Slitage när man railar?

gonji08

Ny medlem
Slitage när man railar?
Hej.

Hur mycket sliter det på stålkanterna och eventuellt vaxningen när man railar? Med detta menar jag först och främst stålstänger typ trappräcken, men även boxar och olika typer av "rails".
Sliter det mycket?

MVH Jimmy

Slitage när man railar?
tyckte mina stålkanter va helt okej efter en säsong.. men vax för vanlig piståkning och att raila är typ motsatser.. men såklart som dppd säger, har du en jibbräda lär du inte bry dig mkt om pisten ändå...

Slitage när man railar?
det är lika bra att gå lös med filen innan du railar, så kanten blir rund och mysig! sen är det bara att köra på! det minskar risken för överraskande hugg också!

Slitage när man railar?
Ok, så om man även åker pist så ska man kanske vara lite försiktig med railen? Vad kostar det att slipa om kanterna?

MVH

Slitage när man railar?
mina stålkanter var inte helt väck efter en säsong men dom var helt klart mycket sämre. dom blir lita runda och goa. mina "railskidor" har jag railat med i 3 säsonger och dom har 0 isgrepp.

Slitage när man railar?
gonji08 sa:
Ok, så om man även åker pist så ska man kanske vara lite försiktig med railen? Vad kostar det att slipa om kanterna?

MVH
Att slipa sin bräda/skidor kostar mellan 100-200 SEK, det är priset för en egen slip, och då kan du slipa en sjuhelsikes massa gånger. Om man slår ut det på pris per slipning lär du hamna en bra bit under en krona...

Slitage när man railar?
Man kan inte slipa om kanterna med en egen fil så det blir bra. När du railer uppstår en så stor hetta att kanterna härdas. Ingen fil biter på de kanterna.man kan bryna bort härdningen men det är mycket jobb
efter bara några gånger är kanterna helt slut
Glöm carvingåkning med ett par sönder railade kanter
Dessutom kan du få problem med reklamationer på skidorna om de är railade

Slitage när man railar?
stålkanterna blir bara runda när man railar, vilket jag vill

när jag köper nya skidor slipar jag ner stålkanterna så dom blir runda

så mkt härligare att raila och åka

Slitage när man railar?
Ok, så om jag har förstått det rätt så bör jag undvika att raila om jag vill vara försiktigt med min nya Burton och vill behålla greppet i backen?

Det finns ju olika sorters rails, de vanliga stål stängerna och de som liknar mer boxar, alltså de som är ungefär lika breda som brädan. Sliter de senare lika mycket som de av stål?

MVH

Slitage när man railar?
ALPINBUTIK sa:
Man kan inte slipa om kanterna med en egen fil så det blir bra. När du railer uppstår en så stor hetta att kanterna härdas. Ingen fil biter på de kanterna.man kan bryna bort härdningen men det är mycket jobb
Det blir väl samma härdning som vid stenträffar i hög fart, det är ju inte så förbaskat jobbigt att fixa väck... Sliter ordentligt på kanterna, det gör det, jibbing är djävulens verk )

Slitage när man railar?
ALPINBUTIK sa:
Glöm carvingåkning med ett par sönder railade kanter
Dessutom kan du få problem med reklamationer på skidorna om de är railade
Varför kan det vara svårt att reklamera dom? dom är väl gjorda för att kunna raila? iaf endel skidor.

Slitage när man railar?
Det blir samma härdning vid stenträffar, men oftast bara en väldigt liten del av kanten
Vid railing blir kantren väldigt mycket mer tilltygad

Slitage när man railar?
Att raila gaträcken å liknande med en bräda eller skidor har ungefär samma effekt på kanterna som det skulle ha att försöka filéa en rörtång med mammas finaste kökskniv.
Belag och stålkanter kan man renovera och hålla i rätt vettigt skick även om man spöar sin gear rätt hårt.. detta kräver dock lite jobb eller att man är beredd att punga några hundringar för att någon annan gör det. Hur ofta beror lite på hur hårt och hur ofta du kör prylarna men var 14 åkdag kan nog vara en någorlunda rimlig uppskattning om du vill hålla lite ordning på grejjerna.
Ställ in dig på att din bräda kommer att vara slutkörd för evigt tidigare ju hårdare du brukar den, det är en rätt enkel ekvation.. dock brukar man ju kunna ha desto roligare ju mindre man låter utrustningens välefinnande styra ens åkning så det kan vara lite svårt att avgöra vad som är rätt ibland.
Inte blir det heller lättare om man har det såpass bra att man kan tjata åt sig sin gear till hjulafton om man är snäll, detta brukar vara betydligt svårare om man istället för att växa ur sina gammla prylar har förvandlat dem till en hög med skräp.. föräldrar är lite kluriga att ha att göra med på det viset ibland..
Själv har jag dock uppnått en såpass gubbig ålder att jag nu måste handla alla mina leksaker själv och därmed på sätt och vis kan göra lite mer som jag vill med dem. Detta medför att jag i princip alltid är fattigt men har ganska roligt=)

Slitage när man railar?
SleazyRider sa:
Belag och stålkanter kan man renovera och hålla i rätt vettigt skick även om man spöar sin gear rätt hårt.. detta kräver dock lite jobb eller att man är beredd att punga några hundringar för att någon annan gör det. Hur ofta beror lite på hur hårt och hur ofta du kör prylarna men var 14 åkdag kan nog vara en någorlunda rimlig uppskattning om du vill hålla lite ordning på grejjerna.
Var fjortonde dag? Är du tokig?
Man ska ha skidvård efter varje skiddag eller minst varannan om man ska ha grejerna i trevligt skick. Det är klart missar man att ta hand om grejerna två dagar i rad ett par dagar på säsongen är väl inte det hela världen, men baske mig inte 2 veckor.
Själv brukar jag oftast också ha med mig ett bryne på berget för att åtgärda diverse skador som uppstår på kanterna.

Efter två veckor har porerna i belaget smält samman vilket resulterar att detta inte längre kan absorbera valla, mindre kul inte sant? Kanterna och dess skick efter två veckors misshandel ska vi inte prata om.

Slitage när man railar?
Jarle sa:
Var fjortonde dag? Är du tokig?
Man ska ha skidvård efter varje skiddag eller minst varannan om man ska ha grejerna i trevligt skick. Det är klart missar man att ta hand om grejerna två dagar i rad ett par dagar på säsongen är väl inte det hela världen, men baske mig inte 2 veckor.

Efter två veckor har porerna i belaget smält samman vilket resulterar att detta inte längre kan absorbera valla, mindre kul inte sant? Kanterna och dess skick efter två veckors misshandel ska vi inte prata om.
Haha sorry om jag var lite vag där, valla ska man naturligtvis göra betydligt oftare än var 14e dag, det var mer en uppskattning om hur ofta det kan vara värt att ge sig i kast med kanterna och belagrenovering på en bräda som verkar ska användas för railåkning.. för bästa isgrepp och livslängd ska man utan tvekan hålla sig på den nivå du rekomenderar men för att hålla kanterna skarpa på en railbräda 24/7 känns det som att man blir tvungen att fila så mycket att det knappast kommer finnas mycket kvar inom kort.. för att inte tala om det man måste skala bort i planslipen=) och det kan ju bli lite knepigt i längden det med.
Måste dock erkänna att jag själv inte är tillnärmelsevis lika flitig som du med materialvården, tummen upp för folk som vet hur man vårdar dyra prylar.

..tummen upp för dem som slaktar dem på rails oxå men det får bli den andra tummen.

Slitage när man railar?
tror jag vallade mina skiis 3 ggr föregående säsong å de va innan nån tävlig så jag skulle få fart till hoppen.. haha antar att jag misskött grejjerna?

Slitage när man railar?
jeppenator sa:
tror jag vallade mina skiis 3 ggr föregående säsong å de va innan nån tävlig så jag skulle få fart till hoppen.. haha antar att jag misskött grejjerna?
Det kan du ge dig på ;)
Att du fick mer fart pga av de där vallningarna var nog snarare psykiskt då dina belag troligen inte längre tog upp någon valla.

Sleazy rider: Nä, brädor/skidor man ska raila med är det lika bra att ge självaste fan i att ta hand om.

Slitage när man railar?
Min Ride DH har hållt väldigt bra trots railande så jag antar att de varierar lite hur mkt stålkanterna slits.

Och de här med valla..jag vallar aldrig min snowboard :P
Kanske dax att tänka på de i forttsättningen

Slitage när man railar?
Slipade ner mina kanter på skidverkstaden! Ska man raila och jumpa så är det ju lika bra! går så jävla mkt smoothare! Sen kan man jibba mer i pisten...

Slitage när man railar?
Själv åker jag på plexiglas boxar med plexi rör på sidorna, ger bra glid och det sliter inte nå på boxen lr brädan.
Önskar att skidorter skulle ha plexiglas men det blir för dyrt för dom :(

Slitage när man railar?
fattar inte riktigt hur man hittar en sån här tråd som är nästan 2 år gammal för att skriva detta? Jaja. Bättre än en ny tråd I guess..

Tillbaka
Topp