Skistar - det här gjorde ni bra!

fredw

Aktiv medlem
Tväråvalvet har en av Sveriges vackraste pistmiljöer, dessutom med härlig pistnära offpist, längst upp på fjällens kanske bästa skidberg. Nästa år fyller den äldsta liften där 50 år! Den något nyare liften till vänster fyller då 40 år. Dessutom fyller Åres kabinbana då också 50 år!

Jag vill gratulera Skistar att de lyckats hålla alla dessa liftar rullande så länge. Blir nästa år ett jubileumsår? Och vågar vi hoppas på 50 år till?

Nu är jag förstås ironisk. Det finns säkert en massa skäl till att man inte moderniserat eller bytt ut dessa, men resultatet räknas - inget händer. Jag har iofs inget emot gamla liftar om de bara rullar.

Senast ändrad:

Intressant artikel i SvD näringsliv i dag appropå hur dyrt det är med sportlov i svenska fjällvärlden. Tydligen är inte Skistar alltid så dyrt som ryktet säger. Nedan är utdrag med tabellen, men hela artikeln är läsvärd.

Prisskillnaden mellan vecka 9 och 10

Skidanläggning Vecka 9 Vecka 10 Prisskillnad i kronor
Funäsdalen 36 590 kr 26 580 kr - 10 010
Skistar Sälen 23 632 kr 20 787 kr - 2 845
Ramundberget 33 338 kr 24 938 kr - 8 400
Romme Alpin 34 085 kr 23 675 kr - 10 410
Kungsberget 22 550 kr 20 200 kr - 2 350
Vemdalen 36 662 kr 23 292 kr - 13 370
Tänndalen 34 926 kr 24 126 kr - 10 800
Branäs 22 250 kr 21 080 kr - 1 170
Idre Fjäll 26 322 kr 21 882 kr - 4 440
Åre 24 795 kr 20 725 kr - 4 070
Genomsnittspris 29 515 kr 22 729 kr - 6 786

Källa: Zmarta,
Priserna samlades in av Zmarta den 8 januari 2025 och avser boende, liftkort och skidhyra för fyra personer, varav två barn i åldrarna 10-13 år. Boendepriserna gäller den billigast tillgängliga stugan eller lägenheten för fyra personer med ett avstånd på maximalt 400 meter till lift eller skidbacke. Priset för skidhyra avser skidor för en medelgod åkare

Tror det blir lite missvisande att samla information baserat på tillgängliga boenden såpass tätt inpå. Inte konstigt att SkiStar inte hamnar högst då, där utbudet på boende är störst. Sälen har ju en väldigt väl utbyggd infrastruktur vad gäller liftar nära boenden, och Åre likaså. Och det är väl bra att de inte är dyrast om man bokar sportlovsresan några veckor i förväg. Medan de andra anläggningarna med färre boenden troligen blir uppbokade tidigt, risk att bara riktigt stora eller lyxiga boenden finns kvar i januari och då går ju priset upp såklart.

Däremot ger ju jämförelsen v9 och v10 rimligen en korrekt bild av prisskillnaderna. Färre människor - större urval- billigare boenden

Klart det inte kan vara sant om skistar inte är sämst i landet ;).
Men jämförelsen kan vara missvisande också. Framförallt boendekostnader skiljer sig mycket. Så där skulle det vara intressant om man har tagit samma standard och byggår osv. Tex tänndalen byggde ju nya stugor i backen förra året. Kan tänka mig att de är dyrare än de lgh nedanför vm8an, som jag inbillar mig var ganska ok i priset? Sen är ju åre stort. 400 m kan gälla till nån transportled i björnen,eller till barnbacken i tege.... Samma gäller ju sälen.
Samtidigt tyckte jag inte heller att våra åre semester var särskilt dyra jmf med andra skidresor... liftkortet är något dyrare. Men boende kan ju snabbt skiljer flera tusen,i samma område.

Det man i undersökningen inte tar med är ju priser på lunchställen. Där hjälper ju vissa näringsidkare till att prisa ut Åre. 62 kronor för en mugg chocklad är väl ganska svettigt. Tur man inte har en storfamilj.

Det man i undersökningen inte tar med är ju priser på lunchställen. Där hjälper ju vissa näringsidkare till att prisa ut Åre. 62 kronor för en mugg chocklad är väl ganska svettigt. Tur man inte har en storfamilj.
Att Stockholmare betalar 62 pix för en choklad är ju för en smålänning obegripligt, då man kan få fika för 2 pers som nedan bild för 85,- på BaseCamp Åre.
IMG_0758.webp

Nu går man ju till det specifika stället bara 2 ggr första och sista.
Helt riktigt. Nu vet jag inte var de kostade 62,- men kan misstänka att det kanske var på någon av Stureplan gruppens ställen. Personligen brukar jag undvika dem, inte för att de är dåliga, för de är de inte, men deras prisbild lirar inte med smålänningens plånbok. Det fina med Åre är ju att de är möjligt att välja även om STP gruppen tagit över mycket.

Tillbaka
Topp