Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Hur får du det till "på egen risk" när skidåkarna drar ner laviner över WC-leden ?daviddani sa:- Jag beklagar att en skidåkare har omkommit - men de ska defenitivt inte stoppa offpiståkning. Vad hände med all OP-åkning sker på egen risk?
Att nån måste göra det?Jstmartin sa:Varför kan inte svenska anläggningar göra som i nordamerika där man "repar in" hela området. Sen öppnar upp när det är säkrat. Vad är problemet?
Prova att hänga med i nyheterna så kanske du vetat om att den lavinen som gick i Januari i år , fångade en person på WC-leden som fick grävas fram dock bara från midjan eller så.spOnkan sa:Har det någonsin hänt att det har dragits ned en lavin över WC-leden? Som riskerade att skada människor? Vad jag har förstått kom det ut en del snö när den tragiska dödsolyckan hände, men det var knappast av sådan omfattning att det var fara för någons liv.
Trist om det skulle bli förbjudet, ett av de roligaste och mest lättillgängliga områdena på skutan.
Så funkar det i Abisko/Nuolja, ( jo,det ligger i Sverige).Jstmartin sa:Varför kan inte svenska anläggningar göra som i nordamerika där man "repar in" hela området. Sen öppnar upp när det är säkrat. Vad är problemet?
Nja, just "all rätt" är nog precis det de inte har eftersom de måste ansöka hos Länstyrelsen för att få göra det.dannedieharder sa:Om skistar känner att de inte vill att någon fler dör så pass pistnära eller i pisten, så har de all rätt att permanent stänga framsidan på hummeln för utförsåkning.
Jag tror att skillnaden är att vi har allemansrätt, vilket gör det svårt för Skistar att förbjuda människor att vistas inom ett område som strikt talat inte tillhör pistområdet. Det lär ju inte vara så att Skistar äger hela berget och även om det vore så så ger allemansrätten att man får vara där ändå.Funkar så i resten av världen varför inte i Åre.
Det handlar om att ta ansvar för de som färdas i systemet.
Du får missförstå mig rätt. Jag är absolut ingen vän av förbud i några former, men debatten förut var att Skistar var idioter som inte tog ansvar för att laviner går ut över en transport och när man nu gör det så är inte heller det rätt!ville-vessla sa:Dust bin, jag är bara nyfiken på hur ett förbud mot skidåkning ska kunna skydda mot att det går laviner över transporten?
Kan någon förklara det?
I så fall är det ett jättebra beslut.
Du verkar vara fantastiskt insatt i laviner och den kraft de kan uppbåda.kemi sa:Men allvarligt spräng lite i branten ibland och sätt upp lite staket typ precis ovanför transportsträckan så inte den jävla lavinen når dit!
Även Björkliden och Riksgränsen. Pistörerna rekar området på morgonen och bedömer lavinfaran. Är det 3-5 på skalan så är det väl bara för pistörerna att spärra av området tills det har blivit säkert att åka där. Jag ser inte varför det inte skulle kunna fungera!ville-vessla sa:Så funkar det i Abisko/Nuolja, ( jo,det ligger i Sverige).Jstmartin sa:Varför kan inte svenska anläggningar göra som i nordamerika där man "repar in" hela området. Sen öppnar upp när det är säkrat. Vad är problemet?
I min värld så är det skillnad på staket och betongmur.Hasse sa:Romo: Klart det funkar att bygga staket kolla på alla orter i Alperna tex.
//H