Skistar - Det här gjorde Ni inte så bra!

Lustig diskussion om liftpriser, om man ska bedöma efter sådana parametrar som ovan så måste ju Dolomiti Superskipass vara superbilligt. Oändliga pist- och liftkilometer och oftast sol och öppet.:rolleyes:

För att inte tala om mitt favoritmått - pistkvadratkilometer! ;)
Då vinner nog Livigno, där pisterna är nästan lika breda som de är långa, och det mesta däremellan är fin pistnära offpist. Förstår inte hur de hinner pista alla ytor (men det gör de).

1713444513709.png

Ska det mätas i åkbar löpmeter så behöver det tas hänsyn till hur mycket som är öppet/åkbart. Skiljer sig en del på öppningsvecka och stängd topp och när alla nedfarter är öppna.
Är det endast pisterna som räknas som åkbara eller är det allt som är åkbart.
Jag vet inte hur man bör räkna, men det går att räkna t.ex pistade metrar för att kunna jämföra.

Jag vet inte hur man bör räkna, men det går att räkna t.ex pistade metrar för att kunna jämföra.
Finns en uppsjö olika sätt.
Här i familjen mäter vi hur kul alla har på skidanläggningen vi besöker. Tjatar barnen så har vi en vinnare 😂
Solklar vinnare är gränsen med boende i Katterjokk så trots avsaknad av mataffär vid boendet, barnklubb, arcadhall,pjäxdans, concept stores och dylikt så har vi en underbar semester.
Sen är jag en sån som faktiskt klarar av att löpträna och cykla skog utan träningsklocka och pulskoll men för de som gillar siffror så vore det säkert kul att jämför alla siffror man kan få fram.
Dyrt är det oavsett vart man åker 😁

Finns en uppsjö olika sätt.
Här i familjen mäter vi hur kul alla har på skidanläggningen vi besöker. Tjatar barnen så har vi en vinnare 😂
Solklar vinnare är gränsen med boende i Katterjokk så trots avsaknad av mataffär vid boendet, barnklubb, arcadhall,pjäxdans, concept stores och dylikt så har vi en underbar semester.
Sen är jag en sån som faktiskt klarar av att löpträna och cykla skog utan träningsklocka och pulskoll men för de som gillar siffror så vore det säkert kul att jämför alla siffror man kan få fram.
Dyrt är det oavsett vart man åker 😁
Jag håller med dig, men jag ser inget fel i hans marknadsföringsargument. Jag är ingen speciell fan av Skistar men jag gillar deras anläggningar och använder dem året runt när jag inte lider av brutna ben.
Det är dyrt att köpa mjölk också. 😅

Skistar VDn har nyligen kommit med ett antal häpnadsväckande påståenden.
Man kan fråga sig om han ljuger medvetet eller om han har så här dålig koll.
Här är några:

- Skistars vd om priserna på liftkorten, 'vi är billigast i Sverige' - Afv (Finwire)
2024-02-19 08:14

- "en solsemester kostar det dubbla mot en högsäsongsvecka i fjällen och en semester till alperna tre gånger så mycket" (man får väl anta att han menar på Skistar resort..)

- "Åre kommer vara snösäkert de kommande 50 åren"

- "Hade inte Skistar funnits hade inte Åre haft en Hälsocentral av den storleken, ingen järnvägsstation..."

- "jag skulle säga att vi är det mest prisvärda alternativet för den som har råd att åka på semester"

- "jag vet inte om vi höjer liftkortspriserna till nästa säsong, men skulle inte bli förvånad om vi inte gör det"

Påminner om det befängda påståendet tidigare i vintras från Scandinavian Skipass VD. När han ansåg att folk som gillar svenssonåkning i fjällen inte är coola nog för att hänga här på "freeride" utan borde emigrera till "familjeliv".

1000016279.jpg

Påminner om det befängda påståendet tidigare i vintras från Scandinavian Skipass VD. När han ansåg att folk som gillar svenssonåkning i fjällen inte är coola nog för att hänga här på "freeride" utan borde emigrera till "familjeliv".

Visa bilaga 31946
Visst är dom befängda båda två. Ungefär lika befängd som din jämförelse. Hur befängt Ivo's inlägg än var så finns det överhuvudtaget inget med det som påminner om Skistar's VD's likaledes befängda kommentarer.

Har svårt att se något annat syfte med din kommentar än att du vill trycka till Ivo. Har jag uppfattat ditt syfte rätt eller är det också befängt?

Visst, mitt inlägg var lite raljerande - vilket jag även bad om ursäkt för vill jag minnas..?

Familjeliv.se har dock ett utmärkt forum för barnrelaterade skidfrågor.
Skulle min favoritort Trillevallen vara "coolare" än Sälen eller Branäs?

Sen kanske det inte går att jämföra en ljugande börsbolags VD, med mitt lilla projekt där jag försöker få fler att upptäcka "okända skidpärlor" och få mer skidåkning för pengarna. (vilket jag finansierar genom mitt dötrista statliga kontorsjobb)

Om man vill vara vänligt inställd så tror jag iofs att SkistarStefan menade den nya järnvägsstationen i Åre; att den inte hade kommit till utan Skistar.

Men fortfarande konstiga uttalanden.

För att inte tala om mitt favoritmått - pistkvadratkilometer! ;)
Då vinner nog Livigno, där pisterna är nästan lika breda som de är långa, och det mesta däremellan är fin pistnära offpist. Förstår inte hur de hinner pista alla ytor (men det gör de).

Visa bilaga 31924
Det där är lite intressant, att pisterna i Alperna ofta är väldigt breda så det finns mer yta.
Tänker på bilderna från högsäsong i Åre när alla ska ner i smala rännor från toppen där Freerideexperter ska samsas med danskar och annat som inte åker så ofta.

Kan Dolomiti Superski så kan Skistar. :)

Det där är lite intressant, att pisterna i Alperna ofta är väldigt breda så det finns mer yta.
Tänker på bilderna från högsäsong i Åre när alla ska ner i smala rännor från toppen där Freerideexperter ska samsas med danskar och annat som inte åker så ofta.

Kan Dolomiti Superski så kan Skistar. :)

Det kan finnas rationella förklaringar. Smalare pister med skog bredvid är mer väderskyddade, och dväderskydd behövs oftare i fjällen än i alperna.

Dessutom kan det upplevas litet "ospännande" med t ex Livignos breda sammanflytande pister som ju i princip täcker hela dalgångens båda bergssidor. Backarna blir ganska lika varandra och man "tröttnar" fortare på skidortens pister.
Veckans I-landsproblem iofs... och det är något visst att ha plats att carva i svängar med typ 50 meters radie.
I just Dolomiterna tycker jag dock sällan pisterna är "för breda" och geografin med vackra dalgångar och berg gör åkningen spännande. En helt ny heldagsutflykt varje dag typ.

Det kan finnas rationella förklaringar. Smalare pister med skog bredvid är mer väderskyddade, och dväderskydd behövs oftare i fjällen än i alperna.

Dessutom kan det upplevas litet "ospännande" med t ex Livignos breda sammanflytande pister som ju i princip täcker hela dalgångens båda bergssidor. Backarna blir ganska lika varandra och man "tröttnar" fortare på skidortens pister.
Veckans I-landsproblem iofs... och det är något visst att ha plats att carva i svängar med typ 50 meters radie.
I just Dolomiterna tycker jag dock sällan pisterna är "för breda" och geografin med vackra dalgångar och berg gör åkningen spännande. En helt ny heldagsutflykt varje dag typ.
Bra poäng.
Jag undrar om det finns någon formel för hur mycket yta som ska pistas/hur många pistörer/pistmaskiner som krävs. Eller om det beror på hur bra personal/maskiner man råkar ha. :)

För att återgå till ämnet så instämmer jag i att uttalandena från VDn förutom att delvis vara direkt felaktiga även var påtagligt arroganta, men det är ju en smaksak. Tydligen är de nu så maktfullkomliga att de känner sig trygga med att uttala sig på det sättet. De massiva reklamkampanjerna har gett utdelning.

För att återgå till ämnet så instämmer jag i att uttalandena från VDn förutom att delvis vara direkt felaktiga även var påtagligt arroganta, men det är ju en smaksak. Tydligen är de nu så maktfullkomliga att de känner sig trygga med att uttala sig på det sättet. De massiva reklamkampanjerna har gett utdelning.
Mjo, ett bra exempel på att dom är trygga i sitt värde för kommunen är ju "Hade inte Skistar funnits hade inte Åre haft en Hälsocentral av den storleken, ingen järnvägsstation..." som även om det är grovt överdrivet ändå har ett korn av sanning. Det går inte att blunda för hur viktig skidturismen är för tätorten och kommunen Åre.

Men vet hur viktig man faktiskt är och hymlar inte med att man vet det, tvärtom. Även om styrkeförhålllandet hade varit det samma så hade kanske ett annat bolag i samma guld-sits som Skistar agerat och fört sig aningens mer ödmjukt

Det finns ju gott om gamla bruksorter som i sina glansdagar hade liknande "styrkeförhållanden" mellan näringsliv - kommun men numera är ordentligt på dekis. Den stora skillnaden är ju dock att en industri är plättlätt att flytta.

Och oavsett vad man anser om Åre/Skistar etc. så kan man ju inte heller blunda för att det kan vara problematiskt när en kommun blir väldigt beroende av en eller ett fåtal aktörer från näringslivet.

Ska inte påstå att jag känner många i bygden, faktiskt inga boendes just i tätorten Åre. Däremot har har jag en del bekanta i kommunen och bland dom finns det en hel del synpunkter på Skistar och hur kommunen springer deras ärenden. Eller kanske framförallt hur kommunen har sprungit Skistars ärenden.

Jag tvivlar inte på att Skistar gör bra saker också men om man fortsätter med den framtoningen som VD'n hade i intervjun så tror jag inte att man tar några pluspoäng någonstans. Gissningsvis är inte Skistars presschef helt nöjd med den intervjun. Eller hen borde i.a.f. inte vara det.

Grejen är ju att om inte Skistar funnits i Åre så hade ju en eller förhoppningsvis flera andra aktörer exploaterat detta närmast unika skidberg med tillhörande fin ort dit järnväg gått och liftar funnits långt innan denne mallige man ens var född. Och då hade resultatet blivit något annorlunda. Bättre eller sämre - det är hypotetiskt och det kan vi bara gissa. Men järnvägsstation och vårdcentral hade det säkert funnits. Och möjligen ett mer moderniserat liftsystem och mindre hyttepest.

Mjo, ett bra exempel på att dom är trygga i sitt värde för kommunen är ju "Hade inte Skistar funnits hade inte Åre haft en Hälsocentral av den storleken, ingen järnvägsstation..." som även om det är grovt överdrivet ändå har ett korn av sanning. Det går inte att blunda för hur viktig skidturismen är för tätorten och kommunen Åre.
Absolut, håller med men behovet av en så stor Hälsocentral och tågstation beror på att det är så många besökare ( och boende?) i Åre. Hade inte anläggningen funnits hade majoriteten av kommersen inte behövts.
Men sen kan man undra hur byn hade varit utan anläggningen. Tänk två äldre släpliftar som drivs av friluftsfrämjandet. En värmestuga och ett fik på toppen. Låter som en dröm för några av oss men byn hade inte sett ut som idag och jag inbillar mig att även de som bor där uppskattar möjligheten att ha stora mataffärer, restauranger, affärer m.m.
Sitter jag och försvarar Skistar nu 🤔😵‍💫

Absolut, håller med men behovet av en så stor Hälsocentral och tågstation beror på att det är så många besökare ( och boende?) i Åre. Hade inte anläggningen funnits hade majoriteten av kommersen inte behövts.
Men sen kan man undra hur byn hade varit utan anläggningen. Tänk två äldre släpliftar som drivs av friluftsfrämjandet. En värmestuga och ett fik på toppen. Låter som en dröm för några av oss men byn hade inte sett ut som idag och jag inbillar mig att även de som bor där uppskattar möjligheten att ha stora mataffärer, restauranger, affärer m.m.
Det har du nog helt rätt i.

Kolla bara på de små orter som drivs av små egna företag så som Kappruet som till exempel. Finns inget alls där omkring. Men där är förmodligen oxå deras val att det skall vara så..

jag har sagt det förr:
aprilskämtet för några år sedan att Vail skulle köpa Åre kan nog bli verklighet:
Vail äger/samarbetar med "premier ski resorts" i stort sett överallt på jorden där skidåkning sker. Utom i Skandinavien.

Kommer Skistar tacka nej till att ingå i Epicpass, med massor av dollarstinna gäster som följd? (eller kommer Vail lägga bud på Åre - och kanske Hemsedal?)

Nästan hela liftanläggningen byggdes under en tid då antalet besökare och boende och svensk BNP bara var en bråkdel av idag. Pengar och underlag finns men det går numera till annat.
Finns det underlag att driva skidorter? Verkar svårt att sälja de som är till salu tycker jag? Man skall ha en bra plan och mycket pengar på fickan förmodligen för att kunna genera vinst.

Tror inte många bolag skulle kunna driva Åre faktiskt.

Jag lyssnade just på poddavsnittet om Storlien med Hans Bark. Han menade att Skistar fick folk att i större utsträckning semestra i Sverige och fjällen; dvs få fler att välja det framför Alperna eller Thailand.
Vet inte riktigt vad underlaget är för det påståendet dock.

Finns det underlag att driva skidorter? Verkar svårt att sälja de som är till salu tycker jag? Man skall ha en bra plan och mycket pengar på fickan förmodligen för att kunna genera vinst.

säga vad man vill om Skistar - men de är duktiga på att paketera och sälja sin produkt (jag menar: de har lyckats göra kullarna i sälen till Skandinaviens största skidområde).

Men Åre hade lika gärna kunnat drivas av en kommunal stiftelse; som Idre.
Tror inte att kommuninvånarna hade klagat...

säga vad man vill om Skistar - men de är duktiga på att paketera och sälja sin produkt (jag menar: de har lyckats göra kullarna i sälen till Skandinaviens största skidområde).

Eller en bra ägarfamilj som de som äger Romme. 🧐

Driva och driva... Liftarna ramlar ju snart ner i backen, och liftkapacitet per antal bäddar (och boende) har sjunkit påtagligt. Att driva och tjäna pengar är inte samma sak. Men visst, ingen vet hur Åre sett ut utan Skistar. Kanske hade Skutan varit 300 meter lägre.
Att många andra skidorter är svåra att sälja/driva ger inga ledtrådar. Skutan och Åre har unika förutsättningar som inte Skistar har bidragit med. Och det finns olika sätt att nå framgång.

Rätta mig om jag har fel men jag tror inte att det någon som påstått eller påstår att du sitter och försvarar Skistar. Inte denna gång i.a.f. :-)

Att du väljer att delvis missförstå mig i en tråd som handlar om Skistar är däremot inte så förvånade utan tvärtom ganska väntat.

Tror inte heller kommuninvånarna hade klagar.

Om det hade fungerat kan vi ju bara spekulera i. Men är ganska säker på att ett Idre det hade inte varit kul. Hellre skistar alla dagar i veckan än Idres turistmaskin. Men det är en personlig åsikt så klart.

Bosses filosofi är ju exakt som skistars? Tjäna så mycket som möjligt..

(största skillnaden är förmodligen att han har ett max antal gäster per dag så liftarna klarar alla gäster utan massa överflödiga köer)

Det är ju en viktig skillnad. Och det är väl Rommes egna investeringar som byggt upp ca 100% av liftkapaciteten, medan Skistars bidrag till dagens Åreliftars kapacitet är mer blygsamt. Samtidigt som Skistar bidragit till att mångdubbla bäddarna. Problemet är med andra ord självförvållat.

Men lol, du ser inga skillnader alls mellan dom anläggningar som är eller nyligen har varit till salu och en anläggning som Skistars Åre?

Det är ju en viktig skillnad. Och det är väl Rommes egna investeringar som byggt upp ca 100% av liftkapaciteten, medan Skistars bidrag till dagens Åreliftars kapacitet är mer blygsamt. Samtidigt som Skistar bidragit till att mångdubbla bäddarna. Problemet är med andra ord självförvållat.
Fast hur mycket av allt boende ägs av skistar? Om bara skistars boende i hundfjället till exempel var fullt så skulle det inte vara något problem. Men det är sjukt mycket mera boende som finns där omkring. (Nu är det bara ett exempel för vi har tillgång till en stuga där) Det är väl inte n liknande situation i Åre? Byggs mycket boende som inte Skistar är involverad i?

Fast hur mycket av allt boende ägs av skistar? Om bara skistars boende i hundfjället till exempel var fullt så skulle det inte vara något problem. Men det är sjukt mycket mera boende som finns där omkring. (Nu är det bara ett exempel för vi har tillgång till en stuga där) Det är väl inte n liknande situation i Åre? Byggs mycket boende som inte Skistar är involverad i?

Huvudpoängen är att det borde finnas ekonomiskt underlag att underhålla och utveckla liftsystemet bättre. Vilket även deras vinster talar för. Man får inte intrycket att de ser långsiktigt på det hela. Vilket iofs inte är ovanligt när det handlar om en enskild privat aktör, men olyckligt när man dominerar hela infrastrukturen.

De har byggt upp en obalans som lyckats suga ut stora ekonomiska vinster ur Årefjällens finfina förutsättningar. Oavsett om de i framtiden lyckas sälja paketet vidare till ett bra pris eller inte så är deras pengar redan i hamn. Kvar står en skidort som hade varit värd en annan typ av utveckling.

Men som lokalbor och andra här förklarat finns det ju en del andra lokala faktorer också som strävar emot.

Vem/vilka drev anläggningen innan Skistar?

Litet komplicerat, så här typ: "År 1987 hade ÅKAB, som bl.a. stat, kommun och landsting var delägare i, öppnats upp för privata intressenter, bl.a. Persson Invest som blev största aktieägare. Securum startade ett aktiebolag ur vilket till slut företaget Å.R.E. AB (Åre Resort Enterprise) uppstod som den dominerande aktören i destinationen Åre. År 1996 införlivades Åreliftarna AB, som uppstått ur ÅKAB, med Å.R.E. Ungefär samtidigt sålde Securum Å.R.E. till Investment AB Bure, som 1999 sålde företaget vidare till det privata Sälenstjärnan, idag Skistar."

Källa:

Tror att ÅKAB bildades när kabinbanan byggdes och att Åre Kommun var största ägare.

PS läste just att namnet Skistar köptes loss från Klasse Möllberg, en duktig skidåkare som vissa mer känner som Banarne, Mister Arne (som liknar Prins Daniel), Pulver eller founding member i Electric Banana Band...

1713531039543.png
1713531890422.png

Senast ändrad:
Huvudpoängen är att det borde finnas ekonomiskt underlag att underhålla och utveckla liftsystemet bättre. Vilket även deras vinster talar för. Man får inte intrycket att de ser långsiktigt på det hela. Vilket iofs inte är ovanligt när det handlar om en enskild privat aktör, men olyckligt när man dominerar hela infrastrukturen.

De har byggt upp en obalans som lyckats suga ut stora ekonomiska vinster ur Årefjällens finfina förutsättningar. Oavsett om de i framtiden lyckas sälja paketet vidare till ett bra pris eller inte så är deras pengar redan i hamn. Kvar står en skidort som hade varit värd en annan typ av utveckling.

Men som lokalbor och andra här förklarat finns det ju en del andra lokala faktorer också som strävar emot.
Du belyser problemet själv i Åre. Utveckling är svår när markägarna motarbetar det mesta enligt många lokala som har koll.

Det finns andra anläggningar till salu. För övrigt är ju Åre unikt i Norden så någon anläggning som Åre är så klart inte till salu.
Och varför tar du i.s.f. fall upp att dom (betydligt betydligt mindre) anläggningarna som varit/är till salu ev. skulle ha tveksamt underlag och vara svåra att driva? Snacka om att blanda ihop korten.

Men visst är nog flertalet av dom anläggningarna som är eller har varit till salu dom senaste åren säkert en ordentlig utmaning att driva.

Att däremot tro att inte så många andra än Skistar skulle kunna driva Åre är hysteriskt roligt.

Tillbaka
Topp