Skistar vill stoppa offpiståkning i Åre

Skidanläggningsbolaget Skistar vill av säkerhetsskäl stoppa offpiståkningen på södra Mörvikshummeln i Åre.

Under det senaste året har två laviner gått i området. Vid ena tillfället omkom en skidåkare som utlöste en lavin där, vid den andra klarade sig åkaren med livet i behåll efter att ha grävts fram ur snön.

Börsnoterade Skistar, som driver skidanläggningar i både Sverige och Norge, har lämnat sin begäran om offpiststopp till länsstyrelsen i Jämtland, skriver Länstidningen i Östersund.

- Jag beklagar att en skidåkare har omkommit - men de ska defenitivt inte stoppa offpiståkning. Vad hände med all OP-åkning sker på egen risk?

daviddani sa:
- Jag beklagar att en skidåkare har omkommit - men de ska defenitivt inte stoppa offpiståkning. Vad hände med all OP-åkning sker på egen risk?
Hur får du det till "på egen risk" när skidåkarna drar ner laviner över WC-leden ?

Det blir knappast dom som befinner sig på WC-leden som åker på egen risk.

Det handlar ju bara om ett olycksdrabbat område? Inte hela fjället direkt...
Jag ser inget negativt i det.

Håller med om att det kan vara dumt/svårt att förbjuda offpist-åkning, om än på ett begränsat område. Problemet här om jag förstått saken rätt är väl att det inte enbart är åkaren själv som utsätts för en risk, åtminstone en av lavinerna har gått ut över en transportsträcka.
Själv tycker jag att Skistar borde hålla området stängt tills de säkrat det m.a.p. laviner. Sen vet jag inte om det innebär att de måste hålla hela berget stängt, men i så fall får de väl vara tidigt ute :).

Har det någonsin hänt att det har dragits ned en lavin över WC-leden? Som riskerade att skada människor? Vad jag har förstått kom det ut en del snö när den tragiska dödsolyckan hände, men det var knappast av sådan omfattning att det var fara för någons liv.

Trist om det skulle bli förbjudet, ett av de roligaste och mest lättillgängliga områdena på skutan.

Varför kan inte svenska anläggningar göra som i nordamerika där man "repar in" hela området. Sen öppnar upp när det är säkrat. Vad är problemet?

Sponkan: Vid dödsolyckan förra året kom det ut kanske 2-3 dm snö över WC-leden. så nog hade det kunnat bli ännu fler allvarligt skadade om oturen hade varit framme. Dock så måste jag säga att jag har svårt att förstå varför man öppnade upp skidområdet utan att ha sprängt bort det som kunde rasa där.

Ja, jag vet att lavinen ifråga utlöstes av en offpiståkare denna gång, men det kunde lika gärna varit en Ren eller vad fasen som helst. I min mening så har SLAO/Skistar ett stort ansvar att se till att det är säkert i deras pister.

spOnkan sa:
Har det någonsin hänt att det har dragits ned en lavin över WC-leden? Som riskerade att skada människor? Vad jag har förstått kom det ut en del snö när den tragiska dödsolyckan hände, men det var knappast av sådan omfattning att det var fara för någons liv.

Trist om det skulle bli förbjudet, ett av de roligaste och mest lättillgängliga områdena på skutan.
Prova att hänga med i nyheterna så kanske du vetat om att den lavinen som gick i Januari i år , fångade en person på WC-leden som fick grävas fram dock bara från midjan eller så.

Nästa gång kanske det blir ett barn och då går det troligen sämre.

Om skistar känner att de inte vill att någon fler dör så pass pistnära eller i pisten, så har de all rätt att permanent stänga framsidan på hummeln för utförsåkning.
Funkar så i resten av världen varför inte i Åre.
Det handlar om att ta ansvar för de som färdas i systemet.
Visst ett roligt åk försvinner men om det skulle kontrolleras med mer med sprängningar så skulle det aldrig vara bra ändå.
hepp

dannedieharder sa:
Om skistar känner att de inte vill att någon fler dör så pass pistnära eller i pisten, så har de all rätt att permanent stänga framsidan på hummeln för utförsåkning.
Nja, just "all rätt" är nog precis det de inte har eftersom de måste ansöka hos Länstyrelsen för att få göra det.

Funkar så i resten av världen varför inte i Åre.
Det handlar om att ta ansvar för de som färdas i systemet.
Jag tror att skillnaden är att vi har allemansrätt, vilket gör det svårt för Skistar att förbjuda människor att vistas inom ett område som strikt talat inte tillhör pistområdet. Det lär ju inte vara så att Skistar äger hela berget och även om det vore så så ger allemansrätten att man får vara där ändå.

Nu tror jag definitivt att Skistar vill göra det för att göra det säkrare för de som vistas i området och framför allt på den omtalade transportsträckan, men det räcker ju inte med att stänga av området så ingen åker där. Viss sprängning kan ju behövas för att förhindra spotanlaviner.

Va i helvete är detta för sjuka åsikter som skistar har?! Hur vore det om dom började bomba lite istället för att sitta på sina feta arslen och bara gotta sig i sina pengar. Vore bättre om dom såg till att områdena var lavinsäkra istället.

Det är ju som att säga till folk "åk till thailand men ni får inte va på stranden för det är farligt och vi VILL inte göra det säkert åt er." Det är faan Skistars ansvar att se till att inga laviner kan ta sig in i deras område!

Använd skallen innan ni spyr galla över Skistars försök att minska risken för att oskyldiga blandas in i en olycka framkallad av folk med noll koll.
Transporten under Mörvikshummelbranten är det enda potentiella stället i Åre där oskyldiga möjligen skulle drabbas och har drabbats av en framkallad eller spontan lavin. Hur kan man tycka att det är att inskränka på folks frihet att förbjuda den branten. Är det frihet att skada andra människor ni vill ha.
Bemärk att i alpländerna har man börjat åtala människor som åkt på olämpliga ställen eller på annat sätt utsatt 3,dje man för skada.
Senast har en skidlärare i södra frankrike dömts till fängelse för att han inte respekterat lavinvarningar och en av hans gäster omkommit i en lavin.
Skistars begäran om förbud på ett specefikt ställe ter sej mycket rimligt i min tankevärd.
Naturligtvis skall lavinräcken byggas på detta stället.
För att det på sikt inte skall bli ett generellt offpistförbud får man nog finna sej i rimliga inskränkningar.
Pist är pest

Senast ändrad:
gubbfan: Läste du inte ens mitt inlägg? Vad är problemet? Varför bombar inte skidpatrullen branten då? Om det nu bara är ett ställe så borde det väl knappast va varken dyrt eller jobbigt att dra av en smällare eller 2 i branten nån gång ibland.

Hellre smällare i branten än fula jävla lavinräcken!

Jag håller med gubbfan, så länge det finns skidåkare som inte klarar av att avgöra när de utsätter sig själva och sin omgivning för dödsfara är den här typen av beslut motiverade. Och när det gäller just den här branten på Mörvikshummeln torde det ju vara bevisat utan minsta tvivel ...

/MM

Skistar har självfallet inget val, en olycka eller ett tillbud på samma ställe blir mycket svår att förklara för allmänheten om de inte gjort något för att undvika det.

Förbudet i sig gör inte sluttningen stabilare, så jag kan inte se hur det skulle lösa problemet egentligen. Nu är jag inte särskilt hemmastadd i Åre, så tanken är kanske att bekämpa bättre eller bygga fasta strukturer i framtiden?

Annars kommer det självfallet att gå laviner över transporten även i framtiden.

Tror folk att det rör sig om hela berget eller? Sätt er in i vad det handlar om innan man börjar hänga Skistar.

Men dom kanske borde lägga ut en fråga på freeride.se för en remissrunda innan man fattar beslut så man säkerställer att kompetensen i ämnet har sagt sitt?

När det går en lavin där så skriks det på att Skistar måste ta ansvar och nu gör dom det och då är det inte rätt heller!

Dust bin, jag är bara nyfiken på hur ett förbud mot skidåkning ska kunna skydda mot att det går laviner över transporten?
Kan någon förklara det?

I så fall är det ett jättebra beslut.

ville-vessla sa:
Dust bin, jag är bara nyfiken på hur ett förbud mot skidåkning ska kunna skydda mot att det går laviner över transporten?
Kan någon förklara det?

I så fall är det ett jättebra beslut.
Du får missförstå mig rätt. Jag är absolut ingen vän av förbud i några former, men debatten förut var att Skistar var idioter som inte tog ansvar för att laviner går ut över en transport och när man nu gör det så är inte heller det rätt!
Dessutom så har jag svårt att tro att spontansläpp sker i den branten utan det är vid yttre påverkan.
Det är en jävla repa det handlar om. Big deal?

http://www.op.se/parser.php?level1=2&level2=6&id=763688

Det handlar ju om att Skistar vill förbjuda offpist i ett område för att undvika att folk i pisten skadas, så långt helt ok. Problemet är ju bara att kan det gå en lavin utlöst av en skidåkare så kan det även gå en spontan/djurutlöst/fadfasensomhelst utlöst lavin på samma ställe.

Varför löser man då inte problemet genom att lavinsäkra sluttningen istället?

Dustbin
Har absolut inget emot ett förbud, jag är väldigt sällan i Åre. Ren nyfikenhet som gör att jag skriver här.
Kanske är det min brist på lokalkännedom, men vad är det för konstig sluttning där bara skidåkarutlösta laviner är möjliga?
Och hur ska man se till att absolut ingen bryter mot förbudet?
Vad jag insinuerade i första inlägget var att förbudet till viss del kanske är till för att visa att Skistar gör något. Tror nämligen att det absolut enklaste är att som Jockeski säger spränga lite mer.
( som sagt, ni lokals kanske vet nåt som jag inte vet)
Tar för givet att Skistar bekämpar den här sluttningen och att de tycker det är ganska prioriterat att inte ha laviner på transporten. Att gå ut och säga att man ska spränga mer i framtiden är ganska tuff kritik mot hur man arbetat tidigare.

Men allvarligt spräng lite i branten ibland och sätt upp lite staket typ precis ovanför transportsträckan så inte den jävla lavinen når dit!

Senast ändrad:
kemi sa:
Men allvarligt spräng lite i branten ibland och sätt upp lite staket typ precis ovanför transportsträckan så inte den jävla lavinen når dit!
Du verkar vara fantastiskt insatt i laviner och den kraft de kan uppbåda.

Men helt ärligt, självklart kan man diskutera människans frihet att åka vart man vill, helt rätt i tex Östra Ravin som de flesta utan kunskap direkt kan se faran med vistas i.
Däremot måste pisterna fullständigt säkras från lavin fara uppifrån.
Extremt klantigt av Åre att inte arbeta mer på detta område som hotar en transportsträcka full med barn.
Detta verkar som att de äntligen tar ett ansvar. Självklart behöver de fortfarande säkra mot laviner i framtiden.
Men med tanke på hur den sluttningen ser ut är den alltid mer eller mindre lavinfarlig, alldrig helt säker.
D

För er som har alla briljanta idér så kan jag ta lite fakta.

Det har gått två laviner på den här platsen de senaste åren och båda har varit utlösta av skidåkare och har nått ut på WC-leden.

Jag kan garantera att i den branten går det väldigt sällan/aldrig renar och andra djur som föreslagits, dom är inte så tröga att dom väljer att knalla omkring där.

Att bygga ett staket som skulle hålla för dom tyngderna vi pratar om här är ju löjeväckande , vi pratar isåfall om en tjock betongmur eller liknande.

Skistar har sprängt på platsen vid flera tillfällen de senaste åren.

Romo: Klart det funkar att bygga staket kolla på alla orter i Alperna tex.

//H

Jag föreslår att vi jämnar backen med marken. Då både försvinner lavinrisken och så får vi plats att bygga något kul, tex ett nytt ica eller liknande.. Eller bara en rejäl jävla parkering i asfalt.

ville-vessla sa:
Jstmartin sa:
Varför kan inte svenska anläggningar göra som i nordamerika där man "repar in" hela området. Sen öppnar upp när det är säkrat. Vad är problemet?
Så funkar det i Abisko/Nuolja, ( jo,det ligger i Sverige).
Även Björkliden och Riksgränsen. Pistörerna rekar området på morgonen och bedömer lavinfaran. Är det 3-5 på skalan så är det väl bara för pistörerna att spärra av området tills det har blivit säkert att åka där. Jag ser inte varför det inte skulle kunna fungera!

Hasse sa:
Romo: Klart det funkar att bygga staket kolla på alla orter i Alperna tex.

//H
I min värld så är det skillnad på staket och betongmur.

Men visst går det att bygga ett "skydd" mot laviner om man vill det.

Exakt hur gör dom i alperna ??

Har du aldrig sett lavinstaket? Byggs på farliga sluttningar. Innebär oxå oftast at det inte går att åka där.

Hade varit kul med en kommentar från centralbyråkraten då han har koll på området och laviner så han borde kanske veta bästa lösningen?

//H

Jo men dom byggs ju uppe i sluttningarna för att förhindra att lavinerna går överhuvudtaget.

Det jag reagerade emot var ju att bygga ett staket precis ovanför WC-leden som på nått sätt skulle hindra en framrusande lavin på ett antal ton snö att komma ut på vägen.

Det löser man inte med ett staket, då krävs det en betongmur eller liknande.

Ja vad är problem att bygga det upp på sluttning? Då skulle det ju bli bättre eller hur?

//H

Jag har väl inte sagt att det är ett problem ??

Läs tråden innan du skriver mer trams.

Jag har bara svarat på inlägget från " Kemi" kl 21.07 som skrev ..

Citat

" Men allvarligt spräng lite i branten ibland och sätt upp lite staket typ precis ovanför transportsträckan så inte den jävla lavinen når dit! "

Min åsikt där är att man kan inte bygga ett staket "precis ovanför" WC-leden för att förhindra att en lavin kommer ut på vägen.

Då måste det till en rejäl jävla betongmur.

Fattar du nu eller , annars ger jag upp.

Har läst tråden. Och jag håller fortfarande på att de ska bygga lavinstaket. Det hjälper ju att hålla snön på plats.

Kanske det bästa vore att göra som FF säger och platta hela kullen och bygga en parkeringsplats där istället ;)

//H

Tillbaka
Topp