Slalomcarver som Allroundskida?

johan-m

Ny medlem
Jag funderar på att köpa en slalomcarverskida typ völkl Racetiger sc eller liknande ((typ svängradie ca 12-13m (165cm)), men jag undrar hur en sådan funkar i off-pist, skall använda den 90%av tiden i pist därav vill jag ha en rolig pistskida, men funkar det att köra med en sådan i offpist, jag förstår att jag får sämre bärighet än med en fetingskida om det är mycket puder, men skulle det funka?

sedan så undrar jag om någon har satt telisbindningar på en sådan vridstyv skida och hur det funkar?

Völkl/marker har ju med sina rails någon form av extra monteringsplatta man kan köpa och då ha telemark och slalombindning på samma skida och byta enkelt, är det någon som vet vad en sådan platta kan kosta?

Den kommer ju självklart funa men den kommer vara bra mycket sämre i lössnö än vad en bredare säg 80 någonting midja är i pist.

Men självklart går det, men du har ju alla odds mot dig på en sådan skida, smal midja, mycket skärning och kort längd, kan inte bli så mycket sämre förutsättningar för lössnö åkning.
Angående att åka telis på skidan skulle jag väll säga att du inte kommer kunna uttnyttja den fullt ut som du kan med alpin bindning.

Plattan kostar typ 500 spänn.

Om du vill ha ett mer allround alternativ skulle jag nog säga att du tittade lite närmre på Atomic metron B5 eller rossignol Z9 som båda är otroligt kul och svängglada skidor med slalomskärning fast bredare midja (76 o 74).

Att den är bredare märks inte i hård pist iofs kanske beroende på vad du har för referensskidor sedan tidigare.
Nackdelen är ju om du vill kombinera med telis, men men vet inte om jättekort skärning och telisbindningar är en så kul kombination.

Lycka till.

Om du tillbringar 90% av din skidtid i pisten skall du nog satsa på en "raceskida", tycker iaf jag. Men som sagt du får ju inte ut mkt av den i offpisten, det går ju åka men det är ingen njutning direkt med en skida som gräver ner sig totalt. Det beror ju självklart hur duktig du är på åka också, du kan ju behärska det bättre än mig.
Själv har jag en raceskida och en freerideskida, vilket jag tycker är en bra mix. Satsta på en racesida och komplettera med en allround/puder skida när du har pengar.

Man kan jämföra det med att försöka ta ut en racehoj på en crossbana, det går, men du har inte direkt kul/inte lika kul som om du istället använde en crosshoj.

Sen för telemark funkar en raceskida alldeles utmärkt men jag skulle nog rekomendera iaf 10cm längre än 165cm för att få lite stabilitet.

Okej
får fortsätta testa mig fram på marknaden, och kanske inse att man får köpa ett par pist-skidor och ett par telisskidor. men det skulle ju vara praktiskt om man kunde kombinera slalom/telis på båda skidorna. har än så länge inte hunnit testa så många skidor som jag skulle vilja, men det är ju svårt att få testa i off-pist som är bra.

Personligen måste jag säga att jag tycket vatt det är otroligt trevligt att åka offpist med slalomcarvers.
Du behöver bara åka på ett annat lite udda sätt (eller bra)...
Snabbare svängar så slipper du komma för djupt ner.

Racetigern är en otroligt trevlig liten sak i pisten, har kört nästa års modell och den gick som en skållad råtta! I puder går den förmodligen inget vidare.
Metron eller Zenith kan vara bra allroundalternativ. M11:an funkar jäkligt bra på is, Z9:an upplever många (och däribland jag) som lite knepig i kortsväng, men i övrigt en mycket trevlig planka. Kolla även in Fischer AMC. Har ej testat den, men har hört att den ska vara bra.

Visst går det att köra en slalomcarver i pudret. Jag har själv ett par 165 cm Ross 9S som fungerar finfint i puder. Det gäller bara att stå rätt på skidorna och hålla farten uppe. Problemet är inte puder utan alla de andra snöförhållandena mellan en välpistad pist och fluffig lössnö. (Men offpistegenskaperna skiljer en del mellan olika slalomcarvers och jag har en känsla av att Rossarna hör till de bättre!)

Ett par kvicka slalomcarvers är måttligt roliga i en uppkörd slagig offpist eller i bristande skare ... det är i dessa förhållanden en bred väldämpad skida absolut är att föredra.

Nix, jag rekommenderar inte en slalomcarver som enda skida om man vill utanför pisten. Titta istället på en "crossskida" eller liknande med lite bredare midja och något längre svängradie. Jag tror precis som dallan och Noljas att Atomic Metron eller Ross Z9 är bättre allroundalternativ.

Men ... det är vansinnigt kul att dra på med ett par slalomcarvers i en välpistad backe ... rena nöjesfältet!

That´s all folks! / MM

Kan hålla med mountain man men ska du bara ha en skida tycker jag en SL carver har för smalt åkregister för att ha en skida för alla dagar och alla fören.

Pröva nån Z9 eller Metron skida (nästa år kommer scott med liknande modeller och dynastar)
Prövade lite 06/07 modeller i går och den skidan jag tog flest åk på var Z9:an sjukt kul tyckte jag trots att det inte är riktigt min typ av skida.

Prövade å andra sidan 176:an som inte har en jättekort svängradie men har prövat 170 också, har hört fler som noljas som inte tyckte Z9:an var så kul i kortsväng, men det jag tyckte var väll att man kanske behöver köra in sig lite på den, när jag prövade 170 tyckte jag inte att den var så svängglad (va försäsong i sprutad backe i hemavan, darriga ben osv) men nu när jag prövade 176:an så tyckte jag att dom var hur kul och svängvilliga somhelst.

Metron skidorna är betydligt mer lättsvängda från början, annars så är ju racetiger skidorna sjukt fina pistskidor men som sagt att bara ha en sån tycker jag känns för lite om det inte är så att du åker 90% pist i riktigt fint pistade backar.

Hur funkar en slalomcarver som telisskida?
För det ultimata för ekonomin vore att skaffa bara en skida och köra dubbelt bindningssystem på den, men man kanske skulle satsa på två lite "billigare" skidor, varav en mer pistorienterad slalomskida och en mer allroundorienterad telisskidra.

Men skulle vara kul med lite synpunkter på en slalomcarver som telemarksskida

Tillbaka
Topp