Skruvpaj på tech tå

Halvsmurfen

Aktiv medlem
Skruvpaj på tech tå
Hej

Behöver lite hjälp med vad man ska göra.

Förra helgen upptäckte jag att två skruvar lossnat (skruv mot skida) på ena Kingpin tån. För att göra en lång historia kort så bedömmer jag det som en felmontering då bindningen rider på bulorna från tidigare pluggade hål. När jag nu plockat av bindningen ser jag att det inte går att få dessa två skruvar att fästa igen. Vad göra. Ska tura om 1.5 vecka någon dag sedan ska skidorna troligtvis pensioneras.

Skruvpaj på tech tå
Hej,
En bra lösning är att limma (epoxy) dit metall inserts från ex Quiver Killer. Hade samma problem med en Dynafit skida med Dynafit bindning. Det blev kanon!
Problemet blir att få hem prylarna från Quiver Killer om dom inte finns på närmare håll?

Skruvpaj på tech tå
Ska det bara garanterat hålla en begränsad tid så limma dit träpluggar, gärna nåt hårt träslag typ ek med Epoxi. låt torka, borra om och skruva fast.
Ses väl i gränsen :)

Skruvpaj på tech tå
evsl sa:
Hej,
En bra lösning är att limma (epoxy) dit metall inserts från ex Quiver Killer. Hade samma problem med en Dynafit skida med Dynafit bindning. Det blev kanon!
Problemet blir att få hem prylarna från Quiver Killer om dom inte finns på närmare håll?
Hade funderat på detta men jag åker om drygt en vecka så det skiter sig pg av logistiken. Och som sagt det är inte en permanent lösning jag är ute efter.

stojje sa:
Ska det bara garanterat hålla en begränsad tid så limma dit träpluggar, gärna nåt hårt träslag typ ek med Epoxi. låt torka, borra om och skruva fast.
Ses väl i gränsen :)
Lätt för en träslöjdslärare att säga. Kan ingen komma med något magiskt superförslag. Tanken var (i alla fall min) att dra upp familjen på något riktigt enkelt en dag om vädret och snön känns rätt. Drygt att hyra turskidor men det kanske är enklast jämfört med att fixa. Har annat att åka på resten av dagarna.

Vi ses nog om du är där 20-23:e.

Senast ändrad:
Skruvpaj på tech tå
Jag vet inte hur legit det är, men jag har hört något om att fylla med stålull (ren, inget svintodiskmedel) och epoxi, skruva i dit skruven och sen låta det härda.

Min spontana tanke är annars att fylla ut med något riktigt trögflytande epoxi, alternativt epoxispackel, i med skruven och låta det härda. Borde funka under begränsad tid. Skulle nog personligen undvika att hoppa något stort eller köra någon hårig rädda på det dock, utifallatt.

Skruvpaj på tech tå
Jag har inserts som legat och skräpat länge, även en del flathead-skruvar. Har egentligen inga planer på att sälja men om det kan få ut någon på tur så är man ju inte omöjlig. Du kan ju PM:a om det är intressant

Skruvpaj på tech tå
Alfakrull sa:
Jag har inserts som legat och skräpat länge, även en del flathead-skruvar. Har egentligen inga planer på att sälja men om det kan få ut någon på tur så är man ju inte omöjlig. Du kan ju PM:a om det är intressant
Får tacka för erbjudandet men jag provar "ful" epoxy lösningen. Om det sitter tillräckligt så får det duga. Två av hålen är trots allt ok. Ska ju bara "fintura" runt Björkliden.

Senast ändrad:
Skruvpaj på tech tå
Halvsmurfen sa:
Alfakrull sa:
Får tacka för erbjudandet men jag provar "ful" epoxy lösningen. Om det sitter tillräckligt så får det duga. Två av hålen är trots allt ok. Ska ju bara "fintura" runt Björkliden.
Du passar väl samtidigt på att jämna bort bulorna från de gamla pluggade hålen hoppas jag... Synd att de fanns där innan monteringen!

Skruvpaj på tech tå
xSooLx sa:
Du passar väl samtidigt på att jämna bort bulorna från de gamla pluggade hålen hoppas jag... Synd att de fanns där innan monteringen!
Självklart. Redan fixat.

Lite klantigt av affären. De pluggade gamla hål och monterade nya bindingar. Nu har de varit shysta i annat jag köpt så jag tänker inte gnälla mer än någon pik nästa gång jag går in. Skidorna är slut efter denna säsong. Numera monterar jag mest själv pch då har jag ingen att skylla på.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp