Skiers Accredited, vad är det för larvigt skämt?

Fortsättning...

Som jag skrev ovan beror processen på startläge. Vilken vi tar fram genom en Tryout. Den är gratis och syftar till att vi ska få koll på var skidåkaren är i sin åkning och skidåkaren ska få smaka på en utveckling och om vi kan leverera. Därefter om intressant för båda parter läge vi en process. Processen består av ray o checkpoints. Utöver sin egna process har vi en kalender som ligger löpande på snö från oktober (zermatt) tillgrönend (maj) o däremellan har vi flers olika resor o aktiviteter för den som vi göra mer än ray o chevkpoints. Det som ingår i priset (120’ inkl moms) är tre ray o checkpoints, medlemskapet som ger access till resor o aktiviteter, din skiers profile som är en utvecklingsplan o profil för var du är i din utveckling. Vi är övertygad om att man får bäst utveckling om man träffar olika mentorer under sin process o det är därför vi har flera olika mentorer som jobbar med varje skier. Varje ray består av tre-fyra skier plus mentor o vi checkpoints kan det variera, både antal o tid.

Vår övertygelse är att om man vill växla upp på riktigt ligger utvecklingen i medvetenhet. Dvs bli medveten i sina rörelser. För man är bra på att göra det man alltid gjort, men det behöver inte betyda att det är det bästa, funktionella sättet. Skiers handlar om just det - Hitta det bästa o effektivaste åksättet för individen. Vi fokuserar inte på pist eller offpist. Utan hela berget. Och rörelser på hela berget.

Vi är totalt 20 mentorer (svenska o schweiziska) där de flesta jobbar med skidrörelser/teknisk. Vi har även bergsmentorer som jobbar med bergsförståelse o utrustningsmentorer som jobbar med utrustning. Våra två huvudbaser är i dagsläget Åre o Davos, men vi kör även en del i enlgelbeeg, verbier, zermatt, Funäsdalen o Vemdalen.

Vi har en 40-60% fördelning tjejer/killar med åldersspann på 18-73 o medelålder på 40. Då vi började i Sverige är 80% svenskar o övriga britter, tyskar, österrikare, danskar, norrmän, schweizare mfl.

Vårt mål är att skiers ska bli ett globalt skidnätverk för skidåkare som vill mer på hela berget. Spelar ingen roll var man bor, jobbar, övriga intresse etc. utan man är skidåkare o vill utvecklas. Varje lör kör vi skiers morning i Åre o Davos o jag ser grymt mkt framemot när vi kan göra det på 20 platser o länder till. Och som skier är det bara att dyka upp.

Vi har gjort två böcker, skapat skiers profile o utvecklat två grundprocesser (transmission quest & accredited) samt tre starshineprocesser. Hela fundamentet o vår passion är utveckling. Och det är det vi hela tiden jobbar med att utveckla. Vi har vår terminologi för att vi vill inte förknippas med guidning eller skidskola. Utan som vi ser det är skiers skiers och inget annat.

Så kort summerar är den medvetna utvecklingen vi nördat in oss på. Nätverket är en skön konsekvens som skapas när man parar ihop skidåkare med skidåkare. Och desto längre tid vi finns desto starkare blir effekten och ringarna av nätverket. Skidåkare utvecklas o bygger vidare på sina relationer. Allt är upp till var och en. Vi finns här för våra skiers, men man väljer själv om o när man vill delta. Det är lustdriven utveckling som är utvecklingsbaserad o inte timbasserad. Vi räknar resultat, dvs skidåkarens utveckling och inte antal timmar. Jag tror vi får en så grym utveckling av alla för alla är drivna/har bestämt sig, tydlig process, grymma mentorer o skiers som tränar med skiers över tid.

Vi är nördar o älskar att nörda in oss totalt på medvetenhet i rörelser o berget.

Hojta om jag missat ngt, inte helt lätt att fånga upp trådens alla ändar ;-)

/Andreas Skiers Accredited

@AndreasJonsson
Tack för din förklaring ... intressant koncept men med en kostnadsnivå som ligger utom räckhåll för de flesta som hänger här på Freeride. Misstänker att det är övervägande Porsche Cayenne, Audi Q8, BMW X5 och eventuellt några Teslor som står på parkeringen när Skiers har sina aktiviteter. :-) Inget fel med det, låter som ett bra affärsupplägg (nej denna gång är jag inte ironisk).

/MM

Tack för förtydligandet. Tre ray o tre checkpoints,skiersprofil,utvecklingsplan 120k. + andra aktiviteter mot en ersättning.

Finner det intressant att det finns efterfrågan av den här typen av tjänster... försöker förstå. Tycker också att det är underligt att jag inte skulle vara intresserad att gå med fast det skulle vara betydlig billigare eller tom gratis. Har varken tid eller intresse. Om jag åker skidor åker jag med mina goda pålitliga polare och försöker maximera skidupplevelsen på hela berget varje dag.

Senast ändrad:
Jag är faktiskt grymt överraskad att det finns en tillräckligt stor kundkrets med den sortens pengar inom skidåkningen, har uppenbarligen missat någonting/varit för lite kring Stockholm/Åre. Låter ju jätteintressant för de som känner för skidlektioner samt ett bra sätt för skidlärarkompetens att dra in lite pengar.

Finns det mer potential här tro? Ser framför mig privat skidfotograf typ. Någon som velat betala för medicinsk kompetens i åkgruppen?
Känns egentligen lite tråkigt att "golfifiera" skidåkning, men så länge folk har kul så är det ju bra.

Har en fråga bara, hur går det rent juridiskt till kring att hålla i skidlektioner i en massa olika system? Om jag vill minnas rätt så är de olika skidsystemen i alperna inte så pigga på att utomstående organisationer bedriver verksamhet i deras system?

@AndreasJonsson tack för dina svar!

"Det som ingår i priset (120’ inkl moms) är tre ray o checkpoints, medlemskapet som ger access till resor o aktiviteter, din skiers profile som är en utvecklingsplan o profil för var du är i din utveckling."

Så exakt hur många timmar tid med instruktör får man? Är alla dessa timmar i grupp eller hur många timmar är ensam med instruktör?

Tack för utläggingen
@AndreasJonsson!
Att försöka specificera aktiviteterna/processerna i Skiers värld genom att ange timmar och dagar och antal deltagare verkar inte vara riktigt i linje med filosofin. Därför var det juste av dig att berätta om rays i mer kvantitativa termer än vad Skiers ethos kanske medger.

Vad jag förstår om jag lägger ihop det som står på websidan:
"Each Ray lasts 3 days, is intensive on-snow training and has maximum five participants (...)"
med det du skriver ovan:
"Det som ingår i priset (120’ inkl moms) är tre ray o checkpoints, medlemskapet som ger access till resor o aktiviteter, din skiers profile som är en utvecklingsplan o profil för var du är i din utveckling."
" Varje ray består av tre-fyra skier plus mentor".
så kan vi se att det vad gäller rays så har vi då sammanlagt 3x3 dagar med 3-4 deltagare och en skidlärare.
Det vill säga 9 dagars gruppinstruktion, med olika instruktörer. Högt räknat blir det väl ett värde motsvarande 18 000 om man räknar 2000 per dag och deltagare för en erfaren och skicklig instruktör?

Vad gäller checkpoints så är det fortfarande oklart vad det innebär i termer av tid. På websidan står det:
"There are checks between each Ray, ensuring that progress is being made and that your movements are developing. Before each Checkpoint, the mentors review your Skiers Profile to establish where your focus lies.". Det står inget om huruvida det är en dag, två dagar ... eller om hur många som deltar i en checkout.
Inte heller kan jag hitta något mer specifikt om detta i den text om Skiers du skrev ovan.

Därför en gissning från min sida: gissning alltså, är att det rör sig om högst en dag, och troligen 1-1 mellan instruktör och medlem. Korrigera gärna den som vet.
Det blir då kanske, med den hypotesen, ett värde motsvarande 3 gånger ca 5000, dvs 15 000?

Summan värde av skidinstruktion blir då 32 000?

Är jag helt fel ute här ser jag förstås fram emot korrektioner.

@kappakomplett
Som jag uppfattar det köper du INTE skidlektioner utan betalar för ett "medlemskap" i ett internationellt nätverk av dedikerade skidåkare där det ingår en process för din personliga utveckling (som skidåkare). Ett koncept som uppenbart har sin marknad! Det är alltså inte relevant att räkna kostnad per instruktionsdag eller motsvarande ... ;-)
/MM

Senast ändrad:
Någon var inne på det tidigare men kan det vara så att de inte kan kalla detta för skidskola för att Skistar etc har monopol på detta på varje skidort. Är det så förresten att skidorterna har monopol? De kanske inte heller kan kalla det för skidguidning då man i vissa fall måste ha bergsguideutbildning och blir juridiskt ansvarig för de som är med. Kan detta ihop med att skidskola inte låter så sexigt och att de verkligen vill ha ett system för ackreditering vara motiveringen för detta?

Jag gillar det för det får UCPA att framstå som så oerhört prisvärt ;-). Men även jag förstår att målgrupperna skiljer sig åt.

Senast ändrad:
erik_lagg sa:
Någon var inne på det tidigare men kan det vara så att de inte kan kalla detta för skidskola för att Skistar etc har monopol på detta på varje skidort. Är det så förresten att skidorterna har monopol? De kanske inte heller kan kalla det för skidguidning då man i vissa fall måste ha bergsguideutbildning och blir juridiskt ansvarig för de som är med. Kan detta ihop med att skidskola inte låter så sexigt och att de verkligen vill ha ett system för ackreditering vara motiveringen för detta?
Ja. Och nej. Efter at ha pratat med både Micke Åslund och Andreas Jonsson så var en av huvudanledningarna att dom startade Skiers att dom tyckte att den traditionella skidskolan devalverat sitt eget värde. Till exempel genom att den kallas skidskola och man har skidlärare, och att man ofta använder samma kläder när man passar småbarn som står i liften. Så nej, skidlärare är definitivt inte ett sexigt ord.

Dessutom finns ju den här grejen som behandlats i en annan tråd att inom skidåkning så anses det nästan som ett nederlag att gå till en skidlärare och få tips på hur man utvecklar sin åkning. Att jämföra med till exempel golf där det är högsta status att gå till en tränare och jobba med sin sving eller sitt närspel. I golf kallas ju dessutom tränarna för pro eller coach, inte lärare, vilket är en rätt tydlig skillnad i mentalitet. Mycket kan också bero på att golf till stor del är en prestandabaserad idrott medan skidåkning är till största delen upplevelsebaserad, var du åker skidor är viktigare än hur i ett socialt sammanhang. Sen kan man ju altid argumentera för att det är roligare och säkrare att ha vettig åkteknik när man står på toppen av Aiguille du Midi eller ett berg i The Monashees.

Sen vet jag att både Skiers och andra privata skidcoacher i Åre haft en hel del diskussioner med Skistar om tilgången till skidområdet. Skistar har ofta hävdat att det är deras skidort/produkt och då ska ingen annan få tjäna pengar i deras område utan att gå genom dom. Medan dom privata aktörerna hävdat att dom hjälper till att dra folk som köper liftort och boende, och bidrar till ett bredare utbud på skidorten.

Sedan har Skiers auktoriserade bergsguider knutna till sig för sina aktiviteter i Alperna.

Glisseur sa:
erik_lagg sa:
Dessutom finns ju den här grejen som behandlats i en annan tråd att inom skidåkning så anses det nästan som ett nederlag att gå till en skidlärare och få tips på hur man utvecklar sin åkning.
Vilken tråd syftar du på?

@Mountain_Man är på spåret när det gäller upplägget. I och med att vi säljer en process som sträcker sig över tid och ett medlemskap bygger det hela på att man ska utvecklas och vi blir rent krasst inte av med våra skiers då de köper ett helhetskoncept. Man går in ett ett sammanhang som sträcker sig över tid och blir bara starkare och starkare med åren. Vi måste därmed leverera utveckling från dag ett och fortsätt så hela tiden. Skulle vi sälja timmar tittar man på tiden och det är inte det som avgör vilken utveckling som sker. Utan det är än mer relevant att man sprider ut tillfällena, att man vet vad man ska fokusera på, att man är motiverad, att man följer upp etc. Tickar man timmar är man klar efter den timmen eller campet. Man kan säga tack o hej. Det kan inte vi. Utan vi måste följa upp och vet var varje skier är i sin process och vad varje skier behöver här och nu så vi kan sätta samman skier med skier och även rikta dem till olika fokus områden/aktiviteter som kommer utveckla dem än mer.

@erik_lagg nja det är inte anledningen. Utan anledningen är att vi ser det som ett mentorskap. Dvs när man redan kan något handlar det inte om att lära sig. Utan det handlar om att växla upp något man kan. Ett mentorskap bygger på en dialog mellan mentorn och skidåkaren och mentorns uppgift är att fungera mer som ett bollplank och rikta skidåkaren i rätt riktning. Därför är medvetenheten som jag skrev tidigare essensen i hela utvecklingen. UCPA är ett resebolag. Vi är ett utbildningsbolag.

@Dekadent Alla våra mentorer har den högsta utbildningen inkl examen i sitt land och några av oss har flera examen från flera länder (ISIA, UIAGM mfl), vi alla har gjort eller jobbar som examinationer/utbildar inom SLAO/skidförbundet/bergsguideutbildningen, detsamma gäller våra schweizare som alla även är med i deras demoteam. Har man rätt certifiering och den högsta utbildningen/examen är det det mer fokus på relationen och dialogen. Det är alltid viktigt när vi är på nya platser för att visa på värdet.

@kappakomplett en checkpoint kan vara individuellt, två eller fler. Kan var ett åk till halvdag/heldag. Allt beroende på vad som skidåkaren är i behöva av. Min kollega Linus stack precis ut och kör en checkpoint med två skiers som är i samma fas i sin utveckling och de kör just idag 1,5h. Jag ska ut om 30 min och köra ett gäng checkpoints med olika skiers så kommer totalt idag ha åkt med 10 skiers i tre olika konstellationer. Återigen. Det är en process och det är resultatet i utveckligen som är det relevanta inte antal timmar. Det är resan från A till B som är det viktigt. I och med att vi säljer en helhetslösning vet vi att vi inte kan bara leverera timmar utan måste leverera och bygga från grunden från dag ett. Det gör att vi kan vara lugna i processen och utveckligen och detsamma med skiers. Vi båda vet att utveckligen kommer och vi kan tillåta oss att vara i frustation ibland för om man ska bryta mönster och växla upp något man gjort länge kommer man hamna i frustation. Precis som allt lärande. Det tar tid att bryta och skapa nya mönster, men när man landat det är det som att "vad var problemet?".

@jonte_carver10 Ursäkta att vi inte kan ange exakta timmar för det finns inga exakta timmar. Utan det är resultat som räknas. Desto bättre vi är på att bygga våra skiers egna medvetenhet desto bättre utveckling kommer de få och desto mindre tid kommer de ha behov att träffa mentorer. Utan de vet vad de ska träna på och behöver bara göra avstämmningar under vägen. Och det är därför det är en process med olika moment. Rayen fokuserar på att lägga till nya moment och Checkpointsen syftar till att stämma av och följa upp, rikta och driva vidare.

Senast ändrad:
termons sa:
Glisseur sa:
erik_lagg sa:
Dessutom finns ju den här grejen som behandlats i en annan tråd att inom skidåkning så anses det nästan som ett nederlag att gå till en skidlärare och få tips på hur man utvecklar sin åkning.
Varför tar sällan duktiga skidåkare hjälp in sin skidåkning?

Man kan ju lugnt säga att detta koncept inte är för oss vanliga dödliga, utan för folk som inte bryr sig om det kostar 40, 70 eller 140 tkr. Då det verkar som det ändå är en begränsad tid man får hjälp med sin åkning, om än bra hjälp man får, så tilltalar det nog inte de flesta av oss. Men det är bra att det finns för folk med begränsad tid och obegränsat med pengar.

Jag vet vad jag hade gjort för 125 tkr:
2 säsonger i Alperna a' 3-4 månader per säsong. ca 75 dagar skidåkning a´6 timmar per dag exl. lunch ger 450 timmar på skidorna per säsong x 2 säsonger, allt detta för troligen under 125 tkr.

Jag vet vad jag hade gjort, och jag vet vad som hade varit roligast, men jag är inte säker på att min "rörelse och medvetenhet" är perfekt, men grunden till skidåkning för mig är att man ska ha kul i sin åkning, träffa kul folk och kunna ta sig ner (och upp!) graciöst för de flesta typer av terräng. => Jag kör hellre 2 säsonger i alperna för pengen ;)

AndreasJonsson sa:
(...)

@kappakomplett en checkpoint kan vara individuellt, två eller fler. Kan var ett åk till halvdag/heldag. Allt beroende på vad som skidåkaren är i behöva av. Min kollega Linus stack precis ut och kör en checkpoint med två skiers som är i samma fas i sin utveckling och de kör just idag 1,5h. Jag ska ut om 30 min och köra ett gäng checkpoints med olika skiers så kommer totalt idag ha åkt med 10 skiers i tre olika konstellationer. Återigen. Det är en process och det är resultatet i utveckligen som är det relevanta inte antal timmar. Det är resan från A till B som är det viktigt. I och med att vi säljer en helhetslösning vet vi att vi inte kan bara leverera timmar utan måste leverera och bygga från grunden från dag ett. Det gör att vi kan vara lugna i processen och utveckligen och detsamma med skiers. Vi båda vet att utveckligen kommer och vi kan tillåta oss att vara i frustation ibland för om man ska bryta mönster och växla upp något man gjort länge kommer man hamna i frustation. Precis som allt lärande. Det tar tid att bryta och skapa nya mönster, men när man landat det är det som att "vad var problemet?".

(...)

Återigen tack för ditt svar och din öppenhet om den del av Skiers som handlar om skidinstruktion
@AndreasJonsson! Nu vet vi vad en Ray är och vad en Checkout är.

Ditt svar visar att jag låg lite i överkant i min uppskattning, så här kommer en modifierad:

Rays: 9 dagars gruppinstruktion, med olika instruktörer. Högt räknat blir det väl ett värde motsvarande 18 000 om man räknar 2000 per dag och deltagare för en erfaren och skicklig instruktör?

Checkouts: 3 tillfällen med mentor, från ca 2 timmar till heldag, minst två deltagare. Ngn slags medelvärde blir väl då 2000 per tillfälle, dvs ca 6000.

Summan av instruktionerna torde då motsvara ett värde av ca 25 000.

Med den kunskapen är det upp till var och en att bedöma var ca 100 000 av Skiers-avgiften hamnar och om man får valuta för den pengen.

Glisseur sa:
termons sa:
Glisseur sa:
Varför tar sällan duktiga skidåkare hjälp in sin skidåkning?
Det här börjar bli komiskt. Tråden spårar ju rejält men jag hittar med snabb genomgång ingenting i den tråden som antyder på att någon skulle ha inställningen att det är ett nederlag att gå till en skidlärare ? ?

Vissa tycker det är för dyrt, andra tvivlar på vad de kunde få ut av undervisningen, återigen andra som tex jag har inget intresse att sätta ner tid eller pengar på skidskola.

@kappakomplett antalet checkpoint varierar mellan Rayen beroende på behov och önskemål så vill du tröska timmar finns möjligheten. Vi investerar otroligt mkt tid och engagemang i alla våra skiers och har so far bara haft nöjda skiers för vad detta har och ger dem. Om du är ute efter om det blir massa pengar över till ägarn är det bara att kolla "alla bolag" så ser du att det inte är syftet. Fokus är utveckling och att vi ska leverera en grymt bra produkt och utveckling för de som vill växla upp. Träffas gärna för en tryout så får du smaka vad det kan ge dig och din skidåkning.

termons sa:
Det här börjar bli komiskt. Tråden spårar ju rejält men jag hittar med snabb genomgång ingenting i den tråden som antyder på att någon skulle ha inställningen att det är ett nederlag att gå till en skidlärare ? ?

Vissa tycker det är för dyrt, andra tvivlar på vad de kunde få ut av undervisningen, återigen andra som tex jag har inget intresse att sätta ner tid eller pengar på skidskola.
Dom här två trådarna är ju knappast representativa för den breda massa skidåkare i Sverige, men fenomenet finns ju där likt förbannat. Se dig omkring i din bekantskapskrets av skidåkare, hur många, förutom rena nybörjare, av dom har någon gång ens funderat tanken på att gå till en skidlärare för att få lite bättre koll på sin teknik? Själv känner jag ingen. Öppna en golftidning och i alla fall en tredjedel av den är teknikinstruktion.

Att hyra en bergsguide för att man inte har koll på bergen där man är och vill ha en bra upplevelse är fullt accepterat. Att hyra en skidlärare/coach är inget man skryter om på afterskin för att vinna credpoäng, snarare antyder det att du inte kan åka skidor, såvida du inte håller på med ren racing. Det är ju tyvärr lite så det är, därav mitt ordval "nederlag".

@Glisseur
Jag läser numera långt ifrån alla nummer av Åka Skidor, så jag kan ha missat det. Men nog borde väl ÅS kunna ägna några sidor i varje nummer åt skidteknik? Jag vet att det varit någon sida då och då under årens lopp men jag har inte uppfattat någon kontinuerlighet eller strategi i frågan. Kanske skulle Skiers kunna bidra (och jag är fortfarande inte ironisk). Fixa detta, så lovar jag dig åtminstone en tillkommande (nygammal) prenumerant på blaskan! :-)

/MM

PS! Det här börjar bli en riktigt underhållande tråd ... DS:

Senast ändrad:
Mountain_Man sa:
@Glisseur
Jag läser numera långt ifrån alla nummer av Åka Skidor, så jag kan ha missat det. Men nog borde väl ÅS kunna ägna några sidor i varje nummer åt skidteknik? Jag vet att det varit någon sida då och då under årens lopp men jag har inte uppfattat någon kontinuerlighet eller strategi i frågan. Kanske skulle Skiers kunna bidra (och jag är fortfarande inte ironisk).
Vi har försökt, både med Skiers och andra, men det är så satans svårt att förklara så kortfattat som man måste göra i tryckt media så det blir mest bara tårta av hela grejen. Mycket enklare att göra på webben i så fall där man kan visa samtidigt som man pratar.

AndreasJonsson sa:
@kappakomplett antalet checkpoint varierar mellan Rayen beroende på behov och önskemål så vill du tröska timmar finns möjligheten. Vi investerar otroligt mkt tid och engagemang i alla våra skiers och har so far bara haft nöjda skiers för vad detta har och ger dem. Om du är ute efter om det blir massa pengar över till ägarn är det bara att kolla "alla bolag" så ser du att det inte är syftet. Fokus är utveckling och att vi ska leverera en grymt bra produkt och utveckling för de som vill växla upp. Träffas gärna för en tryout så får du smaka vad det kan ge dig och din skidåkning.

Tack för snabbt svar
@AndreasJonsson! Det här förändrar då kalkylen, menar du att man få 10 heldags checkouts mellan varje ray? Då börjar det gå jämnt ut...

|Det blir ingen tryout för min del, med din entusiasm och övertalningsförmåga kan det bara sluta på ett sätt, jag säljer huset och går med i Skiers... :-).|

Glisseur sa:
termons sa:

Dom här två trådarna är ju knappast representativa för den breda massa skidåkare i Sverige, men fenomenet finns ju där likt förbannat. Se dig omkring i din bekantskapskrets av skidåkare, hur många, förutom rena nybörjare, av dom har någon gång ens funderat tanken på att gå till en skidlärare för att få lite bättre koll på sin teknik? Själv känner jag ingen. Öppna en golftidning och i alla fall en tredjedel av den är teknikinstruktion.

Att hyra en bergsguide för att man inte har koll på bergen där man är och vill ha en bra upplevelse är fullt accepterat. Att hyra en skidlärare/coach är inget man skryter om på afterskin för att vinna credpoäng, snarare antyder det att du inte kan åka skidor, såvida du inte håller på med ren racing. Det är ju tyvärr lite så det är, därav mitt ordval "nederlag".
Du har rätt i att inte heller i min bekantskapskrets finns någon som gått till en skidlärare. Jag är dock rätt säker på att om man frågde var och en varför tar du inte hjälp av en skidlärare ? så skulle svaren variera, men jag har svårt att tro någon skulle säga att det är ett nederlag att gå till en skidlärare eller att de inte har någonting att lära sig.

Senast ändrad:

@Glisseur
Det ligger något i det du skriver ... jag förstår problematiken (och med printmedia överhuvudtaget), Men borde det inte gå att kombinera? En inledande översiktlig beskrivning (man ska inte underskatta det skrivna ordet) med några bilder på de väsentliga momenten (typ, tänk på detta) kombinerat med en rörlig sekvens på webben (länk i tidningen) ...

/MM

@AndreasJonsson

Är faktiskt intresserad, om mitt mål är att åka stora berg i Alaska, Ala Cody Townsend, eller couloirer som i "chamlines" så kan ni leverera det?

Dvs att ni coachar så min teknik och åkning kommer upp på otrolig hög nivå så det är i närheten av detta? På en tidsperiod på säg 5 år.

Då är ju 120k otroligt bra pris.

Micke

Kul att få lite svar direkt från
@AndreasJonsson! Bara ett par funderingar som kvarstår för mig: Är det så att 120tkr är en årlig summa eller en engångsavgift?
Och har jag fattat rätt i att inget annat än själva processen är inkluderat (inkl nätverket, inträde till vissa event osv) utan alla resor till och från checkpoints och rays tillkommer?

@AndreasJonsson
Det är helt klart ett intressant koncept. Jag undrar dock fortfarande ifall resorna utomlands ingår i dessa 120k som det kostar att gå med, eller om det är något man får bekosta själv?
Håller man då rays och checkpoints nere i alperna ifall man nu vill utveckla sin stora-bergskunskap, då tänker jag ifall man åker couloirer med en mentor?
Jag gissar att det är upp till varje medlem vad som behöver utvecklas.

@Micke_P76
@lmk30
@Jadin Det är en engångsavgift som beror på startläget vilket sätts vid en Tryout. Tillkommer gör resor, boende etc. Därifrån bygger vi sedan tillsammans utvecklingen över en tidsperiod beroende på startläget. Vi åker terräng som syftar till att växla upp skidtekniken på hela berget så vi åker allt från flackt, brett och slätt till brant, smalt och stökigt.

Tack för tråden. För dig som är intresserad och vill veta mer når ni oss på vår hemsida under Contact.

Senast ändrad:
Micke_P76 sa:
@AndreasJonsson

Är faktiskt intresserad, om mitt mål är att åka stora berg i Alaska, Ala Cody Townsend, eller couloirer som i "chamlines" så kan ni leverera det?

Dvs att ni coachar så min teknik och åkning kommer upp på otrolig hög nivå så det är i närheten av detta? På en tidsperiod på säg 5 år.

Micke
För vissa (dom flesta) är det omöjligt att åka som han. Oavsett till priser, guider, tränare och annat utomstående.

Tror inte han genomgått något sånt för att bli på den nivån han är. Inte för att säga att du inte kan bli det genom det.

Micke_P76 sa:
@AndreasJonsson

Micke
Skönjer en viss ironi i inlägget. :-) Om så är fallet så tycker jag att inlägget är spot on att förklara varför bra fritids åkare sällan tar hjälp av skidlärare/mentorer/guru. Kan inte förstå att det verkar vara så svårt att förstå...

dallan sa:
Micke_P76 sa:
@AndreasJonsson

Micke
För vissa (dom flesta) är det omöjligt att åka som han. Oavsett till priser, guider, tränare och annat utomstående.

Tror inte han genomgått något sånt för att bli på den nivån han är. Inte för att säga att du inte kan bli det genom det.
Se på Kilian här på Trollväggen, ett par enkla saker att hålla i huvudet bara!

Mountain_Man sa:
@kappakomplett
Vad heter nivån när man kör med isyxor i händerna istället för stavar och hur ser ”stjärnan” ut? ?

/MM
Hehe, ja du, det kanske Andreas ska svara på ... men det är väl en bit bortom Archetype 5 ...
Kilian började tydligen klättra i alperna när han var 3 år....
Ett gott råd dock får man säga, en lite ny innebörd av "trygg" kanske för de flesta...

(Videon bilden är tagen från finns här på Freeride i en kommentar till artikeln om Kilians åk .)

Senast ändrad:
Hatten av till
@AndreasJonsson som på ett bra och pedagogiskt sätt förklarar vad det handlar om!

När jag själv inte åker skidor, jobbar som skidlärare eller utbildar mig till just skidlärare så jobbar jag med att investera i och coacha entreprenörsdrivna uppstartsbolag och dessförinnan så har jag jobbat operativt som ledare i olika sammanhang

Jag med stolthet säga att jobba som skidlärare/skidinstruktör är en av dom absolut vassaste ledarskapsutbildningarn man kan få, många av dom bästa ledare jag har träffat har just en bakgrund som skidlärare/skidinstruktör! Så det förvånar mig inte det minsta med kopplingen mellan managmentkonsulting och skiers. Att utvecklas som skidåkare handlar om att utvecklas som individ, mycket av det jag lär mig när jag jobbar som skidlärare/skidinstruktör tar jag med mig i mitt vardaglia arbete med stor framgång.

Är det mycket pengar? absolut
Är det dyrt? beror på vem du frågar?! allt handlar om vilket värde köparen upplever att denne får tillbaka.

Är skiers något för alla? absolut inte!
Är skiers något för några? absolut!
Är skiers något för mig? kanske?!

Bon Ski!
/C

kappakomplett sa:
dallan sa:
Micke_P76 sa:
@AndreasJonsson

Micke

Se på Kilian här på Trollväggen, ett par enkla saker att hålla i huvudet bara!

[url]https://www.freeride.se/img/photo/n/c4b4b5e2e6d7a1ee68a9ce1018cd8326.jpg[/url]
Trygghet får man från moderns famn i suppose :)

Tillbaka
Topp