Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Vet inte om jag tycker det är ”hutlöst dyrt” i Alperna. Vi åker till Paznauntal i Österrike under Nyårsveckan vilket är höghögsäsong och betalar € 95-/pers och dag för 3* boende med halvpension (frukostbuffé och 4-rätters middag på kvällen).Nog för att Åre är dyrt men de största orterna i alperna har boendkostnader som är hutlösa.
Nog för att Åre är dyrt men de största orterna i alperna har boendkostnader som är hutlösa. Även där väljer man hellre en mindre plats.
Du tycker att Järpen är jämförbart med en skidort i Alperna med 1500 fhm i skidsystemet och med ett liftkort som ger tillgång till mer än 400 km pist?Alpexempel ovan är dyrt tycker jag. Det hade varit betydligt billigare att bo i Järpen också..
Det är nog inte bara Skistar som kommer att höja priserna, de är nog bara först ute. Det finns ju ingen mening att hyra ut sitt boende utan att gå med vinst... Ökade kostnader ger ökade priser på alla boendenFjällstugor kommer sjunka rejält i pris de kommande åren (vissa av oss minns 90-talet)
Men vem vill vara ”låst” till en specifik skidort? Det är väl bättre att åka där det är bäst förhållanden för tillfället
Skistar kan höja priserna bäst de vill. Smarta skidåkare väljer andra ställen![]()
Det är klart det finns. Du kan ju hyra ut och minska dina kostnader.Det är nog inte bara Skistar som kommer att höja priserna, de är nog bara först ute. Det finns ju ingen mening att hyra ut sitt boende utan att gå med vinst... Ökade kostnader ger ökade priser på alla boenden
Samtidigt som vi alla får mindre pengar över att spendera på nöjen pga räntor, energipriser och inflation. Ska bli intressant att se vad det kommer att göra med bokningsläget de kommande åren.Det är nog inte bara Skistar som kommer att höja priserna, de är nog bara först ute. Det finns ju ingen mening att hyra ut sitt boende utan att gå med vinst... Ökade kostnader ger ökade priser på alla boenden
Det är nog inte bara Skistar som kommer att höja priserna, de är nog bara först ute. Det finns ju ingen mening att hyra ut sitt boende utan att gå med vinst...
Att priserna höjs kunde man väl förvänta sig? Om det blir så att ingen har råd/ vill hyra från skistar kommer de nog sänkas igen. Om de ändå blir fullbokade har de iaf inte höjds för mycket.
Skistar kör just nu en väldig massa reklam i TV4.Jo precis, men svenskar i allmänhet har mindre privatekonomiska marginaler än åtminstone skidåkande medelklass i de flesta andra EU-länder. Det är min subjektiva uppfattning (som jag har visst stöd för och erfarenhet av). Jag är rädd att det är större risk att en svensk helt hoppar över skidsemestern denna säsong än att en tysk gör det.
Varför skulle det vara så? Svenskarna är väl rätt hög belånat, men annars? Många andra länder har ju andra system för lgh uthyrning och ägande. Tex hyr man ju i mycket större utsträckning i Tyskland än här. Då har min mindre lån också, såklart. Men större utgifter utanför det...
Sen var du ju många som tar fram marknadsekonomin som nånting bra i andra inlägg. Så marknaden kommer nog fixar det här också, eller inte?
Håller delvis med, men när det gäller a-kassa och sjukförsäkring så är inte Sverige något ”gottebord” jmf med en del andra länder. Tyskland har mycket generösare sådana förmåner än Sverige (även Danmark tror jag). Det är väldigt lätt att bli sjukskriven med full ersättning i Tyskland.Varför? Det är en mycket intressant fråga som inte är lätt att svara på. Många komponenter. Belåningen som du tar upp är en viktig del. Finländarna t.ex. vill helst ha noll lån på sina boenden kvar till pensionen. Grovt uttryckt förstås.
Min synpunkt gällde "medelklass" och uppåt - jag påstår inte alls att de med lägre inkomst har det sämre i Sverige. Men de med lägre inkomst åker nog redan inte så ofta till Vemdalen med familjen för 25000 kronor. Och bland medel- och höginkomsttagare, där jag tror de flesta skidturister återfinns, är real-lönerna ofta jämförelsevis lägre i Sverige än i andra västländer.
Jag tror det har att göra med att vi svenskar på gott och ont har en stor trygghet i våra olika massiva socialförsäkringssystem, vilket gör att vi inte bygger upp samma individuella ekonomiska säkerhet. VAB, arbetslöshetsförsäkring, sjukförsäkring mm - allt sånt är blekare i nästan alla andra länder. Där måste man bygga upp egna buffertar - i högre grad än här. Vilket gör att vi kan ha svårare att klara en sån här vinter, och tror jag, mer benägna att dra in på en skidsemester.
Är väl snarare tvärtom?Är inte det lite av svenskarnas personlighet, att man tror man är fattigare än de andra?
Vem får ”alla bidrag”?Även efter alla bidrag mm?
Inte så värst intresserade av en djup diskussion. Men jag kan säga att jag hade haft betydligt mindre pengar i tex Tyskland, med samma jobb och familj.
Ytterligare en sak som skiljer är bindningstid. Svenskar har till väldigt stor del lån med rörlig ränta. Vilket säkert hänger samman med att vi tror oss ha stabila trygghetssystem. Tyskar exempelvis har jag förstått det som binder i väsentligt högre grad och på riktigt långa tider, typ 30 år. Det gör att höjda räntor slår snabbare mot ekonomin här än i andra länder.Varför skulle det vara så? Svenskarna är väl rätt hög belånat, men annars?
Så är det.Ytterligare en sak som skiljer är bindningstid. Svenskar har till väldigt stor del lån med rörlig ränta. Vilket säkert hänger samman med att vi tror oss ha stabila trygghetssystem. Tyskar exempelvis har jag förstått det som binder i väsentligt högre grad och på riktigt långa tider, typ 30 år. Det gör att höjda räntor slår snabbare mot ekonomin här än i andra länder.
Är inte det lite av svenskarnas personlighet, att man tror man är fattigare än de andra?
Du kan ju testa och se hur mycket ledigt boende du kan hitta i t.ex Åre Fjällby denna vintern.Skistar kör just nu en väldig massa reklam i TV4.
Kan det bero på att bokningsläget inte är på önskad nivå, annars hade man väl inte betalat dyra TV reklampengar?
Nej, jag är helt ointresserad av att åka dit, men om Skistar är fullbokade så har de kanske tjänat så mycket pengar att de kan köpa en massa reklam i TV4 bara för att det är roligt.Du kan ju testa och se hur mycket ledigt boende du kan hitta i t.ex Åre Fjällby denna vintern.
Och Skistar är inte ensamma på förmedlingsmarknaden varken i Åre eller Vemdalenområdena. Det är flera olika förmedlare som vill åt de boende som ägarna kan tänka sig att hyra ut. Det är bra tryck på bokningar till denna vintern.Vad jag har förstått så är bokningsläget i Skistar 7% upp mot förra året. Samtidigt har jag vänner som har haft svårt att få alla sina veckor bokade.![]()
Det betalar du här också i den högre löneskatten.Bidrag man betalar i tyskland. Dvs avgifter. Pension, sjukförsäkring, socialförsäkring ...