Skistar höjer priset för boende med 30%

Menar du att det är en generell prisökning på 30%? eller är det ett enskild boende som du kollat på? Låter som en stor ökning.

Jag har kollat några få boenden som jag har prisuppgift på från denna säsong. Skulle dock förvåna mig om Skistar inte kör motsvarande prishöjning på alla boenden. För att inte tala om skipassen som alltid höjs rejält varje år…

Inte direkt oväntat med tanke på att kostnaderna för ägarna har ökat. Då de flesta av skistars boenden är privatägda och både räntekostnader och elpris har gått upp (många fjällstugor värms upp på direktverkande el)
Hade planerat köpa, men finns inte en chans att ekonomin går ihop nu med dagens kostnader.

Fjällstugor kommer sjunka rejält i pris de kommande åren (vissa av oss minns 90-talet 🫣)

Men vem vill vara ”låst” till en specifik skidort? Det är väl bättre att åka där det är bäst förhållanden för tillfället❄️❄️❄️

Skistar kan höja priserna bäst de vill. Smarta skidåkare väljer andra ställen 😎

Med tanke på att de gick upp 50% under pandemin så är det inte helt ovettigt. När man nu kollar på priserna på det som ligger ute, ser man dock ingen nämnvärd skillnad.

Men gissar att prisökningarna inte slått igenom för alla riktigt enu, men gissar att när man bara har det tufft med kostnaderna för sitt fasta boende är väll sommar/fjällstugan det som rycker först.

Dock har jag själv även kommit till samma insikt som @Ivo del Scandi att det är ganska gött att inte låsa fast sig vi tex Åre. Så fort min unge är lite större vill vi nog åka till Alperna igen

Kan hålla med om att det är skönt att vara fri och kunna åka vart man vill. Samtidigt så kan man ju hyra ut huset om man vill testa andra ställen.
För oss börjar vi nå en brytpunkt i Sverige. Alpresorna ser all mer lockande ut i takt med att priserna går upp och barnen blir äldre. Men det kanske man inte ska klaga på. 😎

Nog för att Åre är dyrt men de största orterna i alperna har boendkostnader som är hutlösa. Även där väljer man hellre en mindre plats.

Tycker en 30% höjning ändå får ses som anmärkningsvärt hög. Hade gärna betalat elpris och vatten separat, som man gör i DK, om det nu är det som är problemet.

Nog för att Åre är dyrt men de största orterna i alperna har boendkostnader som är hutlösa.
Vet inte om jag tycker det är ”hutlöst dyrt” i Alperna. Vi åker till Paznauntal i Österrike under Nyårsveckan vilket är höghögsäsong och betalar € 95-/pers och dag för 3* boende med halvpension (frukostbuffé och 4-rätters middag på kvällen).
Var hittar du motsvarande i Åre eller annan svensk skidort?

Nog för att Åre är dyrt men de största orterna i alperna har boendkostnader som är hutlösa. Även där väljer man hellre en mindre plats.

7000 kr för en två sovrums-lägenhet med kök 12 minuter från Ischgl vecka 10 - rätt ok tycker jag.
Hutlösa priser finns (och då inte för en fjällstuga utan fina lyxhotell) men går att undvika. Särskilt om man inte binder sig till en viss ort. Tycker att hutlösa priser mer är ett kännetecken för de svenska fjällen.

Alpexempel ovan är dyrt tycker jag. Det hade varit betydligt billigare att bo i Järpen också..

Alpexempel ovan är dyrt tycker jag. Det hade varit betydligt billigare att bo i Järpen också..
Du tycker att Järpen är jämförbart med en skidort i Alperna med 1500 fhm i skidsystemet och med ett liftkort som ger tillgång till mer än 400 km pist?
Åk du till Järpen @Anzom ….

EDIT: Det är alltså dyrt att bo på 3* hotell inkl. frukostbuffé och 4-rätters middag för € 95-.
Var överhuvudtaget i Sverige hittar du motsvarande?

Senast ändrad:
Fjällstugor kommer sjunka rejält i pris de kommande åren (vissa av oss minns 90-talet 🫣)

Men vem vill vara ”låst” till en specifik skidort? Det är väl bättre att åka där det är bäst förhållanden för tillfället❄️❄️❄️

Skistar kan höja priserna bäst de vill. Smarta skidåkare väljer andra ställen 😎
Det är nog inte bara Skistar som kommer att höja priserna, de är nog bara först ute. Det finns ju ingen mening att hyra ut sitt boende utan att gå med vinst... Ökade kostnader ger ökade priser på alla boenden

Det är nog inte bara Skistar som kommer att höja priserna, de är nog bara först ute. Det finns ju ingen mening att hyra ut sitt boende utan att gå med vinst... Ökade kostnader ger ökade priser på alla boenden
Samtidigt som vi alla får mindre pengar över att spendera på nöjen pga räntor, energipriser och inflation. Ska bli intressant att se vad det kommer att göra med bokningsläget de kommande åren.
Hyrpriserna kraftigt upp på stugor och lägenheter därför att ägarna vill täcka sina investeringskostnader samtidigt som det efterfrågande kundklientelet har mindre pengar.
Vad brukar marknaden göra vid en sådan ”mismatch”?

Det är nog inte bara Skistar som kommer att höja priserna, de är nog bara först ute. Det finns ju ingen mening att hyra ut sitt boende utan att gå med vinst...

Jo det kan det visst vara, om man inte får det uthyrt alls annars. Det är förstås en avvägning, särskilt när uppvärmningskostnaden bara tillkommer i en uthyrd stuga. Men det är ju annars bättre att få en "för låg" hyresinkomst än att inte få den alls.

Lika litet kommer man att höja de vanliga hyrorna i stan så mycket att "ingen har råd att bo". Vi har också kraftigt sänkta reallöner att se fram emot.

Skistar och stuguthyrarna bör fundera på hur många som kan komma att helt hoppa över årets skidsemester. Ett tråkigt beslut för många familjer men det räddar kanske årets hushållsekonomi.

Så "price to sell" är det som gäller. Håll priserna nere och därmed hjulen rullande. Detta är inte detaljhandel där företagarna kan dra ner på inköpen - stugorna och liftarna står där ändå, vare sig någon kommer och hälsar på eller inte.

Att priserna höjs kunde man väl förvänta sig? Om det blir så att ingen har råd/ vill hyra från skistar kommer de nog sänkas igen. Om de ändå blir fullbokade har de iaf inte höjds för mycket ;).

Jo precis, men svenskar i allmänhet har mindre privatekonomiska marginaler än åtminstone skidåkande medelklass i de flesta andra EU-länder. Det är min subjektiva uppfattning (som jag har visst stöd för och erfarenhet av). Jag är rädd att det är större risk att en svensk helt hoppar över skidsemestern denna säsong än att en tysk gör det.

Jo precis, men svenskar i allmänhet har mindre privatekonomiska marginaler än åtminstone skidåkande medelklass i de flesta andra EU-länder. Det är min subjektiva uppfattning (som jag har visst stöd för och erfarenhet av). Jag är rädd att det är större risk att en svensk helt hoppar över skidsemestern denna säsong än att en tysk gör det.
Skistar kör just nu en väldig massa reklam i TV4.
Kan det bero på att bokningsläget inte är på önskad nivå, annars hade man väl inte betalat dyra TV reklampengar?

Vågar man ge sig in i diskussionen med att "en skidvecka i alperna ändå aldrig kommer upp i sitt rätta värde". Men det är väl såklart en prioriteringssak. Och jag vet - alla har tyvärr inte råd. Men tokdyrt behöver det inte bli. Man får vara lite om sig och kring sig och vara ute i god tid. Har bokat lägenhet för 2 pers i Zillertal, 50 m från liften. 14 dgr runt 20 tkr.

Varför skulle det vara så? Svenskarna är väl rätt hög belånat, men annars? Många andra länder har ju andra system för lgh uthyrning och ägande. Tex hyr man ju i mycket större utsträckning i Tyskland än här. Då har min mindre lån också, såklart. Men större utgifter utanför det...

Varför? Det är en mycket intressant fråga som inte är lätt att svara på. Många komponenter. Belåningen som du tar upp är en viktig del. Finländarna t.ex. vill helst ha noll lån på sina boenden kvar till pensionen. Grovt uttryckt förstås.

Min synpunkt gällde "medelklass" och uppåt - jag påstår inte alls att de med lägre inkomst har det sämre i Sverige. Men de med lägre inkomst åker nog redan inte så ofta till Vemdalen med familjen för 25000 kronor. Och bland medel- och höginkomsttagare, där jag tror de flesta skidturister återfinns, är real-lönerna ofta jämförelsevis lägre i Sverige än i andra västländer.

Jag tror det har att göra med att vi svenskar på gott och ont har en stor trygghet i våra olika massiva socialförsäkringssystem, vilket gör att vi inte bygger upp samma individuella ekonomiska säkerhet. VAB, arbetslöshetsförsäkring, sjukförsäkring mm - allt sånt är blekare i nästan alla andra länder. Där måste man bygga upp egna buffertar - i högre grad än här. Vilket gör att vi kan ha svårare att klara en sån här vinter, och tror jag, mer benägna att dra in på en skidsemester.

Sen var du ju många som tar fram marknadsekonomin som nånting bra i andra inlägg. Så marknaden kommer nog fixar det här också, eller inte?

Visst! Det är just därför som jag oroar mig en aning för den svenska fjällturismen, åtminstone den del som bygger på tillströmning till orter med liftsystem under ett fåtal intensiva vinterveckor. Fjällen kommer ju dock stå kvar oavsett, som tur är!

Varför? Det är en mycket intressant fråga som inte är lätt att svara på. Många komponenter. Belåningen som du tar upp är en viktig del. Finländarna t.ex. vill helst ha noll lån på sina boenden kvar till pensionen. Grovt uttryckt förstås.

Min synpunkt gällde "medelklass" och uppåt - jag påstår inte alls att de med lägre inkomst har det sämre i Sverige. Men de med lägre inkomst åker nog redan inte så ofta till Vemdalen med familjen för 25000 kronor. Och bland medel- och höginkomsttagare, där jag tror de flesta skidturister återfinns, är real-lönerna ofta jämförelsevis lägre i Sverige än i andra västländer.

Jag tror det har att göra med att vi svenskar på gott och ont har en stor trygghet i våra olika massiva socialförsäkringssystem, vilket gör att vi inte bygger upp samma individuella ekonomiska säkerhet. VAB, arbetslöshetsförsäkring, sjukförsäkring mm - allt sånt är blekare i nästan alla andra länder. Där måste man bygga upp egna buffertar - i högre grad än här. Vilket gör att vi kan ha svårare att klara en sån här vinter, och tror jag, mer benägna att dra in på en skidsemester.
Håller delvis med, men när det gäller a-kassa och sjukförsäkring så är inte Sverige något ”gottebord” jmf med en del andra länder. Tyskland har mycket generösare sådana förmåner än Sverige (även Danmark tror jag). Det är väldigt lätt att bli sjukskriven med full ersättning i Tyskland.
När det gäller Tyskland så profiterar man på tidigare generationers strävsamma arbete, men man skapar inte längre välstånd för framtida generationer enligt min mening.

Är inte det lite av svenskarnas personlighet, att man tror man är fattigare än de andra?
Är väl snarare tvärtom?
Många svenskar tror nog fortfarande att Sverige är världens rikaste land med världens bästa välfärd.
Vad som är säkert är att högutbildade tjänar sämre i Sverige jmf med i andra jämförbara länder.

Varför skulle det vara så? Svenskarna är väl rätt hög belånat, men annars?
Ytterligare en sak som skiljer är bindningstid. Svenskar har till väldigt stor del lån med rörlig ränta. Vilket säkert hänger samman med att vi tror oss ha stabila trygghetssystem. Tyskar exempelvis har jag förstått det som binder i väsentligt högre grad och på riktigt långa tider, typ 30 år. Det gör att höjda räntor slår snabbare mot ekonomin här än i andra länder.

Ytterligare en sak som skiljer är bindningstid. Svenskar har till väldigt stor del lån med rörlig ränta. Vilket säkert hänger samman med att vi tror oss ha stabila trygghetssystem. Tyskar exempelvis har jag förstått det som binder i väsentligt högre grad och på riktigt långa tider, typ 30 år. Det gör att höjda räntor slår snabbare mot ekonomin här än i andra länder.
Så är det.
Och svenskar sparar mycket mer på börsen än vad tyskar gör.

Är inte det lite av svenskarnas personlighet, att man tror man är fattigare än de andra?

Det är svårt att jämföra. Mest handlar det nog inte så mycket om total ekonomi. Men mitt intryck (av erfarenhet) är att människor i andra jämförbara länder har mer egna medel att röra sig med.
Kan också vara kulturellt betingat, t ex att vi svenskar gärna ”byter upp oss” bostadsmässigt om/när vi kan, medan andra använder en löneförhöjning till konsumtion.

Vad jag har förstått så är bokningsläget i Skistar 7% upp mot förra året. Samtidigt har jag vänner som har haft svårt att få alla sina veckor bokade. 🤷‍♂️

Du kan ju testa och se hur mycket ledigt boende du kan hitta i t.ex Åre Fjällby denna vintern.
Nej, jag är helt ointresserad av att åka dit, men om Skistar är fullbokade så har de kanske tjänat så mycket pengar att de kan köpa en massa reklam i TV4 bara för att det är roligt. ;)

Vad jag har förstått så är bokningsläget i Skistar 7% upp mot förra året. Samtidigt har jag vänner som har haft svårt att få alla sina veckor bokade. 🤷‍♂️
Och Skistar är inte ensamma på förmedlingsmarknaden varken i Åre eller Vemdalenområdena. Det är flera olika förmedlare som vill åt de boende som ägarna kan tänka sig att hyra ut. Det är bra tryck på bokningar till denna vintern.
Nästa år torde vara svårt att förutspå då priserna är dynamiska. De kan ändras flera gånger under säsongen, och ibland sänkas med kampanj/paketpriser, vilket är ganska surt för ägaren som då får småpengar i ersättning medan Skistar får betalt för liftkortet.

Tillbaka
Topp