Skigroup!

emppaa

Ny medlem
Skigroup!
Hej!

Det är så att jag blivit erbjuden att börja "jobba" hos skigroup i vinter. Dock måste man gå en utbildning i Österrike med SBSSV. Vilket skulle kosta 15k(!!), då min tyska är minimal och utbildningen är på tyska undrar jag bara om någon gjort denna? Känns lite sådär om man betalar 15k för att sedan inte bli "uttagen" och inte få sitt diplom o åka hem besviken och halvt lurad.

Han jag talade med under min teleintervju menade att dom flesta klarade utbildningen men känner lite sådär när jag inte är bra på tyska och att det faktiskt ska vara ett muntligt test också...

Just nu lutar det åt att jag struntar i det då jag inte vill betala 15k för att inte vara försäkrad att få jobb sen..

Men kan självklart ändra mig om några av er varit med om detta och kan ge mig lite vägledning!

Tack på förhand!

Skigroup!
emppaa sa:
Hej!

Det är så att jag blivit erbjuden att börja "jobba" hos skigroup i vinter. Dock måste man gå en utbildning i Österrike med SBSSV. Vilket skulle kosta 15k(!!), då min tyska är minimal och utbildningen är på tyska undrar jag bara om någon gjort denna? Känns lite sådär om man betalar 15k för att sedan inte bli "uttagen" och inte få sitt diplom o åka hem besviken och halvt lurad.

Han jag talade med under min teleintervju menade att dom flesta klarade utbildningen men känner lite sådär när jag inte är bra på tyska och att det faktiskt ska vara ett muntligt test också...

Just nu lutar det åt att jag struntar i det då jag inte vill betala 15k för att inte vara försäkrad att få jobb sen..

Men kan självklart ändra mig om några av er varit med om detta och kan ge mig lite vägledning!

Tack på förhand!
Hej!
Jag arbetar själv för skigroup men som reseledare och ska göra min 2:a säsong nu i vinter. Jag jobbar ju inte som skidlärare så jag vet inte hur den utbildningen är. Skigroup är iallafall en väldigt seriös arbetsgivare. Jag tror helt klart att du kommer få en kanonsäsong med skigroup, men kan inte svara så mycket om just skidläraryrket. Om du undrar något om Skigroup eller annat så är det bara att fråga på! Med tanke på språket kommer ju skigroups skidlärare ha skigroups gäster som elever, och gästerna som reser med skigroup är ju från sverige, danmark eller norge.
ha de gött
mvh Agnes

Skigroup!
Är det Anwärter-utbilden du pratar om? Nog för att den är dyr men den kostar ju inte 15 000. 649 euro kostar det med liftkort, sen runt 380 euro för boende. Tänker bara så inte du ska betala utbildningen via nåt annat företag och de tar ut extraavgift? Jag har några kompisar som klarat hela utbildningen utom tyskadelen då de inte är jättebra på språket, men hör om det är okej att klara delar av kursen eller om du måste klara tyskadelen också?

Skigroup!
Hej! Låter som
@beng122 säger att det är antwärter du ska ta, dock är ofta inte liftkortet medräknat. De flesta grundavgifterna ligger runt €650 så tillkommer boende och liftkort för en vecka. 15000 är ungefär vad kompisar ha fått betala för licensen om en lite i överkant men det beror också på vart man skriver den.

Gällande kursen så har kompisar fått jobba som skidlärare utan att ha klarat tyska delen direkt. De har istället fått börja som skidlärare, jobba nästan hela säsongen och sen åka tillbaka för att skriva ett omprov i tyska och det har gått bra. Så kolla om de kommer att godkänna dig utan tyskadelen eller inte och bestäm efter det :) Om du har planerat att jobba flera säsonger och vill jobba som skidlärare senare också skulle jag resonera som att det är lika bra att göra det direkt och kanske ta ett omprov på tyskan senare iaf :)

Lycka till!

Skigroup!
649 MED liftkort står det på deras hemsida:) men nu vet jag inte om det är den utbildningen som menas? Vad är det för jobb
@emppaa? Om du bara har tänkt dig en säsong så känns det lite väl saftigt, och du kanske få tag på ett jobb som inte kräver nån utbildning du inte redan har? Men om det är ett jobb du tror att du skulle vilja hålla på med ett tag så blir det ju mer värt det.

Tillbaka
Topp