Sladda med longboard!

sebhahn

Medlem
Sladda med longboard!
Tjena!
Hur ska man lära sig att sladda med en longboard?
Har hört att man måste ha "hårda hjul" men stämmer det verkligen?

:D :cool: :P

Sladda med longboard!
Hårda hjul hjälper men det är inte ett måste.
Det finns ett gäng specialdesignade slidehjul om du vill att det ska gå enklare att lära sig.
Själv använder jag ett par invertz på min slidebräda men om man verkligen vill kan man slida
de flesta sorters hjul.

Något som du behöver däremot är ett par slidehandskar. Det finns att köpa färdiga sådanna men det är ganska lätt att bygga ett par själv. Gå till en glashandlare och se om du kan få eller köpa en liten bit pexiglas. Du behöver bara ca 6*10 cm till varje hand. Fäst lite kardborre på glaset och sy fast den andra halvan av kardborren på ett par slitstarka handskar (typp monteringshandskar t.ex.)

Sen handlar det mest om att hitta en bra, brant backe utan trafik och om att våga satsa. Du behöver fart för att få brädan att slida. Knä och armbågsskydd och hjälm är ett klart tips i början. räkna även med att bli lite öm i rumpan...

Kolla på nån slidefilm för att se ungefär hur folk gör och pröva själv.

Sladda med longboard!
En relativt enkel slide att börja med är en toesidependel.

Bygg upp fart, huka dig, sätt i händerna i marken på din tåsida och tryck ut ungefär som om du skulle stoppsladda en snowboard. Tanken är att du skall skapa en pendel med brädan och vända så att du får tailen i åkriktningen.

Beskrivningen blir kanske inte så vettig i text men om du kollar på några slides på tuben fattar du säker vilken jag menar.

Sladda med longboard!
håller med ovanstående, gör ett par slidehandskar. Bästa sättet jag tycker är att ta ett par handskar vanliga bygghandskar och skär ut två fyrkanter av en skärbräda i teflon som du fäster på hadskarna

Sladda med longboard!
kossan sa:
Man behöver inte slidehanskar, öva stående slides först.
vem fan är du? standups är bra mycket svårare än t ex en vanlig pendelslide för en nybörjare... gör dig själv ett par slidehandskar och dra ut och våga bara, tvekar man så är risken stor att man highsidear och får lite sjyssta sår..

Sladda med longboard!
lättast i början är att hitta en ganska lång raksträcka som lutar lite nedåt (så att man får lite tid att tänka) med en skarp kurva i slutet, sedan huka sig ner på brädan och ta i även med högerhanden på brädan om du kör regular och sedan försöka skjuta ut brädan. Jag har fortfarande i lärt mig riktigt bra än men det går bättre och bättre ;) en annan fördel är att ha bra asfalt också!

Sladda med longboard!
hmm att Toe-side är lättare är ju en smaksak! Men lätt är det ju. (nu när man lärt sig)

Jag lärde mig coleman först, då var det lite småknepigt att lära sig ligga med nyllet i asfalten!

Men på tal om handskar, finns Många olika sätt, shapes och i slutändan handlar det bara om vad man tycker är bekvämt och snyggt på sina handskar, själv gillar jag en relativt fet RUND puck ca 9cm i diameter placerat långt bak på handsken...

Sen som alla andra skrivit, våga, räkna med lite fina sår men vafan, chickz digz it! Ju mer fart desto lättare kommer du in i sliden, och ur den! desto lägre fart ju mer motstånd och ju jobbigare blir det! Kolla tuben efter både bygganvisningar för handskar, även Loadeds videos för slides! Grymt hjälpsamt!

Sladda med longboard!
Todd-91 sa:
hmm att Toe-side är lättare är ju en smaksak! Men lätt är det ju. (nu när man lärt sig)

Jag lärde mig coleman först, då var det lite småknepigt att lära sig ligga med nyllet i asfalten!

Men på tal om handskar, finns Många olika sätt, shapes och i slutändan handlar det bara om vad man tycker är bekvämt och snyggt på sina handskar, själv gillar jag en relativt fet RUND puck ca 9cm i diameter placerat långt bak på handsken...

Sen som alla andra skrivit, våga, räkna med lite fina sår men vafan, chickz digz it! Ju mer fart desto lättare kommer du in i sliden, och ur den! desto lägre fart ju mer motstånd och ju jobbigare blir det! Kolla tuben efter både bygganvisningar för handskar, även Loadeds videos för slides! Grymt hjälpsamt!
chickz som gillar sår är äckliga.

Sladda med longboard!
Har hittat en bra backe och har testat några gånger och sladdade lite långt.
Körde med vanliga bygg-hanskar och tyckte att det funkade. :D

Sladda med longboard!
Slide handskar är ett måste enligt mig xd.
Som ovanstående har sakt "det är lättare med hårdare hjul men är inget måste"
Själv kör jag på ett par Abec 11 Gumballs 76mm 84a inte dem bästa slide hjulen men dem funkar ju helt klart.
Men som sakt du måste våga, ett annat tips är att ha rättså lösa truckar i början eftersom du "svänger" in i slajden lättare då.
Good Luck(Y)

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp