Skydda näsan mot förfrysning

Eskas

Aktiv medlem
Har problem med att jag förfrusit näsan några gånger (en gång redan i vinter). Verkar kunna bli rejält kallt nästa vecka och behöver stärka upp skyddet mot ytterligare köldskador av näsan. Har redan en balaklava i merinoull som jag använder, jag behöver något ytterligare skydd. Verkar finnas lite olika rön kring "huskurer" ... vaselin, kinesiologitejp mm. Någon som testat runt lite, vad funkar bra?

Med tanke på att du ju vill skapa isolering, där luft som hålls still nära huden är bra, så borde inte vaselin funka. Det slätar ju ned de små hårstrån som finns på huden och borde öka köldeffekten från fartvinden. Jag har aldrig personligen upplevt att olika krämer varit bra när det varit kallt ute, utan snarare var det känns kallare. Vi har helt enkelt hjälpts åt att hålla koll på varandra efter vita fläckar och värmt med händerna och gnuggat så fort det funnits tendenser till dessa.

Några i backen hade Neopren ansiktsmasker. Vet inte om de funkade bra, de såg obekväma ut men Neopren är i alla fall väldigt bra på att isolera.

För nåt år sen förfrös barnen kinderna vid utelek. Då testade vi att sätta kinesiologi tejp på, och det verkade fungera. I teorin blir det ju ett lager tyg på den utsatta ytan som borde isolera. Man kan ju sätta flera lager också om man vill. Fördelen där är att du inte heller fångar fuktig andedräkt in i tyget, vilket annars kan vara fallet med en buff/balaclava/rånarluva.

En annan idé kan ju vara att sätta en plastbit på nedre kanten av glasögonen som ett vindskydd över näsan. Det verkar vara rätt vanligt på skoter/cross glasögon.

Senast ändrad:
Kör själv med Anon M3 med inbyggd mask som sitter fast i Goggles med magneter.
Lite dyra tyckte jag de var tills jag använde dem.Inga glipor mellan mask och Goggles, vilket gör det blir vindtätt och skönt. Upplever ingen imma på glasen.

Nyare Anon M5 https://www.burton.com/se/sv/p/anon-m5-goggles-bonus-lens/W24-239431.html
Har inte direkt några problem med imma med balaklavan som jag har, vilket jag ser skulle vara den största vinningen med att köpa ett par anon-googles med MFI. Utifrån att skydda näsan tror jag inte att anon-systemet med magneter skulle göra någon större skillnad för mig. Jag har testat anon-googles och är väldigt förtjust i deras MFI-systet, men personligen vill jag ha noll glipa mellan hjälm och goggles och varken m2, m3 eller m4 passar klockrent med min nuvarande hjälm.

Med tanke på att du ju vill skapa isolering, där luft som hålls still nära huden är bra, så borde inte vaselin funka. Det slätar ju ned de små hårstrån som finns på huden och borde öka köldeffekten från fartvinden. Jag har aldrig personligen upplevt att olika krämer varit bra när det varit kallt ute, utan snarare var det känns kallare. Vi har helt enkelt hjälpts åt att hålla koll på varandra efter vita fläckar och värmt med händerna och gnuggat så fort det funnits tendenser till dessa.

Några i backen hade Neopren ansiktsmasker. Vet inte om de funkade bra, de såg obekväma ut men Neopren är i alla fall väldigt bra på att isolera.

För nåt år sen förfrös barnen kinderna vid utelek. Då testade vi att sätta kinesiologi tejp på, och det verkade fungera. I teorin blir det ju ett lager tyg på den utsatta ytan som borde isolera. Man kan ju sätta flera lager också om man vill. Fördelen där är att du inte heller fångar fuktig andedräkt in i tyget, vilket annars kan vara fallet med en buff/balaclava/rånarluva.

En annan idé kan ju vara att sätta en plastbit på nedre kanten av glasögonen som ett vindskydd över näsan. Det verkar vara rätt vanligt på skoter/cross glasögon.
Tack för din analys och att du delar med dig av dina erfarenheter. Bra input gällande vaselin, då vet jag att det kan jag hoppa över. Ska prova köpa lite kinesiologitejp. Är ju löjligt känslig för förfrysning på näsan numera och det ska bli -20 nästa vecka.

En liten handvärmare, elektrisk eller sån med kemisk reaktion, kan ju också vara något att ha i fickan och ta fram för att verkligen värma ansiktet när du är i liften, om du nu blir riktigt kall. Personligen har jag el i strumpor och handskar då jag så lätt fryser om dessa, och det är guld värt.

Sen en sak till som kanske inte är så kul men ack så viktigt: om du är så känslig för kyla så kanske du ska ta det väldigt försiktigt vid rejäla kallgrader, och än mindre åka skidor just då med fartvinden som förvärrar läget. Det är förmodligen vad en läkare skulle säga, så ha det som motpol till tipsen du får här. Lite vita fläckar man gnuggar bort och rosiga kinder och näsa när man är färdig är väl hanterbart, men ingen vill ju att du får en svart näsa som trillar av. Tänk på att tejp eller annat som täcker huden också kommer göra att ingen kan se om du utvecklar frostskador.

En liten handvärmare, elektrisk eller sån med kemisk reaktion, kan ju också vara något att ha i fickan och ta fram för att verkligen värma ansiktet när du är i liften, om du nu blir riktigt kall. Personligen har jag el i strumpor och handskar då jag så lätt fryser om dessa, och det är guld värt.

Sen en sak till som kanske inte är så kul men ack så viktigt: om du är så känslig för kyla så kanske du ska ta det väldigt försiktigt vid rejäla kallgrader, och än mindre åka skidor just då med fartvinden som förvärrar läget. Det är förmodligen vad en läkare skulle säga, så ha det som motpol till tipsen du får här. Lite vita fläckar man gnuggar bort och rosiga kinder och näsa när man är färdig är väl hanterbart, men ingen vill ju att du får en svart näsa som trillar av. Tänk på att tejp eller annat som täcker huden också kommer göra att ingen kan se om du utvecklar frostskador.
Precis som du skriver är det viktigt att ha någon som kan kolla på näsan varje gång man kommer ner till liften, så den inte blivit vit. Med tanke på det så blir det lite riskabelt att tejpa näsan, då det inte kommer synas om den blir vit. Får fundera lite hur jag ska göra med kinesiologitejpen.

Ta kortare åk, värma med handen i liften kan jag ju göra. Att inte ens dra ut o åka när det är -20 kommer jag däremot ha svårt för, även fast det är det rationella om man tidigare haft problem med frostskador.

Elstrumpor har jag också, men jäklar vad dåligt batteriet på mina fungerar när det blir -20 ute, i jämförelse med när det bara är några minusgrader.

Många bra råd men jag har några synpunkter, mer eller mindre välgrundade:

- Gnugga aldrig huden för att få upp värmen. Om huden redan är påverkad av kylan så kan det uppstå skador som förvärrar.
- Tänker att tejp och vaselin har samma mekanism - att dels skapa ett isolerande lager, dels minska the "wind chill effect" där ju både vind och fartvind påverkar. Vilket som är bäst vet jag inte men skulle gissa vaselin (förutom kladdfaktorn) eftersom fett isolerar väl och tejp är tunn
- Tror inte att vaselinet påverkar hudens skyddande hår varken mer eller mindre än tejp, och tror inte heller att det spelar någon roll för näsan.

Visir?

ja det e lite problematiskt. själv skall jag också å åka nästa vecka om det ser ut som kvicksilvret kan närma sig både 25 och 30 i mitten /slutet av veckan. hoppas på ändring:cautious: Jag ser två proble; tårna o kinderna. Jag brukar köra vaselin-linjen. Men var noggrann då du köper -vissa märken kan innehålla vatten å de e ett stor NEJ

Senast ändrad:
Jag har en balaclava från Burton som funkar väldigt bra. Inköpt i Japan för några år sedan, hittar den inte på Burtons svenska sajt men med USA valt hittas den:

Tyget över näsa och mun är mycket tätare än merinoull och värmer bättre. Den är öppen under näsan och har perforeringar framför munnen så det funkar ändå att andas. Den är även ganska rymlig framför munnen så för mig ligger tyget inte direkt mot huden, vilket ökar trevligheten.

Många bra råd men jag har några synpunkter, mer eller mindre välgrundade:

- Gnugga aldrig huden för att få upp värmen. Om huden redan är påverkad av kylan så kan det uppstå skador som förvärrar.
- Tänker att tejp och vaselin har samma mekanism - att dels skapa ett isolerande lager, dels minska the "wind chill effect" där ju både vind och fartvind påverkar. Vilket som är bäst vet jag inte men skulle gissa vaselin (förutom kladdfaktorn) eftersom fett isolerar väl och tejp är tunn
- Tror inte att vaselinet påverkar hudens skyddande hår varken mer eller mindre än tejp, och tror inte heller att det spelar någon roll för näsan.

Visir?
Finns väl inte alpinhjälmar med hel-visir va? Då får man ju köra med en mc-hjälm 😊

Finns väl inte alpinhjälmar med hel-visir va? Då får man ju köra med en mc-hjälm 😊

Eller en mopedstrut! :)

1703862035198.png

T.ex. Oakley har haft näs-skydd att sätta fast på googles tidigare (O-frame eller A-frame). Primärt för motocross osv men jag körde med dem i backarna i flera år. Märkbar skillnad utan att det blev fuktigt eller klumpigt.

Sikta på någon slags mask eller balaclava. Jag brukar köra med buff men tycker det blir jobbigt och sunkigt att andas genom den, så dessa med andningshål kanske kan vara nåt:
1703975269089.png

1703975161774.png

1703975145907.png

Man ser ju lite rolig ut dock:
1703975411150.png

Tack för din analys och att du delar med dig av dina erfarenheter. Bra input gällande vaselin, då vet jag att det kan jag hoppa över. Ska prova köpa lite kinesiologitejp. Är ju löjligt känslig för förfrysning på näsan numera och det ska bli -20 nästa vecka.
Funkade bra med kinesiologitejp i kombo med balaklava för att inte bli köldskadad på näsan, var ca -20 när jag åkte. Var det snyggt? Inte ett dugg. Brydde jag mig? Lite, men inte tillräckligt mycket för att köpa ett par Anon m5 med MFI-mask ;)

Tillbaka
Topp