Skidvård - hjälp mig!

Poplin

Ny medlem
Skidvård - hjälp mig!
Eftersom tomten var ovanligt snäll i år så står jag nu här med en trave vallor, borstar, sicklar och någon slags kantslip och jag säger bara; hjälp mig.
Är total nybörjare på det här med att sköta om sina skidor men jag har nu gett mig den på att lära mig.
Vad är detta med att hänga kanterna, blir skidorna mer "lättåkta" av detta och hur funkar det? Vilken vinkel är det som gäller? Slipar man hela skidan lika "vasst" på ett par carvingskidor? Hur många gånger bör man "valla in" ett par helt nya skidor och hur gör man detta?
Vill någon vara så snäll och förbarma sig över mig och räta utt ett eller ett par frågetecken?

Mvh Kristin

Skidvård - hjälp mig!
nu blev minnet blankt ...
borstar man innan eller efter? :)

hur som helst ... valla och låt stå ... sen sicklar du innan du åker. En vallning borde räcka, men glöm för allt i världen inte att valla igen efter du har åkt en vecka (eller hur långt det nu är) ... så inte belaget torkar ut.

Jag har en handslip som jag brukar använda var och varannan morgon när jag ska åka där det inte enbart puder. Ska man bränna pist är det underbart att slipa 87 grader i midjan och 90 på resten (eller är det tvärtom? måste hem och kolla). Jäklar vilket grepp man får.

Skidvård - hjälp mig!
Man borstar efter! ;)

Nya skidor bör man nog valla in två tre gånger (valla, sickla av överflödet, upprepa 2 gånger och borsta dem efter sista sickel-omgången), sedan efter varje dag första veckan. Kantslipning har jag inte ägnat mig åt, det får någon annan svara på. (Läs; det är fegt att slipa kanterna...) :)

Lathund: http://www.sslk.y.se/traning/skidvard.htm

//Anton

Skidvård - hjälp mig!
Du borde nog skaffa dig ett bryne också. Detta använder du för att ta bort eventuella grader (ojämnheter) som du får på stålkanten när du går på sten. Anledningen till detta är att sålet blir härdat då du går emot sten och om du inte tar bort dessa sliter du onödigt mycket på din kantslip.

Skidvård - hjälp mig!
Hej här e lite fler råd!

1. Dra längs stålkanterna med din stålkantsslip 90 grader e helt ok ifall du inte tävlar.

2. Tvätta skidorna med waxremover eller lacknafta det e samma innehåll.

3. Valla in skidorna med grund valla (gul).
Stryk sedan ena skidan med strykjärn temp nylon det får inte ryka om skidan då är det för varmt, då får du dra järnet lite snabbare. Medans den första svalnar gör du likadant med den andra.

4. Sickla längs hela skidan (en massa valla kommer att falla av). (Gör likadant med den andra)!

5. Valla nu in skidorna som punkt 3 o 4 men med den valla som är för temperaturen du skall åka i (ej inomhus)!

Nu har du förhoppningsvis fått en matt yta längs hela skidorna låt den vara ifall du inte skall åka på ett bra tag många hoppar över punkt 6 o åker med taskigt glid halva förmiddagen.

6. Polera skidorna med en "typ" gul svamp som man kan köpa på macken för att ta bort insekter på strålkastarna. Det skall bli halv glansig o fin yta (gnugga ej för mycket bara).

Lycka till!

Ps hoppas du inte skall åka längdskidor bara för då skall du sätta klister valla ca max 1 meter mitt under skidorna. Ds

Skidvård - hjälp mig!
slipar du kanterna med en mindre vinkel än 90 grader blir kanterna vassare och du får bättre grepp i hård pist, men kanterna blir också slöa snabbare.

ett tips kan vara att se vilken vinkel kanterna är slipade med tidigare. dra ett streck med lämplig penna på utsidan av kanten. dra med slipen (90 grader)längs skidan. om strecket försvinner är kanterna sedan tidigare slipade med 90 grader. sen är det bara att slipa

personligen skulle jag inte försöka ändra vinkeln på kanterna själv. (hur många hockeyspelare slipar om åkytan på skridskorna för hand?) men om du är sugen på att prova med 88 grader är det väll bara att slipa och se vad som händer

Skidvård - hjälp mig!
Det märks att ingen här har rutin på att fixa skidorna bra. Det tar kanske en 200 timmar innan du har koll på vad du gör.

Det går att skriva 100 sidor om skidfixning men det lättaste är att prata med ngn som har koll så kan de visa dig annars kommer det INTE att bli bra.

"Hänga" kanterna kan betyda 2 saker.

Antingen att man slipar sidokanten i en vinkel så att kanten blir tex 87grader = kanten kan bli vassare och den blir slö snabbare.
90grader räcker gott till en som inte tävlar.

Hänga kanten på belags-sidan av skidan ska du nog inte föröka ge dig på själv, det kommer bara gå dåligt och man brukar inte hänga carvingskidor lika mkt som man gjorde förr på planken. 0,5 grader kan vara bra att hänga om man nu vill hänga = Skidan blir lite mer lättåkt då kanten inte hugger tag lika fort i början av svängen. Hänger du för mkt blir skidan nervös och fladdrig.

Gällande lika vasst längs hela skidan så handlar det även där om att göra skidan lite mer lättåkt så att den inte hugger tag i snön för tidigt i svängen. Man kan slöa ner kanten lite 1-1.5 dm fram om man vill och även 1 dm bak. Är du duktig på att åka så borde inte det behövas.

Angående valla så är det också en hel vetenskap, jag har tävlingsåkt i 12 år och jag vallar i princip ALDRIG mina friåkningsskidor. Du måste valla så pass ofta för att belaget inte ska bli bränt och det är nästan alltid kasst belag på en friåkningsskida så det ger i princip inget. Valla dina skidor om du tycker att det glider sjukt dåligt eller om det är vårsnö som suger tag i skidan.

Bra kanter är bra att ha, nyvallade skidor e överskattat om du inte ska tävla.

Använda en tvättsvamp från statoil, hahaha. sickla bara skidan efter att du har vallat och den har kallnat. Hålla på å borsta å fixa e onödigt om du inte ska ha superglid 1a och 2a åket, för sen försvinner ändå det som du får bort med borsten.

Oj vad mkt jag skrivit

Skidvård - hjälp mig!
"Angående valla så är det också en hel vetenskap, jag har tävlingsåkt i 12 år och jag vallar i princip ALDRIG mina friåkningsskidor. Du måste valla så pass ofta för att belaget inte ska bli bränt och det är nästan alltid kasst belag på en friåkningsskida så det ger i princip inget. Valla dina skidor om du tycker att det glider sjukt dåligt eller om det är vårsnö som suger tag i skidan."

Så du menar att eftersom belagen på "friåkningsskidor" (jag antar att du jämför med tävlingsskidor) är så kassa så ska man skita i att vårda dem? Det ger inget? Intressant synpunkt. Hur ofta byter du friåkningsskidor? Hur ser belagen ut efter en vallafri säsong?

//Anton

Skidvård - hjälp mig!
På ett par friåkningskidor kommer belaget från billig plast som inte tar upp och behåller vallan alls på samma sätt som på ett par tävlingsskidor. (De har ung 1/4 så många porer per kvadratcentimeter)

Om du tar dina nya fina friåkningsskidor som du vallat 3 ggr, åker upp till sälen och kör en förmiddag på snökanon-snö så är det ingen valla kvar i skidan. (Varför man nu skulle vilja åka till sälen vet jag inte) Det betyder att du skulle behöva valla skidor varje dag för att belaget inte skulle bli torrt. Hur många gör det? ingen...

När vi nu efter 1 vecka ska valla skidorna så är skidan så torr att belaget oxiderat och kanterna har blivit brända ---> Den valla vi vallar med lägger sig utanpå belaget och tas eg. inte alls upp. Enda lösningen för att få in valla i skidan igen är en stenslip som kostar mkt pengar.

slutsats: Ingen ide att valla för det ger ingenting ändå. vallan lägger sig utanpå.

Mina friåkningsskidor ser inte så fina ut efter 1 säsong men det beror på ett material som kallas sten, inte på att jag inte orkar valla dem.....

Skidvård - hjälp mig!
Du antiTELIS, det säger sig väl självt att det är bättre att valla än att inte valla. Jag tror inte att du är så bra på att fixa skidor trots allt. Kan säkert inte åka skidor heller. HAHAHAHA

Skidvård - hjälp mig!
Hm, jag är fortfarande inte övertygad. Visst har du en poäng, dock tror jag fortfarande att den valla som faktiskt tas upp av skidan gör den gott, tillräckligt gott för att det ska vara värt det.

Men, om man nu faktiskt vallar skidorna efter varje åkdag första veckan, hur mycket ger det för belaget? Blir det samma historia om oxiderat belag och brända kanter då?

Och Sälen, där har jag aldrig varit. ;)

Skidvård - hjälp mig!
Men kan valla varje dag första veckan om man vill och skidorna blir säkert glada, belaget behöver vallas mer när det är nytt eller nyligen stenslipat. Problemet är att i längden så orkar man inte att hålla på å valla så mkt som det egentligen behövs och ju mer sällan man vallar ju mindre ide är det faktiskt att göra det.

Min personliga mening var från början av den här tråden:

Jag vet inte varför man ska hålla på å lägga en massa timmar i vallaboden på sina friåkningsskidor då det inte handlar om att åka på tid med optimalt glid. Skidorna kommer inte att falla i bitar om du inte vallar dem och de kommer inte att se mycket värre ut mot slutet av säsongen om du struntar i att valla. Det är ingen jättestor skillnad att åka på ovallade skidor om det inte är väldigt konstig snö. Pga detta och det som jag nämt tidigare så orkar jag inte valla mina friåkningsskidor. Sen är det upp till var och en hur de vill göra.

Skidvård - hjälp mig!
Tjena !

Hur lyckas du bränna kanterna antingen e du utom hus o har väldigt varmt järn då måste man

såklart värma längre för att arbeta in vallan !

Viktigaste hänsynstagandet är ju var du skall åka! Själv ere mest offpist o då vill man ha glid!

Och min erfarenhet av skidor så är det mycket bättre med underhåll än att skita it...

OK ere schysst afterski o snygga tjejer så väntar jag me o valla...

Ps inte tvättsvamp utan insektssvamp mkt grövre sörru fast du vallar ju inte så vad vet du egentligen ;)

Skämt osido tjejen bad om råd o då tycker jag man skall dela med sig utan att för det vara otrevlig eller hur...

Skidvård - hjälp mig!
brända kanter får man av friktionen som uppstår mellan snön och kanten på belaget, den del som är närmast stålkanten. Belaget bränns ihop och kan inte längre ta upp valla där. Det har ingenting att göra med värmen på ditt vallajärn.

Offpist: I lössnö är skillnaden i glid på en vallad skida och en ovallad inte stor.

Att använda en insektssvamp tycker jag inte känns som någon bra ide men jag orkar inte argumentera, säkert jättebra. Har swix eller briko de bästa insektssvamparna för skidpreparering?

"Ps inte tvättsvamp utan insektssvamp mkt grövre sörru fast du vallar ju inte så vad vet du egentligen ;)"

Tyvärr så lägger jag cirka 150 timmar per säsong i vallaboden och har gjort det d senaste 7 säsongerna men det är inget som jag är glad över, snarare ett nödvändigt ont om man ska tävla.

Jag orkar inte argumentera för eller emot valla sina friåkningsskidor mer, ni som vill valla: gör det varje dag minst 10 lager, ni som inte vill valla behöver inte fundera så mkt på det, det finns bättre saker att lägga tid på.

Jag har inte för avsikt att vara otrevlig men det är så många som inte vet men som kommer med massa tips ialla fall. Det är ju faktiskt lite dumt om den som inte vet ska ge tips till den som vet ännu mindre. Fredrik 006 har väl de bästa och mest konstruktiva tipsen än så länge men det går inte att lära sig från grunden bara av att läsa lite...

Skidvård - hjälp mig!
HJÄLP!! vad är det jag läser?

"Nya skidor bör man nog valla in två tre gånger (valla, sickla av överflödet, upprepa 2 gånger och borsta dem efter sista sickel-omgången), sedan efter varje dag första veckan."

Köpte själv nya skidor innan jul och när jag frågade han i affären (skidbytarboden,sthlm) så sa han " de e bara å åk"..o nu har jag åkt en vecka utan att valla. Så vad ska jag göra?

Skidvård - hjälp mig!
Jösses.. jag anade att det fanns delade åsikter om det här med vallning men ni behöver ju inte starta tredje världskriget.
Hur som helst så tänker jag valla mina skidor. Punkt.
Tack till er frågeteckensuträtare.

Skidvård - hjälp mig!
palm-er, är du ute efter optimalt glid (vinna Vasaloppet eller Skutskjutet, vad vet jag) så har jag lärt mig den metoden. Om du enbart kör offpist kanske det kvittar, glid eller inte glid i lössnö, det ska iaf vara så brant så det kvittar. ;)

Nya skidor kommer med fabriksvalla...
Well, jag kommer fortsätta valla mina skidor, man gör som man vill.
Jag lägger dock knappast ner 150 timmar i vallaboden varje år.

antiTelis, då kommer en till liten fråga om du orkar; de flesta skulle glatt påstå att man inför sommarförvaring ska slänga på ett fett lager valla för att skydda belaget. Är det då nödvändigt eller är det samma visa?

Förresten ser jag inget världskrig, snarare en för Freeride ovanligt givande diskussion.

//Anton

Skidvård - hjälp mig!
Hallå igen!

Poplin kan du inte lägga ut en bild på dig i ditt album så kommer säkert ännu fler komma med goda råd!

Fast tredje världskriget kommer nog inte att bryta ut i såfall inbördes krig ;)

Antitelis jag tyckte jag var tydlig med att jag skämtade lite (skämt osido) betyder det bara så du vet...

Peace brothers...

Skidvård - hjälp mig!
antiTELIS: menar du alltså att man skulle stå och "slipa tillbaka" sina carvingskidor från de 87 grader som de kom med från fabriken till 90 grader bara för att man inte tävlar????

Skidvård - hjälp mig!
Frderik006:
"Skämt osido tjejen bad om råd o då tycker jag man skall dela med sig utan att för det vara otrevlig eller hur..."

Vissa av dina vallaråd är ju inte bara helt felaktiga, utan också rent skrattretande.
Ska man ge råd kan det ju vara bra att kunna sin sak. Lacknafta och andra vallaborttagningsmedel är döden för alla belag som ska glida. Mycket uttorkande. Varmsickla bort vallan ett par ggr om du vill göra rent ett belag.
Insektssvamp? Nja.....

Dr Snow: Har man skött sina skidor är det en mycket bra idé att valla skidorna innan man lägger de på hyllan för sommaren. Har man inte skött sina skidor är belaget förmodligen redan oxiderat och man kan därför lika gärna strunta sommarvallningen. Varför lägga ned tid på något som redan är förstört?

Skidvård - hjälp mig!
Bra Mr stereoskida !

Kom igen med dina expert råd du har bergis tävlat sen du föddes eller!

O e världsmästare eller mångfaldig?`

Skidvård - hjälp mig!
Fredrik006:

Har tävlat i 16 år, men inte sedan jag föddes;)
Är inte mångfaldig världsmästare eller ens världsmästare. Har i alla fall lärt mig att lacknaftan gör man rent målarpenslar eller längdskidor med, vad gäller längdskidor bara den sträcka man sätter fästvalla på.
Då har du lärt dig nåt nytt igen. Mycket nöje!

Skidvård - hjälp mig!
Jag börjar känna mig en aning idiotförklarad nu. Att jag är nybörjare betyder inte att jag litar blint på alla era råd (även om jag fortfarande är tacksam för dem) och jag förstår absolut inte vad mitt utseende har med saken att göra?! Fredrik006 please tell me..

I övrigt är det ju förstås fritt fram att diskutera hur mycket man vill, men jag ser ju helst att ni skippar inbördeskriget också.

Skidvård - hjälp mig!
Hej Poplin!

Här försöker man lätta upp stämningen!

Folk tar tydligen allt på så stort allvar! Antagligen låg självkänsla och att dom mår dåligt = måste därför hacka på alla andra!

Det var ett skämt att du skulle lägga ut en bild efterssomn du e tjej o killar (dom flesta) gillar tjejer därför var jag lite sarkastisk så inge illa menat ok!

Lycka till!

Skidvård - hjälp mig!
Haha det här är ju så roligt så man nästan smäller av. Mer attityd i skidåkningen och i vardagslivet säger jag, allt blir så mkt mer laddat å kul då!

hajen5:
Jag har svårt att tro att dina skidor kom med 87grader från fabrik men om de nu gjorde det så får du väl välja själv hur du vill göra. Med 90 grader har du bra kanter i 2-3 dagar kanske, med 87 grader blir de slöa på halva den tiden, även om kanten inte blir fullt lika vass när den är nyslipad med 90 grader vs. 87.

Att ändra kantvinkel på sidokanten är ju inget jätteprojekt, har du en bra fil så filar du om graderna på 4-5 drag så välj själv hur du vill göra.

Poplin:
Trist att din fråga spårade ur lite men jag vidhåller att du bör gå till ngn som visar dig hur du ska fixa skidorna, svårt att läsa sig till. Att slänga in en fråga här är ungefär som att ringa till black army och be dom berätta om hur man ska spela fotboll :P

fredrik006:
Jag vet vad skämt åsido betyder, ville bara sätta mig i överläge hehe, no offence.

DrSnow:
Se vad stereoskidan skrev...

Min ovilja att valla friåkningsskidor kan väl delvis förklaras med att jag e så jävla less på att valla... plus att det är onödigt.

Skidvård - hjälp mig!
antiTELIS: Ja det kan ju inte jag göra mycket åt, men det gjorde de i alla fall 0 grader häng (belagssidan) dock (RC4 WorldCup SC).

Skidvård - hjälp mig!
Självklart låter jag någon visa mig rent praktiskt hur man gör. Jag tänkte bara införskaffa grundinformationen här för jag tyckte att det var bättre att idiotförklara sig här än någon annanstans. Sanningen är ju den att man inte vill verka helt borta när man trängs med vana människor i vallaboden..:)

Fredrik006: jag tar inte illa upp..tyckte att det var en underlig kommentar bara.

Skidvård - hjälp mig!
antiTELIS:

Har du någonsin sett hur belagen på ett par regelbundet vallade skidor ser ut jämfört med belagen på ett par skidor som aldrig blivit vallade efter en säsong?

Om man ska valla in skidorna under sommaren bör man heller inte sickla av, utan låta hela lagret med valla ligga på under sommaren, då detta ger bäst skydd mot uttorkning.

För övrigt tycker jag att somliga håller sig på sandlådenivå här på forumet.

Om ni vill "liva upp stämningen" genom att förolämpa andra kan ni vända er någon annanstans, för det hör inte hemma här.

Tillbaka
Topp