Skogsskidor

Skogsskidor
Tja kollat runt i lite trådar men hittar inga bra tips på rena skogsskidor, ja åker nu på K2 extreme och hellbent men tycker inte att några av dem funkar i halvtät/ tät skog. så ja undrar va ni åker på för skidor. Jag är 185, väger ca 80 och är avancerad åkare.

Och jag vill inte veta vad ni tror är bra utan jag vill veta vad ni har för erfarenhet av laggen.

Skogsskidor
Jag kör Armada JJ som puderskidor vid skogskörning. Riktigt snabbsvängda och flyter på bra. Rockern och mjukheten i skidan gör att svängarna blir helt underbara och man kan kasta runt dem i vilket läge som helst Som reserv när det är lite dåligt med snö kör jag Armada ARV som går riktigt bra de med. Man får dock inte samma flyt i pudret med dem...
Jag är 167 / 68kg och kör 175cm på bägge två (dock mäter JJ 172 och inte 175 i verkligheten)

Hjälper det nåt?

Skogsskidor
JJ är nog ett ypperligt val för fin fluffig skogsåkning. Om du vill ha "mer" skida än JJ då du tror att du jobbar igenom dom föresår jag skidor med väldigt rak skärning (jo, det är logiskt). Jagh ar själv ett par Lotus 120 190cm. Jag är 174cm/75kg (betydligt mindre än dig, så du får det ju ännu enklare...) och tycker att de är fruktansvärt lättjobbade! Skidan i sig väger ingenting och med den minimala skärningen är det du som hela tider bestämmer vart skidan skall gå, någon skärning som lägger sig i finns som sagt inte... Finns i 2 olika flex och mina flex 2 (flex 3 är hårt...) är ungefär som Völkl Mantra överlag, men med mjukt brätte och klart styvare tail.

Lotusar är ju klart svåra att få tag på, och då har vi inte ens gått in på priset, så liknande lagg att titta på är 4frnt EHP och BD Megawatt (lik i formen, vikten, men aningens mjukare). Finns även ett par Lotus 138 till salu på Köp&Sälj, men då måste det verkligen vara puder...

Skogsskidor
hellbent är ju fantastiska i skog? det är personligen den bästa skogsskida jag åkt i, om det bara finns puder..

jag tycker mig förstå att du menar mer köttig, svensk, skogsåkning? har jag rätt? om vi snackar sämre snöförhållanden så kan hellbenten bli ganska bångstyrig iom mjukheten.

Skogsskidor
ja men hur ofta har du bra åkning med mycket puder i sverige. så fort snön är lite sämre eller uppkörd så blir det inte roligt längre, det är klart åkbart men då tar ja hellre mina extreme.

Skogsskidor
hmm du verkar ha missat nått. jag har ett par riktiga puderlagg(hellbent) som jag använder när det finns rikligt med puder, typ alperna, men det finns ju sällan i sverige, så då vill jag ha ett par skidor som jag kan åka med i skogen i sverige där det inte finns samma förutsättningar. alltså oscar när jag köpte mina hellbent var det för några alpveckor, men nu ska jag åka i sverige lite senare den här sesången och då vill jag ha skidor anpassade för dessa förhållanden. så eftersom jag åker lite överallt i olika situationer så har jag flera olika skidor som passar för underlaget som gäller.

Senast ändrad:
Skogsskidor
Jag själv letade efter skogskidor efter en del testande och letande så föll valet på Icelantic skidor. Jag är fd. snowboardåkare och har saknat surfkänslan på alla skidor jag testat tidigare.

Testa ett par Icelantic Shaman en grym skogskida med skön surfkänsla. Skidan är en perfekt Sverigeskida vill jag säga då den även fungerar helt ok när det är hårt.

Skogsskidor
The_teo sa:
Väger inte Megawatt as?
Nej, det gör den inte. 4,7 kg per par för att vara exakt. Det är väl snäppet under det mesta i den breddkategorin. Megawatt känns lätt och smidig på snön och är kanon som skogsskida, men då krävs det att underlaget är mjukt och helst orört.

Fleekfloop>
Ta en titt på Salomon Czar. Det är en av de smidigaste skidorna som jag har har testat när det gäller hantering i bökig terräng och svår snö överlag. Den är dessutom riktigt rolig.

Skogsskidor
MnO sa:
The_teo sa:
Väger inte Megawatt as?
Nej, det gör den inte. 4,7 kg per par för att vara exakt.
Är inte riktigt säker men tror den tyvärr blir tyngre till nästa år. Hela serien med BD-skidor är "ny". Tror att de har bytt kärna. De känns tyngre. Kan återkomma om denna fråga nästa vecka då jag skall köra deras skidor hela nästa vecka så.

För övrigt kan jag rekommendera en skida med lite tip rocker. Har kört på en del sådana i skogen och de är sjuk lätt att vrida runt och lek fulla. Så som MnO skrev tex Czar, K2 Hardside, Scott Stunt med flera.

//H

Senast ändrad:
Skogsskidor
Att hitta nåt som är mer lättåkt i skog än Hellbent blir en sann utmaning...

Pontoon kvalar iofs med lätthet in samma division. 179:an är skadat kvick och det gäller även 189.

Tillbaka
Topp