Slipning av stålkanter

andersgunnare

Ny medlem
Slipning av stålkanter
Hej,

Jag har två pojkar 8 och 10 år som åker snowboard, uteslutande pist.
Nu undrar jag hur viktigt det är med att slipa brädornas stålkanter?

När jag tävlade i slalom så var det viktigt och jag har personligen blivit bortskämd med skarpa kanter.

Är det samma slipning som för slalomskidor eller?

Mvh
Anders

Slipning av stålkanter
Ja det är lika viktigt som på vanliga lagg. Man ska ju underhålla på samma sätt med alla typer av skidor / brädor
Slipa och valla är livsviktigt för att få en bräda att hålla så länge som möjligt.
Lycka till.

Slipning av stålkanter
Åker inte snowboard så jag tänker inte uttala mig om slipning hängning osv, men varför skulle det vara mindre viktigt på en planka?
Enda argumentet för att det inte är så viktigt går ju att få fram genom att ta sig till en pist och spana in de som har bräda på fötterna. Vad gör dem? Jo sitter på rumpan mitt i pisten. Så satsa på denna i stället http://www.popomax.se/page9.html

Slipning av stålkanter
Rodelsmurfen,

Precis(!) ALLA snowboardåkare sitter bara på arslet hela dagarna och ALLA skidåkare har pastellfärgat klet på näsan och åker omkring med turkosa skiddresser.

Man kan ju ställa sig frågande till din intellegens när du gör en sådan generalisering!

Tänk först, skriv sen!

Slipning av stålkanter
Och så avslutar vi "snowboard-åkare-sitter-bara-på-arslet-hela-tiden-diskussionen".
Den här tråden handlar inte om det, håll er till ämnet eller håll er borta från tråden.

//Dr. Snow - forumvärd.

Slipning av stålkanter
Käre n0bl och andra.
Ber om ursäkt för min ironi. Ska aldrig mer ironisera eftersom folk med en nolla i sitt namn kan ta illa upp... Det får bli mitt nyårslöfte nästa år.
Men jag tycker lite synd om frågeställaren. Kom igen nu alla som åker bräda, ge honom lite tips på slipning. Inte en enda har svarat nåt vettigt, bara ATT man ska slipa. Det stämmer väl i och för sig men om motsvarande fråga hade lagts ut om skidor hade han fått ett uttömmande svar på hur mycket han ska hänga kanten och var den ska rundas av osv. När det gäller skidslipning finns mängder av trådar som utförligt beskriver denna ädla konst.
Frågeställaren undrar om det är samma slipning som för skidor och har själv tävlingsåkt. Så därför borde han även kunna förstå om någon mer kunnig uttalar sig eftersom han troligen har hållt i en fil ett par gånger själv.

Men mitt tips till dig Anders är: ta vägen förbi en skidshop och be dem slipa och valla. Kan inte tänka mig att en 8 och 10 åring sliter ner kanten så där tokfort och inte heller klagar på den så det bör ju räcka långt.

Slipning av stålkanter
Då jag förmodar att brädan bör underhållas på samma sätt som skidor, tycker jag följande gäller:

Dra av graderna med en handslip lite då och då. Du vet när det behövs genom att känna med fingret på kanten (sidan av skidan, ej undersidan av stålkanten). När du stryker fingret från ovansidan av skidan ned mot belaget, alltså inte längs med skidan, och känner att det sticker ut som en liten kant där, är det dax. Att bara göra detta brukar förbättra kantgreppet ordentligt.

Lämna in skidan (brädan) för planslip/kantslip när den börjar bli alltför risig (belag och stålkanter). Detta bör du inte göra alltför ofta, eftersom butiken slipar ner rätt mycket av dina stålkanter och belaget.

Detta är hur jag håller efter mina skidor och är kanske inte alls rätt för alla, men det funkar för mig. Om man åker uteslutande pist där det oftast är is, kanske man har större krav på efterhållna kanter.

Slipning av stålkanter
..
slipning av stålkanter under en säsong av snowboardåkning

ja du... själv så slipar jag mina kanter beroende på hur och vart jag har åkt... är det mycket is i backen och hårt så slits ju kanterna ned mera.. är barnen utanför pisten kan de ibland köra över nån sten eller dyl... så allt handlar väl om hur och var man åker.. nu för tiden finns ju en del snowboardparker med rails och boxar med metallrör som INTE är så roliga för brädorna... MEN det finns ju slipning..

jag slipar generellt min bräda 2 ggr på en säsong (100 åkdagar)

åker jag park (rails + boxar) så har jag en annan bräda helt enkelt och de kanterna slipas INTE för att undvika att få hugg på de olika räckena och boxarna.

jag har ett keramikbryne som jag drar av kanterna med då och då (läs en ggn varannan vecka)

sen lämnar jag in brädan på slipning och basslipning (stenslipning??) ca: 2 ggr / säsong.

med ett bra skär och bra vassa kanter så har man bra kontroll på sin åkning och kan även åka bra även när det är lite isigt i backen..

/Pinn

Snödjup

Tillbaka
Topp