Skotertaxi kring Storulvån?

Planerar att tura kring storulvån i helgen. Bokat stuga i Oppdalen, nordost om storsnasen. På jakt efter någon som vill köra skotertaxi och tolka upp oss (4 pers) åt sydväst, tex vid foten av Sönner tväråklumpen, på lördag morgon. Så mycket roligare att inte gå tillbaka i samma spår som man kom. Mycket tacksam för tips!

Bgn

Aktiv medlem
Det kan vara svårt att ordna eftersom det är skoterförbud ungefär from bommen på storulvånvägen och söderut. Men lycka till

Det kan vara svårt att ordna eftersom det är skoterförbud ungefär from bommen på storulvånvägen och söderut. Men lycka till
Du ser vad man lär sig. Tack för svar BGN. Ser på kartan att det finns en led i dalgången väster om snashögarna/tväråklumparna. Antar att den inte är tillåten för skoter? Har dålig koll på skoterregler som du märker.

Bgn

Aktiv medlem
Dom leder som man ser på kartor är oftast sommar eller vinterleder dvs inte för skoter. Här finns skoterledskartor, http://www.vasek.se/0/8/kartor/
Ibland finns skoterleder i förbudsområden men tyvärr inte till Storulvån. Är nog bara STF personal och samerna som får köra i området.

Nitell

Medlem
Nu ska jag inte vara en surgubbe, men det stormar rätt bra där nu, och det har inte kommit jättemycket snö i västra fjällen i år. Så om man inte är ute efter kombinationen barblåsta fjäll och lång anmarsch tror jag man ska sikta in sig på något ställe längre österut och leta skogsåkning. Men visst, det KAN vara jättefint vid Snasahögarna också, vad vet jag...

Senast ändrad:
Inte alls surgubbe. Bra med input (y).
Boende är bokat så kan vara svårt att backa ur från det. Vi gör en bedömning när vi är på plats så får vi se vad det blir. Just nu hoppas jag att SMHIs prognos att vinden ska avta på lördag kommer stämma in. Annars blir det lite väl blåsigt.

Nitell

Medlem
Inte alls surgubbe. Bra med input (y).
Boende är bokat så kan vara svårt att backa ur från det. Vi gör en bedömning när vi är på plats så får vi se vad det blir. Just nu hoppas jag att SMHIs prognos att vinden ska avta på lördag kommer stämma in. Annars blir det lite väl blåsigt.
Ja, känns det segt är det ju bara hoppa in i bilen och köra liftbaserat i Åre/Duved. Det lär bli en bra helg där!

Wiborg

Ny medlem
Nyfiken på hur ni hade det? Ska själv bo i området i helgen som kommer.

Snashögarna är ganska bortblåsta, så utförsåkningen var inte direkt världsklass, men en skön känsla att vara helt själv i området. Ingen snö på topparna. Vi gick upp mellan stor- och lillsnasen söderifrån och åkte tillbaka i samma spår. Finns en bäckravin i mitten där det hade samlats en del bra snö. Troligen bättre åkning på nordsidan men pga drevsnöflaklavinrisk var det inte ett alternativ. Dag två åkte vi till Vålådalens fjällstation och gick upp på Ottefjället. Betydligt mer snö där, även om en och annan sten gjorde sig påmind på vägen ner. Generellt så är det mest snö ju längre österut du kommer i södra jämtland just nu så har du möjlighet försök åk dit om du vill ha bra åkning ner.
Storsnasen_23JAN2021.jpg

Tväråklumparna tv. Storsnasen th.
Ottefjallet_24JAN2021.jpg

Ottefjället. Åre lavincenter bjöd på Lavinprognos IRL :)

Hoppas du får en God tur!

Wiborg

Ny medlem
Ni hade tur med vädret då det blåst så hårt sista tiden, ser riktigt fint ut. Får nog planera om och förlägga turandet mer österut. Tack Martin för info!

Snödjup

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp