Slide/downhill-bräda?

OVesterlund

Medlem
Slide/downhill-bräda?
Tjena!

Har nu inatt inte kunnat sova och hade inget bättre för mig, så jag började leta efter vad man ska skaffa för ny longboard till sommaren. Jag vill ha en bräda som jag kan lära mig mer slides med och så vill jag lära mig åka i lite högre hastigheter.

Jag har åkt skateboard litegrann sen nåt år tillbaka, men det var inte min grej! Så jag började med longboard istället förra våren och jag tyckte det var mycket roligare. Jag lärde mig slidea litegrann i somras (180, korta stand-ups och några andra med slidegloves). Jag körde med en Loaded Dervish(flex 2) med Randal R-II 180mm och Otang Durian 86a.

Dervishen tyckte jag var lite för flexig, och jag vill nu uppgradera till en mer styv och stabil bräda som man kan åka med i lite högre hastigheter.

Jag är 175cm lång och väger 57 kg (förmodligen lite större till sommaren) om det spelar någon roll.

Några brädor jag har kollat på är:

Rayne Avenger
Voodoo doll
Voodoo d2
Landyachtz Wolf Shark
Landyachtz Nine Two Five
Dr Longboard Odin

Rekomenderas någon av dom här? Har ni något bättre förslag?

Tacksam för svar! /Oskar

Slide/downhill-bräda?
När man ska skaffa slide och dh bräda så är det mesta personligt vad man gillar så allt det där fungerar :)

Jag personligen tycker att landyachtz brädorna är för tunga.

Odin'en ser najs ut på alla sätt, kicks, drop, gaspedals, kolfiber, w-konkav

Men sen är jag även kär i B RD Small och ska bli jävligt intressant att prova B RD Manta samt slipstreams två kommande dh/freeride brädor :D

Slide/downhill-bräda?
B RD Small såg ju riktigt chill ut! :D
MEN! En sak jag kom på nu var att jag skulle tycka det var allra skönast med en symmetrisk bräda.
Comet voodoo brädorna har jag för mig är symmetriska och Odin också, 9two5 ser också ut att vara symmetrisk.

Några andra förslag på symmetriska brädor? :)

Slide/downhill-bräda?
Dollen är inte symetrisk däremot är D2an det. Om man gillar det eller inte är väl en smaksak. Jag tycker att det är skönare med en bräda som är taperad och rätt smal där man har bakfoten.

Slide/downhill-bräda?
somebody sa:
Dollen är inte symetrisk däremot är D2an det. Om man gillar det eller inte är väl en smaksak. Jag tycker att det är skönare med en bräda som är taperad och rätt smal där man har bakfoten.
Läste nånstans att d2an var symmetrisk, och antog då att dollen också var det. Men så var det då tydligen icket!

Pockets tror jag också skulle vara skönt att ha annars!

Slide/downhill-bräda?
OVesterlund sa:
somebody sa:
Läste nånstans att d2an var symmetrisk, och antog då att dollen också var det. Men så var det då tydligen icket!

Pockets tror jag också skulle vara skönt att ha annars!
Pockets och lite custom konkav är simpelt att fixa.. Grip på grip eller något annat du kan bygga med och sen grippar du bara över det och voila, du har sjukt nice konkav!

Slide/downhill-bräda?
Min erfarenhet av symmetriska brädor är att enda skillnaden det gör för slidesen är att man alltid åker åt ett håll så att man får flytta runt hjulen emellanåt . :)

Medans med en symmetrisk bräda kan man swappa håll på brädan istället för att flytta hjulen :) däremot fungerar det lika bra att slidea med om det inte skiljer allt för mycket :)

Slide/downhill-bräda?
Har nu kollat Original's freeride brädor och tycker att dom faktist verkar sjukt bra! Men jag skulle helst vilja prova innan jag köper någon egentligen. Jag skulle vilja testa hur det är med rockerconcave och med wconcave. Svårt att veta vad man vill ha då vissa verkar tycka wconcave är grymt medans andra tycker det suger...

Svårt att bestämma sig! Men än har man ganska lång tid på sig att göra det ändå, hehe! :D

Slide/downhill-bräda?
Är det rocker och w-concave? För på deras sida så har dom en som heter RockerConcave och en som heter Wconcave :/

http://www.originalskateboards.com/longboards/freeride-longboards

Är dock inget större fan av original men den skulle säkert funka bra, prova innan är ju dock viktigast om man inte vill chansa :D Jag tycker som sagt brd small är grymt mycket goare än min clutch men hade inte provat någon av dom innan jag köpte så då blev det lite gambling ;)

Sen kommer väl loadeds freeridebräda nästa höst eller något vilket är lite för sent ... Den verkar ju vara precis som originals fast top mounted :)

Slide/downhill-bräda?
linder sa:
Är det rocker och w-concave? För på deras sida så har dom en som heter RockerConcave och en som heter Wconcave :/

http://www.originalskateboards.com/longboards/freeride-longboards

Är dock inget större fan av original men den skulle säkert funka bra, prova innan är ju dock viktigast om man inte vill chansa :D Jag tycker som sagt brd small är grymt mycket goare än min clutch men hade inte provat någon av dom innan jag köpte så då blev det lite gambling ;)

Sen kommer väl loadeds freeridebräda nästa höst eller något vilket är lite för sent ... Den verkar ju vara precis som originals fast top mounted :)
Skrev kanske lite konstigt, men jag menade att skriva att jag skule vilja veta hur det är med rockerconcave respektive med wconcave! Vet att det är två olika! :)

Jag kan kanske lyckas prova kom jag på nu! Men om jag inte kan testa satsar jag nog på antingen Freeride 38 eller 41 med rockerconcave, fast jag har ju som sagt lång tid att bestämma mig!:D

Senast ändrad:
Slide/downhill-bräda?
linder sa:
Jag mailade runt till lite olika sidor och frågade vad de rekomenderade. Fick höra då från Kahalani att loadeds freeridebräda skulle komma kring mars i år! Alltså är det kanske något att satsa på! :)

Slide/downhill-bräda?
nja Oskar jag skulle inte gå på loadeds freeridebräda eftersom den säkert kommer vara sjukt dyr :/

Slide/downhill-bräda?
Nja den kommer ligga precis som original brädorna i pris... lite överpris men kvalite ;)

Tror inte den kommer i mars för lifeonaboard som är distributörer hade inte med den i deras beställningstabell (som butikerna får när dom skall beställa brädor inför våren), men vem vet dom kanske har det som en överraskning till alla butiker :)

Senast ändrad:
Slide/downhill-bräda?
Jag tror nog det blir original freeride 41 med rockerconcave! Gillar att den har tails också så det går att göra lite andra trick än att bara slidea! :D

Slide/downhill-bräda?
Orkar inte göra ny tråd o.s.v. så skriver på nytt här...

Jag har nu kommit fram till att jag vill ha en bräda som funkar bra för freestyle också då jag tänker köra väldigt mycket i skateparken till sommaren. Men brädan ska ändå vara stabil i lite högre farter (kommer nog inte köra fortare än 50) och den ska vara bra att slidea med.

Är 175cm lång och väger 60kg.
Min åkstil kommer vara 60% freeride och 40% freestyle.

Jag har kollat på Originals Apex 40 och Freeride 41RC. DK Penguin verkar vara en bra bräda, men jag vill helst inte ha den då en kompis har beställt en och jag vill helst inte att man har samma (roligare att man då kan byta ibland med varandra).

Sen såg jag på silverfish att det var ett jävla hat mot original och apex 40. Det snackades om överpris och så, men det måste ju som finnas en anledning till att dom inte gillar Original. Tänker på själva brädorna då och inte truckarna som jag vet att flera ogillar. Någon som har någon aning om vad det är som skulle vara så dåligt med dom?

Tacksam för svar! :)

Senast ändrad:
Slide/downhill-bräda?
OVesterlund sa:
Sen såg jag på silverfish att det var ett jävla hat mot original och apex 40. Det snackades om överpris och så, men det måste ju som finnas en anledning till att dom inte gillar Original. Tänker på själva brädorna då och inte truckarna som jag vet att flera ogillar.
Okej, så du dissar en bräda p.g.a att några snubbar (som troligtvis inte ens kört brädan) inte gillar den på Silverfish? Och du vet inte ens vad det är dom inte gillar? (överpris är ingen giltig anledning..)

Ser du något tokigt i mönstret här?

Senast ändrad:
Slide/downhill-bräda?
Eric_W sa:
OVesterlund sa:
Sen såg jag på silverfish att det var ett jävla hat mot original och apex 40. Det snackades om överpris och så, men det måste ju som finnas en anledning till att dom inte gillar Original. Tänker på själva brädorna då och inte truckarna som jag vet att flera ogillar.
Okej, så du dissar en bräda p.g.a att några snubbar (som troligtvis inte ens kört brädan) inte gillar den på Silverfish? Och du vet inte ens vad det är dom inte gillar? (överpris är ingen giltig anledning..)

Ser du något tokigt i mönstret här?
Såg att jag missat att skriva lite om just det. Jag dissar dom inte alls, jag undrade vad det var som skulle vara dåligt med dom, men gjorde lite annat medans jag skrev så glömde komma till själva frågeställningen just där. Ska ändra det.

Slide/downhill-bräda?
Spangel sa:
Folk hatear på Original för att folket som jobbar med dem är de största douchebagsen som finns. Deras logik med Apex 40 är att "eftersom folk sliter ut ett set hjul i månaden, så är det väl inte mer än rätt att man ska kunna slita ut brädor 1-2 per säsong. Alltså har vi gjort en bräda som håller max en säsong".

Jag skulle kolla på Rayne Vendetta! :)
Precis den jag har kollat på nu ett tag! :)

Men jag tänkte att jag inte behöver ha en bräda med kicks då jag främst har tänkt freeridea, och ska jag köra freestyle kan jag lika gärna köra med en jag har tänkt bygga.

Jag hade tänkt nu idag beställa:
Landyachtz Switchblade (Rayne nemisis om någon nu direkt kan övertyga mig att den är bättre!)
Abec11 Flashbacks 78a
187 Killer Pads Fly Knee (medium)

Är det någon som har några invändningar som ni direkt kan säga, eller ska jag köra på det här? :) Truckar har jag redan, randal R-II 180mm.

Slide/downhill-bräda?
Jag skulle satsa på en topmount ;) Typ Rayne Killswitch, Mini Killswitch, Avenger, Landyachtz Wolfshark, Kahalani Swedish Breakfast, Urskog Kil, Lush Antuna osv... :)

Hjulen och skydden är fräsiga! :D

Slide/downhill-bräda?
Spangel sa:
Jag skulle satsa på en topmount ;) Typ Rayne Killswitch, Mini Killswitch, Avenger, Landyachtz Wolfshark, Kahalani Swedish Breakfast, Urskog Kil, Lush Antuna osv... :)

Hjulen och skydden är fräsiga! :D
Rayne Killswitch såg ju riktigt skön ut! :D Fattar inte hur jag har kunnat missa den!
Annars hade jag också tänkt topmounta Switchbladen, men jag ska kolla lite mer på Killswitchen! :)

Slide/downhill-bräda?
mm men switchbladen har ju fortfarande dropp :)
Killswitchen är 3/8 tum droppad, vilket bara ger dig små footlocks utan att påverka själva åkningen mycket.
Du är ganska kort, så fundera över om du vill ha Minin eller vanliga ;)

Slide/downhill-bräda?
Skulle vilja påstå att du gör rätt om rayne brädor före landyatchtz :)

Switchbladen gillar jag personligen inte alls pga tyngden samt wierd konkav och dubbeldrop.
Polaren som har den har även haft problem med wheelbite men han fick nya basplattor (40 ist för 52) av landymatte så nu fungerar det bättre :P

Slide/downhill-bräda?
Jag tror det blir att köra på killswitchen faktist! Btw är den symmetrisk? Ser ut som det men hittar inte någonstans där det står.

Hittar ingen svensk sida att beställa från heller.
Longboardshop.de och sickboards hittar jag den på. Vilken av dessa rekomenderas? :)

Slide/downhill-bräda?
Har beställt från båda dom sidorna och tycker att longboardshop.de har skött sig bäst. Vi fick vänta ca 1 månad på droppads till brorsans dervish :/

jsmlongboards.com är distributörer för rayne i sverige och bor du nära gbg kan du ju åka dit och klämma lite ;)

Slide/downhill-bräda?
linder sa:
Har beställt från båda dom sidorna och tycker att longboardshop.de har skött sig bäst. Vi fick vänta ca 1 månad på droppads till brorsans dervish :/

jsmlongboards.com är distributörer för rayne i sverige och bor du nära gbg kan du ju åka dit och klämma lite ;)
Ganska dyrt på jsm och jag bor långt ifrån göteborg.
Sickboards hade Mini, men det hade inte longboardshop. Jag ska testa mäta ut på marken och se hur brett som är skönast att stå! :D

Slide/downhill-bräda?
Fast linder, tänk på att det var K-Rimes som designade Killswitchen, och han är typ 190 :)
Hade jag fått välja hade jag valt Mini, och jag är 173!

Sublimeboards.se vet jag säljer Rayne.

Den är nästan symmetrisk, tailen är typ 1,5cm längre än nosen, så inte mycket skillnad :) Men vid en snabb anblick så ser den symmetrisk ut

Tillbaka
Topp