sköna 360graders-bilder a lá action!

Flera bilder är från Val d'Isére/Tignes :) Längtar tillbaka!!

Håller på och gör mitt projekarbete om just sfäriska panoramabilder, är inte riktigt färdig med metoddelen, men skulle kunna posta i tråden då jag är, dock är den några sidor :)

Det är två bilder jag inte förstår hur han har gjort, det är den med snowboardåkaren som hoppar och rafting-bilden. Kan ju försöka förklara hur han gjort första bilden (på skidåkaren). Han tar 5 bilder runtom, men sparar en bild till när åkaren kommer, på så sätt "förstör" inte åker åkaren inte upp resten av bilden. Nu är snön nedanför är orörd. Hade bilden på åkaren tagits först och sedan resten hade snön varit uppkörd av åkaren redan.

I korthet så tar man dessa bilder genom att ta x antal bilder runt (vanligtvis 6 st), 1 bild uppåt (zenit) och x antal (vanligtvis 1-3 bilder) nedåt (nadir), runt kamerans egna axel (sök nodal point eller no paralax point om ni vill veta mer). Bilderna sys sen ihop med ett speciellt program och nadir-bilden photoshoppas även.
Han kanske använder en 360graders-kamera till bilderna där samma person är på samma ställe då det skulle underlätta skapandet genom att han bara skulle behöva lägga de olika bilderna (med åkaren på olika ställen) ovanpå varandra och skapa en lagermask och maska av endast åkaren i varje bild ända till han är nere på sista bilden.

Dessutom är nadirbilden i sista fotot ganska slarvigt gjord, vilket kan tyda på en 360graders-kamera, eller bara lathet ;)

edit: Här är en video hur jag redigerar en nadir-bild:
och här är den färdiga bilden: http://viewat.org/?i=en&id_aut=1504&id_pn=3584&sec=pn (ingen reklam, tjänar inga pengar på detta eller nåt)

Senast ändrad:
snowboardbilden var helt konstig, om man kollar neråt ser det ut att vara 5 meter ner till marken, hur funkar det?

Tror dom tar flera bilder och klipper ihop! Har sett detta förut t.ex bilder inuti en segelbåt där man kan kolla runt inuti hur mycket som helst!

va på den här sidan med förut, fick du den från buzz.bazooka? :)

jag satt länge och försökte hitta "ledtrådar" till hur de har gjort och om man kollar på fallskärmskillen så ser man i hans glasögon att han håller i en kamera + att armen e bortsuddad :)

Haha fyfan, aldrig sett så grymma skidbilder!!!

Julander sa:
ser man i hans glasögon att han håller i en kamera
Jag ser fan inte vad det är för någon kamera, någon som ser? Ser en kamerarem hängandes, men inget mer som går att uttyda. Åh, vill veta om han har en vanlig fisheye och tar flera bilder eller om han har en 360graders-kamera :'(

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp