Skistar höjer priset för boende med 30%

Skistar äger väl väldigt få av boenden dom förmedlar. Är det skistar som höjt priserna? Eller är det fjällstugeägarna som fått smällen med räntor och uppvärmning? Gissar på att vi kommer se försäljningar och prisdropp framåt. Den där ”investeringen” som mäklaren pratade om när man la 12 mille för tre år sedan på en ”chalet” i björnen tror jag man får se i stjärnorna efter…

En smarting på kontoret utryckte det väl. För varje ny stuga/lägenhet du bygger så tar du bort en hyreskund. Tror att det är lite problemet med den exploatering man sett i fjällvärlden. Adderat till alla andra faktorer såklart.

En smarting på kontoret utryckte det väl. För varje ny stuga/lägenhet du bygger så tar du bort en hyreskund. Tror att det är lite problemet med den exploatering man sett i fjällvärlden. Adderat till alla andra faktorer såklart.
Och för varje stuga som byggs för att mestadels hyras ut så krävs det 10+ hyreskunder. Problemet Skistar ser är väl att det har byggts för många kalla bäddar, alltså stugor som inte hyrs ut.

Alpexempel ovan är dyrt tycker jag. Det hade varit betydligt billigare att bo i Järpen också..
Hutlöst var ordet!
Vi åker på påsklovet till Les Menuires (Val Thorens) och har ski-in/ski-out samt frukostbuffe och trerätters middag för 4 pers.
Kostnad ungefär som en fjällstuga, dvs ca 18 tkr. Fast då har vi ju halvpension förstås och därmed också semester på riktigt.

Det finns billigt att hitta om man orkar leta.

Som sagt. Är det Skistar som höjer? Vad jag vet tar de bara en förmedlings avgift från de som äger husen? Så förmodligen är det ägarna som höjer priset? Så var det i alla fall när min föredetta tjejs föräldrar hade hus i Sälen som förmedlades via Skistar

Hutlöst var ordet!
Vi åker på påsklovet till Les Menuires (Val Thorens) och har ski-in/ski-out samt frukostbuffe och trerätters middag för 4 pers.
Kostnad ungefär som en fjällstuga, dvs ca 18 tkr. Fast då har vi ju halvpension förstås och därmed också semester på riktigt.

Också jättedyrt, jag har hört att det är Järpen som gäller i vinter!;)

Men du har inte bara semester på riktigt (halvpension), du har även riktiga berg och åka i.☝️

Som sagt. Är det Skistar som höjer? Vad jag vet tar de bara en förmedlings avgift från de som äger husen? Så förmodligen är det ägarna som höjer priset? Så var det i alla fall när min föredetta tjejs föräldrar hade hus i Sälen som förmedlades via Skistar
Jag vill också veta hur och vem som sätter priserna. Försökte läsa på hemsidan och jag förstod det som att Skistar utgår från ett poängsystem. Antar att det grundar sig boendets läge, storlek, standard, slitage, bastu etc.
Jag har hyrt samma boende v.10 o Björnen fem år i rad nu och kan inte se någon större ökning till 2023.

Jag vill också veta hur och vem som sätter priserna. Försökte läsa på hemsidan och jag förstod det som att Skistar utgår från ett poängsystem. Antar att det grundar sig boendets läge, storlek, standard, slitage, bastu etc.
Jag har hyrt samma boende v.10 o Björnen fem år i rad nu och kan inte se någon större ökning till 2023.
Skistar har mycket riktigt ett poängsystem på boende de förmedlar. Det är många punkter som till slut ger en poängsumma och resulterar "stjärnor". Sedan är det som jag tidigare skrev en dynamiskt prissättningsmodell där efterfrågan styr en hel del.
Hur de andra förmedlingsföretagen prissätter vet jag inte då vi hittills bara använt Skistar.

Skistar har mycket riktigt ett poängsystem på boende de förmedlar. Det är många punkter som till slut ger en poängsumma och resulterar "stjärnor". Sedan är det som jag tidigare skrev en dynamiskt prissättningsmodell där efterfrågan styr en hel del.
Hur de andra förmedlingsföretagen prissätter vet jag inte då vi hittills bara använt Skistar.
Men sätter de priserna eller gör den som äger huset det?

Hutlöst var ordet!

Skidåkare idag är ett pengastinnt klientel. Med olika grader i helvetet.

Les Menuires är mer Duved än Järpen, så blir säkert bra.

Skistar öppnade idag bokningen av boende för 2023-24. Priserna (i vart fall i Åre) går upp ca 30%!!!

Hejdå Åre, väljer Alperna istället…
Tillgång och efterfrågan är det som styr marknadsekonomin lägg därtill inflationen och du har på skistars anläggningar högre priser per fallhöjdsmeter än St.Moritz

Les Menuires = Duved :ROFLMAO:

Letar just nu efter motsvarighet till Cime de Caron på Duveds pistkarta….:unsure:🤷‍♂️

EDIT:
Jag vet inte vad du är ute efter med dessa jämförelser @Anzom , men vi kan vara överens om att skidåkning är en dyr fritidssysselsättning för alla oss som inte bor, lever och arbetar i en skidort.
Det kostar att resa och bo utanför sitt eget hem oavsett vad man gör.
Och en fjällsemester är också dyr, och man får definitivt mindre semesterservice för pengarna i fjällen än i Alperna. Och Alperna som resmål är faktiskt så mycket bättre att det är värt mer pengar att resa dit. För oss som bor i södra Sverige är det heller inte dyrare att åka dit, vilket gör mitt val till en "no-brainer".
Och tycker man att en fjällstuga med självhushåll under Påskveckan är ett bättre alternativ för samma pengar som @STORPOTATEN 's halvpensionshotell i ett av världens största och bästa skidsystem (Les Trois Vallées), ja då ska man ju välja det.

Och så var det då ämnet för tråden:
Skistars priser och prisvärdhet, nej det är inte prisvärt att betala deras priser för det man får.

Senast ändrad:
Men sätter de priserna eller gör den som äger huset det?
Skistar sätter priset på boenden de förmedlar. Som ägare har du inget inflytande om du "köpt" deras förmedlingskontrakt. Dock är det många aktörer som vill åt boenden att förmedla så Skistar måste jobba för att få mest möjligt uthyrt.

Skidåkare idag är ett pengastinnt klientel. Med olika grader i helvetet.

Är du @Ivo del Scandi 's bortglömde lillebror? 🤔
Mannen med bevingade citat som att;
Nörder=Jämtlands Matterhorn
Tväråvalvet=Jämtlands Col du Mouche
Mjölkvattnet=Jämtlands Rogers pass
Sylarna=Jämtlands Chamonix.

Tack för ytterligare en fantastisk liknelse. 😁

Skistar sätter priset på boenden de förmedlar. Som ägare har du inget inflytande om du "köpt" deras förmedlingskontrakt. Dock är det många aktörer som vill åt boenden att förmedla så Skistar måste jobba för att få mest möjligt uthyrt.
Så har de gjort om de sen de hyrde ut. Där fick Skistar bara en förmedlings avgift och de bestämde priset själva..

Är du @Ivo del Scandi 's bortglömde lillebror? 🤔
Mannen med bevingade citat som att;
Nörder=Jämtlands Matterhorn
Tväråvalvet=Jämtlands Col du Mouche
Mjölkvattnet=Jämtlands Rogers pass
Sylarna=Jämtlands Chamonix.

Tack för ytterligare en fantastisk liknelse. 😁

Är man själv Jämtlands Zeb Macahan så har det iofs viss betydelse. Tänkte mer på Branäs som bygger tre liftar på en kulle med 65 m fallhöjd och kallar det ”Sveriges Sella Ronda”.

Detta sagt så är Duved fjällens pärla.

Är man själv Jämtlands Zeb Macahan så har det iofs viss betydelse. Tänkte mer på Branäs som bygger tre liftar på en kulle med 65 m fallhöjd och kallar det ”Sveriges Sella Ronda”.

Detta sagt så är Duved fjällens pärla.
Det är inte bara i Jämtland man har lite hybris alltså...

Skistars bokningsläge är -13% jämfört med förra året och -3% jämfört med året före pandemin. Visserligen en arbetsgivarjul i år, men kostnadsökningen för de flesta människor börjar garanterat sätta avtryck. En skidvecka under sportlov för en familj är ju trots allt 30-50 000 SEK.

För den som är sugen på att köpa eget boende i fjällen är det bara att vänta 1-2 år då kommer priserna ha sjunkit rejält. Många som kommer vilja avyttra huset i fjällen (särskilt de som köpt som investering/självfinansierat boende) när kostnaderna stiger kraftigt och samtidigt antalet uthyrda veckor sjunker så intäkterna minskar. Dessutom är det en massa projekt som redan är startade och byggs för närvarande i fjällen som också kommer bli klara så utbudet ökar ännu mer. Känns redan som många tomtområden/projekt står med osålda objekt idag jämfört med för 12-18 månader sedan.

Skistars bokningsläge är -13% jämfört med förra året och -3% jämfört med året före pandemin. Visserligen en arbetsgivarjul i år, men kostnadsökningen för de flesta människor börjar garanterat sätta avtryck. En skidvecka under sportlov för en familj är ju trots allt 30-50 000 SEK.

För den som är sugen på att köpa eget boende i fjällen är det bara att vänta 1-2 år då kommer priserna ha sjunkit rejält. Många som kommer vilja avyttra huset i fjällen (särskilt de som köpt som investering/självfinansierat boende) när kostnaderna stiger kraftigt och samtidigt antalet uthyrda veckor sjunker så intäkterna minskar. Dessutom är det en massa projekt som redan är startade och byggs för närvarande i fjällen som också kommer bli klara så utbudet ökar ännu mer. Känns redan som många tomtområden/projekt står med osålda objekt idag jämfört med för 12-18 månader sedan.
Intressanta fakta, ffa bokningsläget -13%. Var står detta att läsa?

Stod att läsa på di.se idag bl.a. Kan inte länka då det är bakom betalvägg. Men dubbelkollade -13% mot förra säsongen och -3% mot säsongen innan pandemin, det är det aktuella bokningsläget.

Senast ändrad:
Ser på Skistars hemsida att man nu kan få rabatt på 15% (men inte alla boenden och veckor). Så då kommer dagens mattegåta. Hur många procent har Skistar höjt priset om de höjer med 30% och sen ger 15% rabatt? :-)

Redigerat: Jag får svara på min egen gåta. 10,5%. Tänkte att någon skulle svara 15%. Vinnaren fick en kopp kaffe :-)

Senast ändrad:
Ser på Skistars hemsida att man nu kan få rabatt på 15% (men inte alla boenden och veckor). Så då kommer dagens mattegåta. Hur många procent har Skistar höjt priset om de höjer med 30% och sen ger 15% rabatt? :)
Minsann, och det är rabatt under vecka 8 och Påsken också. En medelklasslägenhet i Vemdalen med självhushåll under Påsken för ca 12.000 kr.
Ska jag ta den och avboka mitt eleganta halvpensionshotell för € 1.148- för två pers i Dreiländereck Tirol/Südtirol?

Hus nära barnbacken man kan komma v.14 i Kläppen. 7400. Kanon pris och äge. Och den svenska kronan är så svag så det är billigt.

Forum: "Kan vi diskutera skistars priser lite?"
Storpotaten och PisteCarver: "Nä, åk till alperna, det är billigare och bättre"

Typ: "Hur kokar man potatis", "Nä, tar pasta, det är bättre"

Kan inte ni vara glada att ni vet det ingen annan vet? Dvs att alperna är billigare och bättre? Låt oss åker till Jämtland till hutlösa priser och var glada att ni har det så bra i alperna, tack. Lite tröttsamt att alltid läsa samma i tråd om svenska/ nordiska fjäll...

Tillägg: Vi ska till alperna i år, vi med. Men insåg att vi ändå längtar efter det nordiska fjället och dess natur. Så det blir en vecka till i norden. Nästan inget är svart-vitt. Prisdiskussionen är helt meningslös, för att det beror så jäkla mycket på vad och var man bokar. Jag kan bo svindyrt i Alperna, oavsedd ort och jag kan bo svindyrt i Åre / vemdalen / Sälen. Lika bra går det att hitta billiga boenden nästan överallt... Även liftpriser är lite meningslös, för att även i alperna är de inte direkt kopplade till systemens storlek. Plus att man få räkna det för hela familjen. Vi kollade på tre orter i Österrike och då få även var 2-åring betalar liftkort, eller jo, vi för honom... Dvs priset för familjen blir rätt mycket högre då. Igen, meningslös.
Jo, vi kan helt sluta diskutera olika ämnen där man har olika uppfattningar och försöker argumentera för sina synpunkter. Men det är ju så det mesta är här i livet, och på det viset som många får nya inputs.
En annan lösning är ju att du slutar läsa sådana här diskussioner, så slipper du reta dig på dem. ;)
Och var och en väljer ändå utifrån sina önskemål vart man vill resa.

Nja, nu har du inte riktigt tänkt efter här. Man kan gärna diskutera alla möjliga ämnen. Men inte överallt. I en tråd som låter "Skistar höjer priser med 30%", är det väl konstigt att diskutionen blir (återigen) Alperna vs Jämtland. Och nej, det kan jag inte riktigt sluta läsa, för att det händer att jag åker till skistar system... Men jag skulle gärna slippa läsa massa inlägg om alperna i en sån tråd.
Du kan gärna starta en tråd "Alperna är såpass mycket bättre", eller "Alperna vs Jämtland" eller nåt. JAg kommer inte läsa där, jag lovar.
Är väl knappast den första tråden där ämnet ”breddas” efter hand.
Om du vill slippa att se mina och @STORPOTATEN ’s inlägg så finns det en censur-funktion på den här webbsidan där man kan filtrera bort enskilda medlemmar. Den fungerar utmärkt, har själv använt den (inte på dig ;)).

populärt tema
jag googlade "Skistar höjer priset": 62,000 träffar

Men folk fortsätter åka till skistar-resorts så smärtgränsen är nog inte nådd

Snödjup

Tillbaka
Topp