Skyddsmattor

freeride_nu

Aktiv medlem
Skyddsmattor
Det finns många saker som man tycker är så onödigt. Kan ta den här helgen som ett exempel. När man sitter och tittar på Tv så ser man att två stycken har åkt på en matta ute i backen på natten och en har dött. Jag vet inte hur många olyckor det händer varje år när turister åker på skyddsmattorna i backen, som sitter uppsatta runt stolpar i backarna.

Tycker även att det är dåligt av anläggningarna att använda alldeles blanka mattor som lätt glider på snön.

Nu var det två stycken i 35 års ålder som åkte på Vemdalskalet och rakt in i en trappa som satt fast vid ett hus. Körde loss hela trappan, förra året körde två stycken här i trakterna in i ett motorvärmareuttag när de var ute på kvällen och åkte i backen. Anläggningar kan ju inte ha bevakning i varje backe.

Skyddsmattor
Hur smart är man om man åker på en matta nerför en backe med massa hinder i närheten. Det är dömt att gå åt h*vete. Man tycker ju nästan att de får skylla sig själva.

Skyddsmattor
Det tror jag oxå att det har. Hur ofta ser ni 35-åringar åka på madrasser utför en backe om de inte är på fyllan. Tycker ni ska lyda mitt råd; måste ni dricka alkohol, drick med måtta så att förståndet inte trillar ner i flaskan, och vistas överhuvudtaget inte i backarna efter stängningstid.(förbjudet dessutom) Och en annan sak: Utförsåkning och alkohol går INTE ihop. Men finns det nåt som går ihop med alkohol alls? :) Kan inte komma på nåt iallafall. C U.

Go Denver!! ;)

Skyddsmattor
Mmmmm....

Jag vet att det EGENTLIGEN är fel och att
man inte borde men ....

Har du själv provat att blanda upp chokladen med rom på morgonen ... Nu pratar vi inte fylla utan bara den där softa känslan ...

Man blir liksom mer följsam, blir en bättre åkare kort sagt ... Det är jävligt skönt...

Det där droppet som såg så otäckt ut i går
blir supernice och man bara glider ut över
kanten och mitt i fallet infinner sig adrenalinet och man bara njuter ...

Ja ... jag vill bara säga att allt har två sidor ... Självklart vänder jag mig emot
att åka på tokfyllan som vissa herrar Olofsson och Kelly m fl lär ha gjort i diverse tävlingar i sin ungdom ...

Skyddsmattor
Jag tycker att det som hände den 17-åriga tjejen härom veckan var ännu värre än 35-åringarna(är man så dum så får man nästan skylla sig själv även om man är full), hon gick på Järpen och krockade med en skoter när hon åkte friåkning i duved(tror jag)och han såg inte skotern som kom bakom ett krön. Dö när man gör det man gillar mest, hur kul är det(det är nog inte kul att dö överhuvudtaget men...)? Stackars henne. Tyst minut fån min sida.

Skyddsmattor
Får man skylla sig själv även om man är full? Är det en förmildrande omständighet att ha alkohol i kroppen? Du har alltid ansvar för dina handlingar, hur dyngrak du än är.

Visst tycker jag oxå att det är sorgligare när en ung flicka krockar med en skoter i en olycka ingen rår för.

Tyckte bara att det lät så konstigt när du skrev "även om han var full". Det var det jag reagerade på.

Skyddsmattor
Jeg syns at alkohol og skikjøring i offentlig skianlegg ikke hører sammen. Fylle kjøring i priv bakke eller ved hytta på fjellet er helt ok. Det jeg liker er å dra ut i bakkken dagen derpå... det er vanskelig å komme seg ut men når man er kommet ut er ingen hindring for stor og man har full kontroll på kroppen.. Jette kul PIS

Skyddsmattor
Visst är det tråkigt att en oskyldig flicka ska dö utan anledning. I alla fall tror jag att hon var i från Norge, men det är lika hemskt för det.

När man läser tidningen, så ser man många insändare som anklagar skoterföraren. Det tycker jag också är helt fel. Det var en som tyckte att inte skotrar skulle få finnas i backen. Skulle bara vilja tillägga att jag tror att det skulle bli fler dödsolyckor om det inte vore skotrar i backen. Tänk bara på hur många lavinolyckor som kan räddas pågrund av att en skoter snabbt kan bara där, eller om någon kör in i ett träd och svimmar av. Det skulle inte vara så lätt att ta ner den avsvimmade om inte en skoter kom upp med en bår. Kan ju också undra hur man skulle göra om någon har kört in i "säkerhets linan" som är längst uppe vid en lift. Ska liftskötarna ta den avstängda liften som inte rör sig och åka upp och sätta in "säkerhets linan" då? Det är inte så lätt.

Hmm, de som tycker att allt var skoterförarens fel borde tänka om. Han gjorde ju bara sitt jobb och åkte uppför backen eftersom det var en oförberedd lavinövning, som bidrar till att fler liv kan räddas. Nu säger jag inte att skoterföraren gjorde helt rätt, han kunde säkert välja en annan backe att åka uppför, men det är ju inte så lätt att veta hur man tänker när det är bråttom.

Tråkigt i alla fall att det redan har hänt tre dödsolyckor i år.

Skyddsmattor
För det första. Jag tycker också synd om skoterföraren och om det var det du menade så är det nästan tragiskare för hans del eftersom han måste leva med vad han till viss del har varit orsak till. vet själv inte om jag skulle klara av att leva med vetskapen om att jag varit en av de bidragande orsakerna till någons död och veta att det finns folk som skyller en för det.
För det andra jag har inte sagt att alkohol är en förmildrande omständighet. Jag vet också att man alltid är skyldig för sina handlingar och vad jag menade var att om man är full så har man inte kontroll äver vad man gör, så är det bara(därför bör man inte dricka för mycket...). Om du läser en gång till så förstår du nog vad jag menar. kanske var mitt ordval inte rätt, men nu vet du iallafall.

Skyddsmattor
Jag fattar nog hur du menar, tror jag. Kan hända att det var din formulering som gjorde mig fundersam och sedan vet jag att många anser att är man bara full så är det inte ens eget fel. Ursäkta om jag överreagerade. du verkar ju sund i dina åsikter. :)

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp