Släplift i Alperna?

K-bergen

Ny medlem
Släplift i Alperna?
Tjena,

Ska till Alperna och har med en i sällskapet som inte åker vare sig kabin- eller sittlift. Någon som har tips på ort i Alperna där man kan ta sig upp från byn på berget med släplift?

Släplift i Alperna?
Kolla upp Arolla dom har bara knapplifter dock bara 1000 fallhöjdsmeter men byn ligger på 2000 m så är snösäkert.

Släplift i Alperna?
Det är knepigt, kör han sitski eller? I så fall måste det väl vara en T-lift och det är det ont om i alperna...

Släpliftar finns det väl en drös, men problemet där är att dom oftast ligger rätt högt upp så man måste ta en kabin eller sittlift för att nå dom.

Handlar det bara om fobier och dödsskräck, som jag själv har när jag åker läskiga kabinbanor är det bara att bita ihop och lägga sig på golvet!

Släplift i Alperna?
I Davos finns det mycket släplift (T-lifter), dock inte från byarna. Men i Rinnerhorn och Pischa är det i stort sett bara en kabin sen släplift. Inga stora kabiner utan sådana man sitter sex eller åtta personer i.
Själv tyckte jag det var lite smådrygt, då det blåste och snöade som bara den ( :) ), och att stå i en släplift och frysa i 15 minuter är ingen hit.
Säger som föregående, handlar det om fobier är det bara bita ihop för släplift i alperna är värdelöst.
Ett tips är ju att åka till Val Thorens och ta sittliften från Orelle tillbaka till Val Thorens en gång, efter det är man härdad, kanske.

Senast ändrad:
Släplift i Alperna?
Bra fråga, de flesta har ju kabiner, sittliftar eller bubblor från byn... Handlar det om funktionshinder så löser garanterat liftpersonalen detta på plats. Annars kan jag nog rekommendera mindre skidorter som tenderar att inte ha råd med kabiner mm.

Släplift i Alperna?
Tackar för tipsen, jag ska kolla upp dem.
Jag vet 1000 ställen som har kabin/sittlift som första lift och sedan är det fullt möjligt att röra sig med enbart släpliftar. Men att hitta en med enbart släp är svårt.. och det rör sig om dödsskräck för allt som går instängt uppe i luften.

Släplift i Alperna?
K-bergen sa:
Jag vet 1000 ställen som har kabin/sittlift som första lift och sedan är det fullt möjligt att röra sig med enbart släpliftar. Men att hitta en med enbart släp är svårt.. och det rör sig om dödsskräck för allt som går instängt uppe i luften.
Konfrontera fobierna, det har jag gjort sedan länge. Jag kan dock inte undvika att känna rädsla ibland men jag kan "styra" känslorna så att det inte går ur styr.

Släplift i Alperna?
K-bergen sa:
Bila till alperna alltså?

Tänk såhär: Det är väldigt mycket större risk att man dör åkandes i en bil än ett flygplan/en kabin/sittlift etc. Det händer dödsolyckor i trafiken varje dag, men inte de gör det absolut inte i en lift.

Släplift i Alperna?
GOS sa:
K-bergen sa:

Tänk såhär: Det är väldigt mycket större risk att man dör åkandes i en bil än ett flygplan/en kabin/sittlift etc. Det händer dödsolyckor i trafiken varje dag, men inte de gör det absolut inte i en lift.
Det där är egentligen bara bullshit, det finns säkert 1 miljard bilar i hela världen, och hur många flygplan? mindre än hälften... Om det fanns lika många flygplan som bilar lovar jag att flygplans krasch siffrorna skulle öka.

Släplift i Alperna?
Gurra2525 sa:
Det där är egentligen bara bullshit, det finns säkert 1 miljard bilar i hela världen, och hur många flygplan? mindre än hälften... Om det fanns lika många flygplan som bilar lovar jag att flygplans krasch siffrorna skulle öka.
Haha hur tänkte du nu? Det får plats 300 pers i en 737. Fem i en hederlig personbil.

Släplift i Alperna?
GOS sa:
K-bergen sa:

Nytänkande, personen med problemet har säkert aldrig hört detta exempel förut.. eller?

Släplift i Alperna?
Gurra2525 sa:
Statistiken som säger att flygplan är betydligt mycket säkrare än bilar räknar dock olyckor/(tid*person)... Men det är en OT diskussion.

Släplift i Alperna?
Kaunertal Gletscher. Bil upp till parkeringsplatsen och sen släpliftar... ganska platt dock... högt upp och snösäkert till mitten pa maj....

Släplift i Alperna?
Gurra2525 sa:
oscarius sa:
Gurra2525 sa:
Haha hur tänkte du nu? Det får plats 300 pers i en 737. Fem i en hederlig personbil.
747*
http://sv.wikipedia.org/wiki/Boeing_737

Släplift i Alperna?
haha, väldigt rolig tråd :) Är sjukt sugen på att göra narr av personen, men det ska jag inte :) Aldrig hört att någon haft så stark fobi för liftar :P..

Släplift i Alperna?
Jag har haft liknande krav på en skidresa!
Jag var livrädd och panikslagen för sittliftar och tvärvägrade, grät mig igenom en resa för 20 år sedan och då var jag bland de yngsta i sällskapet......Övervann dock min rädsla, så om din vän inte har något fysiskt hinder för kabin eller sittlift så är det nog bara för din kompis att stålsätta sig och övervinna rädslan. LYCKA TILL!!!!

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp