Att slipa sin bräda/skidor kostar mellan 100-200 SEK, det är priset för en egen slip, och då kan du slipa en sjuhelsikes massa gånger. Om man slår ut det på pris per slipning lär du hamna en bra bit under en krona...gonji08 sa:Ok, så om man även åker pist så ska man kanske vara lite försiktig med railen? Vad kostar det att slipa om kanterna?
MVH
Det blir väl samma härdning som vid stenträffar i hög fart, det är ju inte så förbaskat jobbigt att fixa väck... Sliter ordentligt på kanterna, det gör det, jibbing är djävulens verk )ALPINBUTIK sa:Man kan inte slipa om kanterna med en egen fil så det blir bra. När du railer uppstår en så stor hetta att kanterna härdas. Ingen fil biter på de kanterna.man kan bryna bort härdningen men det är mycket jobb
efter bara några gånger är kanterna helt slut
Varför kan det vara svårt att reklamera dom? dom är väl gjorda för att kunna raila? iaf endel skidor.ALPINBUTIK sa:Man kan inte slipa om kanterna med en egen fil så det blir bra. När du railer uppstår en så stor hetta att kanterna härdas. Ingen fil biter på de kanterna.man kan bryna bort härdningen men det är mycket jobb
efter bara några gånger är kanterna helt slut
Glöm carvingåkning med ett par sönder railade kanter
Dessutom kan du få problem med reklamationer på skidorna om de är railade
Var fjortonde dag? Är du tokig?SleazyRider sa:Belag och stålkanter kan man renovera och hålla i rätt vettigt skick även om man spöar sin gear rätt hårt.. detta kräver dock lite jobb eller att man är beredd att punga några hundringar för att någon annan gör det. Hur ofta beror lite på hur hårt och hur ofta du kör prylarna men var 14 åkdag kan nog vara en någorlunda rimlig uppskattning om du vill hålla lite ordning på grejjerna.
sant, men man kan även också slipa upp kanterna.jeppenator sa:ja de slits när du railar.. dumt å glida sönder kanterna om du vill åka pist..
wooord men mycke job för att raila litehHarlaut sa:sant, men man kan även också slipa upp kanterna.jeppenator sa:ja de slits när du railar.. dumt å glida sönder kanterna om du vill åka pist..
Haha sorry om jag var lite vag där, valla ska man naturligtvis göra betydligt oftare än var 14e dag, det var mer en uppskattning om hur ofta det kan vara värt att ge sig i kast med kanterna och belagrenovering på en bräda som verkar ska användas för railåkning.. för bästa isgrepp och livslängd ska man utan tvekan hålla sig på den nivå du rekomenderar men för att hålla kanterna skarpa på en railbräda 24/7 känns det som att man blir tvungen att fila så mycket att det knappast kommer finnas mycket kvar inom kort.. för att inte tala om det man måste skala bort i planslipen=) och det kan ju bli lite knepigt i längden det med.Jarle sa:Var fjortonde dag? Är du tokig?
Man ska ha skidvård efter varje skiddag eller minst varannan om man ska ha grejerna i trevligt skick. Det är klart missar man att ta hand om grejerna två dagar i rad ett par dagar på säsongen är väl inte det hela världen, men baske mig inte 2 veckor.
Efter två veckor har porerna i belaget smält samman vilket resulterar att detta inte längre kan absorbera valla, mindre kul inte sant? Kanterna och dess skick efter två veckors misshandel ska vi inte prata om.
Det kan du ge dig påjeppenator sa:tror jag vallade mina skiis 3 ggr föregående säsong å de va innan nån tävlig så jag skulle få fart till hoppen.. haha antar att jag misskött grejjerna?