället:
- > Jag vill ha den mest styva skida av de svängiga och lekfulla skidorna. Hajar ni?
Alltså svängig/smidig/lekfull prio 1 och Styv/stabil etc prio 2,
Fortfarande samma mått, ca 105-110mm midja och längd 190+

Föresten är det någon som har åkt på Nordica Blower 09, är den spagetti eller spåvagn, ??bara lite nyfiken=P hehe

/OlrW

Skidtips offpistbruk
Glisseur sa:
(...)
...och det är ungefär precis det Mr. Hendryx själv sade till mig när jag teståkte årets lagg med honom förra året.
Hendryxen sparkar rumpa när det kommer till pist och de flesta typer av jämn snö. Men ska en herre på 90 pannor ladda på lite i skräpsnön, ja då krävs en helt annan skida.

OlrW: Jag var nyss på mässa och klämde på årets Blower, nån spaghettiskida är det inte tal om. Den är, som tidigare år, en riktigt välbyggd skida som är ett hett alternativ för dig skulle jag tro.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp