Skistore vs. Sportconrad

Ted_bskier

Ny medlem
Skistore vs. Sportconrad
Vem i h-vete väljer att köpa skidor i Sverige? Nu har ju skistore öppnat en butik och lovar prisgaranti, men dock bara lika billiga priser som andra butiker i Sverige. Har jämfört skidpriserna mellan Skistore och tyska nätshoppen Sportconrad och det skiljer en hel del. Sportconrad tar 20 Euro för frakt, Skistore är fraktfritt Här är några exempel. (Bindningar+skidor) (frakt inräknad)

Völkl Gotama+Marker M14 Free 850Euro jämfört med 555Euro
K2 Pontoon+ Marker M14 Comp 900Euro jämfört med 630Euro
K2 AkEnemy+Marker M14 Comp 840Euro jämfört med 640Euro
Rossignol BC Schratch+Axial 690Euro jämfört med 470Euro

Det är alltså mellan 30% till 50% dyrare hos Skistore som dock antagligen har saltat priserna lite när dom satt europriserna. Hos Sportconrad kan man även välja billigare bindningar och kan få ner priset ytterligare ca 100Euro. Tyskarna är effektiva, köper in stora volymer och kan pressa priserna.

Men vill man betala 2000 extra för ett par skidor bara för att få tjabba lite med några goa göteborgare som bummat kan man ju alltid göra det. Vi andra väljer det som är billigast och slipper dessutom höra massa slitna klyshor ("jag har testat dom här själv") ("grymt flex i den här skidan") som dessa goa gubbar använder när dom lurar en trebarnsfar som skall till Säfsen på sportlovet att köpa ett par Völkl Gotama. Man kan ju bara hoppats att skidpriserna i Sverige kan sjunka genom tyskarnas prispress. Men eftersom det mest verkar vara brats och deras föräldrar som ägnar sig åt skidåkning kanske priset är oväsentligt :)

Senast ändrad:
Skistore vs. Sportconrad
en nice variant är att gå och kolla och fråga om skidorna i affären och sen gå hem och sätta sig vid dator och beställa från tyskland

Skistore vs. Sportconrad
hahaha yeah, de e sportconrad som gäller! vem fan e så dum så man betalar 2000 mer när man kan hitta billigare?

Skistore vs. Sportconrad
Har någon lyckas beställa det man vill från sportconrad, dom har oftast inte dom grymt billiga skidorna för leverans, utan dom kör precis som SIBA mm med billiga lockvaror som dom endå inte kan leverera. Sen vet jag att många har fått en inte så bra överraskning när dom har fått skidorna med fel monterade bindningar. Vist det är ju bara att skicka tillbaka dom men då tappar man lätt några veckor utan skidor. eller den dagen något pajar, försök och få till en snabb reklamation med mr conrad. I Sverige så har du nya skidor samma dag och många butiker i sverige kan fixa det även om du inte har köpt dom hos dom. Men du kan ju glömma det om du har köpt dom på nätet hos conrad. Så vist kan man spara en peng, men hur mycket är det värt om man inte kan åka när snöndumpar och skidorna är i tyskland!

Micke

Skistore vs. Sportconrad
MikeMike sa:
Har någon lyckas beställa det man vill från sportconrad, dom har oftast inte dom grymt billiga skidorna för leverans, utan dom kör precis som SIBA mm med billiga lockvaror som dom endå inte kan leverera. Sen vet jag att många har fått en inte så bra överraskning när dom har fått skidorna med fel monterade bindningar. Vist det är ju bara att skicka tillbaka dom men då tappar man lätt några veckor utan skidor. eller den dagen något pajar, försök och få till en snabb reklamation med mr conrad. I Sverige så har du nya skidor samma dag och många butiker i sverige kan fixa det även om du inte har köpt dom hos dom. Men du kan ju glömma det om du har köpt dom på nätet hos conrad. Så vist kan man spara en peng, men hur mycket är det värt om man inte kan åka när snöndumpar och skidorna är i tyskland!

Micke
Det där har jag funderat en del på! Hur funkar det med reklamation och garanti hos sport-conrad? Jag ska köpa skidor nu men jag är inte ute efter någon av deras tokbilliga erbjudanden men dom flesta skidor är ju billigare där än här.. Är dock lite skraj för garantier och sånt.. Nån som har erfarenhet?

Skistore vs. Sportconrad
Jag vet två personer som har fått sina skidnosar trasiga på skidor som har köpts ifrån SportConrad, visserligen tog det lite tid, vet inte riktigt hur länge men det slutade iaf med nästa års skidor och tror de även fick nya bindningar..
Jag tror det tog ungefär 2-3 veckor för att fixa reklaamtionen..

Skistore vs. Sportconrad
Olof_Molin sa:
Jag vet två personer som har fått sina skidnosar trasiga på skidor som har köpts ifrån SportConrad, visserligen tog det lite tid, vet inte riktigt hur länge men det slutade iaf med nästa års skidor och tror de även fick nya bindningar..
tror även du vet 2 personer som fått sina svenskköpta skidor trasiga också, så sluta kasta skit på conrad.. :S

Jag har iaf fått hela skidor på mindre än 4 arbetsdagar båda gångerna jag har beställt .. fått rätt grejjer och rätt monterat.

och apropå Garanti och sådant så är det som med allt annat man beställer från internet, bara att betala frakten tillbaka själv och vänta... (visst finns det bussiga företag som bjuder på det men det är ingen självklarhet)

Senast ändrad:
Skistore vs. Sportconrad
Reklamation fixad under på ca 15 minuter.
Men hur då?
Jo så här, köpte skidorna hos en välkänd skidbutik i Sthlm. Pajade bindningen i Åre, gick in på en vällkänd butik i Åre. Fick ut ett par demoskidor dirket, och svar på em att jag får ny bindning moterad under natten på mina skidor.
Pris: nada krona!
Beat that conrad lover!

Skistore vs. Sportconrad
Bra MikeMike. Det kan ju aldrig Conrad slå! Inge ont om internet handel men riktig personlig service, rklamationer, råd uppväger för mig iaf dessa 2000 kr som det kostar att köpa i Sverige.

Hasse

Skistore vs. Sportconrad
linder sa:
Olof_Molin sa:
tror även du vet 2 personer som fått sina svenskköpta skidor trasiga också, så sluta kasta skit på conrad.. :S

Jag har iaf fått hela skidor på mindre än 4 arbetsdagar båda gångerna jag har beställt .. fått rätt grejjer och rätt monterat.

och apropå Garanti och sådant så är det som med allt annat man beställer från internet, bara att betala frakten tillbaka själv och vänta... (visst finns det bussiga företag som bjuder på det men det är ingen självklarhet)
fattar du inte att han inte kastar skit på conrad.
2-3 veckor e snabbt även om dom skulle va köpta i sverige sen att få nya bindnigar å nästa års skidor är ju hur bra som hällst..

Skistore vs. Sportconrad
självklart väljer man sportconrad men kan även tänka mig att många litar mer på en svensk sajt! men priserna på skistore e ju inte mycket lägre än i butik så varför köpa där överhuvudtaget?

Skistore vs. Sportconrad
"Personlig service"
Vadfan är det? Skulle gärna betala för att slippa se, men framförallt för att slippa få "råd" av personalen som säljer utrustning!
Hur stor procent av skidförsäljarna vet vad dom gör när dom snackar skidor med sina kunder? 25-30%?
Var med om en mardrömsupplevelse när jag skulle köpa pjäxor förra året. Gick till en centralt belägen butik i Fat City (Åre) för att prova och fick lite "hjälp". Gick småskrattandes därifrån efter en halvtimma som var helt bortkastad.
Frågade bla:
- Ska dom sitta så löst? och fick svaret att jag var "oldschool" som drog åt ordentligt. Alla pjux var minst en halvstorlek för stor, och det fanns inget intresse om min bakgrund som skidåkare.
Gick sen och provade hos proffsen som är undantaget som bekräftar regeln på Sportkällaren och fick riktig hjälp av ickediscopersonal som vet vad dom gör.
Tyvärr köpte jag pjäxor privat för halva priset sedan och är skitnöjd.

Skistore vs. Sportconrad
Och handla lyxutrustning lokalt för att "gynna" nån?

Nej jävvlar. Då handlar jag hellre på nätet och lägger mellanskillnaden på SOS Barnbyar eller nåt sånt.

Skistore vs. Sportconrad
Dustin Dan: Nu räknar jag inte personlig service till oss som vet vad vi pratar om utan mer om "vanligt folk". Hur många är det till exemple på denna site som egentligen kan gå och köpa en skida som är den bästa för dom? Och då menar jag inte "grafikmässigt".

Skulle du hellre köpa pjäxor på nätet då utan att ha chans prova då?

//Hasse

Skistore vs. Sportconrad
Vist finns det en butik vid torget i Åre som har som du skriver doscopersonal. Men väljer man rätt butik, i Åre eller på någon annan ort, så får man garanterat en bra service och man märker direkt om den som jobbar i butiken vet vad han snackar om.

Kollar man prisjämförelsen högst upp så kan jag garantera att ingen person i en vettig butik med koll skulle sälja en K2 pontoon till någon som ska åka skidor i sverige och för den delen i alperna heller. För köper man dom för europa skidåkning då har man släng 630euro i sjön!

Skistore vs. Sportconrad
Och dom som inte vet och behöver hjälp. Hur bra hjälp får dom igentligen av personal som står och funderar på om dom ska spänna på Ulla eller Bettan ikväll på Bygget?

Om jag hade varit "svennebanan" Hur nöjd hade jag varit med mina nya "professionellt utprovade pjäxor"?

Skistore vs. Sportconrad
Till MikeMike hela ditt resonemang med att man kan få skidorna reklamerade/ lagde samma dag bygger ju på att man antingen åker skidor i Åre/Sälen alternativt i Stockholm eller Göteborg. Befinner man sig på nån annan ort måste man ju ändå skicka iväg skidorna och då kan man ju lika skicka dom till Tyskland. Jag har dock aldrig behövt reklamera nått men har en "drulleförsäkring" som man kan använda om skidorna pajar.
Men jag fattar att folk som frivilligt väljer att åka skidor i Åre knappast behöver snåla och beställa skidor på internet, 2000 spänn är väl ungefär vad dom gör av med på en schysst kväll på dippan...

Jag tycker att priserna på skidor som svenska skidbutiker är helt orimliga och att man därför bör välja att handla på internet.

Skistore vs. Sportconrad
Att vanligt folk inte skulle klara av att handla på nätet är jag tveksam till...
Om man går in på respektive skidtillverkares hemsidor finns oftast olika guider så man kan välja skidor. När man har kollat upp några olika märken kan man sedan välja den man tror passar bäst och är billigast. Åker man bara nån vecka per år är det oftast bästa att hyra skidor. Tror dom flesta "medelgoda" skidåkare är mer begränsade av sin egen teknik än av vilka skidor dom åker på. Då är det mer värt att lägga ner pengar på bra pjäxor och få dom tillpassade.

Skistore vs. Sportconrad
man går å prova skidor/pjäxor på en vanlig affär hittar dom man vill ha går hem å beställer på internet.
pjäxor kan ju va lite problem eftersom man får dom formade efter sin fot i en sportaffär (oftast). men man brukar kunna betala dom en slant så värmer dom pjäxan åt dig.
så.
ONLINE SHOPPING IS THE SHIT...

Skistore vs. Sportconrad
MikeMike sa:
Vist finns det en butik vid torget i Åre som har som du skriver doscopersonal. Men väljer man rätt butik, i Åre eller på någon annan ort, så får man garanterat en bra service och man märker direkt om den som jobbar i butiken vet vad han snackar om.

Kollar man prisjämförelsen högst upp så kan jag garantera att ingen person i en vettig butik med koll skulle sälja en K2 pontoon till någon som ska åka skidor i sverige och för den delen i alperna heller. För köper man dom för europa skidåkning då har man släng 630euro i sjön!
Hör kanske inte till saken, men jag fattar inte hur du menar med att man har slängt pengarna i sjön om man ska köra pontoon:en i Alperna(europa). Dessa lagg funkar ju helt sjukt bra leka på dagarna efter dump.

Skistore vs. Sportconrad
Men ett par lagg för 630euro för ett par dagars åkning om året, och så gnäller man på att det är dyrt med skidor i Sverige, jag får inte ihop det, har man råd med ett par pontoner för dom tillfällerna så verkar det inte som om man har tunnt i plånboken. AK maden fungera minst lika bra och man har ett större span i åkningen.

Skistore vs. Sportconrad
analkrut sa:
man går å prova skidor/pjäxor på en vanlig affär hittar dom man vill ha går hem å beställer på internet.
pjäxor kan ju va lite problem eftersom man får dom formade efter sin fot i en sportaffär (oftast). men man brukar kunna betala dom en slant så värmer dom pjäxan åt dig.
så.
ONLINE SHOPPING IS THE SHIT...
Där har du ett problem.. Hur länge tror du att butikerna kommer finnas kvar om du inte handlar i dom då?

Hasse

Skistore vs. Sportconrad
vi behöver ju inte butikerna då hasse. vi har ju dom billiga internet affären
internet is tha shit

Skistore vs. Sportconrad
Funderar över Svenska internetbutiker som har i stort sett samma priser som i butik.

Är inte fördelen den internethandel att affärsidkaren inte behöver betala dyr hyra för sin butik och därmed kan pressa priserna?
Ska man se på prisskillnaden mellan Svenska internetbutiker och fysiska skidaffärer så handlar jag hellre på plats.
Verkar ju som det ploppar upp massor av Svenska internetbutiker utan syfte.

Skistore vs. Sportconrad
Jag tror inte att det är hyran som är den stora kostnaden i Sverige utan:
1. Den svenska momsen på 25%
2. Högre löner
3. Högre arbetsgivaravgiter

Tar man bort det, eller lägger sig på en tysknivå, så skulle nog även en svenska butiker eller e-
butiker utan problem hålla conradpriser och samtidigt, om man nu pratar om en fysiska butik också,
ge den servicen som många önskar.

Senast ändrad:
Skistore vs. Sportconrad
eller så kan det ha att göra med att det är betydligt fler som köper skidor i tyskland, de kan köpa in större partier och ha lägre inköpspriser.

lönerna skiljer väl inte nämnvärt mellan sverige och tyskland?

Skistore vs. Sportconrad
Nej lönen är snare högre men resten stämmer....

Och tro inte att det säljs så mycket fatskis i Tyskland. Har inte siffrorna framför mig nu. Men Sverige ligger mellen 1 till 4 i Europa på försäljnings stastiken för Fatskis. Tyskland låg 3 placeringar efter Sverige så. Och i Sverige säljs det ungefär 3000 par fatskis (80mm midja har jag för mig Glisseur sa)

Må Sport-Conrad brinna i helvete.

Skistore vs. Sportconrad
Färre led mellan tillverkare och konsument?

Conrad uber alles!
Vorsprung durch gute preis!
Ich bin auch ein Penzberger!

Om det nu är så fult att handla utomlands, så kan vi ju sluta åka skidor utomlands också om vi nu ska vara konsekventa?

Skistore vs. Sportconrad
Nej men kanske stödja svenska handlare. Men vi får se hur länge dom finns kvar. Fick höra idag att bland annat K2 i Frankrike och Schweiz har sagt till K2 att dom säger upp sitt kontrak om det skulle var forsatt prisdumpning på Sport-Conrad. Men som jag har sagt så många gånger för i denna fråga och hänvisat till den gamla vindsurf sajten som fick lägga ner pga av importörerna sade upp sina agenturer.

//Hasse

Skistore vs. Sportconrad
Jag har så svårt att tycka synd om dom svenska handlarna. Dat är ju lyxvaror dom säljer. Ska man se på butiksägarna i Åre tex så kanske några lagg köpta hos Conrad innebär att dom får ta en lite mindre motor när dom beställer nästa års Cayenne!

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp