Skidval

AlmPer

Ny medlem
Skidval
Hej!

Jag har tänkt börja köra offpist och behöver hjälp att sammanfatta skidor.

Jag kommer, ibörjan iallafall, att åka liftnära. En del skog och lite öppen terräng dör det finns.
Åkningen blir i dalafjällen, lite Funäs och Trysil.
Jag är väl en medelgod åkare i pisten.
182cm 87kg
Åkstilen är väl enkel, inget hopp och snurr.

Nu har jag läst en hel del här på freeride. Forum och recensioner.
Jag har kokat ihop all info till dessa tänkbara skidor
Völkl gotama
Rossignol soul 7
Salomon rocker2 108
Nordica patron
Extrem project 110
Extrem Opinion 108

Line Sick Day 110 verkar vara dålig kvalité på så jag valde bort dem. Dumt?

Längd runt 185 -190 antar jag
Jag har pistskidor som jag gillar, så pistegenskaper är inte prioriterade.
Jag tänkte leta efter begagnat i första hand, men vet av erfarenhet hur det brukar sluta när man köper prylar...

Så... är jag på rätt spår? Är det fler modeller som borde vara på listan? Några jag kan stryka? Något annat att tänka på?

Skidval
AlmPer sa:
Line Sick Day 110 verkar vara dålig kvalité på så jag valde bort dem. Dumt?
Var har du hört att det ska vara dålig kvalité på Line SD 110? Har själv ett par som jag kört på en säsong och inte märkt något speciellt. För övrigt en riktigt bra skida.

Skidval
Tråkigt att behöva säga det men det är få dagar på dessa platser (Funäsdalen och Trysil) som du behöver så breda skidor i offpisten. Om det enbart är där du skall ha dem och inte snurrar och hoppar hade jag faktiskt köpt något med 100 mm midja som Enforcer, Mantra, Bonafide, edl.

Skidval
Tycker inte du ska vara rädd för att välja 110 eller kanske bredare till och med om du nu redan har ett par pistskidor.
Har kört en hel del pist med mina och det är inga som helst problem med 110 mm midja.
Kan även rekomendera Black Crows Atris. Har dock sett ett par med fabrikationsfel.

Skidval
Vem bestämmer hur breda skidor man behöver?
Jag har haft ett flertal dagar i Trysil där 132 mm bredd och 192cm längd längd varit aldeles perfekt
Med dom kan jag (trotts mina 100 kg i full mundering) åka och surfa i okörd snö, då allt annat är uppåkta av 100mm åkare, behöver inte alls vara speciellt brant för att dom skall flyta. plus att dom är väldigt lättmanövrerade trotts sin storlek.
I år blir det ett par SickDay 125, mest för att få bättre prestanda i pist som ju oftast är oundvikligt och dam var oemotståndligt billiga.

/GC

Skidval
GoranC sa:
Jag har haft ett flertal dagar i Trysil där 132 mm bredd och 192cm längd längd varit aldeles perfekt
Med dom kan jag (trotts mina 100 kg i full mundering) åka och surfa i okörd snö, då allt annat är uppåkta av 100mm åkare, behöver inte alls vara speciellt brant för att dom skall flyta. plus att dom är väldigt lättmanövrerade trotts sin storlek.
I år blir det ett par SickDay 125, mest för att få bättre prestanda i pist som ju oftast är oundvikligt och dam var oemotståndligt billiga.

/GC
Har också funderat på SD 125, var det du som klippte sista paret på skidbutiken.com ?
De var billiga, synd att de inte tillverkas längre vad jag har förstått.

Skidval
RWD sa:
GoranC sa:

/GC
Har också funderat på SD 125, var det du som klippte sista paret på skidbutiken.com ?
De var billiga, synd att de inte tillverkas längre vad jag har förstått.
Näe, dom fyndade jag från Skottland på Freezeproshop för 250 £ i våras
Blir provåkning, i pist, till helgen

/GC

Skidval
Nej, men jag har ett par Salomon Shogun som jag varit nöjd med. Tänkt byta upp mig till i år och har i stort sett bestämt mig för QST:en baserat på Åka Skidors skidtest för ett par nummer sedan. Jag åker mest "pistnära" offpist i Borga och tror att skidorna passar bra där...

Tillbaka
Topp