Skruv till FKS185.

Dustbin_Dan

Medlem
Skruv till FKS185.
Har precis handlat ett par obetydligt begagnade FKS 185 på tradera. Saknar dock skruvar. Kan nån trevlig människa berätta vilken dimension det ska vara på skruvarna? Dessutom ska jag montera innan jag bockar stoppers eller ska jag bryta innan?

Skruv till FKS185.
Kan kolla imorgon på jobbet. Det är då olika fram och bakbindningen vet jag. Hur mycket skall du bryta ut de?

//H

Skruv till FKS185.
Jag har gjort på båda sättet. Tycker personligen det är lättast att köra med bindningen fast satt i skidan.

//H

Skruv till FKS185.
Kolla på TGR, Tech Talk... Finns två skolor, dels en där man monterar isär hela skiten, men även en där man böjer med bindningen fastskruvad, antingen i skida eller 2"4...

Jag har ett par FKS 155:or som snart kommer min väg (äntligen händer det!), får se om jag behöver böja någonting... Vad är standardbredden på bromsarna? Går de precis på en 80mm-skida eller?

Hasse, hur många bromsar har du knäckt, och vad ser du som den riskabla delen i operationen?

Skruv till FKS185.
whaat? fks på tradera?! Nu måste jag börja kolla där!

Hur mycket fick du ge för dem?

Skruv till FKS185.
Jag förstår inte riktigt hypen ang. FKS-modellerna.

Har iofs bara haft FKS 185 en gång och dom höll inte alls bra.
Visst dom tjuvlöste inte och dom va stabila och sköna.

Men plastpiggarna på stopparna försvann på alla stoppers rätt omgående, plastplattan under bakdelen sprack på båda skidorna och lederna till dildon blev så glappa/sladdriga så ja trodde hela bakdelen skulle lossna.

Standard passar dom upp till 90 mm ungefär utan större våld.

Skruv till FKS185.
Var bara ute efter en stabil bindning till bra pris att slänga på hit och dit. Har också lite svårt att fatta hypen. Har åkt på Marker i många år och varit nöjd. För 20 år sen var det annars look 99 som gällde. Har också haft ZRS. Stabila prylar men lite meckiga att få på i djupsnö eller branta lägen. Dessutom korta inställningsmöjligheter om man vill byta skidor med polarna.

Skruv till FKS185.
Hehe, jag betalade 850:- + frakt för mina FKS 155. Sprojlans nya av sista årsmodellen, tror jag har garanti på dem också!

Kan man kränga på dem på 90mm's lagg? Det känns lite väl stort, bromsarna är ju gjorda för att gå på 65mm's skidor, så jäkla mycket större borde de väl inte vara?

Skruv till FKS185.
Körde med en Marker 9.2 race med fjäder 15-30 har jag för mig på ett par 83 mm V-pro. Sket i att böja och trixa så ungefär varannangång stannade den uppe på skidan. Fördelen var att bindningen inte löste ut oavsett vad som hände.

Skruv till FKS185.
Det låter bra, alltså bör det inte vara någonting att oroa sig för om man slänger på dem på parklagg.

Skruv till FKS185.
Inga problem med att slänga på dem på breda skidor. Skruva fast bindningen och böj stoppersen med en gammal stav eller rörbit mot skidan om du är freeride ;) Använd ett mellanlägg om du inte är freeride. Ibland får man finlira lite med hur stoppersena går ihop när man stampar i pjuxen. Kolla åxå så att den vita "förspänningsplastkilen" på bakdelen inte hamnar under plattan när dom monteras!

Jag kör P18 på ett par 103 breda Blackcrows Corvus. Funkar fint.

Glömde en grej... för absolut bästa resultat pilla bort stoppern helt och räta ut dem i ett skruvstäd och böj om dem med rätt mått...om du lyckas vilket kan vara lite frestande så har du nån timme att slå ihjäl med att få ihop den, men med perfekt böjda stoppers ;)

Senast ändrad:

Snödjup

Tillbaka
Topp