Skistar - Skitstar? Liftkorten och girigheten!

SKUMberg

Ny medlem
Skistar, liftkorten och girigheten

Så var det dags igen, Skistar höjer liftkortspriserna i Åre. Man tar bort familjerabatten för årskort vilket innebär en kostnadsökning för en barnfamilj med minst 3 000 kronor. För en trebarnsfamilj med lite äldre barn ökar kostnaden med
6 700 kronor (75 procent), en ökning som är svår att motivera med inflation, löneökningar eller annat.
Detta försvarar man med att man genomför en branschanpassning vilket är mycket märkligt eftersom man i stort sett har monopol och dessutom väljer att behålla familjerabatten i den egna anläggningen
i Vemdalen. Bara skitsnack alltså.
De som drabbas är i första hand de som har boende i Åre-området. De har ju inget val utan måste slanta upp. Men även skidintresserade i länet
i övrigt, som gjort Åre till sitt skidområde, får problem. Med de liftkortpriser man nu etablerar passeras smärtgränsen för många.
Det är bara att konstatera att de genomsnittliga inkomster vi har här i länet inte längre räcker till skidåkning i Åre. Det blir ett skidområde för bättre bemedlade människor från andra håll. Och hur ska vi förresten med gott samvete kunna fortsätta att locka inflyttare till
länet med skidåkning som dragplåster? De som flyttar hit kommer ju inte kunna nyttja våra bästa pister. De har inte heller råd. Över huvud taget hårdnar Skistars attityd till
lokalsamhället. Länets slalomklubbar (ÖFS med flera) är inte längre välkomna att träna i Åres pister, utom möjligen klockan 7.00 på morgonen, under vissa omständigheter. Några av
länets stora företag har sedan länge haft rabatterade liftkort
i Åre för sina anställda, men också det ändrar Skistar på. Man får visserligen rabatt även i fortsättningen, men man är hänvisad till att enbart åka
i Duved och Tegefjäll, inte på Skutan. Till detta kommer att de lokala entreprenörerna här
i Åre får allt svårare att hävda sig gentemot Skistar. "Den store" sätter villkoren och för restauranter, skiduthyrare, och näringsidkare i övrigt är det
bara att tiga och samtycka.
Det står alltså klart att Skistar inte längre behöver Jämtland. I kraft av sin storlek och makt kan man köra sitt eget
race, utom möjligen i ett avseende - bidragen. En stor del av den infrastruktur som nu genererar inkomster till företaget är uppbyggd med statliga medel, alltifrån kabinbanan till en stor del av liftar och backar i övrigt. Under de senaste åren har man, samtidigt som man höjt aktieutdelningen, också tagit emot bidrag på 60 miljoner. Och nu söker man indirekt nya pengar. Staten och Skidförbundet kommer att satsa många nya miljoner inför genomförandet av VM 2007, bland
annat på nya nedfarter. Man söker bland annat stora pengar från Länsstyrelsens regionalstöd. Säkert en riktig satsning på alla sätt och vis, men det blir Skistar som nyttiggör sig dessa investeringar på sikt och där gnuggar man givetvis händerna. Man kan egentligen fråga sig om det är rimligt att staten och länet, via regionalekonomiskt stöd och andra bidrag, låter ett stort företag monopolisera den resurs man byggt upp. Skistars intresse för och hänsyn till lokala intressen är ju så begränsat. Vi i länet har ju snart inte råd att nyttja det vi hjälper till att bygga upp med våra surt förvärvade och numera hett omdebatterade stödpengar.
Frågan är alltså om Skistars strategi är uthållig. Man tjänar visserligen bra med pengar än så länge eftersom priserna höjs, men man förlorar marknadsandelar. Och hur går det om det blir tuffare tider? Minns hur det var på 90-talet när
turisterna svek och vi länsbor till och med fick rabatt om vi visade patientkortet. Det är faktiskt så att länets skidåkare hjälper till att fylla ut under lågsäsong och att de barn som nu utestängs är framtidens kunder och ambassadörer för skidåkning i Åre.
Nej, Skistar måste ändra inställning. Strategin är inte uthållig. Ett så stort och dominerande företag måste leva i samklang med lokalsamhället. Detta är oerhört väsentligt, framför allt i turistbranschen. Det finns många undersökningar som
visar att uthållig intensivturism är direkt avhängig ett fungerande samarbete mellan de stora turistföretagen och den omgivande regionen. Skistar
behöver ändra attityd, och det rejält.
Bekymrad skidpappa

Tillägg av SKUMberg:
kanske ett mail till VD på Skistar i Åre, Per Wester vore på sin plats? Kontakt: per@areresort.se

ja det är för jävla dyrt med liftkort och allt runt skidsporten.,

Revolution!
Död åt Tengil, död åt Skistar!

Sorglig företagspolitik. Som är ett hån mot invånarna i komunen.
Och föresten mot alla barnfamiljer som besöker Åre.

Det skistar inte hajar är ju att dagens barn är nästa generations kunder.
Om det uppväxande släktet på grund av ekonomisk eller annan orsak vänder sej mot andra sporter är det ju förödande för skistar.
Men vad gör komunens beslutsfattare? Sitter dom i knät på Skistar.
Eftersom man i en normal jobbar tillsammans med företagen borde ju ev. framtida bidrag kunna begränsas i avvaktan på en ändring i Skistars hållning.

Tills en ändring kommit till stånd. Köp inga liftkort utan ta ungarna på längd eller turskidor upp på fjället.
Eller som en sista utväg finns ju andra fjällanläggningar utanför Åre.

La ikke barna lide seg igjennom for mye längd, men legg hellre ferien til enn annen ort i nærheten.
Vend skistar ryggen.

Mycket tänkvärt inlägg, SKUMberg. Skistars prishöjningar kommer dessutom att påverka hela branschen. De är så stora att en höjning av deras priser även kommer att orsaka höjningar på annat håll. Skistar sätter nivån för hur mycket en dags eller veckas skidåkning ska kosta. Inom Skistar är Åre tyärr inte det enda området där priserna höjs, även om ändringen av rabattsystemet på säsongskorten var något av det värsta jag har hört. Det är som du säger dags för Skistar att inse att dom vandrande plånböckerna som de tydligen ser ortsbefolkningen som faktiskt bor på orten och är en del av helheten för en turist. Hur skulle stämningen i Åre vara utan alla säsongsåkare? Klart sämre antagligen. Visst kan det vara motiverat att ha speciellt sportlovspriser och liknande för att kunna utnyttja högsäsongen maximalt, men att försöka dra vinning av att drastiskt höja säsongskortspriset är ett lågvattenmärke utan dess like. Man tycker ändå att de svenska fjällen i allmänhet mer borde se sig som ett budgetalternativ till alperna och nordamerika. Åkningsmässigt kan de inte konkurrera, men snart ligger prisnivån på liftkort på samma nivå.

För att ta ytterligare ett exempel kan man titta på paketpriser på försäsongshelger i Sälen. Det verkar som om Skistar har som uttalad strategi att höja liftkortspriserna markant varje år för att på så sätt ta reda på var smärtgränsen går. Tidigare år har dessa helger varit ett billigt sätt för studenter och andra låginkomsttagare att få hyfsad skidåkning till en relativt låg kostnad. Om man tittar specifikt på Tandådalens novemberpaket, för att lyfta fram ett konkret prisexempel, ser man att priset de senaste fyra åren har höjts från 595:- via 695:- till 895:- förra året och i år hela 1095:- för boende och tre dagars liftkort. En höjning till nästan det dubbla på fyra år. Inte många branscher visar samma prisstegring. Konstigt nog verkar effekten av uteblivna turister inte alls uppkomma. Jag tycker snarare att det har varit MER folk i pistern denna försäsong. Kanske är det tom så illa att folk är beredda att betala ännu mer för sin skidåkning. För höginkomsttagare som åker nån helg och en vecka per år innebär en prishöjning inte så stor skillnad, men för den frekvente skidåkaren gör det verkligen stor skillnad. För första gången på många år kommer jag tex bara att ha råd med två weekendresor på försäsongen innan jul mot normalt minst tre. Det blir mindre antal skiddagar och sämre anseende för Skistar.

Skistar är ett svinaktigt koncept som har monopol på marknaden. Vad kan man göra? Jag vill ju inte sluta åka liksom.
Ett exempel på deras svinhöga priser är tex. att tandådalen i sälen tar 3600 kr för ett säsongskort för en vuxen. I tärnaby kostar det 2000 kr och att därtill tillägga tärnabys mycket större utbud.

Var i tandådalen i helgen. Två backar öppna och köer som tog en kvart att komma igenom, ändå fick man betala fullpris på dagkortet på 280 kr, för TVÅ backar!

Hatar skistar. De suger verkligen ut pengarna ur oss som verkligen åker mycket.

Det här är nu ett rätt subjektivt inlägg, inte nödvändigtvis baserat på kristallklara fakta. Jag har ingen aning om SkiStars bokslut, eller aktuella läge. Jag har förstått att dom går bra i a f.

Jag har åkt i Åre sen tidiga tonår, dvs jag kom upp dit första gången in början på 70-talet. Redan på den tiden hade Åre lite av en grädhyllestämpel på, mycket märkligt med tanke på att standarden på liftar och åkning egentligen inte var särskilt märkvärdig. Dom rika bodde på dom dyra hotellen, dom mindre rika på pensionaten och Snobbrännan under fjällgårdsliften gjorde skäl för namnet. Kabinbanan byggdes (-74?) och i och med den startade en förvandling utan dess like, med åttiotalets ekonomirus som en något tvivelaktig kulmen. Naturligtvis har detta skapat en mängd nya arbetstillfällen i en för övrigt glesbefolkad del av landet, och jag antar att detta, på det hela taget, har varit positivt.

Att ett företag som SkiStar dominerar som det gör är naturligtvis både bra och dåligt. Jag förmodar att utan SkiStar hade diverse nya liftar och pister aldrig kommit till stånd. Det krävs helt enkelt kapital och i så måtto har bara stora företagen dom nödvändiga resurserna.

Sen har vi ju aktieägarna. Dom lånar ju inte ut sina pengar för ros skull. Mitt i det här finns, som så riktigt påpekats, en konflikt, både ekonomisk och känslomässig.

Sälen där SkiStar en gång startade är ett rätt talande exempel. Lindvallen är inte en anläggning, utan mera likt en maskin dit folk frivilligt låter sig ledas in, malas runt lite, trängas i Gustav, käka svindyr mat, köra på skootersafari, spottas ut och sen inbilla sig att man varit i fjällen! Visst, nice try! Man lurar ett antal hundra tusen varje år.

Jag är väl rigid och gammalmodig, men jag kan aldrig bli komfortabel på ett sånt ställe. Åre jobbar sig stadigt åt samma håll, möjligtvis med den lilla skillnaden att man riktar sig till en publik med ännu tjockare plånbok. Nästan all utförsåkning handlar ju, mer eller mindre, om plånbokens storlek, så jävla tyvärr!

Likväl åker jag till Åre bara för att det finns bra åkning här. En bra dag på Skutan är väldigt lik en bra dag i Alperna (JA, jag tycker det, men jag gillar Kungsberget också). Jag väljer att inte bry mig i alla Audi A6 Qua- typer som gapar tvärs över liftkön, som kan pynta 12000 för en vecka i lägenhet, och rycker på axlarna åt att pubarna tar inträde. Likväl pumpar dom in stålar till byn…eller till SkiStar…eller till, ja var nu gränserna går.

Ortsbefolkningen, respekt att ni står ut med oss, men återigen, ni vet likväl som jag att degen ska in, annars inget liv. Beklagar bara att SkiStar dominerar, men igen, ingen business, ingen deg, inget liv, sybios måste gälla, for better or worse. Tråkigt bara att fingertoppskänsla och storföretag går sällan ihop.

Storföretag har en liten egenhet till. Du nämner dåliga tider etc etc. Om resultatet inte gillas av ägarna blir styrelsen tvungen att agera, vilken man vanligtvis gör genom nerläggning av enheter (t ex fabriker) eller försäljning (ny Rysk ägare kanske?) Lyckligtvis lite svårt att flytta själva Åre, men pengar flyttar man med en knapptryckning.

Vilket i sig inte hindrar att ni mail-bombar snubben i fråga! Ortbefolkningen ska ha subventioner. Basta! Att vi utbölingar får prishöjningar är nog, kraftig protest här, oundvikligt.

Battle on!

PS. Det här med klubbarnas problem att få träningstider verkar tillta. Det är t o m problem i en del kommunala annläggningar och som alla vet är ju inte utförsåkning en riktigt gångbar sport hos politikerna, utom möjligen in norr... Vart är vi på väg?

Mycket bra inlägg av er
Håller med till fullo!
Jag håller på er länsbor!
Försök att få in ditt brev i ÖP och LT SKUMberg, och varför inte en insändare till dom stora dagstidningarna, ju fler som vet desto större chans till förändring!
Om det nu inte e så att mediajättarna och Skistar håller varann om ryggen(vilket inte är omöjligt i dessa tider av "globalisering" osv)
Keep on rockin´
JCash

"Utbud och efterfrågan", har du inte haft SO? Plus att jag tror Skistar känner att de är lite bäst och vill ha pengar. men det är bara en höftning.

Jäkligt bra skrivet. Försök få kvällstidningarna att bita i detta! Och fortsätt med klagomål på deras hemsida.

Själv kan jag inte förstå, och kommer för den delen aldrig inse, varför de stängde västra paradis. någon som vet om det fanns en vettig orsak?

Har bara en sak att säga : nu lämnar jag svenska fjällen för gott! Det är billigare att tillbringa en vecka i alperna (dom flesta ställen) än det är att åka en weekend till sälen...??? fattar inte hur man tänker! Jag har tur som kommer ur en familj med ganska god ekonomi men tänk på alla som inte har den turen som aldrig kan få råd att ta med sin familj upp till fjällen. Tyvärr så tror jag inte att skidåkningen inom sverige kommer att gå framåt om inte priserna på anlägnigarna gå ner snarast!

Hur kan ni tycka att svenska fjällen är dyrt???
Klart att det är dyrt i åre och sälen, what else is new.
Men övriga orter ta tex Kittelfjall, hamra, hemavan, bydalen mm. inte fan kan man anklaga dessa för ocker.

Inlägg men denna dignitet riktar sig inte till mellanstadiebarns grubblerier! Vik hädan eller kom med sakliga argument.

Så dom som bor i Åre ska flytta till Kittel för att Skistar höjer priserna? Bra förslag! Smart är du.. inte!

Är det så att du betvivlar uträkningar i detta inlägg är det bara att gå in på skistar.com klicka på Åre och jämföra från tidigare år!! eller ring till Åre AB 0647-13000 och fråga hur mycket det kostar för en familj med tre barn bosatta i komunen ifråga.. fråga sedan hur mycket det kostade förra året - med familjerabatten.

Det kostade för mycket att underhålla denna underbara vårlift - lik denna kommer också att Teges östra lift också att stänga inom kort. Om den inte redan är nedplockad, tji fick vi som gillade att glida bort för en väffellunch..

Vad som är otroligt är inte bara de höga priserna, det är ju även den låga kvaliteten på liftsystemen. Åres liftsystem börjar bli på tok för föråldrat. I Österrike byter man liftarna i ett rasande tempo i hård konkurrens. Allt som inte har 8 sitsar eller tar mindre än 4000 personer per timma försvinner snabbt, samtidigt som Åre står och stampar med uråldriga släpliftar. Ännu accepterar folk den låga standarden, men hur länge? För tio år sedan var Åre och fler större alporter jämförbara, men nu drar fransmän och österrikare ifrån igen. Oavsett vilket så borde man ju ha råd att satsa!

//

FÖJANDE BREV I SÄNT TILL SKISTARS STYRELSE

Skistar-Ett företag för Skidåkare?

Hejsan mitt namn är Johan bosatt i Stockholm med egendom i åre. Under de gångna tolvåren så har jag och min familj nyttjat Åreberget och varit mkt nöjda. Men på senare tid så kan jag inte säga att så är fallet.

Efter ett bortagande av familjerabbaten så kostar det för oss enbart med liftkort en säsong ca 17000 kr (Sjuttontusen kronor) vi är fem stycken. Berget har exploaterats till den mildaste grad, "kulturförklarde" liftar har tagits bort, det har blivit omöjligt att ta sig ner för backarna utan att åka som en rent utsagt - nolla! Man kan tydligen märka att ni riktar in er på de stora massorna som egentligen inte har något annat mål med semestern att sladda lite i backen se häftih ut för att sedan bälja i sig sprit. Berget (by sidan) nådde sin påotential flera år sedan, och med det trodde vi också att prissättning hade nått sin kolumn, men icke. Ni har lyckats driva upp priserna ytlligare och klämma in ännu mer människor i backarna. Var finner de tomma vidderna fjällkänslan gemytet sin plats?

Jag är införstådd i att ni måste driva fram bra resultat för att glädja ägare m.m- Vi är ju ett företag. Bla bla bla.. inte intresserad! Ville bara försöka väcka erat medvetande. Om skärpning inte sker..ja vem vet vad som händer med det numera pinsamma överexploaterade åre? Kanske berget i sig får nog och liftarna "ramlar" av berget? Inte vet jag men ni kommer nog få se ett ändrat klimat gentemot era Skidåknings intresserade kunder. Räkna inte med mitt stöd denna säsong. När ni ser någon knallandes på Bergskammarna (om du nu vet vad det är)
med banderollen DET VAR BÄTTRE FÖR - Åre åt Skidåkarna så kan du räkna med att jag har sytt den med uttjänta stavnipplar och gamla skidremmnar från den utopi som en gång gick under namnet Åre.

Jag förstår att du kanske inte känner dig manad att svara på detta brev, men det kommer jag bara ta som ett bevis på att ni inte är intresserad av era kunders önskemål och åsikter.

Viva la résitance!

Mvh Johan Axberg

Jag ringde och frågade men damen jag talade med visste vad familjekortet kostade. Men dagens kalkyl för en boende i Åre-området är följande (taget från deras hemsida)

Komunkort
Kommun vuxen 2.700 Sek
Kommun ungdom 45 Sek = SkiDirect kortet 45 Sek
Kommun vuxen och ungdom innebär kommuninvånare i Åre skrivna i Åre kommun före 1 november 2003.

Dvs för barn/ungdom pröjsar man 45 kr/st.
Om man nu inte vill betala detta horribla pris kan man isåfall åka i storlien-trillevallen med följande priser:

Prislista Jämtlandskortet:
Vuxen: 975:-
Ungdom: 850:-
Familjekort: 3150:-

Prislista Åre Kommunboende kort:
Vuxen: 875:-
Ungdom: 750:-
Familjekort: 2350:-

Jag förstår din oro mot skistar men om vi ser oss omkring i länet finns starka lokala anläggningar typ bydalen mm.

Skistar är ett vinstdrivande företag. Deras vinster tryggar framtida investeringar i regionen.

Visst är det synd o skam att någon måste pröjsa
Allt här i livet kan ju inte vara gratis.

Men är det mer synd om dom som bor i Åre och så att säga har sin fjällvistelse gratis, än dom stackarna som även måste betala det hutlöst dyra boendet där uppe. Förutom en rejäl slant för att ta sej dit.

Skall man som familjefar på en vintervecka först punga ut med bortåt 10000 för en hyfsad lägenhet och sen om man är två vuxna och ett par halvstora ungar har man ju lagt ut ca 20000 inklusive hyra av utrustning innan man ens kommit ut i backen. Sen skall kanske man ha nåt att äta också. Det är inte underligt att många gäster börjar se sej om efter andra alternativ eller rent av skippar skidåkningen.

Litet av felet är väl att så många Årebor slagit sej för bröstet och i sin villfarelse jämfört Åre med den riktiga skidåkningen i Alperna och Nordamerika. Och därför tror sej kunna skinna gästerna var och en på sitt sätt.

För att rädda den breda återväxten som naturligtvis skistar behöver för fortsatt möjlighet att förbättra sin produkt. Finns enligt min mening bara en utväg. Och det är att först höja åldern för gratiskort för barn och göra familjerabatter mer attraktiva. Och det för alla besökare inte bara Årebor.

Och jag är inte part i målet för jag har inga ungar i aktuell ålder. Däremot åker jag en hel del skidor både i Åre. och i Alperna.

Det som jag tror retar folk mest, i alla fall mej och mina bekanta är den orealistiska prissättningen på den del av säsongen då skidsystemet inte är värt namnet. Några liftar i lågson och ett avblåst fjäll går inte att saluföra så många gånger till samma gäst för en hutlös peng.

Skistar bör nog ompröva sin prispolitik innan gästerna sviker.

Vänta här nu om ni tycker det är dyrt finns det 15% rabatt att hämta om ni har en aktiepost på 200st.

Åre...Åre...Åre...jösses...

Länge har jag spyt galla över Åre. Men vad nu´rå...en "local" som kritiserar skistars liftkortspriser i Åre. SKUMberg...ja du lille vän, vad fan trodde du?

Åre har för länge sedan brännt sina broar hos de "riktiga" skidåkarna. De "riktiga" skidåkarna har flytt Åre för länge sedan. SKUMberg handlar du i "BYKASSAN" kanske??? Åre har MEDVETET jagat bort genuina skidåkare med "turistrasism". Canadian Goose folket har landat...but Elivs left the building ten years ago!!! I Stockholm pröjsar man lika mycket för mjölken, bonnläpp som fiskmås!!! Jag växte upp med Åre...varje jävla vinter...men jag har oxå lärt mig att hata Åre. Nu när ni närmar er drömmen, och besöks årligen av små snorungar som förvandlat Åre torg till en dålig kopia av Stureplan. Jubbla nu era jävla kräk...de´ e´ ju nu ni ska mjölka guldkalven...nu ska ni ju vara så där jävla överlägsna som bara dårar från Åre kan bli...men vad är det man hör...gnäll, gnäll, gnäll...!!! Trodde ni "där uppe" att ski(t)star skulle låta er hållas hur länge som helst?

Jag åker till alperna...och lämnar Åre till sitt öde...hoppas att ni får kul där UPPE!!!

skidpryot - åk inte till Åre...!!!

Var väntat att denna tråd skulle dyka upp på forumet!

Bodde i Härjedalen för några år sen. Åkte frid och fröjd varje dag som jag var ledig från skolan i Björnrike/Vemdalsskalet. Var jublande glad över de fina backarna och ritningarna som skulle bygga ut Vemdalens backar. Storhogna/Klövsjö byggdes ut och vart ett fint paradis för barnfamiljer och pensionärer!

Året efter var det bestämt att en 6-stolslift skulle byggas på Vemdalsskalet "andra sidan vägen" och därmed medföra bättre åkning och fler backar. Samtidigt fick Skistar (då Sälenstjärnan) för sig att de skulle köpa upp, både Åre och Vemdalsfjäll. (Vilket de oxå gjorde). Vemdalsfjäll fick ett bra bidrag för att bygga en 6-stolslift och 3 nedfarter (men de skulle byggas på Vemdalsskalet). Medan Skistar kom på att nere i Sälen ska det minsann byggas stugor och konferenslokaler. Och så vart det!?

Sen dess har det vart dött i Vemdalen, de ökade mest i hela Sverige för två år sen tror jag det var. Men invensteringarna vart i Sälen och Hemsedal.

När jag nu är i Härjedalen och ska åka skidor så drar jag mig hellre till mer natursköna Ramundberget som klarar sig utan någon "Sälenstjärna".

Det blir Kanada i år istället!!!

Mycket intressant debatt!

Sedan länge har det varit ytterst tydligt att Skistar fokuserat mot veckoturismen och tangerat den ekonomiska smärtgränsen för besökarna. Bolaget har dock varit lite mer generöst mot "säsongarna" i form av diverse rabatter.

Eftersom jag är förtjust i konspirationsteorier tror jag att följande hänt.

Som vi alla vet föder girighet girighet och någon ytterst gräns tycks inte finnas (jmfr. Skandia). Skistars ledning har sannolikt gjort en resultatuppföljning där man konstaterat att vinsten på veckoturismen är god, de spenderar x tkr på liftkort x tkr på boende x tkr på skidhyra x tkr på mat och x tkr på nöje. Men med säsongarna (inkl. boende med egen stuga och "infödingar") är vinsterna betydligt lägre. Ingen skidhyra, inget boende etc. etc. Man beslutar då att omgående ta bort alla typer av rabatter för att i alla fall suga ut det som går...

Undertecknad har de senaste 15 åren haft säsongskort i Sälen. I år är prislappen strax över 12 000:- för en familj på två vuxna och två ungdomar för att åka i Tandådalen/Hundfjället! Väl magstarkt med tanke på vad som bjuds... Vi väljer att skippa säsongskort i år och istället lägga merparten av våra liftkortspengar i anläggningar utanför Skistars domäner! Trysil, Gesunda, Stöten, Kläppen , Idre, Romme Alpin, Fjätervålen m.fl. Det blir sannolikt inte billigare i slutänden, men mycket roligare, och är en liten men konkret protest mot Skistar!

;-) / MM

Jaa..det e faan sketet...börjar gå för långt, det ända man kan göra är att köpa familje paketet...är man 3 då får man en sesongskort för 3000...

Hör du skidpryot skärpning!!!!
Med din debatton förstår jag mycket väl att din relation till Åre och dess invånare är något störd.
Har du fått spå av några locals eller har dom åkt skjortan av dej på berget?
Jag är själv mycket kritisk till skistars prispålitik men skall man komma nån vart i en debatt gäller det att hålla sej på en vettig nivå och inte som du kalla lokalbefolkningen och Stockholmare vid fula namn.
Din vokabulär tyder inte på att du samlat på dej särskilt mycket studieskulder om du hajar vad jag menar.
Åreborna är nog glada om dom slipper dej i framtiden.

Kartong
Själv stockholmare, fd dalmas.

Kära kartong...

Åreborna har sluppit mig i flera år nu, och kommer att slippa mig i framtiden oxå.

Har aldrig "spöat" någon från Åre (har inte spöat någon från någon annan del av världen heller för den delen), och har inte fått spö av någon från Åre heller...även fast det säkert kliar i fingrarna hos vissa av dem ibland...

Jag vet inte om någon från Åre har "åkt skjortan" av mig (förmodligen inte), men jag vet med säkerhet att jag har åkt skjortan av några Årebor...

Vad jag däremot vet är att en pizza här i den Kungliga huvudstaden kostar 49:- inklusive en läsk (om du pröjsar mer har du blivit blåst). Vad kostar en italiensk macka i Åre?...och är det Skistar som äger pizzabutiken oxå?(AAAAHHCA!!!)...eller korvmojjen...eller puben...eller ICA...eller vaddå...är alla Årebor ekonomiskt oberoende och arbetslösa, grattis i så fall...men vem driver de verksamheter som ej ägs av Skistar i så fall? Fattaru´ nu´rå!

Åreborna har fått vad de förtjänar...för oss andra som blickar mot stora berg finns det ingen anledning att återvända till Åre. Priserna i Åre överstiger gravt ställets potensial. Om man nu blir tvungen att åka här i svedala finns det betydligt bättre alternativ, både skidåkning och priser för den delen, nyckelord i detta fall är kunskap.

Ski(t)star följer bara den trend som redan funnits i Åre en längre tid...eller alltid. Åre och dess invånare har nu fått de turister de förtjänar. Människor som sparar ett helt jävla år för att bränna allt på en vecka...i Åre...klart att det blir dyrt. Ingen empati från EN RIKTIG SKIDÅKARE lämnas...en riktig skidåkare lämnar Åre åt sitt bistra öde...förhoppningsviss en grym och plågsam självdöd...

Så Ski(t)star mjölka på, mjölka på, mjölka på...mig gör det inget, mig får ni inte en frivillig krona av...dessutom har jag hört, att de fruktansvärt skid interesserade engelsmännen har hittat till pärlan Åre. Detta leder SÄKERT till prissäkningar i framtiden.

Studier, barn och dyliga överreklamerade statusprylar, ser jag bara som ett frihetshinder. Jag lider med er som är kuvade under detta "ha begär", och inte lever som fria män...

FUCK PEACE!!!

/undertecknat: skidpryot - stolt outbildad badazz superhero...yeahhhh!!!

"Vad jag däremot vet är att en pizza här i den Kungliga huvudstaden kostar 49:- inklusive en läsk (om du pröjsar mer har du blivit blåst). Vad kostar en italiensk macka i Åre?...och är det Skistar som äger pizzabutiken oxå?(AAAAHHCA!!!)..." du verkar veta en hel del du! Bubblan lär snart spricka och så snart du vågat dig ut på landet inser du snart att "Åreborna har fått vad de förtjänar..." inte riktigt kan vara sant, men som sagt i din bubbla där bildning är ett frihetshinder, vem vet vad som frodas där? En kort förklaring: detta handlar inte om valet om att åka till någon annan stad.

fuck peace!?? ehh va? stockholmare i all sin ära men glad är vi som slipper ditt besök..skidpryot..

HA steepskier

SKUMberg...Vad kostar en pizza i Åre?

SKUMberg...är Åre en STAD?

SKUMberg kryp nu till korset, och spring iväg och köp det hemska liftkortet...för att citat: "En kort förklaring: detta handlar inte om valet om att åka till någon annan stad."

Jag ser löpsedeln framför mig..."Skistar tvingade att sänka priser på liftkort - SKUMberg: - Det var en hård kamp, men till slut segrade vi"

Jag säger bara...LYCKA TILL!!!

FUCK PEACE!!!

skidpryot - skippa både Åre, ski(t)star och herr SKUNKberg i vinter...dra söderut...

chabloj:

Att Skistar har kört så hårt i kampanjen "Slopa Skidskatten" är att de ska kunna tjäna mer pengar. Är överygad om att de INTE skulle sänka priserna på liftkorten. Möjligen med några kronor för att markera, men sedan fortsätta fylla sina plånböcker med ytterligare slantar.

Mycket vill ha mer! De ska väl vara glada att de inte har 25% moms som vanliga företagare har!

//Templar

Jag blir mörkrädd när jag hör vad skistar håller på med? det låter inte klokt. Synd att jag redan bokat mitt liftkort över sportlovet, skulle ha farit till gränsen istället... suck

mm bättre sitta tyst och lugnt i sin soffa och låta elitismen regera.. vilka ska annars tvinga skistar att återta familjernas och de lokala skidklubbarnas rabatterade priser? Ja, inte lär det vara den som vänder kappan efter vinden och finner sig i allt. Åk till kungsberget och en tulo mellan knäna så ses vi.. inte. jonny..

Jag bara önskar att så pass många skidåkare kunde ge fan i att åka i Årebackarna att Skistar/Åre kanske måste tvingas tänka om att: "om vi säljer billigare liftkort kanske alla våra "gamla" gäster kommer tillbaka!"

För övrigt, bra skrivet alla andra!

Vad fan ska man göra för att det ska bli ändring...
/Jens Persson fd tävlingsåkare för ÅRE Slalomklubb (det var bättre förr)

Simon Bylund.

Du har så sant så men rätt ska ändå vara rätt.

Plus att skistar agerar bara som vilket företag som helst. Dvs Priset skall spegla efterfrågan.
Tex: Om du skulle sälja din bil och den var värd absolut MAX 10.000kr och inte en krona mer, bara skamligt att ta ut något högre. Men sen kommer en kille som du vet har mycket pengar och du säger i ren chansning 100.000 kr. Är han då villig att betala varför skulle du då sänka? Dom är ju inte korkade i ledningen utan det är kunderna som betalar. Det enda som skulle få priserna att sjunka är om försäljningen skulle minska avsevärt.

Tillbaka
Topp